CJBB75 ‹#› CJBB75 1 ZPK CJBB75 29.3. 2011 CJBB75 ‹#› CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? lPozice 10 - Stupeň (GRADE) l- - neurčuje se l1 - 1. stupeň l2 - 2. stupeň l3 - 3. stupeň l CJBB75 ‹#› CJBB75 3 Značkování adjektiv v korpusech ČNK lAA.* - obyčejné adjektivum lAC.* - adjektivum – jm. tvar lAU.* - adj. přivl. na –ův a –in lAG.* adj. od přech. přít. lAM.* adj. od přech. min. CJBB75 ‹#› CJBB75 4 Co mají jednotlivé typy uvedeno na 10. pozici značky CJBB75 ‹#› CJBB75 5 Je pravda, že v češtině nelze stupňovat: lJmenné tvary adjektiv (AC.*) lAdjektiva od přechodníků (A[GM].*) lAdjektiva na –ův/-in (AU.*) CJBB75 ‹#› CJBB75 6 Adjektivum rád lVítězslav manželku výjimečně a poslechl. lTyčinka bral na vás ohled a po anglicku zmizel. l CJBB75 ‹#› CJBB75 7 Jak lze také vyjádřit stupeň v češtině ? lAnalytické vyjadřování stupně/míry/množství - struktury s více, nejvíce lvíce + I. stupeň lnejvíce + I. stupeň l CJBB75 ‹#› CJBB75 8 Jak vyhlédavat analytické tvary v korpusech ? lMenu: Korpus > Implicitní atribut > lemma lDotazovací řádek: více lMenu: Korpus > Implicitní atribut > tag lP filtr : KWIC >1 >1 lDotazovací řádek: A[CGMU].* CJBB75 ‹#› CJBB75 9 KORPUS CJBB75 ‹#› CJBB75 10 Je analytický tvar jediný možný ? l... svými důsledky je než formální kontrola… l...kontaktní tuhé make-upy jsou , protože obsahují nejvyšší podíl pudru ... l... Basilio je než Rossiniho ... l CJBB75 ‹#› CJBB75 11 Co lze najít v příručkách o adjektivech na –cí z hlediska mezí a možností jejich syntetického stupňování? lJiž Václav Jan Rosa uvádí vedle sémanticky podmíněných omezení stupňování adjektiv i omezení formální a tvrdí, že adjektiva se sufixy -cý, -zý, -sý a -ší nelze (synteticky) stupňovat. lŠmilauer: „…adjektiva na –cí lze stupňovat přidáním -n- : vroucí – vroucnější“ (srv. Šmilauer, 1971, s. 127). lESČ: „… adjektiva na –cí a subjektově posesivní adjektiva na –ův/-in stupňovat nelze.“ (Karlík, Nekula, Pleskalová, 2002, s. 447). lPřípady, kdy tvar adjektiva na –cí vyjadřuje nejvyšší míru vlastnosti (srv. Trávníček, 1951, s. 354). CJBB75 ‹#› CJBB75 12 KORPUS lMenu: Korpus > Implicitní atribut > word lDotazovací řádek: .*cnějš.* lMenu: Korpus > Implicitní atribut > lemma lN filtr : KWIC <0 >0 lDotazovací řádek: .*cn[ýí] lMenu: Konkordance > Statistiky > Frekvenční distribuce > word CJBB75 ‹#› CJBB75 13 vědoucí nebo vědoucný vidoucí nebo vidoucný CJBB75 ‹#› CJBB75 14 Najděte v korpusech tvary lvroucnější lžádoucnější lhoroucnější lvědoucnější lživoucnější lpřejícnější lvidoucnější lpomíjejícnější lsrdcervoucnější ljsoucnější l CJBB75 ‹#› CJBB75 15 Všimněte si, jak jsou v korpusech označkována např. lúčelová adjektiva (mycí, krycí, řadicí, ...) ladjektiva druhově posesivní (kuřecí, telecí, ...) ldesubstantivní adjektiva na –cí ve spojeních hebrejského superlativu (divoucí, hrůzoucí, krásoucí, letoucí, pravdoucí, smrťoucí, tmoucí ) A.* l l CJBB75 ‹#› CJBB75 16 Co lze nalézt na internetu laby se dodavatelům nenasazovala hlava, než jim přísluší ... l... co kdyby si nasadili o něco <“hrošejší“> kůži .... l... možná příště trochu užší čelist a oči,... l CJBB75 ‹#› CJBB75 17 Závěr lKorpus jako zdroj dat pro ověření mezí a možností tvoření syntetických tvarů II. III. stupně lKorpus jako zdroj dat dokládajících užití tvarů analytického stupňování v češtině