Charaktery Ateista · Uzavřený ve vlastním světě, soběstačný, přesvědčený o všemocnosti vědy, rozhodný bojovník za vědu a velký nepřítel náboženského výkladu (zřejmě má nějaké špatné osobní zkušenosti s náboženským fanatismem). · Jeho uzavřenost a bojovnost ústí v problém s vyjadřováním – sice nekoktá, ale není zvyklý mluvit, proto se zadrhává u slov, která často nepoužívá, a na něž tedy musí vzpomínat (nějaké termíny, zvláštní formulace atd.). · Jeho gesta a pohyby jsou rezervované, úsporné, jakoby obranné, ale sebejisté, podtrhují jeho izolovanost a uzavřenost. Ve chvílích vzrušení se ovšem i v gestech projeví nervozita vyplývající z vyjadřovacích problémů. Teista V mnoha ohledech protipól Ateisty: · Z podstaty své pozice je „misionářsky“ zaměřen, tj. chce své stanovisko šířit. · Jeho vyjadřovací schopnosti tomu odpovídají, tedy hovoří plynně, jasně, často přechází do vznešeného až zvěstovatelského tónu (pochopitelně při vyjadřování „pravd“). · Jeho gesta a pohyby jsou také občas přehnaně důstojné, jinak ovšem strojené a vůbec upjaté. Zkrátka není uvolněný, jako by byl pořád ve střehu a připraven zvěstovat či vymítat. (V tomto ohledu je protipólem ležérního Skeptika.) · Pochopitelně sebejistý, díky své „pravdě“ se cítí nadřazen nad ostatní. Skeptik · Přemýšlivý, kritický, na rozdíl od Ateisty se snahou o objektivitu. · Jako člověk ležérní, nesvázáný žádnými stanovisky, téměř pohodář. Užívá si pozici mezi dvěma protivnými stanovisky. · Mluví úsečně, ale věcně a přesně vyjadřuje podstatu věci (to jej odliší od „Agnostika“). · Gesta a pohyby neformální, přirozené, výrazné svou nenápadností. „Agnostik“ · „Agnostik“ se neprojevuje jako agnostik, proto bude přinejmenším přejmenován. · Plní funkci „rozehrávače“, tj. uvádí dění do pohybu. Je tedy komunikativní, výřečný, čemuž odpovídá jeho sebejistota. · Gesta a pohyby budou moci být blíže určeny až po jeho identifikaci, každopádně bude velmi „živý“, tedy pohyblivý, otevřený. · Pokud Petr nevymyslí nějaké další stanovisko (ale jaké vedle „ano“, „ne“, „nevím“?), ústřední otázka hry pro něj vůbec nebude existovat, tedy není to člověk přemýšlivý, netrápí se abstraktními problémy, užívá si dne. Zámečník · Sice už trochu starý a pomatený, ale jinak velmi dobrosrdečný člověk. Takového řemeslníka by chtěl mít každý (ovšem spíše v jeho mladších letech). · „Člověk z lidu“, tj. přirozený, jednodušší, jeho vyjadřování i gesta prozrazují, že spíš něco umí než zná (asi bude třeba v tomto smyslu trochu upravit jeho repliky). · Vzhledem k vážnosti hry mohou herci tuto roli posunout do komičtější roviny – zámečník bude starší, pomatená veselá kopa. Chlapec · Ten, kdo všechno řídí a má nad vším děním ve hře moc. Protože to ví, projeví se to i v jeho jednání – rozhodné, sebejisté, s pocitem nadřazenosti. · Zároveň ale musí vyjádřit dětskost, bezstarostnost. · Má něco společného s Černou Relátou, čemuž odpovídá i obsazení. Od obou aktérek proto očekávám, že se do něj „trefí“ :-). Hlava · Nevím, co přesně má Petr na mysli, proto popis nechávám na něm (alibisticky – otevřeně přiznávám). Moderátor · Typický až karikaturně ztvárněný novinář. Mluví zřetelně, přehnaně a nepatřičně zdůrazňuje části vět (v tomto spíše John než Moravec). · Sebejistý, přestože většině věcí nerozumí. · Gesta odpovídají tomu, kdo řídí debatu, tedy rázná, možná až trochu panovačná. Děkan FF · Má nadhled a dokáže se v průběhu diskuse zamyslet a reagovat na nové informace. Také je odborníkem na metodologii vědy. To jsou jeho přednosti, které vynahrazují fakt, že odborné znalosti (z biologie) poněkud postrádá. · Ve srovnání s ostatními děkany uvolněný, zaujatý diskusí a argumentací. · Vyjadřuje se přesně a jasně, gesta mohou být rozevlátá, výrazná. Děkan PřF · Odborník se spoustou informací, které však nedokáže hladce vyjádřit. Hledání vhodných slov doprovázejí nervózní gesta, jimiž jako by si chtěl pomoci. V hlase musí zaznívat rozhodná naléhavost, s níž brání vědecký výklad. · Vážný a seriózní, prosazování náboženského výkladu považuje za projev neznalosti, pro náboženství nemá pochopení. Děkan PF · Zatím nepříliš výrazná postava (z hlediska myšlenkové linie hry), bude třeba s ním něco udělat.