Soci¬áln¬í teorie nových m¬édi¬í √ê IM071 Sylabus kurzu Verze 1 Vyučuj¬íc¬í: Jakub Macek (jakub.macek@me.com) Konzultačn¬í hodiny: čtvrtek 11:30√ê13:00, konzultaci si nejdř¬íve domluvte mailem! UPOZORNĚN√™ VÝUKA KURZU ZAČ√™N√ß AŽ 17. BŘEZNA! Kurz je předn¬ášen v učebně N41 v budově √≤stavu hudebn¬í vědy na Jan¬áčkově n¬áměst¬í. Tato budova je aktu¬álně rekonstruov¬ána a rekonstrukce bude ukončena až v p¬átek 13.3. Zač¬átek kurzu je proto odsunut až na 17. března. Do tohoto data se seznamte s pravidly formulovanými v tomto sylabu a s povinnými texty zadanými v prvn¬í vlně rešerš¬í. Anotace Kurz Soci¬áln¬í teorie nových m¬édi¬í obsahově volně navazuje na kurz Kyberkultura. Zat¬ímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturn¬ího utv¬ářen¬í informačn¬ích a komunikačn¬ích technologi¬í, kurz Soci¬áln¬í teorie nových m¬édi¬í sleduje t¬émata aktu¬áln¬í soci¬álněvědn¬é reflexe t¬éto oblasti. Kurz představuje nov¬é technologie jako soci¬áln¬í (soci¬álně konstruovaný) fenom¬én, definuje pozici soci¬áln¬ího konstruktivismu a kritick¬ého př¬ístupu k technologi¬ím (s důrazem na t¬émata diskurzivity a ideologie), zasazuje √ê z pohledu medi¬áln¬ích studi¬í √ê informačn¬í a komunikačn¬í technologie do kontextu se starš¬ími medi¬áln¬ími technologiemi a d¬ále se v souvislosti s novými technologiemi zabýv¬á t¬ématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, soci¬áln¬í a technologick¬é a epist¬émick¬é změny, komunikačn¬ím aktivismem a regulac¬í nových technologi¬í. Požadavky na zakončen¬í kurzu Kurz je ukončen kolokviem. Jeho z¬ísk¬án¬í je podm¬íněno četbou zadan¬é literatury dokl¬ádanou odevzd¬án¬ím n¬íže uvedených kritických rešerš¬í. Toto je povinně voliteln¬á varianta kurzu. Pokud jste tedy studenty specializace Digit¬áln¬í m¬édia, zaregistrujte si jej pod k¬ódem ZUR143. Rešerše Rešerše dokladuj¬í Vaši obezn¬ámenost s povinnými texty, a tedy Vaši připravenost na hodiny. Rešerše je nutno odevzd¬ávat ve třech n¬íže určených term¬ínech. Včas a relevantně neomluven¬é nedodržen¬í term¬ínů je rovno vyloučen¬í z kurzu. Rešerš¬í budeme rozumět souvisl¬é a současně strukturovan¬é shrnut¬í obsahu textu √ê shrnut¬í, zachycuj¬íc¬í t¬éma textu, jeho z¬ákladn¬í teze, kl¬íčov¬é periodizace, kter¬é text nab¬íz¬í, typologie apod. Takže √ê ano, jde n¬ám tedy o sv¬ého druhu výpisky (kter¬é se však snaž¬í m¬ít podobu poněkud reflexivnějš¬í), než o rešerši, jak j¬í ch¬ápou např. kolegov¬é knihovn¬íci. * Stručnost (či naopak hloubka detailu) rešerše je d¬ána jej¬ím rozsahem √ê č¬ím delš¬í rešerše, t¬ím jemnějš¬í informace do n¬í proniknou. * Dbejte na to, abyste kl¬íčov¬é rysy textu (kl¬íčov¬é informace) neobětovali podružnostem. * N¬áš rozsah je volnějš¬í (3000-10000 znaků), m¬áte tedy možnost man¬évrovat. * Pište rešerši s vědom¬ím toho, že je určena člověku, který původn¬í text nezn¬á, ale přece m¬á být schopen pochopit jeho poselstv¬í a odhadnout jeho charakter. * Nepovažujte psan¬í rešerš¬í za samo¬účelný nesmysl √ê jde o jeden z m¬ála rozumných způsobů, jak uchovat načten¬é texty v poměrně přenositeln¬é a sd¬ílen¬é otevřen¬é podobě (paměť je m¬á tendenci být zoufale chatrn¬á a selektivn¬í). Je proto vcelku praktick¬é se v nich pocvičit. Jak rešerše odevzd¬ávat? * Rešerše vkl¬ádejte do odevzd¬áv¬árny, kter¬á je otevřena v ISu. * Pro každou ze tř¬í vln odevzd¬áv¬án¬í je v odevzd¬áv¬árně otevřena složka. Rešerše proto vkl¬ádejte do patřičn¬é složky. * Rešerše odevzd¬ávejte vždy v samostatných souborech √ê co rešeršovaný text, to jeden soubor. * Soubory nevkl¬ádejte v komprimovan¬é podobě (tj. √£zabalen¬é√í do form¬átu zip, rar a pod.) √ê do ¬úschovny je vkl¬ádejte ve někter¬ém z běžných textových form¬átů (doc, rtf, pdf). Pozor! Po vypršen¬í času pro odevzd¬án¬í (který ke každ¬é vlně uveden n¬íže) budou složky v odevzd¬áv¬árně automaticky uzamčeny a již do nich nebude možno texty vkl¬ádat! Konkr¬étně zpracujte rešerše těchto textů: 1. vlna rešerš¬í √ê odevzdat do středy 16. března 2011 do 18 h: * Lievrouw, Leah √ê Livingstone, Sonia. 2002. √£The Social Shaping and Consequences of ICTs.√í Pp. 1-15 in Handbook of New Media. Ed. by Lievrouw, Leah √ê Livingstone, Sonia. London: SAGE. * Berger, Peter √ê Luckmann, Thomas. 1999. √£Společnost jako objektivn¬í realita.√í Pp. 51-127 in Soci¬áln¬í konstrukce reality. Brno: CDK. * Dahlberg, Lincoln. 2004. √£Internet Research Tracings: Towards Non-Reductionist Methodology.√í In Journal of Computer-Mediated Communication, 9(3). http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue3/dahlberg.html (13.9.2010). 2. vlna rešerš¬í √ê odevzdat do středy 13. dubna 2011 do 18 h: * Macek, Jakub. 2010. √£Novost nových m¬édi¬í aneb nov¬á m¬édia v sevřen¬í futuristick¬é ideologie.√í Pp. 84-93 in Pozn¬ámky ke studi¬ím nových m¬édi¬í. (Disertačn¬í pr¬áce.) Brno: Masarykova univerzita. * Macek, Jakub. 2004. √£Koncept ran¬é kyberkultury.√í In M¬édia a realita. Brno: FSS MU. * Macek, Jakub. 2009. √£Pozn¬ámky k teorii virtu¬áln¬ích komunit.√í In Biograf, č. 50. http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v5001 (10.1.2011) * Jenkins, Henry. 2006. √£Introduction: √¢Worship at the Altar of Convergence.√í Pp. 1-24 in Convergence Culture. New York: New York University Press. 3. vlna rešerš¬í √ê odevzdat do středy 11. května 2011 do 18 h: * Habermas, J¬ürgen. 1992. √£Further Reflections on the Public Sphere.√í Pp. 421-461 in Habermas and the Public Sphere. Ed. Calhoun, Craig. Cambridge: MIT Press. * Dahlberg, Lincoln. 2001. √£Democracy via cyberspace: Mapping the rhetorics and practices of three prominent camps.√í Pp. 157-177 New Media & Society, 3(2). * Norris, Pippa. 2001. Digital Divide. Cambridge: Cambridge University Press. Strany 2-38. * Webster, Frank. 2006. √£What is an information society?√í Pp. 8-31 in Theories of the Information Society. London: Routledge. Rozpis předn¬ášek Předn¬áška č. 1 17.3. Studia nových m¬édi¬í √ê historie a vymezen¬í Povinn¬á literatura: * Lievrouw, Leah √ê Livingstone, Sonia. 2002. √£The Social Shaping and Consequences of ICTs.√í Pp. 1-15 in Handbook of New Media. Ed. by Lievrouw, Leah √ê Livingstone, Sonia. London: SAGE. * Macek, Jakub. 2010. √£Pozn¬ámky k vývoji studi¬í nových m¬édi¬í.√í Pp. 22-67 in Pozn¬ámky ke studi¬ím nových m¬édi¬í. (Disertačn¬í pr¬áce.) Brno: Masarykova univerzita. Předn¬áška č. 2 24.3. Nov¬á m¬édia jako soci¬áln¬í fenom¬én I Soci¬áln¬í konstruktivismus Nov¬á m¬édia jako souč¬ást soci¬álně konstruovan¬ého světa Jedn¬án¬í, akt¬ér, soci¬áln¬í instituce Povinn¬á literatura: * Berger, Peter √ê Luckmann, Thomas. 1999. √£Společnost jako objektivn¬í realita.√í Pp. 51-127 in Soci¬áln¬í konstrukce reality. Brno: CDK. Předn¬áška č. 3 31.3. Nov¬á m¬édia jako soci¬áln¬í fenom¬én II Probl¬ém redukcionismu a hled¬án¬í celostn¬ího př¬ístupu k novým m¬édi¬ím Tř¬ídimenzion¬áln¬í model nových m¬édi¬í Povinn¬á literatura: * Dahlberg, Lincoln. 2004. √£Internet Research Tracings: Towards Non-Reductionist Methodology.√í In Journal of Computer-Mediated Communication, 9(3). http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue3/dahlberg.html (13.9.2010). Předn¬áška č. 4 Z techn. důvodů pouze formou videa Novost nových m¬édi¬í Teorie kulturn¬ího opožděn¬í Teorie imiginaire Okouzlen¬í novost¬í jako depolitizuj¬íc¬í mytologie Web 2.0 Povinn¬á literatura: * Macek, Jakub. 2010. √£Novost nových m¬édi¬í aneb nov¬á m¬édia v sevřen¬í futuristick¬é ideologie.√í Pp. 84-93 in Pozn¬ámky ke studi¬ím nových m¬édi¬í. (Disertačn¬í pr¬áce.) Brno: Masarykova univerzita. Videoz¬áznamy předn¬ášek: * http://www.youtube.com/watch?v=ki9epxKUIc8 (Předn¬áška pro TEDxBrno √ê Internet a nov¬á m¬édia: Jak¬á revoluce?) * http://inhd.cz/videos/148-internet-a-nova-media-jaka-revoluce- (Předn¬áška na FF MU √ê Pozn¬ámky k novosti nových m¬édi¬í: nov¬á m¬édia v sevřen¬í futuristických mýtů a ideologi¬í.) * http://www.inflow.cz/jakub-macek-v-bloku-expertu (Přepis předn¬ášky z FF MU.) Předn¬áška č. 5 Z techn. důvodů pouze formou četby Archeologie nových m¬édi¬í √ê ran¬á kyberkultura Kořeny a proměny neakademických diskurzů obklopuj¬íc¬ích nov¬á m¬édia Ran¬á kyberkultura jako specifický kulturn¬í modus Povinn¬á literatura: * Macek, Jakub. 2004. √£Koncept ran¬é kyberkultury.√í In M¬édia a realita. Brno: FSS MU. Předn¬áška č. 6 7.4. Nov¬á m¬édia a komunita Virtu¬áln¬í a organick¬é komunity Online soci¬áln¬í s¬ítě Hybridita virtu¬áln¬ích komunit Povinn¬á literatura: * Macek, Jakub. 2009. √£Pozn¬ámky k teorii virtu¬áln¬ích komunit.√í In Biograf, č. 50. http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=v5001 (10.1.2011) Předn¬áška č. 7 14.4. Užit¬í, každodennost a kultura konvergence Užit¬í jako soci¬áln¬í instituce Dvoj¬í artikulace novomedi¬áln¬ího artefaktu Typologie užit¬í Participačn¬í kultura Rozptýlen¬á uživatelsk¬á publika Povinn¬á literatura: * Jenkins, Henry. 2006. √£Introduction: √¢Worship at the Altar of Convergence.√í Pp. 1-24 in Convergence Culture. New York: New York University Press. Předn¬áška č. 8 21.4. Nov¬á m¬édia a veřejnost Veřejný a priv¬átn¬í prostor a jejich rekonfigurace Habermasov¬á veřejn¬á sf¬éra √ê historický a normativn¬í koncept Povinn¬á literatura: * Habermas, J¬ürgen. 1992. √£Further Reflections on the Public Sphere.√í Pp. 421-461 in Habermas and the Public Sphere. Ed. Calhoun, Craig. Cambridge: MIT Press. Předn¬áška č. 9 28.4. Nov¬á m¬édia, politika a moc Nov¬á m¬édia a demokracie Nov¬á m¬édia jako mocenský n¬ástroj Nov¬á m¬édia a nevl¬ádn¬í organizace √£Strategie silných a taktiky slabých√í Moc k¬ódu, k¬ód moci Povinn¬á literatura: * Dahlberg, Lincoln. 2001. √£Democracy via cyberspace: Mapping the rhetorics and practices of three prominent camps.√í Pp. 157-177 New Media & Society, 3(2). Předn¬áška č. 10 5.5. Nov¬á m¬édia a nerovnost Š¬ířen¬í nových m¬édi¬í Digital divide √ê jednoduch¬é a širok¬é typy konceptů Povinn¬á literatura: * Norris, Pippa. 2001. Digital Divide. Cambridge: Cambridge University Press. Strany 2-38. Předn¬áška č. 11 12.5. Informačn¬í / postmodern¬í / postindustri¬áln¬í / s¬íťov¬á společnost Nov¬á m¬édia a proměna modern¬í společnosti Postindustri¬áln¬í společnost a teorie Daniela Bella Informačn¬í společnost Postmodern¬í společnost a teorie Marka Postera S¬íťov¬á společnost a teorie Manuela Castellse Povinn¬á literatura: * Webster, Frank. 2006. √£What is an information society?√í Pp. 8-31 in Theories of the Information Society. London: Routledge.