viibec nic. Tvrdite, fe objasiiujete to, coje temnC, ale zatim Einite tmu jeid neproniknuteln6jii. Domnivbte se, te rozvazujete uzel, ale zatim piidtlivite pouze dal3i uzle. Naditeni uEenci! Abyste nim te, ie v piirod L _---,/§ 42 Odkud pochizi ElovEk? Jakf je jeho prapdvod? Je v)isledkem . nihodntho shluku atomd? By1 prvni ElovEk skuteEnE stvofen z hliny? Nevim. Clovlika poklidim za vftvor piirody stejnE jako vgechno ostatd. By1 bych stejnli na rozpacich, kdybych vim mi51 vyloiit, jak vznikly prvni kameny, prvni stromy, prvni lvi, prvni sloni, prvni mravenci, prvni ialudy atd., jako kdybych mEl vysvEtlit pdvod lidskCho rodu. Cof nepoznivite, tvrdi se nirn neustile, ruku pinti, ruku nekoneEnE rozumntho a vgemohouciho tvdrce ve vftvoru tak podivuhodntm, jako je ElovEk? Souhlasim s tim, ie Elovtk je zjevem skuteen662asnfm. Jelikoi vgak ElovEk existujev pEirodE, nepovaiuji se za oprivnEntho tvrdit, ie jeho stvofeni neni v silich piirody. * Essentia est quid Primum in re,fons et radix omnium rei fl$rktatum. DodAvim, i e stvofeni Elovzka mnE bude jeStE mCnE pochopitelnC, kdyi se mi na vysdtlenou fekne, ie by1 vytvofen duchem, kterf nemi ani oEi, ani nohy, ani ruce, ani hlavu, ani plice, ani lista, ani dech a ie stvofil ElovEka tim, ie vzal kus hliny a vdechl do ni iivot. Primitivni obyvatele Paraguaye poklidime za hlupiky, protoie vlin, fe pochizeji z mbice. EvropSti teologovk vEZ, ie pochizeji z pouhCho ducha. Je toto tvrzeni rozumnEjSi? OovEkje rozumovou bytosti; z toho vypl@i, ie mdie bft dilem pouze rozumnt bytostia nikolivpfirody, postridajici rozumu. AEkoliv nic neni vzicnejSiho nef ElovEk, kterf pouiivi rozumu, jimf se tak p@n6honosi, pln8 souhlasim s tim, ie je rozurnnf, ie jeho podeby v nEm probouzeji tuto vlastnost a spoleEnostjinfch lidi nejvice piispivi kjejimu rozvoji. AvHak v ElovEku, ani v rozumu, kterfm je obdafen, nevidim nic, co by zjevnE svi5dEiloo nekoneEnCm rozumu Mirce, kterf prf ClovEka stvofil ke svC cti a slivE. Vidim, ie tento velkolepf lidskf stroj se mdie porouchat. Vidim, ie tento podivuhodnf rozum je Easto zakalen a nEkdy jej ElovEk d b e c ztrici. Z toho vyvozuji, ie lidskf rozum zivisi na urEit6m uspofidhi t8lesnfch orghd. Z toho, ie ElovEk je rozumovou bytosti, nelze jest8 vyvozovat, fe bdh musi bfl rozumnf, jako nelze usuzovat, ie bdh je hmotnf, z toho, i e ElovEk je bytost hmotni. Rozum ClovEka ne" mSZe bft ddkazem boisktho rozumu stejnE jako gpatnost ElovEka 84 'nedokazuje Spatnost boha, jemui se stvofeni ElovEka pf pisuje. At bohoslovci z jakthokoliv hlediska rozebiraji tuto otizku, bdh bude vZdy pHEinou, kteri je v rozporu se svfmi nkledky a kterou nelze posumvat podlejejich vjtvord. Vidime sttile,jak zlo, nedokonalost, @tilost vypljh'aji z pHEiny, kteri prf je nanejvfge dobrotivi, dokonalh a moudrh. < § 43 -IMyslici ElovEk, feknete tedy, jakoi i celf vesmir, se vSim, co obsahuje,je nhledek ndhody. Ani zdini, opakuji. Vesmfrneni ndsledek. On sim je pfiEinou v4ech nisledkd. VSe, co na sv6tE existuje, je nutnfm nisledkem tCto pZCiny, kteri nEkdy nim zjevuje svC po-