Gotika II. Italské malířství 1. poloviny 14. století Nové pojetí prostoru v obrazu „Maesta“ Duccio Cimabue Giotto Cimabue (činný v letech 1272-1302) „Maestá di Santa Trinita (Galeria Uffizi, Florencie), 1280-1290 • Zdůrazněný střed obrazu • Důraz na srozumitelnost tématu • Hierarchizované postavy • Abstraktní prostor • Ztvárnění drapérií blízké byzantským vzorům Duccio di Buonnisegna (kol. r. 1255-1318) Madona „Rucellai“ (Galeria Uffizi, Florencie) kolem r. 1300 • Transformované byzantské vzory • Naturalističtější znázornění („mokrých“) drapérií • Kombinace plošného a hierarchického a plastického a prostorového ztvárnění • Prozrazuje poučení současným gotickým sochařstvím Giotto di Bondone (kolem r. 1267-1337) „Madona Ognissanti“ (Galeria degli Uffizi, Florencie), 1306-1310 • Zobrazena v konkrétním prostoru, do nějž je možné „vstoupit“ • Trůn zobrazen v prostorové zkratce • Realisticky ztvárněná drapérie modelovaná světlem • Postavy andělů menší než malý Ježíš (hierarchizované zobrazení) • Neutrální zlaté pozadí Duccio di Buonnisegna (kol. r. 1255-1318) „Maestá“ (Opera del Duomo, Siena) Před rokem 1311 Assisi – kostel sv. Františka (1228-1253) Horní kostel Dolní kostel San Francesco Assisi – Horní kostel • Západní část transeptu a apsida – Cimabue (Ukřižování) – kol. 1280 • Horní část stěn lodi – Scény ze starého zákona, Pentecost – Jacopo Torriti, Pietro Cavallini, Giotto • Spodní část stěn lodi – 28 scén ze života sv. Františka - Giotto • První pole klenby - čtyři církevní otcové (Jeroným, Augustin, Řehoř, Ambrož) • Třetí pole klenby – zobrazení Krista, Marie, Sv. Františka a sv. Jana Křtitele v medailonech – Jacopo Torriti San Francesco Assisi – Spodní kostel • Loď vyzdobena freskami paralelně zobrazujícími život Krista na pravé straně a život sv. Františka na levé • Ve spodní části fragment fresky Madony s anděli - Cimabue • Boční kaple (stavěny 1270-1350): • Kaple sv. Martina z Tours – Simone Martini (1317-1319) • Kaple sv. Máří Magdalény – Giotto • Pravý transept – Dětství Kristovo, Zázraky sv. Františka – Giotto • Trůnící madona se sv. Františkem – Cimabue • Kaple sv. Mikuláše – zázraky sv. Mikuláše, kaple sv. Jana Křtitele- triptych s madonou a sv. Janem Křtitelem – Pietro Lorenzetti • Levý transept – Kristovy pašije – Pietro Lorenzetti • Papežský oltář v apsidě – v klenbě – Triumf sv. Františka – Mistr klenby v Assisi San Francesco Assisi – horní kostel Západní část transeptu a apsida –Ukřižování – kol. 1280 Cimabue – pravděpodobně Giottův mistr Pracoval v „maniera greca“, přesto lze v jeho díle nalézt předstupně Giottova umění San Francesco Assisi – Horní kostel • Horní část stěn lodi – Scény ze starého zákona, Pentecost – Jacopo Torriti, Pietro Cavallini, Giotto • Jacopo Torriti • (činný cca 1270-1300) • Malíř a tvůrce mozaik • Přední malíř v Římě za papeže Mikuláše IV. (papežem 1288-92) • Zpracovával podněty byzantského umění • Mozaiky: San Giovanni in Laterano, Sta. Maria Maggiore San Francesco Assisi – Horní kostel • Horní část stěn lodi – Scény ze starého zákona • Pietro Cavallini • (kolem r. 1250-1330) • Římský malíř a freskař: Fresky v kostele sv. Petra v Římě a v Sta. Cecilia in Trastevere, Řím (1293), San Domenico Maggiore, Neapol (1308) • Představitel „římského naturalismu • Někdy považován za pravého Giottova mistra, jindy za jeho imitátora • Bývá ztotožňován s Mistrem příběhu o Izákovi v San Francesco San Francesco Assisi - horní kostel Izák uděluje požehnání Jákobovi Izák odmítá Ezauův dar • „Mistr scén s Izákem“ , 1290-1295 • Otázka, zda mladý Giotto, či Pietro Cavallini nebo jiný římský malíř Giotto di Bondone vers. Neznámý římský malíř (Jacopo Cavallini) Jacopo Cavallini, Sta Maria in Trastevere/ Mistr legendy sv. Izáka – Horní kostel sv. Františka v Assisi, Giotto di Bondone – Capella Arena Padova Giotto di Bondone Legenda o Sv. Františku • Založení jesliček v Assisi Modlitba v chrámu/Zřeknutí se otce/ Sen papeže Innocence • podélný trakt horního kostela (kolem r. 1295) • Důraz na srozumitelnost námětu laikům a prostotu (františkánská řehole) • Jednotlivé scény propojeny architektonickým rámcem • Realističnost prostředí a prostoru (modré pozadí) • Pevně určen bod, odkud má divák výjev sledovat Giotto di Bondone - Krucifix ze Sta. Maria Novella, před r. 1311 /Cimabue – Krucifix ze Sta. Croce 1287-1288 Giotto di Bondone „Navicella“, Sv. Petr Řím, 1305-13 (kopie mozaiky) Giotto di Bondone Capella Scrovegni „Arena“ Padova, 1307 Giotto di Bondone Capella Scrovegni „Arena“ Padova, 1307, Giotto di Bondone Capella Scrovegni „Arena“ Padova, 1307, Giotto di Bondone „Capella Peruzzi“ Sta. Croce Florencie, 1320 Giotto di Bondone „Capella Bardi“ Sta. Croce Florencie, 1325, Giotto di Bondone Návrh Campanilly florentského dómu/ Andrea Pisano (1290-1348), Túbal-Kain – reliéf na Campanille florentského dómu podle Giottova návrhu Giottovi žáci a následovníci Maso di Banco (činný 1320-1350) – Zázraky papeže Sylvestra , Capella Bardi v Sta. Croce Florencie, kolem r. 1340 Giottovi žáci a následovníci Bernardo Daddi (1280-1348) Utrpení sv. Štěpána (Sta. Croce Florencie), 1324/ Triptych z Loggia del Bigallo, Florencie, kolem r. 1333 Giottovi žáci a následovníci Tadeo Gaddi (1300-1366) „Ukřižování na stromě života (refektář Sta. Croce Florencie), / Capella Baroncelli ( Sta. Croce Florencie), 1328-1330/Zvěstování pastýřům v Capella Baroncelli (Sta. Croce Florencie), 1328-1330 Sienské malířství – Simone Martini (1280-1344) „Maestá“, Sala del Mappamondo Palazzo Publico, Siena, 1315 Sienské malířství – Simone Martini (1280-1344) Capella di San Martino – spodní kostel sv. Františka v Assisi, 1317 Sienské malířství – Simone Martini (1280-1344) Capella di San Martino – spodní kostel sv. Františka v Assisi, 1317 Sienské malířství – Simone Martini (1280-1344) Tympanon portálu - Notre-Dame-des-Doms, Avignon, 1341 Sienské malířství – Pietro Lorenzetti (1280-1348) Pašijové scény v jižním transeptu – spodní kostel sv. Františka v Assisi, kolem r. 1320 Sienské malířství – Ambroggio Lorenzetti (kolem 1290-1348) Alegorie dobré a špatné vlády, Sala dei Nove, Palazzo Publico Siena, 1338-1340 Sienské malířství – Ambroggio Lorenzetti (kolem 1290-1348) Alegorie dobré vlády, Sala dei Nove, Palazzo Publico Siena, 1338-1340 Sienské malířství – Ambroggio Lorenzetti (kolem 1290-1348) Alegorie špatné vlády, Sala dei Nove, Palazzo Publico Siena, 1338-1340 DĚKUJI ZA POZORNOST