Organizační struktura Organizační struktura... l ... je mechanismus, který slouží ke koordinaci a řízení aktivit členů organizace. l lSmyslem je rozdělení práce mezi členy organizace a koordinace jejich aktivit tak, aby byly zaměřeny k dosahování organizačních cílů. l lOrganizační struktura umožňuje: l efektivní činnost organizace a využití zdrojů l sledování aktivit organizace l přidělení odpovědnosti za jednotlivé oblasti činnosti organizace členům a skupinám členů l koordinaci činnosti různých složek organizace a různých oblastí činnosti l přizpůsobení změnám okolí l sociální uspokojení členů, kteří pracují v organizaci l l Z organizační struktury vyplývá náplň práce jednotlivých útvarů, odtud je odvozen obsah činnosti jednotlivých pracovních míst. > lGraficky je organizační struktura znázorňována organizačními schématy - znázorňují rozložení rolí (např. v nemocnici, v politické straně…) l lČinnost organizačních útvarů ve struktuře je popsána organizačním řádem - psaný dokument, uvádí obsah formální struktury, jasné vymezení rolí, kompetencí (např. na fakultě je to studijní a zkušební řád) l lKonkrétní pracovní náplně jednotlivých míst jsou uvedeny v popisech práce > Typy organizačních struktur lPodle tvaru struktury l lštíhlá organizační struktura l lširoká organizační struktura > Typy organizačních struktur lPodle obsahu l lFunkcionální struktura l lDivizionální struktura l lMaticová struktura > Funkcionální struktura ldovednosti a zkušenosti – specificky orientované l ljednoznačná kariéra pracovníků l lstrategické rozhodování se uskutečňuje jen ve vrcholovém vedení l lspolupráce pracovníků probíhá v rámci odborné oblasti – nikoli však mezi oblastmi l lšpatné podmínky pro inovaci l lnejasná odpovědnost za pracovní výsledky > Divizionální struktura ldovednosti a zkušenosti – obecné l lsnadné přizpůsobení nestálému prostředí l lstrategické rozhodování je částečně přeneseno na divizi l lkoordinace práce probíhá hlavně mezi útvary v rámci divize jasné odpovědnost za výsledky > Maticová struktura lje posílen rozvoj schopností a dovedností l lpracovníci průběžně reagují na požadavky zákazníků l lzvyšuje se motivace a zájem pracovníků l lzdvojení autority je zdrojem zmatků l lvzniká prostor pro mocenský boj l lčasové ztráty l lnezbytnost výcviku v týmové práci >