12.4. Řešení úkolů – sam. práce V češtině je prefixace jedním z nejrozšířenějším způsobů tvoření nových sloves. Podívám-li se na slovesné prefixy, zjistíme, že v naprosté většině případů jsou „krátké“, zatímco u jmen (substantiv i adjektiv) tomu tak není. Například: na-brat ALE ná-bor za-brat ALE zá-bor při-jmout ALE pří-jem u-jmout ALE ú-jma vy-brat ALE vý-bor po-hnat ALE pů-hon do-vést ALE dů-vod pro-vést ALE prů-vod Přesto existují i případy, kdy se i u sloves můžeme setkat s délkou v prefixu. 1. Popiš postup, jak vyhledat v korpusu (SYN2010) data pro výzkum uvedeného jevu (tj. lemmata sloves, která začínají na řetězce shodné s dlouhými prefixy). 2. Pozorujte data a pokuste se je interpretovat. 19.4. Jak se z korpusu dozvědět něco o hláskových alternacích ? K samohláskovým alternacím dochází u některých substantiv skloňovaných podle vzoru žena, a to a) obligatorně v gen. pl. a b) fakultativně v některých dalších pádech. Např.: tráva – trav síla – sil míra – měr houba – hub 1. Popiš postup, jímž lze z korpusu SYN2010 získat kandidáty (feminina skloňovaná podle vzoru žena) na substantiva, která takovou alternaci mohou mít. 2. Vyber z nich slova (nejméně 3 ke každé alternaci), o nichž víš, že takovou alternaci mají. V případě nejistoty ověř svůj jazykový cit ve výkladovém slovníku (např. SSČ). 3. Sleduj v korpusu všechny tvary vybraných lemmat a uveď, u kterých tvarů se fakultativně vyskytuje stejná alternace jako v genitivu plurálu. 26.4. Řešení úkolů – sam. práce Tvar indikativu minulého času aktiva 1. osoby singuláru je složený slovesný tvar. Jak je možné vyhledat výskyty tohoto tvaru (pokud možno všechny) v korpusu. Popiš pracovní postup a jeho výsledky. Použij korpus SYN2000. Popiš pracovní postup a jeho výsledky. Použij korpus SYN2010. V čem je rozdíl mezi oběma korpusy ? 3.5. Řešení úkolů – sam. práce Vyhledejte v korpusu všechny výskyty adjektiva vroucí. Pozoruj je a popiš významy, které toto adjektivum může mít (alespoň dva). Navrhni postup, jak vybrat pouze ty konkordanční řádky, na nichž má adjektivum jeden nebo druhý význam. 10.5. Odevzdání vypracovaných úkolů