MÍT v Bostonu a jednou základní školou v Kostarice chtěly děti v Bostonu vysvětlit svým kamarádům, co to je sníh. Desetileté děti se musely rozhodnout, jaké prostředky zvolí (videokameru, počítačový program LO-GOWRITER, kresbu, slovní popis) a jak budou postupovat, aby si kostarické děti dokázaly představit něco, co nikdy neviděly. Kombinace animované kresby na obrazovce počítače s textem, kterou většina z nich zvolila, nakonec vyžadovala aplikaci matematických znalostí, výtvarného citu i stylistických dovedností a byla pro děti velmi atraktivní. Jejich činnost měla konkrétního adresáta a děti v obou zemích si samy dávaly velmi záležet na tom, aby doprovodný text neobsahoval chyby — ne proto, aby nedostaly špatnou známku, ale proto, aby adresát textu opravdu rozuměl. Na velké mezinárodní konferenci Nové technologie vc vzdělávání v květnu 1990 v Leningradě vznikla myšlenka využití telekomunikací v mezinárodním projektu s pracovním názvem Společenská odpovědnost dětí. Kontakty mezi školami v zemích patřících donedávna % '. antagonistickým vojenským a politickým seskupením mají odpovídat měnícímu se pojetí vzájemné bezpečnosti: důvěra založená na co nejlepší informovanosti o životě, práci a záměrech „protivníka" zajišťuje mír lépe než sebedůkladnější utajení všeho, co se utajit dá. Navíc má projekt stimulovat děti k aktivitám v rámci místní komunity i v širším rozsahu, při nichž by si uvědomily nejen své povinnosti vůči společnosti, ale také svou sílu a svá práva v ní. Jedním z příkladů je dopisová akce, k níž vyzvaly děti v jedné japonské prefektúre. Dopisy z celého Japonska nakonec přesvědčily japonského niinistciskéiiu předsedu, který zmařil záměr místních úřadů vykácet vzrostlý les. literatura Papnt, S.: Mimlstorms. Cliildien, Computen and Powerful Ideas. Basic Books. New York 1980. Peariman, R.: Technology'! Role in Restructuring Schools. Electronic Lcarning, June 1989. Pike. R.: Perspectivcs on Computen in Bducalion: New York City SlUdy wilh Implications for Ontario. Ontario Ministry of hducalion, Toronto, Feb. 1986. •0 Slcffl, O., Bollík, O., Kalous, J.: Matematika na gymnáziích (Do listopadu 1989 článek o tomto průzkumu odmítly redakce časopisů Československá pedagogika a Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, vydá jej Výzk. ústav inženýrského studia ČVUT). |7.práva 11 Učitelovo pojetí dr. Jiří Mareš, CSc. Úvod Učitelé donedávna slýchali termín pojetí převážně ve dvou souvislostech. Především se o pojetí vzletně mluvilo při školeních, která museli učitelé absolvovat před zavedením Projektu dalšího rozvoje čs. výchovně vzdělávací soustavy. Pak se o pojetí mluvilo naléhavě během vlastního zavádění Projektu do škol a nakonec se pojetí kriticky připomínalo při zběžné analýze toho, jak Projekt dosud v praxi fungoval. Pojetím se ve všech zmíněných případech rozuměla předepsaná podoba výchovy a vzdělání. Rečco trochu lidsky: pojetí bylo chápáno jako stanovený jkol, jenž má učitel před sebou. To, co má podle stranických a státních pokynů uskutečnit, zajistit, uvést do života, úředně „realizovat". Tedy jako jistý projekt, který někdo jiný vymyslel, který učiteli shora uložili a určili tím směr, jímž se má se žáky ubírat, byť s určitou mírou volnosti. Termín pojetí se objevoval ještě v jiné souvislosti. V tomto druhém případě se jím rozuměl společný základ, jádro každodenních postupů, jichž učitelé používají na všech typech škol. Princip toho, co se v holinách skutečně dělá, nikoli toho, co je shora předi psáno dělat. Krátce, šlo o převažující způsob vyučování v běžné školní praxi. Teoretickým rozborem se puk zjišťovalo, na jakých principech to vlastně funguje, co zvolený postup zdůrazňuje a co odmítá. Didaktici, zjistili, že takových koncepcí může být více. Někteří z nich uváděli jako nejtypičtější tyto koncepce: dogmatické vyučování, slovně-názorné, problémové, rozvíjející, případně i programované vyučování (Sýkora 1985). Nyní postupně objevujeme další, např. dramatické vyučováni apod. Psychologové mluví spíš o psychodidak-tickýi h soustavách, a upozorňují, že každé pojetí vyučováni se opírá o určitou psychologickou teorii žákova učení (Kulic 1979). Není na škodu připomenout, že jednotlivých pojetí vyučí.vání v tomto druhém slova smyslu bylo v historii mnoho. Každé prožilo své období vzniku, vrcholu oblily i ! stupu es slávy. Pojetí se měnila se změnami společnosti, nejen se změnami vědeckého poznáni; nakonec t<< zažíváme i dnes při vzniku soukromých, církevních ;ij. Skol. Oba dosud zmíněné přístupy mají jedno omezení. Nepočítají s učitelem jako jednotlivcem, jeho vlastními, svéráznými názory na to, jak by měla výuka vypadal. Proteze je učitelů mnoho a navzájem se liší, existuje široká .skála učitelských osobních názorů nápodobu vý-uky^. O ně se zatím naše pedagogika a pedagogická psy-"čTiologie až donedávna příliš nezajímaly. Přitom jde. o dul-'žitou proměnnou, neboť ve své hromadné podobě ovlivňuje fungování celé školské soustavy. Domníváme ie, že skrze ni se lomí většina snah ovlivnit vzděláj vání a výchovu žáků jak „shora (doporučení, pokvnv. pŕjka'y, normy, reformy), lak „zdola" ťsnahy rliayelson a Stern 198rTHeďley 1982. ne yání bi i plní funkci obeenfrt.tcat Jfc iCTií a [e^ánX Je 'základem pro jjovant o skutečnosti co si učitelovo učitel o výuce sam J2 Výchova a v7i|řl,iní. I. niť.. IWO-91 Itěžné problémy Naše školství se dlouhou řadu lei polyká s problémy, které se nedařj dosavadními poznatky ped -.gogiky a psychologie dobře popsat, vysvětlit a hlavně řsšit. Pro větší názornost tyto problémy zjednodušíme, aby ve vyhrocené zkratce lépe vynikla jejich podstata. 1. Ředitelé, inspektoři, metodici jednotlivých předmětů zjišťovali, že jejich doporučení adresovaná učiteli nebývala dostatečně účinná. Po hospitaci, inspekci učitelé sice vyslechli náměty na zlepšení své pedagogické práce, někdy i diskutovali o příčinách daného st ívu, ale v mnoha případech dál pokračovali v dosavadním způsobu práce. Jen při opakované hospitaci či inspekci (prováděné týmž pracovníkem) učitel „doplnil" svou práci o aspekty, o nichž se domníval, že si na ně kontrolní či poradní orgán potrpí. Důvody takového jednání byly přinejmenším tři. Učitelovy (často oprávněné) pochybnosti o tom. zda připomínky a náměty nadřízených jsou kvalifikované a věcně správné. Tento první důvod nyní — doufejme — odpadne. O to více vystoupí do popředí další dva. Druhý důvod spočívá y učitelové způsobiy_yjdjm.' skutečnosti a učitelově způsobu myšleni. Sociální psv-bývá rozdíl v tom, jak tutéž chologie prokázala, že situaci vnímá, „vidí" její zaangažovaný účastník rřímý aktér (tedy učijel^nehožák)ajak ji vidí nezávislý pozTÍ^ rovatél sedící vzadu ve třidé (yVáTson 1982). Pozorova- tel obvykle neví, co dané pedagogické situaci v dřívějších hodinách předcházelo, jaké jsou vztahy mezi učitelem a žáky. Rozdílný pohled vede obvykle k rozdílnému hodnocení: učitel zpravidla hledá příčiny Spiš mimo sebe (v žácích, učivu, podmínkách výuky, v cel!:ově atmosfére tndy atti.). pozorovatel naopak v akterovi samotném (jeho zvláštnostech osobnosti, pedagogických dovednostech, odborných znalostech atd.), přičemž učitel se domnívá, že jeho pohled je správnější. Třetí důvod je v toni, že učitelé mívají své ustálené názory na to. jak by mělo vypadat vyučová.ií jejich predmetu, Označení těchto osobních názorů .e různí. MÍííví se o učitelově pedagogické orientaci (Pecha 1986), jiedagogickém myslení (Tamarin a Jakovleva 1971, Shavelson a Stern 1981), učitelové stylu ■irinosti (Kuljutkin 1986), učitelově každodenní „pedagogické filozofii" (W inzer 1987). Proto všechny rady, '-lopotu;, «cty na změnu své činnosti přijímají učiteléJÄg onfrontují je se svými vlastními názoty. Zpra-ochotni přistoupit jen na dílčí úpravy a snaží se příliš nezměnit své pedagogické názory, své osobní pedagogické zásady. Všimněte si, že předchozí tvrzení jsou formulována neutrálně, neříká se v nich, zda je to dobré či špatné. Stávalo se totiž, že se tímto způsobem učitel bránil před nesmyslnými, rozpornými či nereálnými požadavky, které se na něj hrnuly ze všech stran. Snažila zřejmé se i nyní snaží opřít se o pevné body v obdobích, kdy dochází k rozkolísání pedagogických kritérií. 2. Učitelé v činné službě absolvovali mnoho školení pořádaných na úrovni školy, města, okresu atJ. Cílem těchto akcí bylo mj. zdokonalovat pedagogickou činnost učitelů. Přes tyto proklamace, přes velký počet školení se zjišťovalo, že školení nebyla příliš účinná, ne-přinášela očekávaný efekt. Ponecháme-li stranou mnohá zbytečná škoi *ní, musíme konstatovat, že i na dobře připraveních odborných akcích si učitelé vyslechli novinky, nělúíy se zájmem nahlédli do doporučené literatury, vypracovali za- dané úkoly, ale svou skutečnou činnost v hodině i mimo ni příliš nezměnili. Ukazuje se, že školení samo o sobě ovlivňuje zpravidla jen poznatkovou sféru učitelů, málokdy ieiich pedagogické postoje a téměř vůbec ne jejich pedagogické dovednosti a návyky. Školicí akce obvykle počítají s ne-existujícím průměrným učitelem, bývají málo konkrétní a adresné. Nechávají nedotčeny učitelovy osobní — někdy velmi svérázné — názory, zásady, záměry, tedy to. co řídí jeho jednání v pedagogických situacích. 3. Učitelské fakulty naučily budoucího učitele mnoha teoretickým vědomostem i návykům, o nichž se předpokládalo, že jsou pro učitelovu činnost v běžné školní praxi důležité. Omezímc-li se jen na tu část přípravy, která byla pro budoucího učitele skutečně užitečná (o jejím rozsahu se dnes vedou spory), musíme připustit, že i tehdy šlo jen o dílčí příspěvky jednotlivých oboi ů do celkové „výbavy" budoucího učitele. Málo bylo zatím postaráno o to. aby se jednotlivé poznatky a dovednosti propojily y ucelený a fungující systém. Proto se v radě případů stávalo, že postupným skládáním vznikla u studentů nesourodá směsice yedony ' a dovedností, která nebyla ani příliš funkční (stud. , nedokázali v reálné situaci dát poznatky rychle dohromady a vhodně je použít), anjjiříliš stabilní. Proto po absolvování fakulty začínající učitelé z této „výbavy" čerpali jen v omezeném rozsahu, nebrali ji tak docela vážně, náhodně tuto „výbavu" obměňovali a doplňovali nesourodými prvky podle toho, do jakého sboru nastoupili, s kým se tam setkali, na co v dané škole kladl ředitel důraz. 4. Vědecko-výzkumní pracovníci jsou už. dnes schopni popsat a analyzovat do velkvch podrobností reálný průběh vyučovací hodiny, činnost učitelů i žáků během výuky (Mareš 1988. Gavora a kol. 1988, Průcha 1986). Vědí, jak hodina proběhla, co v ní dělal učitel ažáci, ale nevědí, proč prohífiala zrovna tímto způsobem, proč učitel a žáci jednali právě tak a ne trochu jinak. Zůstaneme-li u učitele jako činitele, který se označoval vzletně jako „rozhodující", pak musíme konstatovat: výzkumníci na celém světě už zjišťovali kde co, aby našli takové proměnné učitelova jednání a osobnosti, jež rozhodují o průběhu vyučování. Připomeňme ^ matkou věk učitele, jeho pedagogické zkušenosti, po* hlaví, spokojenost v povolání, způsob pregraduální přípravy, intelektové schopnosti, exti averzi, neuroticis-mus. odolnost vůči stresu, postoje k žákům. Rozsáhlé a pracné výzkumy však ukázaly, že každá proměnnu -brána sama o sobě — koreluje s žákovým rozvojem jen velmi málo, vesměs 0,2 (Bloom 1980). Není tedy divu, že se od počátku osmdesátých let hledají na celém světě nějaké složitější a hlubší proměnné, jež výrazněji ovlivňují jak učitelovo jednání, tak výsledky jeho žáků. Jednou z nadějných proměnných je ta, kterou pracovně označujeme jako „učitelovo pojetí výuky". Charakteristika učitelova pojetí výuky Učitelovo pojetí výuky je vnitřní, obtížně dostupná proměnná. Je složitější než učitelovy postoje (Kotáscl." 1985, Koláí 1985) učitelovy záměry ve vyuro-yání^hayehyn-a. Sl^.,|ffiU.J^dley A9i<2>~'!c i" ť i^ni funkci ohecnj " tení a jekání. Je základem pro učitelovo 7»vání o sltu^ccnnst^ co si učitel o výuce supi M Výiliiiv.i a v/(I.Miini. i. r2) mluví o škále prostírající se od učitelových představ až po vyhranene pojetí. Konečně je zde třetí hledisko. Jejím míra originálnosti učitelova pojetí výuky. Nalezneme učitele, kteří tvořivě hledají své vlastní pojetí, jež by odpovídalo jejich naturelu, zvláštnostem předmětu, zvláštnostem žáků. Zajímají se o rozdílné přístupy, zkoušejí se jimi inspirovat. Ověřují zkušenosti jiných vyučujících, přicházejí se svými dílčími novinkami. Nejlepší / nich tvoří osobitou skupinu, pro něž. z nedostatku vhodnějšího názvu zatím užíváme termín učitelé novátori. Občas se setkáme s učiteli, kteří si zvolili hotové pojetí výuky — přihlásili se k práci jedné pedagogické autority, jedné vědecké školy a pomáhají šířit její ideje dále. Jsou mezi nimi nadšenci, jež přebírají názory daného směru, hnutí bez kritického odstupu. Nechtějí vidět jiná pojetí, přehlížejí protiargumenty a ostatní pojetí označuji za primitivní, zastaralá, nevhodná. Pojetí výuky se jim pak stává spíš věcí „víry" než racionální úvahy. Jistě existuji i učitelé, jejichž, pojetí výuky je eklektic- « ké. Z různých pramenů volně přebírají nesourodé časti, nemají jednotící hledisko, nemají vlastní názor. Můžeme k nim přiřadit i typy, jež prosperovaly v nedávné době. Tito vyučující obměňovali své pojetí výuky podle toho, co se zrovna nosilo, hleděli z určité konjunktuiy vytěžil co nejvíc pro svůj prospěch. Prospěch žáků jun byl lhostejný. Závěr Učitelovo pojetí výuky je nová kategorie, kterou je třeba vzít v úvahu při přípravě budoucích učitelů, při současných i budoucích změnách čs. školského systému, krátce při všech rozhodnutích týkajících se učitelů. Je to psychologicky významná kategorie. Její závažnost dobře vystihla učitelka dějepisu z Ostravska, když na konci dotazníku připsala: Nedávno jsem četla myšlenku, že nezáleží na lom, jaký je daný předmět, věc nebo jev, ale na tom, jak se na něj díváme. Takže naše výpovědi hovoří asi víc o nás samotných než o jevech v naší škole. A matematik z Bratislavy k tomuto postřehu ve svém dotazníku dodal: Je to poprvé, co se někdo zajímá o naše skutečné názory, i když je to jenom psychologie. Vychová a v/.lcl.uii. I rot, 1990—91 53 f.ilcrnliirii 1. Babanskij. J. K : Naučno-lěchničcskijc "-.novy povyšcnija cffck livnosti i kačcslva ohučcnija na urokc. Referát na konferencii Pul! iisověršcnstvovanija učebno vospilatčlnogo processa na urokc. Mo skva. APN SSSR IS. s |981. 2. (iavora, P. et al.: Pedagogická komunikácia v základnej Rkolo Bratislava, Veda 1988. 3. Heins, /.: Pojen' žáka a ju'rspeklivy osobnosLLPraha. SI'N I981 3. Hrabal. V.: Jaký jsem ucilcľTranarSPN 1988. 5. Koláf, /... Frýbortová, M.: Formování socialistic ké ho učitele Praha, UK 1985. 6. Kotásck, J.: Postoje k pedagogické činnosti na vysoké škole (ové fovací verze posiizovací škály). Praha. ÚRVS ťSR 1986. 7. Kulič. V.: Systémy efektivního řízeni učebních činností. In: He his. Z.. Kulič. V.. Hrabal. V.. Mareš, J.: Psychologie školní úspěšnosti Jáka Praha. SPN 1970. str. 147-183. 8. Ktiljtilkin. J. N.: Tvorčeskojc myšlenije v profesionalnoj dčjatěl misii učitčlja. Voprosy psichologii 1986. č. 2. sir. 21 —30. 9. Mareš, J.i Dotazník učitelova pojetí výuky. Hradec Králové. II-ÜK 1987. III. Mareš, J. (Red): Pedagogická interakce a pedagogická komuni kacc. Hradec Králové, PI- 1988. 11. Medley. I). M.: Teacher Effectiveness. In: Mitzel. H. I). (Md.; encyclopedia of Educational Research. Vol. 4. New York. Fret Press 1982, str. 1894—1903. 12. Morgan. B. B., Ogdcn, G. D.: Noninstriictional Correlates ol Student Ratings — A Brief Review. International Review of ApplitV Psychology. 30, 1981. str. 403-427. 13. Pecha, I..: Teorie školní a mimoškolní výchovy. Praha. SPř. 1986. 14. Průcha. I.: Pedagogical Communication and Pedagogical Interaction - A Survey of Theory and Empirical Research in (Czechoslovakia. European Journal of Psychology of Education; I. 1986. No. 1. str. 91-100. 15. Shavclson. R. J.. Stern. P.: Research on Teachers' Pedagogical Thought*. Judgements, Decisions anil Behavior. Review of I'diiea lional Research 51, 1981, i. 4, str; 455—498. 16. Sýkora. M.: Některá teoretická východiska návrhu osnov obec né didaktiky. In: Kolái. /. (Red.) Teorie a praxe výchovy socialis tického učitele. Praha I 'K 1985, s. I 14 - 122. 17. Tamarin, V. F.. Jakovlcva. D. S.: Vospitanije u študentov peda gogičeskogo napravlcnija i myšlenija. Sovélskaja pedagogika ľ'7 1 č. i2, stí. 56—67; 18. Walson. I).: The Actor and the Observer — How Are Their Per eeplions of Causality Divergent'.' Psychologičtí Bulletin, 92. 1982. č. 3. str. 682- 700. • přečetli jsme za Vás * PAIDEIA a SCHOLÉ Prof. PhDr. Radim Palouš Pl&ton užívá pro pojem „výchova" metaforický výraz PAIDEIA. Jeho mýtus o vyváděni 7 jeskyně a hluboká spřízněnost tohoto mýtu s izraelskou a křesťanskou du chovní tradicí vytváří polom pozdější význam latinského ekvivalentu pro PAIDEIA tak. jak ho po staletí zná Evropa, lotiž educatio — vy-vádění. Je příznivým řízením osudů českého ja/yka. že latinský výraz educatio odpovídá pěknému českému výrazu výchova. Je tu nejen ono „vy-" (ex), odvozené od vyvádění z jeskyně, od vytahování z upadlé zatemněné zahlcenosti úzkými za jmy, ale je tu i ..chov" upomínající úchovu, záchovu a znamcníijící onen respekt k singularitě, k nenahraditelnosti časně bytující bytosti. Tak české „výchova" zobrazuje obě stránky pobývání: jak tvář, vystavující se světu, tak skrytost, která se vyjevuje a vystavuje a zase zapadá a skrývá při životní pouti, vytvářejíc tímto odbýváním bytí té které bytosti. Slovo educatio. vy-vádění, vybírá z platónského mýtu pro výchovnou aktivitu jen tu část události, která se odehrává až po odpoutání; odpoutání samo ponechává jako předpoklad či jako mez oddělující dvě oblasti: oblast všedního dne. tj. zaneprázdnenosti, a dále přívrat k Dobrému. V první oblasti má pobyt spíše negativní určení: vegetuje v zapomenutosti na bytostné poslání a to. čeho se vegetovaní týká, jsou jen odliky skutečných věcí — stíny. Tyto stíny podrání jakousi zbytkovou živost jen díky živosti svých předloh, díky životu skutečnému, tj. skutkujícímu, tomu. klerý vytváří i stíny, které samy o sobě jsou zmrtvělými reziduy. V tomto smyslu lze o zaneprázdněném pobytu přece jen hovořit jako o druhu života, sice pokleslého, ale přece jen obdařeného jistou živou ENERCíElA, totiž díky reziduálnímu vztahování se v rámci obstarávek. Právě zbytky pobývání, redukovaného na pouhé situačné dané tváře a na vyznávání se v nich, jsou tou účinnou oponou, která zakrývá vlastní živost bytostí. Tvář se stává „stínem" ve chvíli, kdy na ní ulpívá pohled zaslepený zapomenutosti, kdy pohled vnímá tvář jako to jediné skutečné, kdy přestane vidět tvář v jejím neustále obnovovaném tváření, v jejím výrazu jakožto symbolu vyjadřujícím živé jádro bytosti. I v léto reziduálni oblasti je ovšem možné vzdělání, i zde je možno poučovat se o nekonečně mnohém, avšak v podstatě o stále stejném, 0 permutacích, kombinacích a variacích stále stejných banalit, bez překročení „vlastního stínu". Vzdělanec se může mít za obeznámena se vším možným, ale je to oboznamovaní turisty s věcmi vlastně cizími, je to poznal ková šaráda, vědomostní manipulace. Není tu bytostného zájmu, zájem je jen povrchní. Ono chybění nrctoru pro \,ý"oj bytostného povolání zaznívá 'éž v negativním označení této oblasti: v řečtině ASCHO-L1A, v latině negotium. v češtině zaneprázdněnost. Obrat se udá a vždy znovu děje nikoli jako zane-prazdňující činnost, ale jako událost, odvrat od zane-prazdňujících činností, přičemž obrácení je podstatně pasivní: vzdává se sám sebe, totiž toho já, které dotud s takovou předsudečnou samozřejmostí žil. Bylo to já z velké části velmi nevlastní, nc-subjektivní, jakkoli se domnívalo úzkostlivě se obstarávat. Cosi mocnějšího jím otřese a vytřese je z jeho zabořenosti, probudí pilných snů ze spánku, který je tak příbuzný opaku života — smrti. Hluboká tradice výchovné reflexe o tom ví a jakkoli spřádá nejrůznější receptury, jak napomoci tomuto obratu, pociťuje, že tento obrat nelze zařídit a zaručit z vychovatelových sil, že jde o událost „z vyšší moci", událost hluboce niternou, nedostupnou silám pouze lidským. Teprve po odpoutání, po odvratu od zaneprazdňují-cích stínů se otevírá vychovatelské aktivitě prostor: ob-starávky všednodennosti mávnutím proutku ztrácejí svou hermeticky působící moc, ustoupí z popředí a čidlům se uvolní prostor zcela jiné. totiž osvobozující povahy. Tento prostor je povýtce pozitivní oproti negativitě předchozího: nyní je to SCHOLÉ, otium, prázden — jakožto volnost, příležitost, možnost. Teprve v této nedělní škole se děje skutečné vzdělání, skutečná výchova. SCHOLÉ není pouze prázdní od stínů, nýbrž 1 svobodou pro skutečnost světa, uvolněností od zmrtvělých tváří, otevřeností pro příchod toho, co stíny zakrývaly, osvobozením pro pravý život. V intervalu SCHOLÉ se znovu pobyt stará, ne však již omezen a redukován pokleslými zájmy. Nejsou to 54 Výchova a vzdělání. L roč., 1990-91 Dotazník UPV autor:PhDr.Jiří Mareš, CSc. , lékařská fakulta UK v Hradci Králové 1987 POKYNY Předkládáme vám řadu neukončených' vět, týkajících se učitelovy pedagogické práce.Na základě svých vlastních zkušeností je doplňte tak,aby výstižně charakterizovaly váš osobní názor na výuku. Odpovídejte sami za sebe, neraďte se s kolegy, neboř každý člověk má trochu jiný pohled na vyučování.Nás zajímá právě ten váš. Vyberte si,prosím,j eden předmět ze své aprobace, např. předmět, který je vám nej bližší nebo s nímž máte nejvíce zkušeností, a nebo jej vyučujete nejvíce hodin v týdnu. K tomuto vyučovacímu předmětu budou vztaženy všechny vaše odpovědi. Jde o vyučovací předmět: (ft4,.-jhí ďiljt-v&s Dotazník je sice anonymní, ale pro jeho vyhodnocení potřebujeme znát o vás alespoň nej obecnější údaje. Označte nám počet let vaší pedagog, praxe : QL-5) 6-10 11-20 .21-30 31 a více a stupeň školy, na němž nyní působíte : r^Jl 1. stupeň základní školy (1.-4. ročník ) b) 2. stupeň základní škoiy (5.-8. ročník ) c) střední odborné učiliště d) střední odborná škola e) gymnázium f) jiný (vypište)-------------------- Jste : muž Dotazník slouží pouze výzkumným účelům, nedostane se do rukou pracovníkům školské správy. Prosíme vás proto o takové odpovědi, které by skutečně vystihovaly váš vlastní názor, byly stručné a pravdivé. CÍLE i V mém předmětu je nejdůležitější , aby žák /£tlt -'■tc^y 'ty ' Netrvám (jako někteří jiní učitélek na tom, aby všichni žáci v mém předmět tu Pro život je nejdůležitéjši, aby si z tohoto předmětu žáci odnesli .4t^.^*<^<.S«'6<: ".*■<' <*sU*+*s f*f«s sm^y^t"-*-*- ■ /&pt* t /■ ,•/ //j t& tít«v <* •■ f^jřti* ť'' vs.' A.f-^-kUs'sy^*-^'^ Pro další ročníky musí žák z mého předmětu bezpodmínečně zvládnout Je dobře, že autoři osnov zařadili do tohoto předmětu Zdá se mi však, že většina žáků nestačí v tomto předmětu na , s/á /i^^^r -rv rftŽtsČf . A' H^fC-' -f-f^C^trK^s s* UC4ĽCt' i ■ »' ■**■ ť> ' 1 ■ Ž Á K, T ŕ í d A Na základě svých zkušeností mohu říci, že žáci v tomto ročníku obvykle Trvám na tom, aby každý žák v mém předmětu fl/ttýv**''s*- ýL ýt-ter*.*, ftA Jomnívám se, že v učitelské práci se mi nejvíc daří í .r rf< '/ / Občas ái-^uvědomuj i , žé líně nejvíc problémů dělá 44L-<ŕ ry*-*-* < Dokáži odhadnout žáka, který ,-■)■■■*■ /,•*■ ó /*.<^y'yi ' ^y-y^fr-^>^/-i^wV k/ y-f^-^f/t4/ súfyy jyf-in <£**»*^ ^ '/Vy^S/t-i-t frf*Jt** * Pouze jednou jsem se skutečně spletl v odhadu žáka. Předpokládal j sem,že a zatím VYUČOVACÍ METODY Obvykle vykládám učivo tak , že ;'^'£y^^^ . ičŕrt* JU m . 1-fsi.^y \ Osvědčil se mně tento způsob zkoušeni: / Když část žáků stále nerozumí tomu, co jsme probrali, řeším to následovně: V každé třídě bývají žáci, kteří by mohli mít lepší výsledky, ale nesnaž se. Vyzkoušel jsem,^ že na ně platí Stále nám doporučují nějaké nové metody, např. ^ Moje stanovisko je, že U Č I T E I Dobře se mluví v obecné rovině o tom, že učitel má ,y ^'^^ -*t -~ cl , v-. , ' - _ , Ve skutečnosti však^^/C-/ ^ y. y. í sY-*.-*^ Na základě dnešních zkušeností bych řekl učiteli, který teprve začín učit. Nejdůležitější je, abys i