FAV172 Metody dokumentárního filmu: Program kurzu a hosté Většina přednášek bude probíhat za účasti hostů. V takovém případě tříhodinový čas mezi 14.15 a 17.15 rozdělíme na tři přibližně stejně dlouhé části, oddělené dvěma krátkými přestávkami. 1. úvod do metody ve světovém kontextu napříč časem 2. promítání filmu 3. diskuse s režisérem Diskuse s režisérem se zaměří na jednotlivé aspekty metody, práci s výrazovými prostředky a postupné fáze vývoje a realizace filmů, ale taky samozřejmě na osobní styl režiséra (a všechna další témata, která vás budou zajímat). Hosté: 17.3. střihový film film: Nízký let (2006, 52 min.) host: Jan Šikl První přednáška se bude věnovat střihovému dokumentu a jeho různým podobám. Hostem bude Jan Šikl, režisér cyklu Soukromé století. Šikl v roce 1992 inicioval v ČR unikátní sbírku rodinných filmů, které sbírá, archivuje a digitalizuje dodnes. Z materiálů vybraných rodin pak začal skládat Soukromé století – seriál všednodenních dějin, privátních příběhů, na jejichž pozadí se odehrávají ty velké dějiny. Promítneme díl Nízký let, který vypráví o stíhacím pilotovi československé armády, jeho manželství vyrovnávajícím se s novými podmínkami společného života v Sovětském svazu a obsahuje i vzácné záběry, které pilot natočil během cvičných letů. 31.3. observační film, film – báseň přednáška s ukázkami (bez hosta) 14.4. aktivistický dokument film: Auto*mat (2009, 90 min.) host: Martin Mareček Režisér Martin Mareček si ve svém prvním celovečerním filmu o zasedání MMF a SB v Praze Hry prachu definoval svůj přístup k filmu jako „média v rukou“, natočil v Ázerbájdžánu film o ropovodu Zdroj, na nějž volně navazuje zpracováním tématu automobilové dopravy ve městech a vzniká v Praze natočený Auto*mat – důležitým kontextem k němu je i Marečkova aktivita v rámci občanské iniciativy se stejným názvem. V diskusi režisér popíše svoje pojetí toho, co je aktivizmus v dokumentu a jaký film takto nazývat. 28.4. etnografický dokument film: Medvědí ostrovy (2010, 62 min.) host: Martin Ryšavý Souznění s cizím prostředím a rozkrytí jeho sociálního a kulturního fungování s citlivostí pro odlišné zvyklosti a mýty, pro příběhy míst a lidí jsou charakteristické už pro Ryšavého film Afoňka už nechce pást soby. Na důvěrně známou Sibiř se vrací i v následujících dílech – Malupien, olšový spas, vizuálně výjimečné Medvědí ostrovy, ale taky ve svých knihách Cesty na Sibiř a Vrač. Ryšavý pohovoří o tom, jak se jeho metoda vyvíjela, i o tom, jak v českých produkčních podmínkách vzniká etnografický film. 12.5. inscenace v dokumentu film: Jak se vaří dějiny (2008, 86 min.) host: Peter Kerekes Slovenský režisér Peter Kerekes byl v posledním roce autorem televizního cyklu Co by kdyby – zdánlivě dokumentárních rekonstrukcí vycházejících ale z příběhů virtuální historie. Rekonstrukce, instalaci situací a režírování postav vyzkoušel v různých podobách v celovečerním filmu Jak se vaří dějiny o válečných kuchařích, kteří nás provedou evropskými válečnými konflikty počínaje druhou světovou válkou. Režisér pohovoří nejen prakticky o postupech své režijní práce, ale i o míře konstrukce a její vztahu k autenticitě, přesvědčivosti, hry a manipulace v dokumentu. 19.5. časosběrný dokument film: Katka (2009, 90 min.), ev. jiný film podle hlasování studentů host: Helena Třeštíková Helena Třeštíková patří mezi nejvýraznější autory časosběrného filmu nejen v ČR, ale i v celosvětovém kontextu. Tento režijně i produkčně náročný žánr vyvolává bezpočet otázek tvůrčích, etických, estetických i praktických. Z obrovského díla můžeme vybrat buď mediálně diskutovanou Katku anebo jiný časosběrný projekt – výběr bude záviset na tom, kolik studentů kurzu již vidělo filmy Třeštíkové, které byly v posledních letech v české kinodistribuci.