Obsah a formy informačního vzdělávání III. • Vysvětlení jak RVP pojímá IG http://www.rvp.cz/clanek/1040 • Projekty Kritického myšlení – Rovnováha (Školní programy pro znalosti, životní dovednosti a funkční gramotnost 2006, 2007) RVP-ZV: na čem by měla stavět S Vzdělávací oblast - Informační a komunikační technologie • základy práce s PC • vyhledávání informací a komunikace • zpracování a využití informací 1. Stupeň – při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty – vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích 2. Stupeň – ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost – pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví – používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji RVP-GV: na čem by měla stavět V Vzdělávací oblast - Informační a komunikační technologie • Informační gramotnost v procesu vzdělávání – posuzuje tvůrčím způsobem relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací – využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, webblogů, encyklopedií, knihoven, – databází a výukových programů – využívá k získání informací a kontaktů možnosti komunikace v celosvětové síti – využívá v případě potřeby interaktivní distanční a jiné formy vzdělávání – respektuje při využívání informačních technologií právní normy související s ochranou duševního vlastnictví • Komunikace, zpracování, prezentace informací – transformuje informace z libovolného média do elektronické podoby a dále je zpracovává – prezentuje výsledky své práce s využitím speciálních softwarových a multimediálních programů Obsah informační vzdělávání na ZŠ, S aneb co říká RVP „Pokud jde o využítí nových technologií, jsou děti poprvé v historii rodičům autoritou.“(D. Tapscott) • Vzdělávání založené na klíčových kompetencích, definování vědomostí, dovedností a postojů, vzdělávacích oblastí – na úrovni národní RVP (Rámcový vzdělávací program) – na úrovni škol ŠVP (Školní vzdělávací program) • Kompetence k učení; kompetence k řešení problémů; kompetence komunikativní; kompetence sociální a personální; kompetence občanské; kompetence pracovní • Vzdělávací oblasti - Informační a komunikační technologie Obsah informační vzdělávání na ZŠ, S aneb co nepřímo říká RVP • Využívání PC, podpora samostatné kreativní práce X hotovým řešení a pasivnímu výkladu • Vysoké nároky na učitele, změna stylu výuky z instruktivního na KONSTRUKTIVNÍ (činnostní, projektové) • Demýtizace autority učitele na roli rádce, učitel má relativně „volné pole“, není vázán osnovami • Vymezení cílových klíčových kompetencí žáků (rovnováha znalosti, fakta x sociální a kognitivní dovednosti?) Základní školy (RVP-ZV) na čem by měla stavět S Vzdělávací oblast - Informační a komunikační technologie • základy práce s PC • vyhledávání informací a komunikace • zpracování a využití informací 1. Stupeň – při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty – vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích 2. Stupeň – ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost – pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví – používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji Gymnazia (RVP-GV) na čem by měla stavět V Vzdělávací oblast – Informatika a informační a komunikační technologie • Digitální technologie – ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT – využívá teoretické i praktické poznatky o funkcích jednotlivých složek hardwaru a softwaru k tvůrčímu a efektivnímu řešení úloh – organizuje účelně data a chrání je proti poškození či zneužití – orientuje se v možnostech uplatnění ICT v různých oblastech společenského poznání a praxe • Zpracování a prezentace informací – využívá dostupné služby informačních sítí k vyhledávání informací, ke komunikaci, k vlastnímu vzdělávání a týmové spolupráci – využívá nabídku informačních a vzdělávacích portálů, encyklopedií, knihoven, databází a výukových programů – posuzuje tvůrčím způsobem aktuálnost, relevanci a věrohodnost informačních zdrojů a informací – využívá informační a komunikační služby v souladu s etickými, bezpečnostními a legislativními požadavky Závěr • Informační vzdělávání jako METODA = práce s informačními zdroji, službami jako metoda výuky v jednotlivých předmětech nikoli jen v samostatném předmětu informační technologie (ZŠ, SŠ, VŠ) • Ideální kombinace aktérů IG (učitelé, knihovníci) vtahovat do předmětové výuky