PSYCHOLOGIE A PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ PSYCHOLOGIE PRÁCE •se zabývá studiem psychologických zvláštností, podmínek a vztahů pracovní činnosti člověka v určitém pracovním prostředí, protože práce se neodehrává ve vakuu. • * > •z teoretického hlediska: soustava poznatků získaných zkoumáním zákonitostí, kterými lidská psychika řídí pracovní činnost • •z praktického hlediska: soubor poznatků, významných pro úpravu pracovních postupů, objektivních vnějších i společenských podmínek práce, řízení a organizace práce atp. > DÍLČÍ OBORY PSYCHOLOGIE PRÁCE * •inženýrská psychologie •zkoumá vztahy člověka a stroje (přizpůsobení stroje, pracovního nástroje a ovládacího zařízení vlastnostem člověka) • •sociální psychologie práce •zkoumá vztahy ve skupinách na pracovišti a jejich vliv na pracovní výkonnost > Inženýrská psychologie •usiluje o zvyšování efektivnosti systému člověk – stroj • •zkoumá příznivé i škodlivé činitele okolního prostředí (hluku, teploty, osvětlení, vlhkosti, chvění, škodlivých plynů, nedostatku kyslíku, únavy, vyčerpání, přetížení aj.) • •jde jí i o co nejekonomičtější vynaložení lidských sil • • > Příklad ze stavebnictví – principy uspořádání ovládacích panelů: * •1. funkční princip • •2. princip důležitosti • •3. princip opt. umístění • •4. princip posloupnosti • •5. princip frekv. použ. MCj04325070000[1] > ČINNOST PRACOVNÍHO PSYCHOLOGA • • •by měla vždy směřovat k zajištění optimalizace všech podmínek a faktorů pracovního prostředí i pracovníka samotného tak, aby byla kladně ovlivňována pracovní pohoda pracovníka. MCj04282730000[1] > SMYSL A CÍL OVLIVŇOVÁNÍ PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ • Spočívá v zajištění co nejvhodnějších a nejpříjemnějších pracovních podmínek pro podání optimálního výkonu, jak z hlediska produktu, tak z hlediska pracovníka. n > •Cílem je rovněž rozvoj pracovníka a kultivace jeho schopností, dovedností, vlastností aj. > PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ MCj03972000000[1] > • •pracovní prostředí: soubor všech činitelů a podmínek, za nichž se uskutečňuje pracovní činnost a které na tuto činnost působí • • • • •pracovní prostředí: souhrn materiálních a společenských podmínek pracovního procesu (stavební, prostorové a strojní vybavení pracovišť, technologický proces, hygiena a estetická úroveň, organizace práce, tepelná, ventilační, světelná a zvuková pohoda) • > FAKTORY PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ •Rozlišujeme tři základní soubory faktorů: • •faktory fyzikálně chemické, • •faktory vycházející z druhu a organizace práce, • •faktory sociálně psychologické. > • Působení všech faktorů pracovního prostředí se vzájemně ovlivňuje a spolupůsobí na průběh a výsledek činnosti pracovníka n nnapř. fyzikálně chemické podmínky působí na smysly člověka a jejich prostřednictvím ovlivňují prožívání, myšlení i jednání jedince • > OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY VE VZTAHU K DRUHŮM PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ • •většina lidí může zastávat celou řadu různých povolání • •přesto jsou cenné teorie, které rozlišují typy osobnosti pracovníků ve vztahu k pracovnímu prostředí > TEORIE J. L. HOLLANDA TYPY MODÁLNÍCH ORIENTACÍ OSOBNOSTI • •motorické prostředí • •podpůrné prostředí • •konformní prostředí • •přesvědčující (persuasivní) prostředí • •estetické prostředí • •intelektuální prostředí > Typ motorické orientace realistický typ • •preference aktivit, které vyžadují fyzickou sílu, maskulinní až agresivní akci, motorickou koordinaci a obratnost, • •upřednostňují konkrétní dobře definované problémy před abstraktní problematikou, • •vyhýbají se situacím, které vyžadují verbální a interpersonální obratnost, • •jsou často ohrožováni blízkými vztahy k jiným. MCj02987270000[1] > Typ intelektuální orientace kognitivní typ * •zaměřeni spíše na teoretické promýšlení problémů x jejich řešení v praxi, • •výrazné sklony pochopit a myšlenkově organizovat tento svět, • •mají rádi nejasné, obtížné úkoly a jsou jim vlastní poněkud nekonvenční hodnoty a postoje, • •vyhýbají se interpersonálním problémům, které vyžadují častý kontakt se skupinami lidí. MCj01981910000[1] > Typ podpůrné orientace sociální typ * •mají rádi učitelské nebo terapeutické role, jsou verbálně a interpersonálně obratní, •jejich orientace odráží jejich touhu po socializaci a přesně definovaném zázemí a po pozornosti ostatních lidí, •jsou zodpovědní, sociálně orientovaní, mají tendenci přijímat ženské impulsy a úkoly, •cítí se ohrožováni situacemi, které vyžadují intelektuální způsob řešení problematiky nebo fyzickou obratnost, manuálním činnostem se vyhýbají, •dávají přednost řešení problémů vysoce řízenou interpersonální manipulací. MCj03973160000[1] > Typ konformní orientace přizpůsobivý typ * •dává přednost stabilizovaným a přesně definovaným strukturálním a verbálním administrativním činnostem a podřízeným rolím, • •docilují svých cílů konformitou, • •předurčeni pro práci na dobře definovaných a více méně automatizovaných úkolech. • •posuzují svůj život podle toho, jak je soudí jejich okolí, což je u nich spojeno s nadměrnou sebekontrolou. j0195384 > Typ estetické orientace umělecký typ * •dávají přednost nepřímým vztahům k ostatním lidem, • •řeší si své problémy pomocí sebevyjádření uměleckým způsobem, • •vyhýbají se problémům vyžadujícím interpersonální interakci, vysoký stupeň "strukturnosti" nebo fyzické obratnosti, • •jsou feminněji založeni a zdají se mít méně sebekontroly a větší potřebu přímého emočního vyjádření - pravděpodobně trpí víc emočními poruchami. MCj02822920000[1] > Typ přesvědčující podnikavý typ * •preferují použití svých verbálních obratností v situacích, které poskytují příležitosti pro ovládání druhých, • •usilují o změny u lidí na jejich pracovištích, mívají silné dominantní, mocenské a maskulinní tendence, • •vyhýbají se přesně definovanému jazyku nebo jednostranným a přesně definovaným pracovním situacím, • •vyhýbají se i situacím, které vyžadují dlouhá a vytrvalá období, ve kterých je nutno vyvinout intelektuální úsilí koncentrované na dílčí problematiku, • •jsou sociabilní, se zájmem o sebeuplatnění, o moc, význačné společenské postavení a vůdčí roli vůbec. MCj04114400000[1] > Využití Hollandova testu: •profesní poradenství – volba povolání •výběr a rozmisťování lidí na pracovišti •stanovování priorit kariérního růstu •rekvalifikace •... • > ÚROVEŇ PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ • • • • • • • •Je dána zejména těmito podmínkami: • thumb_psycho_floor02 > •fyzikálně chemické podmínky • •materiální a technicko-technologické podmínky (předmět ergonomie - např. úroveň prostoru, strojů, zařízení, nástrojů, mikroklima, osvětlení, fyzická i psychická zátěž…) • •sociální podmínky (sociální klima, mezilidské vztahy, vztahy mezi nad- a podřízenými…) • •organizační podmínky (organizace práce, systém informačních toků, systém pravidel pracovní činnosti…) • •subjektivní činitelé (úroveň znalostí a schopností pracovníka, kulturní úroveň pracovníka, hygienické návyky…) * > ZÁKLADNÍ FYZIKÁLNĚ- CHEMICKÉ PODMÍNKY PRÁCE •hluk a vibrace, • •osvětlení (barvy), • •teplota (vlhkost vzduchu), • •prach a chemické škodliviny. > * > Vliv biorytmicity • •biologové tvrdí, že rytmicitě podléhá veškerá živá hmota • •astronomové potvrzují, že existuje rytmicita ve vesmíru • •a psychologové vědí, že rytmicitě podléhá i člověk, i když každý trochu jinak… • > Rytmicita dle Perny •sekundové intervaly - buněčné struktury • •minutové rytmy - dýchání a krevní oběh • •denní (cirkadiánní) rytmy - aktivity celého organismu • •týdenní a měsíční cykly - adaptabilita ke společenskému dění • •roční a víceleté cykly - osobní zdatnost a vitalita * > Měsíční a roční rytmy - Swoboda • •existence 3 různých rytmů: •23 denní = fyzický rytmus •28 denní = emocionální rytmus •33 denní = intelektuální rytmus • •hlavními rytmy pro osobnost jsou podle Perny, ale už i podle Hippokkrata či Komenského sedmileté rytmy • > Denní rytmy •např.: •4. hodina ranní = nejrizikovější bod, hodina smrti • •10.-12. hodina = ideální pro náročné aktivity • •14. hodina = druhý nejrizikovější bod • •22. a 7. hodina = ideální pro sanogenetickou autoregulaci (sugesce zdraví) • •(blíže viz V. Smékal - Psychologie osobnosti str. 169) > Rytmus práce a odpočinku •každé napětí musí přejít v uvolnění, svalové i psychické • •v rámci pracovní doby je proto nutné dělat přestávky - ze zákona po 4 hodinách alespoň 30 minut • •a po práci je nezbytné dopřát si spánek - alespoň tolik, aby nevznikal spánkový dluh, (projevující se jako ospalost) MCj03844200000[1] > Provádění bdělostních úkonů… * …vede po určité době zákonitě k únavě * mnohdy se liší subjektivní pocit únavy a faktický stav únavy a vyčerpání * pocit únavy se může dostavit po krátké práci či ještě před jejím započetím * ani po velké námaze se nemusí dostavit pocit únavy, přestože tělesně je člověk vyčerpán * > Jak vypadá unavený člověk? * pokles činnosti analyzátorů * pokles v motorické oblasti * změny v oblasti emocí • •=> zmnožení chyb MCj04282710000[1] > Zajímavost o únavě * každá fyzická práce nemusí nutně unavovat psychicky * každá psychická práce unavuje vždy také fyzicky • * neboli psychická práce vyčerpává organismus jako celek • MCj04043790000[1] > V provozu rozlišujeme… * únavu nutnou - přirozená, její následky do druhého dne zmizí • * únavu zbytečnou - plyne ze špatné organizace práce, odstranit ji lze reorganizací práce • * únavu škodlivou - její účinky se latentně hromadí a obvykle se projeví naráz (až „přeteče pohár“) * > A jak předcházet únavě? * zajistit hlavní přestávku i kratší mikropauzy * dodržovat správný režim stravování * dodržovat pitný režim * zařazovat relaxační a tělovýchovné „momenty“ * zajistit vyhovující sociální zařízení (šatny, WC, umývárny, sprchy…) * vyvarovat se fyzického, intelektuálního, volního i emocionálního přetěžování * … > •jaké jsou hlavní faktory pracovní zátěže •co je to vnucené tempo, monotonie, časový tlak, technostres... •co je to ergonomie •co je to wrapped work •jak vypadá a k čemu slouží Karasekův model • • * * >