• •VYBRANÉ TEORIE > Mechanistický přístup (do 20 let XX. století) •Vzorem pro klasiky managementu bylo přesné fungování strojů • •Mechanistický přístup k projektování fungování firem: •páky, ozubená kolečka a převody •člověk je součástí soukolí •člověk je doplňkem strojů > •Německý císař Friedrich Veliký se tímto přístupem inspiroval při vytváření fungující armády • •Max Weber, Henri Fayol, Lindal Urwick aplikovali mechanistický přístup na fungování úřadů * > Teorie byrokracie (Max Weber) •Rozlišoval tři typy sociálních principů: • •Afektivní (emociální): charismatická autorita, která strhne pro vize. Organizační struktura je nejasná a proměnlivá. * > •Tradicionální (zvyky a tradice): tradiční autorita je založena na rodu (příbuzenství) - postavení se dědí bez ohledu na schopnosti. • •Racionální – řízení pomocí jasně definovaných cílů. Organizační struktura je byrokracie. Je hierarchická a funkcionální ke koordinaci a řízení všech částí organizace. * > Zásady ideální byrokracie 1.Pravidelné aktivity – uskutečňující poslání organizace jsou jednoznačně přiděleny jako oficiální povinnosti 2. 2.Princip hierarchie – podřízenost a nadřízenost 3. 3.Pevná pravidla k řízení celého systému i pro výkon každého úkolu > 4.Formalistická neosobnost bez vášní a sympatií 5. 5.Jmenování do funkcí na základě schopností a vědomostí, s ohledem na příspěvek pracovníka 6. 6.Přísné oddělení soukromého a profesního příjmu k potlačení korupce * > Klasické řízení (Fayol, Mooney, Urwick) • Položili základy k dnešnímu plánování, projektování a účetnictví • 1.Zásada jednoho vedoucího – pokyny od jednoho šéfa 2. 2.Sestupné řetězení – způsob komunikace shora dolů 3. 3.Rozpětí kontroly – počet podřízených nesmí vedoucímu způsobit problémy > 4.Štáb a linie – štáb působí poradensky, nesmí ovlivňovat autoritu liniových vedoucích 5. 5.Autorita a odpovědnost – rovnováha mezi právem dávat příkazy a nést odpovědnost za výsledek 6. 6.Disciplína – respektování schválených pravidel a zvyklostí * > 7.Slušnost – laskavost a spravedlnost, která má povzbudit personál v plnění povinností 8. 8.Stabilita personálu - usnadňuje rozvoj schopností pracovníků * > Vědecké řízení (Frederick Taylor 1856 - 1915) •ve 28 letech se vypracoval z řadového dělníka na hlavního inženýra ocelářské společnosti • •všímal si velmi rozdílných výsledků ve výkonu dělníků • •vytvořil tzv. časové a pohybové studie • • j0234687 > • Při nichž mimo jiné zjistil, že dělníci: • •provádějí mnoho zbytečných úkonů, • •specializace na část úkolu umožňuje zvýšení výkonu, • •a rozhodl se zefektivnit práci dělníků. * j0234687 > Časové a pohybové studie 1.Určení jediného správného způsobu vykonávání práce pomocí časových a pohybových studií 2. 2.Vědecký výběr pracovníků podle pracovní kapacity, svalů a odolnosti proti únavě 3. 3.Výcvik pracovníků ve správném vykonávání činností j0234131 > 4.Sledování práce dělníků, zda dodržují správné postupy 5. 5.Určení úkolové mzdy, která by motivovala k vyšším výkonům 6. 6.Odpovědnost za práci dělníků je delegována na manažery – dělníci nesmí myslet * j0234131 > •Základem vědeckého řízení tedy je: • •normalizovat pracovní podmínky jako předpoklad pro dosahování vysokých výkonů, • •pro normalizované podmínky stanovit každému pracovníkovi denní pracovní úkol, za splnění pracovního úkolu vyplácet vysokou mzdu, za nesplnění pracovního úkolu pracovníka trestat krácením mzdy, • • * > •vědecké vybírání pracovníků, jejich výchova a výcvik za účelem jejich plného využití v práci, • •vytváření přátelské spolupráce vedoucích pracovníků s podřízenými, • •maximalizace množství vykonané práce a výrobků. > Výsledek práce Taylora •Jeho systém přinesl enormní růst produktivity práce na celém světě • •Jako první jej zavedl H. Ford, oceňoval ho např. i Lenin • •Dodnes je využíván ve firmách i ve výcviku vrcholových sportovců, či při zavádění automatizace výrobního procesu > •Jednotvárná práce je vyčerpávající – obrovský nárůst fluktuace • •V roce 1911 byl vyšetřován sněmovnou reprezentantů za to, že ubližuje dělníkům (což nechápal, vždyť jim odstranil těžkou práci) * > Škola lidských vztahů (Elton Mayo 20 – 30 léta) •Hawthornské studie ve Western Electric Company – co ovlivňuje produktivitu práce? • • • • •Prioritně byly sledovány fyzické podmínky práce: hluk, osvětlení, vlhkost, atpod. j0199549 > •Při zlepšení osvětlení se produktivita dělnic zvýšila (při opětovném zhoršení se nesnížila) • •V kontrolní skupině, kde žádné změny nebyly, se nárůst PP objevil také • •Když měly ženy převzít odpovědnost za práci – vrostla PP • •Při růstu mezd také vzrostla PP * j0285360 > •Hrdost na skupinu a pocit sounáležitosti • •Jsme důležitější než ostatní, protože se o nás vedení zajímá • •Dělnice se snažily dokázat, že jsou takového zájmu hodny • •že jsou dobrou pracovní skupinou… Důvod? > •Výsledky ovlivnily přístup mnoha manažerů k lidem na celém světě • •Prokázalo se, že mezilidské vztahy jsou velmi důležitým motivačním faktorem * j0283209 > Humanistický přístup • Hlavním stimulem je uspokojení osobního rozvoje jednotlivce • •Teorie X a Y (Douglas McGregor 1906 - 1964) • •McGregor studoval názory manažerů na lidi, jejich pracovní motivaci a tomu odpovídající styl řízení lidí • •Z dosavadních názorů zformuloval tzv. teorii X j0233018 > Teorie X 1.Lidé jsou ve své podstatě líní a snaží se vyhnout práci 2.Protože neradi pracují, musejí se donutit systémem odměn a trestů a při práci musejí být kontrolováni 3.Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechávají řídit 4.Existuje malá slupina lidí, pro něž to neplatí, a ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní 5. > Teorie Y •Jako humanistický protiklad zformuloval teorii Y: * 1.Pro člověka je práce stejně přirozenou aktivitou jako zábava a odpočinek 2. 2.Člověk rád přijímá odpovědnost a samostatnost 3. 3.Schopnost samostatného rozhodování je v populaci široce rozšířena 4. 4.Současné organizace nevyužívají potenciál lidí, snaží se je kontrolovat a dirigovat. > Kontrola lidí (Chris Argiris 1964) • Studoval, jak lidé reagují na nadměrnou kontrolu a direktivní řízení: •ztrácejí zájem o práci •jsou demotivováni a frustrováni •snaží se obelstít kontrolu •vedení zintenzivňuje kontrolu •propast mezi pracovníky a vedením se prohlubuje •firma jako celek ztrácí nevyužitý potenciál j0301252 > Sebeaktualizace (Abram Maslow 1908 – 1970) * •Nejdůležitější potřebou je seberealizace • •Je potřebou realizovat veškeré své schopnosti, svůj potenciál, uskutečnit svá přání, dělat práci, kterou člověk umí, a kterou má rád. > Moderní názory * •KISS - Keep It Simple And Short • •Hledání jedné jediné univerzální fungující poučky či principu managementu. > Obecná teorie systémů (Ludwig von Bertalanffy) •Teoretický biolog řešil vztah prostředí a fungování systému • •Prostředí má zásadní význam pro fungování systému (interakce = zákazníci, dodavatelé, společnost, kultura, systém, stát, kultura). • •Organizace = subsystémy • •Homeostáza = dosažení stálého rovnovážného stavu je postaven na negativní zpětné vazbě. > •Otevřený systém je v nepřetržité výměně se svým okolím – informace, energie, materiál, lidé, finance, suroviny, výrobky. • •Otevřené systémy se importováním energie, financí, ideí apod. brání narůstání entropie. • •Ekvifinalita – množství cest k dosahování požadovaného stavu. • •Evoluce – kapacita systému se rozvíjet. • • •Obecná teorie systémů se do praxe dostala v USA v 50 letech. * > Teorie kontingence Fred Fiedler, Thomas Burns, G.M. Stalker •Zpochybnila názor, že existuje jediná univerzální metoda organizace firmy a řízení, efektivní v jakékoliv situaci. • •Mechanistický – rutinní technologie velkých sérií, neměnných pracovních postupů s direktivním řízením a • •Organický – flexibilní, s důrazem na změny, pružnost, povzbuzování aktivity, iniciativitu a tvůrčího potenciálu. > •Různé technologie – různé požadavky na lidi a organizační strukturu. • •Joan Woodwaedová: • •mechanistické přístupy jsou vhodné pro velkosériovou výrobu, zatímco • •firmy s unikátním malosériovým systémem výroby vyžadují jiný přístup. • •Kontingenční přístup – místo abstraktních univerzálních pravidel užívat vždy vhodný model pro konkrétní podmínky. * > Populační ekologie •Pro úspěch firmy je stěžejní soulad s prostředím • •Přežijí jen ti nejsilnější a nejschopnější, kteří se přizpůsobí prostředí • •Prostředí určuje, kdo přežije konkurenci. • •Zdroje (finanční a materiálové) jsou omezené > •Příliš mnoho tlaků, které drží firmu v zajetých kolejích a které brání potřebným změnám – síla tradice, myšlení as postoje manažerů problémy s transformací technologie • •Výhrady: •Zdroje mohou být dostatečné •Pozitivní tlaky ve firmách mohou být silnější než konzervativní •Spolupráce je lepší než konkurence * > Kybernetické principy •Vzor – mozek – nervová soustava. • •Princip učení se učení – jednoduchá smyčka : •sledování prostředí •srovnání informace z prostředí s normami firmy – přehodnocení norem •adekvátní akce, po níž následuje •sledování dopadu akce > Kybernetické principy •Princip redundance – táž činnost se „nadbytečně“ vyskytuje u více jednotek, táž dovednost u více jedinců pro případ nouze. • •Minimální specifikace – širší kompetence – pružnější systém, širší zapojení lidí, lepší výsledky. • •Jakýkoliv vývoj kybernetického systému musí být provázen změnami myšlení a postojů na obranu proti rigiditě. > •Nezbytná je různost. • •Má-li firma reagovat na podněty z okolí, musí zahrnovat všechny jeho dimenze. Jedinec to nezvládne, nemůže mít všechny požadované schopnosti a dovednosti, je třeba budovat více oborové týmy, které tyto znalosti a dovednosti sdílejí. * > Teorie „Z“ Viliam Ouchi •Snaží se o integraci toho nejlepšího z japonských firem a západních. • •Kroužky jakosti, stabilizace a rozvoj zaměstnanců, rotace míst, participace na řízení i výsledcích apod. * • > •Ouchi nazval americkou filozofii řízení teorií „A“ • •Japonský přístup teorií „J“. • •Spojením americké individuální odpovědnosti a kolektivního rozhodování vytvořil teorii „Z“. * > Chaos Tom Peters •Poukazuje na nejistotu dnešní doby – dynamičnost, turbulence, nepředvídatelnost, chaotičnost, nelinearita. • •V naší době nelze nic předvídat kromě nejistoty • •Neznáme zítřejší dostupnost a ceny energií a peněz • •Jaká budou budoucí ochranářská opatření? > •Jaké budou dopady slučování či rozdělení firem? • •Kdo se stane partnery a kdo se rozejde? • •Kdo budou naši budoucí konkurenti? • •Odkud přijdou? S čím přijdou? Kde dnes vznikají? V čem budou jiní – lepší? • > •Zásady Peterse • •Odpovědnost vůči zákazníkům – porézní organizace, která umí naslouchat a pružně se jim přizpůsobit • •Rychlé inovace – neustálé zavádění nových věcí a postupů ve všech oblastech a za účasti všech pracovníků • •Omezení hierarchie, posílení kompetencí a pravomoci v první linii > •Vedení lidí – vštěpování lásky ke změně a nahrazení tradičního řízení tvorbou a šířením vize. • •Systém řízení – k širokému sdílení informací – knowledge management = učící se organizace. >