Jaro 2011 Okruhy otázek k závěrečné zkoušce Závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí. Test vědění má prověřit především znalost historického kontextu, uměleckohistorických termínů a významných uměleckých osobností a jejich tvorby, test vidění je zaměřen na praktickou znalost obrazového materiálu a schopnost jeho výkladu. Test vědění – pojmy, osobnosti, historický kontext Otázky v první části testu jsou zaměřeny na výklad důležitých teoretických pojmů a obecných faktů z dějin umění, resp. znalost historického a společenského kontextu umění mezi léty 1750-1890 • počátky umělecké kritiky • estetika sentimentu • neoklasicismus • ideál kosmopolitní kultury, grand tour • vizuální kultura období Francouzské revoluce • ideál veřejného umění, salony a akademie • počátky historismu a nacionalismu • romantismus • kult veřejných pomníků v 19. století (historické a alegorické pomníky) • realismus a sociální témata v umění kolem poloviny 19. století • hledání alternativ: avantgarda a modernismus v 2. pol. 19. stol. Další část testu se týká uměleckých osobností a jejich tvorby (významná díla, stylová charakteristika, typické náměty, obecný význam a přínos pro dějiny umění) • Jean-Baptiste-Simeon Chardin • Jean-Baptiste Greuze • Jacques-Louis David • Antonio Canova • Bertel Thorvaldsen • Anton Raphael Mengs • Caspar David Friedrich • Philip Otto Runge • David d’Angers • François Rude • Johann Heinrich Füssli • William Blake • John Martin • Joseph Mallord William Turner • Honoré Daumier • Gustave Courbet • Édouard Manet • Jules Dalou • Auguste Rodin • Edgar Degas • Auguste Renoir • George-Pierre Seurat • Henri de Toulouse-Lautrec Umění a společnost na počátku moderní doby 1 Jaro 2011 Test vidění – obrazy a jejich výklad Druhá, praktická část testu je zaměřena na prověření znalosti konkrétního obrazového materiálu (“poznávačka”). V této části se objeví díla výše uvedených umělců – ovšem pozor, v testu se mohou objevit i jejich další významná díla, tedy nejen ta, jimiž jsme se zabývali v přednáškách Otázky budou směřovat k určení autorství děl, jejich námětu a alespoň přibližnému časovému zařazení (na čtvrtstoletí). Po této poznávací části testu bude následovat poslední úkol – praktická aplikace získaných znalostí na jednom konkrétním příkladě. Vaším úkolem bude pokusit se o vlastní interpretaci či výklad jednoho významného díla dle mého výběru. Smyslem této části je procvičit si schopnost uvažovat v souvislostech – i bez znalosti konkrétních informací o konkrétním obraze byste jej měli být schopni vyložit na základě vašich vědomostí o autorovi, jeho tvorbě, dobové vizuální kultuře atd. Viz též následující praktické rady. Literatura, internetové zdroje, praktické rady Test vědění v zásadě tematicky i rozsahem otázek vychází z přednášek. Upozorňuji však, že zvláště v části věnované umělcům nelze tyto znalosti vždy aplikovat zcela mechanicky, protože otázky se budou týkat i obecně stylové, žánrové či tematické charakteristiky jejich tvorby, která nebyla v řadě případů v přednáškách primárním předmětem našeho zájmu. Doporučuji proto rozšířit si vědomosti i vlastním studiem některé z přehledových publikací, příruček či slovníků umělců. Z nich upozorňuji zejména na: • Fritz Novotny, Paintig and Sculpture in Europe 1780-1880, New Haven 1995 (dostupné v Gettyho knihovně) • slovník umělců a pojmů Oxford Art Online – http://www.oxfordartonline.com (plný přístup pouze z univerzitní sítě, resp. skrze vzdálený přístup – viz podrobněji na http://ezdroje.muni.cz/ vzdaleny_pristup/vzdaleny_pristup.php) Test vidění, jak již bylo zmíněno, vychází svým rozsahem z výše uvedeného přehledu umělců. Avšak pozor – mohou se v něm tedy objevit i jejich díla, o nichž v přednáškách nebyla řeč. K přípravě na tuto část proto doporučuji především následující internetové zdroje, kde naleznete jeden reprodukce důležitých děl, ale rovněž základní informace o nich (vyhledávání dle autorství; k dispozici též krátká výkladová hesla). • Web Gallery of Art – http://www.wga.hu/ (pouze cca do roku 1850) • Oxford Art Online – http://www.oxfordartonline.com Nemusíte samozřejmě číst a učit se informace ke každému studovanému obrazu. Pozornost věnujte především studiu samotných reprodukcí a své poznatky doplňujte a korigujte podrobnějším studiem několika vybraných děl daného autora. Zamýšlejte se přitom především nad tím, co je pro daného autora typické, jakými náměty se zabýval, v čem spočívá jeho přínos a význam jeho díla. Při studiu reprodukcí si rovněž zkuste sami si prověřit své schopnosti výkladu jednoho konkrétního díla – interpretaci bude věnována poslední část testu. Na tuto část se pochopitelně nelze naučit, ale lze si ujasnit a procvičit základní postupy a dovednosti, které jsou základním předpokladem úspěšné interpretace. Je to především 1) schopnost pozorně se dívat a pochopit strukturu obrazu; 2) určení obsahu díla, případně obrazového žánru, pochopení jeho konvencí a pravidel; 3) schopnost vyložit viděné na základě nabytých znalostí o daném umělci, charakteru jeho tvorby, historickém kontextu, a též na základě adekvátního srovnání s jinými díly – žádný obraz není zcela izolovaný od výtvarných tradic i obecné vizuální kultury dané doby. Umění a společnost na počátku moderní doby 2