Kapitoly z dějin filmu II. Charakteristika přednášky Historiografie filmu Kapitoly z dějin filmu II. •Obecná charakteristika přednášky: •dějiny evropské a americké kinematografie od roku 1945 po současnost • •vývoj filmu jako umělecké disciplíny, průmyslového oboru i média s odkazy na mimokinematografické vlivy • •zaměření na vybraná hnutí, výrazné tendence a periody Výukové okruhy -Mimokinematografické souvislosti - sociokulturní kontext; odkazy k politickým vlivům na kinematografii -vybrané umělecké tendence a hnutí ve světové kinematografii -autorský film, cinefilie -rozmach filmového průmyslu, příklady produkční a distribuční praxe -technický progres -dílčí srovnávací odkazy k české kinematografii -rozvíjení stěžejních filmových žánrů Výukové okruhy (rámcová osnova 13 přednášek) •1. Poválečné období /zestátnění kinematografie v ČSR; studená válka/ •2. Neorealismus •3. Americký film v poválečném období •4.- 6.Autorství, umělecký film •7.- 9.Nové vlny (Francie, Československo, Německo, Velká Británie, ad.) •10. Nový Hollywood •11. Politicko kritický film •12. „Kinematografie v éře elektronických médií“ •13. Vývoj (české) kinematografie po pádu komunismu • Kapitoly z dějin filmu II. – základní bibliografie •Kristin Thompsonová, David Bordwell, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie.Praha, AMU, 2007. • •Plazewski Jerzy, Dějiny filmu, Academia Praha 2009. • •James Monaco, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha, Albatros 2004. • •Jan Křipač, Dějiny světového filmu: západoevropská poválečná kinematografie. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie • V rámci základní periodizace knihy, která směřuje od rané kinematografie až ke „kinematografii v éře elektronických médií“, jsou sledována tři hlavní témata: •vývoj filmové formy a stylu •hlavní změny ve výrobě, distribuci a uvádění •mezinárodní trendy. • •Autoři se zaměřují na hraný, dokumentární, experimentální, avantgardní a animovaný film. Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie •Bordwell a Thompsonová charakterizují svůj záměr nerespektovat tradiční příběh velkých filmových dějin,které jsou tradovány velkými osobnostmi, jimž byla často až retrospektivně přisouzena významná role • •auteurství je chápáno jako historický fenomén, produkovaný dobovou filmovou publicistickou • •namísto kanonických děl dává prostor dílům spíše typickým – bez zpětného nadhodnocování „velkých děl“ a „geniálních tvůrců“ • •určujícím výkladovou metodou je historická rekonstrukce dobového kontextu • Plazewski Jerzy Dějiny filmu •problémem této publikace je poněkud zastaralé pojetí syntetických dějin film • •Plazewski se soustředí především na významné autory a hnutí a jen zřídka nabídne pohled vně filmu • •jeho přístup neodpovídá současným přístupům k historiografii filmu, již představuje takzvaná nová filmová historie • •Nová filmová historie chápe film jako síť sociokulturníchm ekonomnických a estetických vlivů. • •COOK, David A. A History of Narrative Film. New York : W.W. Norton & Co., 2004. •BORDWELL, David, STAIGER, Janet, THOMPSON, Kristin. The Classical Hollywood Cinema. New York : Columbia University Press, 2002. •KINDEM, Gorham (ed.). The International Movie Industry. Carbondale : Southern Illinois University Press, 2000. •LEYDA, Jay. A History of the Russian and Soviet Film. Princeton : Princeton University Press, 1983. •HAYWARD, Susan. French National Cinema. London : Routledge, 2005. •STANDISH, Isolde. A New History of Japanese Cinema. New York : Continuum, 2006. •IORDANOVA, Dina. Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Cinema. London : Wallflower Press, 2003. •SORLIN, Pierre. Italian National Cinema 1896–1996. London : Routledge, 1996. •STREET, Sarah. British National Cinema. London : Routledge, 1997. •WELCH, David. Propaganda and the German Cinema, 1933–1945. London : I. B. Tauris, 2001. Nová filmová historie – metodologický obrat •http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/histori/velke_dejiny.pdf • •http://www.iluminace.cz/JOOMLA/images/stories/obsahy/thein_nfh_1_05.pdf • •http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/teorie/NFH.pdf • New Art History •tradiční historiografie x New Art History • •od konce 60. let probíhající pokusy o revizi a proměnu oboru vyústily ve zformování nových přístupů • •podnět post-strukturalistické myšlení a literární kriticismus • •jazykový obrat (linguistic turn) • •nová teorie odrážela i sociální a kulturní změny • •namísto esencialismu - kontextualismus • •přesun pozornosti z významu díla k fungování a podmíněnosti sociálním kontextem • • Nová historie filmu •Opozice vůči klasickému konceptu velkých dějin, vůči: • •zjednodušující kauzalitě (výkladový systém příčin a následků) • •časově lineární události • •akcentu na geniální tvůrce a hnutí • • •biografismu (výklad díla autorem) • •nedostatku exaktnosti; nedostatečné znalosti • konkrétních událostí a pramenů • •nekritický přístup k pramenům (autorita pamětníků) • • • Historiografie •Neexistuje JEDNA historie filmu • •Problém generalizace – opomíjení výjimek a odchylek • •Chronologie, periodizace (není univerzální) • •Kauzalita • •Význam - vliv, typičnost, jedinečnost •http://www.youtube.com/watch?v=ogZB-6yLSlQ •http://www.youtube.com/watch?v=G-cr234ajx8&feature=related •http://www.youtube.com/watch?v=2sON2MxgFnE&feature=related • • Nová historie filmu • •označení heterogenních, různorodě kontextově orientovaných přístupů • •v badatelské činnosti již není cílem vyzdvihnout významné dílo a tvůrce • •podstatné je soustředit se i dobové zázemí tvorby a celkový kontext díla, na produkci, distribuci, předvádění filmů i dobovou recepcí. • •vztahy mezi jednotlivými médii nemusejí podléhat chronologickým řadám a kopírovat technický a technologický vývoj • •zásadní je celkový vědecký přístup směřující k interdisciplinárními přístupu • • • Nová historie filmu • •Soustředění se na popis ideové základny nové metody, nové historiografie. • •Analýza konkrétních historických problémů na pozadí obecnějších metodologických reflexí (přehodnocení ustálených mýtů). • •Otázky filmu jako média, přehodnocení divácké recepce a percepce • •Výzkumy se věnují samostatným oblastem: historii recepce, mikrohistorické studii geneze filmů, historii z perspektivy, gender studies, historii vidění, vizuální kultuře, archeologii médií. • • • • Historiografie (členění dle Francesca Casettiho) •Ekonomicko-industriální dějiny – sledují ekonomickou, průmyslovou a technologickou realitu, která se podílí na změnách a zvratech ve filmu • •Socio-kulturní dějiny – film je z této perspektivy sledován buď jako zrcadlo, které do jisté míry odráží postoje a chování společnosti dané doby, nebo jako činitel, který určitým způsobem spouští změny ve společnosti a zasahuje do společenských procesů. • •Esteticko-lingvistické dějiny – tato linie výzkumu je protikladem činnosti tvůrců posvátných dějin a pomníků význačných osobností a děl. • •Poučené dějiny – jsou výsledkem tvorby filmových historiků – cinefilů, vyznačují sebohatostí materiálu, zábavnou formou a neproblematičností. • •Globální dějiny – jejich výsledkem je ukázat mnohost dějin za použití různých nástrojů a jejich konfrontování. • • • • • Historiografie (členění dle Bordwella a Thomsonové) •Biografické dějiny •Průmyslové, ekonomické dějiny •Estetické dějiny (forma, styl, žánr) •Technologické dějiny •Společenské / kulturní / politické dějiny • •1.Navštěvujete pravidelně filmové představení? Jaký typ produkce preferujete? -Premiérové filmy z běžné nabídky -Specializované retrospektivní přehlídky -Filmové festivaly - •2.Preferujete coby divák určitou národní kinematografii? Hnutí? Osobnost? • •3.Jaký je Váš názor na současný český film? Pokud jej např. srovnáte s předlistopadovou produkcí nebo s filmy jiných evropských států • •4. Čtete filmové recenze? Z jakých tištěných nebo elektronických periodik? • • -