Základní přístupy k memetice • v rámci memetiky se postupně diferencují samostatné přístupy zkoumající kulturní přenos informace pomocí odlišných postupů • dnes tři různé přístupy: • → metaforická memetika • → symbolická memetika • → kvantitativní memetika Metaforická memetika • nejstarší a dodnes nejrozšířenější přístup • vychází z podobnosti mezi geny a memy • Richard Dawkins – v úvahách o evoluci kultury: → biologické zvýhodnění není schopno vysvětlit různorodost lidských kultur a zvyků. Co je předmětem kulturní evoluce? → biologická evoluce je výsledkem uspořádávání biologického replikátoru – genu. V kulturní evoluci musí existovat také nějaký replikátor, který je kopírován, selektován a podléhá chybám → Dawkinsova metafora kulturního replikátoru Metaforická memetika • analogie mezi virálními geny a memy se rozšířila mezi odborníky • úskalí metaforické memetiky: příliš úzké uchopení analogie gen - mem může vést k ignorování rozdílů mezi kulturní a biologickou evolucí • Campbellovo pravidlo: biologická i kulturní evoluce zvláštními případy obecné evoluční teorie → řídí se stejnými evolučními zákony. V rámci univerzálního darwinismu jsou oba replikátory analogické, v jednotlivých evolucích se však mohou uplatňovat rozdílné způsoby jejich šíření Metaforická memetika • podobnost mezi memy a geny může přinášet nový pohled na kulturní evoluci, může také vést k zavádějícím vědeckým úvahám • metafora počítačových virů → ještě komplikovanější. Memy můžeme rozumět lidské artefakty (→ počítačové viry jsou memy šířící se v počítačích a internetu), nebo replikátory v CNS (→ počítačové viry jsou jiným, artificiálním typem replikátorů) Symbolická memetika • symbolickou reprezentaci jako první použil americký memetik Aaron Lynch ve svém článku Jednotky, události a dynamika v memetické evoluci (1998) • analyzoval šíření idejí v populaci hostitelů. Použité symboly reprezentují diskrétní události, ke kterým dochází během replikačního/ přenosového procesu. Vzniklé schéma události přenosu ideje vyjadřuje počet hostitelů a non-hostitelů před a po dané události • non-hostitel není zastánce opačného memu, ale osoba která daným memem nebyla nikdy infikována Symbolická memetika • při popisu symbolických diagramů Lynch používá neologismus mnemon → veškeré replikující se psychické fenomény jako zvyky, postoje, kognitivní asociace či emocionální dispozice, včetně memetických myšlenek • schéma události je kvantifikovatelné a dále využitelné např. při modelování různých typů přenosu. Využívají se diferenciální rovnice či simulační programy postavené na agentových technologiích Symbolická memetika • symbolická memetika přiřazuje konkrétním memům kapitální litery, se kterými pracuje podobně jako chemie s chemickými reakcemi • jednotlivé memy označujeme jako A, B, C... • jejich kombinace v memplexech pak vyjadřujeme jako A*B*C... • znak → vyjadřuje evoluční událost v ideosféře • všechny memy nalevo od znaku → jsou vstupní memy, napravo od něj jsou memy výstupní Symbolická memetika Základní replikační události: • jednoduchá proselytická konverze: A + ~A → 2A mem A se replikoval na dalšího hostitele • parentální přenos: 2A → 2A + ~A → 3A rodiče hostící mem A mají potomka, kterému následně také vštípí mem A • formulace nového memu: ~A → A hostitel A vyjádří nový mem • opuštění memu: A → ~A hostitel memu A daný mem opustil Symbolická memetika • smrt hostitele: A → 0A • vzdělávání ve škole: 2A → 2A + ~A rodiče hostící mem A mají potomka 3A + ~A → 4A jejich potomek se naučí mem A od svého učitele ve škole Symbolická memetika • kombinace memplexů A*~B + ~A*B → A*~B + A*B hostitel A memu jej přenese na hostitele B memu, takže druhá osoba nakonec hostí memy A i B A*B*C + ~A~B~C → 2A*B*C memy A, B a C se kooperativně přenesly na dalšího hostitele Kvantitativní memetika • zabývá se systematizací a kvantifikací vlastností memů a interakcí mezi nimi • hlavním nástrojem popisu je univerzální jazyk matematiky, případně další programovací jazyky umožňující simulaci memů na počítači • kvantitativní memetika proto označována jako memematika či formální memetika. Je potřeba hlubší znalosti technických věd • účelem kvantitativní memetiky je: → aplikace získaných pravidel, postupů a výsledků na řešení specifických úkolů Kvantitativní memetika → ověření předpokladu, že celý proces vývoje vědy, filosofie a dalších lidských počinů může být zkoumán a možná i predikován pomocí kvantitativní teorie vzniku, růstu, interakcí a vymírání memů Memematika využívá: • 1. biostatické nástroje poskytované biomatematikou: → popisují statistické základy biologie, kinetiku evolučních systémů, mezidruhovou rivalitu, procesy udržování rovnováhy v populacích apod. Jejich pomocí byla zformována populační genetika → popisující kvantifikovatelné aspekty biologické evoluce Kvantitativní memetika • populační genetika východiskem pro zkoumání kulturní evoluce a jejího vztahu ke genetice • problém: výsledky nelze empiricky ověřit experimenty, jejichž trvání by bylo kratší než lidský život a jediná přístupnější metoda výzkumu – analýza historických dat – poskytuje příliš neúplnou dokumentaci pro účely kvantifikace • 2. lingvisticko-statistické nástroje zkoumají pravidelnosti jazyka. Např. Zipfův zákon - vyjadřuje vztah mezi délkou slova a frekvencí jeho výskytu v textu Kvantitativní memetika • aplikovanou oblast kvantitativní memetiky představují memetické algoritmy (MA) • označení poprvé použil v roce 1989 Pablo A. Moscato v technické zprávě pro Caltech Concurrent Computation Program v článku O evoluci, vyhledávání, optimalizaci, genetických algoritmech a bojovém umění: Za memetickými algoritmy • MA často označovány také jako Hybrid Genetic Algorithms, Genetic Local Searchrs, Lamarckian Genetics Algorithms a Baldwinian Genetic Algorithms Kvantitativní memetika • memetické algoritmy vznikly rozšířením evolučních algoritmů • evoluční algoritmy vycházejí z modelů adaptace v přírodních systémech • MODEL: Genetický algoritmus iniciuje vznik populace jedinců (řetězců jedniček a nul) s určitou způsobilostí (fitness) → pravidelně generuje další potomky. Během reprodukční fáze jsou jedinci kříženi a mutováni. Selekce: rodiči se mohou stát pouze jedinci s požadovanou výkonností (vysokým fitness) Kvantitativní memetika • doplněním prohledávací strategie o fázi individuální optimalizace nebo učení (ve formě lokálního prohledávání), vznikají algoritmy memetické • zařazením memetického modelu adaptace do algoritmu se dosahuje plastičnosti jedince, kterou samotný genetický algoritmus nemá. To vede k zlepšení efektivity prohledávání, algoritmy rychleji nacházejí hledané optimum Kvantitativní memetika • MA aplikovány při automatickém programování, strojovém učení, studiu a optimalizaci modelů ekonomií, imunitních systémů, ekologií či sociálních systémů • zvláštních úspěchů dosáhly MA ve srovnání s jinými druhy metaheuristik v aplikaci na kombinatorické optimalizační problémy typu problému obchodního cestujícího • problém obchodního cestujícího (Travelling Salesman Problem) je úloha, v níž je třeba najít nejkratší možnou cestu mezi velkým počtem bodů, přičemž každý z bodů může být navštíven pouze jednou Teorie nakažlivých myšlenek • podle teorie nakažlivých myšlenek (thought contagion theory) či virální memetiky je mem něco, čím se člověk může nakazit. Memy se šíří z mozku do mozku jako virus z jednoho těla do druhého, šíří se populací prudce a nezadržitelně jako epidemie. Memetika je chápána jako sociální analogie imunologie • toto pojetí memetiky ovlivnilo značně její terminologii (např. termíny infekční strategie, imunomem) • analogie memu a infekčního činitele ovšem výrazně pokulhává Teorie nakažlivých myšlenek • opačný přistup je tzv. přístup genmetaforický. Tvrdí, že mem jako elementární informační jednotka kultury je analogický ke genu. Avšak gen s virem nelze ztotožňovat • Virová informace „mluví“ stejným jazykem jako genetický kód, přesto je mezi nimi jasný rozdíl. S. Blackmore ho charakterizuje takto: „Vir nazýváme virem, jakmile v zájmu své replikace olupuje o replikační zdroje jiný systém – a obyčejně tím olupovanému systému škodí. Jakmile nám začne sloužit, nazveme ho obvykle nějak jinak.“ Teorie nakažlivých myšlenek • imunologie se zabývá studiem zákonitostí obranných reakcí organizmů (proti různým mikrobům i virům) a má odlišné zaměření než genetika. Podobně nelze ztotožnit memetiku se sociální imunologií • choroboplodní parazité jsou nezávislí na hostitelských organizmech, zatímco geny i memy řídí výstavbu hostitelských organismů. Memy se podílely na vzrůstu kapacity a stavbě lidského mozku Teorie nakažlivých myšlenek • způsob přenosu memů je příčinou záměny memů s viry. → genetická informace je přenášena vertikálně (z rodičů na děti). → memetická informace je přenášena vertikálně, diagonálně (mezi nepřímými příbuznými) a horizontálně. Horizontální přenos je typický právě pro fágy šířící se z těla do těla • ve zdravé buňce existují extrachromosomální replikační jednotky – tzv. plasmidy. Ty se po aktivaci buňkou šíří horizontálním přenosem za využití konjunkce do dalších buněk. Mimochromosomální informace nevyužívá reprodukční lytické taktiky (rozkladu organismu). Není organismu škodlivá, ale prospěšná Teorie nakažlivých myšlenek • protože existují memy, které nám prokazatelně neškodí, nemůžeme memetickou teorii souhrnně označit jako teorii nakažlivých myšlenek • horizontální přenos a multirodičovský původ neznamenají neoddiskutovatelnou škodlivost • díky memům vnímáme svět tak, jak ho vnímáme, skrz memy o něm přemýšlíme. Nejsou něčím cizím, co nás odkudsi zvnějšku ovládá, naopak jsou námi samotnými, jsou naším já. S. Blackmore považuje dokonce JÁ za nejzazší z memplexů – tzv. egoplex Teorie nakažlivých myšlenek • o nakažlivých memech můžeme mluvit pouze v těch případech, kdy jsme jimi ovládáni iracionálně, kdy je přijímáme nekriticky, jsme jimi doslova posedlí, jako v případě popěvků, sloganů, částečně i módy