Teoreticko-metodologický seminář Zdeňka Jastrzembská jastrzem@phil.muni.cz A) Co je to věda? ØVěda je každý celek hodný toho, aby mohl být předmětem intelektuální výuky na vysokých školách. ØVěda je specifický typ poznání. ØVěda je uspořádaným a organizovaným poznáním založeným na zdravém rozumu. ØVěda je její metoda. Vědu je možné považovat za: ninstituci nmetodu nhromadící se tradici vědomostí ndůležitý činitel při výrobě (jejím udržování a vývoji) njeden z nejsilnějších vlivů, který formuje náš „obraz světa“ Vědy o vědě nTeorie a metodologie vědy nDějiny vědy nSociologie vědy nEkonomie a organizace vědy nEtika vědy nKomunikace vědy n… Metodologické znaky vědy npředmět zkoumání nmetody bádání njazyk nsystém poznatků n nDalší znaky vědeckého poznání: (intersubjektivnost X objektivita) B) Co je to vysvětlení? nPoskytují vědecké teorie nějaké vysvětlení? nV čem vysvětlení spočívá? Jaká je jeho podstata? nČím se liší od popisu a predikce? nJaké jsou typy vysvětlení?, … nVysvětlení na začátku 21. století •vysvětlení je jeden z hlavních cílů vědeckého snažení; •ne faktuální správnost, ale „formální“ správnost. n nVysvětlení na začátku 20. století •vysvětlení leží za hranicemi vědy; •úkolem vědy je popisovat, systematizovat, predikovat. Vysvětlení, poznání a rozumění nPoskytuje nám vysvětlení nějaké poznání? nANO n2 druhy poznání (deskriptivní a explanační) -explanační poznání je poznáním (kauzálních) mechanismů ; -explanační poznání je poznáním toho, co je nutné, možné či nemožné. - nNE n- vysvětlení má pouze pragmatickou hodnotu (např. zlepšuje prediktivní sílu), rozumění spočívá v „organizaci“ deskriptivních znalostí. Co je to vysvětlení? n1) Vysvětlení je deduktivní (popř. induktivní) argument. n2) Vysvětlení spočívá v subsumpci pod obecné (popř. statistické) zákony. n3) Vysvětlení nějakého jevu spočívá ve shromáždění souboru faktorů, které jsou pro jeho výskyt statisticky relevantní. n4) Vysvětlil nějaký jev znamená ukázat na jeho příčinu. n5) Vysvětlení spočívá v “redukci“ neznámého na již známé. n6) Vysvětlení je odpovědí na otázku Proč?. Deduktivně-nomologický model §Carl G. Hempel – Paul Oppenheim: Studie z logiky vysvětlení (1948) n→ stal se základem obecně přijímaného pohledu na vysvětlení. n= že jev může být vysvětlen pomocí vhodných počátečních (antecedentních) podmínek subsumpcí pod jeden nebo více zákonů přírody a že premisy vysvětlujícího argumentu vytvářejí dostatečnou (popř. nutnou) podmínku pro jeho závěr. Deduktivně-nomologický model nExplanandum (E) je věta, která popisuje jev, který má být vysvětlen. nExplanans je třída vět, které jsou použity k vysvětlení daného jevu. nExplanans tvoří jednak specifické antecedentní podmínky (C1, C2, …, Ck), jednak pravidelnosti vyjádřené pomocí obecných zákonů (L1, L2, …, Lr). Obecná struktura: nC1, C2, …, Ck nL1, L2, …, Lr nE n n→ vysvětlení je argument určitého typu Podmínky adekvátnosti: §(R1) Explanandum musí být logickým důsledkem explanans. §(R2) Explanans musí obsahovat obecné zákony a tyto zákony musí být pro odvození explananda nutné. §(R3) Explanans musí mít empirický obsah, tj. musí být alespoň principiálně testovatelné experimentem nebo pozorováním. §(R4) Věty tvořící explanans musí být pravdivé. Tři obecné námitky: nnavrhovaný model je příliš restriktivní n nnavrhovaný model je i příliš inkluzivní n nztotožňuje vysvětlení a predikce Základní složky vysvětlení §explanandum (E) a explanans (C) n nZákladní otázky: n1) Jaké entity vstupují do vysvětlujícího vztahu? n(lingvistické-věty, abstraktní-propozice, ontologické entity-události, fakty) n2) Jaká je podstata tohoto vztahu? Jaké jsou jeho charakteristické rysy? Za jakých podmínek C vysvětluje E? Typy vysvětlení §Kauzální vysvětlení n– vysvětlení na základě příčin. §Teleologické vysvětlení n- vysvětlení na základě motivů §Funkcionální vysvětlení n- vysvětlení na základě funkce Lokální a globální vysvětlení nVysvětlení partikulárních jevů na základě nějakého typu determinace (závislosti). n nVysvětlení souboru jevů (popř. zákonů) na základě jejich redukce – sjednocující tendence ve vědě. Pragmatický a nepragmatický přístup k vysvětlení nNepragmatické přístupy – klíčový je vztah mezi explanans a explanandem (logické, syntaktické, nomologické faktory). n nPragmatické přístupy – klíčový je kontext, ve kterém se vysvětlení předkládá (kontextuální, psychologické faktory).