Oswald Spengler * Tato kniha je prvním odvážným pokusem určit dopředu chod dějin. Jedná se o to sledovat osud jedné kultury, a sice té jediné, která je dnes na této planetě v úplnosti pochopena, kultury západoevropsko-americké, a to ve stadiích, jimiž ještě neprošla. Možnost řešit úkol tak ohromného rozpětí je dodnes zjevně nepovšimnuta, a i kdyby existovala, prostředky, jak ji využít, nebyly poznány nebo nebyly dostatečně zvládnuty. Existuje nějaká logika dějin? Existuje mimo všeho nahodilého a nevypoči-tatelného jednotlivých událostí nějaká takříkajíc metafyzická struktura historického lidstva, která je bytostně nezávislá na zdaleka viditelných, populárních, duchovně politických útvarech povrchu? Není tomu tak, že ona metafyzická struktura spíše teprve vyvolává tuto skutečnost nižšího stupně? Nejeví se snad chápajícímu oku velké rysy světových dějin stále znovu v nějakém tvaru, který dovoluje závěry? A jestliže tomu tak je, kde leží hranice takového vyvozování závěrů? Je možné v samotném životě - neboť lidské dějiny jsou souhrnem nesmírných životů, právě jejichž Já a osobu již jazykový úzus mimovolně v myšlení i jednání zavádí individua vyššího řádu jako „antika", „čínská kultura" nebo „moderní civilizace" - najít stupně, jimiž dějiny musí projít, a sice v pořadí, jež nepřipouští žádnou výjimku? Mají pojmy, základní pro vše organické, jako zrození, smrt, mládí, stáří, délka života, v tomto okruhu snad nějaký přísný smysl, který ještě nikdo neodhalil? Krátce řečeno, leží v základě všeho historického obecné biografické praformy? Jak vidíme, zánik Západu, nejprve místně a časově omezený fenomén jako jemu odpovídající zánik antiky, je filosofickým tématem, jež pojaté v celé své tíži v sobě zahrnuje všechny velké otázky bytí. Chce-li člověk zjistit, v jaké podobě se naplní osud západní kultury, musí nejdřív poznat, co kultura je, v jakém poměru stojí k viditelným dějinám, k životu, k duši, k přírodě, k duchu, v jakých formách se zjevuje a do jaké míry jsou tyto formy - národy, jazyky a epochy, bitvy a ideje, státy a bohové umění a umělecká díla, vědy, práva, hospodářské formy a světonázory, velcí lide a velké události - symboly a jak mají být jako takové vykladaný. 2 Prostředkem k tomu jak poznat mrtvé formy, je matematický zákon Prostřed-KSiÄ^ ž*** formám, je analogie. T.m.« /pusohcm se K tin iv Iv/mu, j"1*- ' ro7lišuie Dolarita a periodicita světa. vSy cSLvalo vedomí toho, že počet světodějných jedových forem je o zený, že věky, epochy, situace, osoby se typové opakuj.. Napoleonovo vystoupeni se sotva kdy pojednává bez pohledu stranou na Caesara a Alexandra, z nichž první pohled, jak uvidíme, byl morfologicky nepřípustný, druhy správ-ný Napoleon sám nacházel spřízněnost své situace se situaci Karla Velikého. Když konvent mínil Anglii, mluvil o Kartágu, a jakobíni se nazývali Římany. S velmi odlišnou oprávněností se srovnávaly Florencie s Aténami. Buddha s Kristem, prvotní křesťanství s moderním socialismem, řimšti finančnici z ob- s Kristem, prvotní krestansivi s moučním i Mj^iansuitin. i....™ • dobí císařství s Američany. Petrarca, první vášnivý archeolog - archeolo sama je vyjádřením pocitu, že dějiny se opakuji - ve vztahu k sobé myslel Cicerona, a Cecil Rhodes, organizátor britské jižní Afriky, který měl ve své knihovně zvláště pro svou osobu zhotovené překlady životopisů antických císařů, ještě nedávno ve vztahu k sobě myslel na císaře Hadriana. Osudem s\ edskěho Karla XII. bylo, že od mládí nosil v kapse Alexandrův životopis od Curtia Rufa v i a ví i j li j i i r a že chtěl tohoto dobyvatele kopírovat. L111C1 LU11ULU UUUy VdlCÍC JlU^ll U V d^ malý počet^dřazených hlav, jejichž jména nejznámější, který vše rozhodu e, zatímco velká masa po uku rétorů a tribunů, delegátů a žurnalistů, výběr podle provinčních horizontu, 42 Zánik Západu. Pnmi svazek - Podoba a skutečnost kává směrem dolů iluzi přímého sebeurčení lidu. A umění? Filosofie? Ideály platónské a kantovské doby platily jakémusi vyššímu lidstvu vůbec; ideály he-lénismu a přítomnosti, především socialismus, s ním vnitřně velmi blízce spřízněný darwinismus se svou zcela negoethovskou formulí o boji o přežití a o výběru druhů, s tím opět spřízněné problémy žen a manželství u Ibsena, Strindberga a Shawa, impresionistické sklony anarchické smyslovosti, celá otep moderních tužeb, dráždidel a bolestí, jejichž výrazem je Baudelairova lyrika a Wagnerova hudba, tyto ideály tu nejsou pro cítění světa vesnického a vůbec přirozeného člověka, nýbrž výlučně pro lidi mozku, obývající světová města. Čím menší město, tím nesmyslnější je zabývání se tímto malířstvím a hudbou. Ke kultuře patří gymnastika, cvičení, agón, k civilizaci sport. Také to odlišuje helénskou palestru od římského cirku.30 Umění samo se stává sportem - to znamená / 'art pour Vart - před vysoce inteligentním publikem znalců a nákupčích, ať už se jedná o zvládnutí absurdně instrumentálních mas tónů nebo harmonických překážek, či o to, jak se „bere" nějaký problém barev. Objevuje se nová filosofie faktů, jíž pro metafyzické spekulace zůstal jen úsměšek, nová literatura, která je pro intelekt, vkus a nervy obyvatel velkoměst potřebou, pro obyvatele provincií nesrozumitelnou a nenáviděnou. Ani alexandrijská poezie, ani malířství volného světla se v ničem netýkají „lidu". Přechod je tehdy jako dnes označen řadou skandálů, na něž lze narazit jen v této epoše. Rozhořčení Athéňanů nad Eurípi-dem a nad revolučními způsoby malby např. Apollodóra se opakuje v odporu vůči Wagnerovi, Manetovi, Ibsenovi a Nietzschemu. Řekům člověk může rozumět, aniž by mluvil o jejich hospodářských poměrech. Římanům porozumí jen skrze ně. Naposledy se o nějakou ideu bojovalo u Chairóneie31 a u Lipska.32 V první punské válce a u Sedanu už hospodářské momenty nelze přehlédnout. Teprve Římané se svou praktickou energií dali otroctví onen obří styl, který pro mnohé ovládá antické vedení hospodářství, právní vzdělání a způsob života a každopádně mocně degradoval důstojnost vedle stojící svobodné práce. Teprve germánské, ne románské národy západní Evropy a Ameriky příslušně tomu vyvinuly z parního stroje velkoprůmysl, který změnil obraz zemí. Nelze přehlédnout vztah obou ke stoicismu a socialismu. Teprve římský caesarismus, ohlášený C. Flaminiem a zpodobněný poprvé Mariem, naučil uvnitř antického světa znát vznešenost peněz - v rukou lidí silného ducha, velkoryse založených lidí faktů. Bez toho nelze pochopit ani Caesara, ani římanství. Každý Řek má jistý rys Dona Quijota, každý Říman Sancho Panzy - čím jinak ještě byli, to ustupuje do pozadí. 13 Co se týče římské svetovlády, pak je to negativní fenomén, nikoli výsledek přebytku síly na jedné straně - který Římané po bitvě u Zamy33 už neměli -, nýbrž rezultát nedostatku odporu na straně druhé. Římané vůbec nedobyli svět.34 Vzali si jen to, co tu jako kořist leželo pro kohokoli. Impérium Romanům nevzniklo v důsledku extrémního vypětí všech vojenských a finančních prostředků, jako to bylo kdysi vůči Kartágu, nýbrž v důsledku toho, že se starověký Východ zřekl nároku na vnější sebcurčení. Nenechte se zmást zdáním skvělých vojenských úspěchů. S pomocí nemnoha špatně vycvičených, špatně vedených legií v nichž ještě panovala špatná nálada, si Lucullus a Pompeius podrobili celoii říši,35 na což by se v době bitvy u Ipsu» nedalo ani pomyslet. Mithradatské nebezpečí, skutečné nebezpečí pro tento systém materiálních sil, který nebyl nikdy vážně prověřen, jako takové pro vítěze nad Hannibaíem nikdy neexistovalo. Po bitvě u Zamy Římané už nevedli žádnou válku proti nějaké velké vojenské moci a ani by ji byli nemohli vést.37 Jejich klasické války byly proti Samnitům, proti Pyrrhovi a Kartágu. Jejich velká hodina byla u Kann.38 Neexistuje žádný národ, který by se mohl vyvyšovat po staletí. Národ prusko-ně-mecký, který měl mocné okamžiky v letech 1813, 1870 a 1914, jich už má víc než ostatní. Snažím se zde, abyste imperialismus - jako jehož petrefakt mohou ještě staletí a tisíciletí trvat a z jedné dobyvatelské pěsti do druhé přecházet říše jako egyptská, čínská, římská, indický svět, svět islámu, tato mrtvá těla, amorfní, duše zbavené masy lidí, spotřebovanou látku jedněch velkých dějin-pochopili jako typický symbol konce. Imperialismus je čistá civilizace. V této jevové formě leží neodvolatelně osud Západu. Kultivovaný člověk má svou energii zaměřenou k nitru, civilizovaný k vnějšku. Proto vidím v Cecilu Rho-desovi prvního muže nové doby. Reprezentuje politický styl vzdálené západní, germánské, zvláště německé budoucnosti. Jeho heslo „rozšiřování je vším" obsahuje v tomto napoleonském pojetí nej vlastnější tendenci jedné každé vyzrálé civilizace. Platí to o Římanech, Arabech, Číňanech. Zde neexistuje žádná volba. Zde nerozhoduje vědomá vůle jednotlivce či celých tříd a národů. Expanzivní tendence je osudová, je to něco démonického a nestvůrného, co popadne člověka žijícího ve stadiu světových měst, donutí ho, aby mu sloužil a spotřeboval se v něm, ať chce či nechce, ať to ví či neví.39 Život je uskutečnění možného a pro člověka mozku existují jen extenzivní možnosti.*0 Jakkoli se dnešní, ještě málo vyvinutý socialismus vzpírá expanzi, jednoho dne se s vehemencí <-osudu stane jejím nejpřednějším nositelem. Zde se formální řeč politiky - bezprostřední intelektuální výraz jednoho druhu lidství - dotýká jednoho hlubokého metafyzického problému: faktu potvrzeného nepodmíněnou platností principu kauzality, že duch je komplementem rozpínavosti Bylo naprosto bezperspektívni, když v čínském státním světě, který se hnal vstříc imperialismu, princip imperialismu (lien-cung) - zastupovaný prakticky především římským státem" Čchin41 a teoreticky filosofem Cang Jú-cchajem - mezi lety"480 a 320 (v antice zhruba 300-50) byl potírán myšlenkou národního svazu (che-tchung), který se opíral o některé myšlenky Wang Cchu-i, hlubokého skeptika a znalce lidí a politických možností této pozdní doby. Oba jsou protivníky ideologie Lao-c' a jeho stranění se politiky, ale lien-cung měl pro sebe přirozený chod expanzivní civilizace.42 Rhodes se jeví jako první předchůdce západního typu Caesara pro který ještě dlouho nenadešel čas. Stojí uprostřed mezi Napoleonem a násilníky pns- 44 tich staletí jako onen Flaminius - který od roku 232 vyzýval Římany k podrobení' nředaípské Galie a tim k započetí koloniálni rozpínavé politiky - stoji mezi Alexandrem a Caesarem. Flaminius byl přísné vzato41 soukromník se státním vlivem v době, kdy státní myšlenka násilí podléhala hospodářským faktorům v Římě jistě první z caesarského opozičního typu. Jim konči idea služby státu a začíná vůle k moci, která počítá jen se silou, ne s tradicemi. Alexandr a Napoleon byli romantici na prahu civilizace, již ovanutí jejím chladným a jasným vzduchem; jednomu se však zalíbilo v roli Achilla a druhému v roli Wert-hera. Caesar byl pouze člověk faktu s obrovským rozumem. Již Rhodes však pod úspěšnou politikou rozuměl jedině teritoriálni a finanční úspěch. To je na něm římské a on si to velmi dobře uvědomoval. V této energii a čistotě se západoevropská civilizace ještě neztělesnila. Jen před svou mapou mohl propadat jistému druhu básnické extáze, on, který jako syn z puritánske fary odešel bez prostředků do Jižní Afriky a získal obrovské jíněni jako mocenský prostředek pro své politické cíle. Jeho myšlenka transafrické dráhy z Kapského Města do Káhiry, jeho projekt jihoafrické říše, jeho duchovni moc nad důlními magnáty, muži železnými a zlatými, moc, která ho nutila, aby dal své jmění do služeb svých idejí, jeho hlavní město Buluwayo, které on, všemocný státník bez nějak definovatelného poměru ke státu, založil jako budoucí rezidenci v královském měřítku, jeho války, diplomatické akce. systémy silnic, syndikáty, vojska, jeho pojem „velké povinnosti člověka mozku vůči civilizaci" - to vše, velké a vznešené, je předehrou budoucnosti, jež leží před námi a jíž se definitivně uzavřou dějiny západoevropského člověka. Kdo nepochopí, že na tomto konci nelze nic změnit, že to člověk buď musí chtít, nebo vůbec nic, že buď musí tento osud milovat, nebo si s ohledem na budoucnost, na život, musí zoufat, kdo necítí to velkolepé, co také leží v této působnosti mocných inteligencí, v této energii a disciplíně ocelových povah, v tomto boji s nejchladnějšími, nejabstraktnějšími prostředky, kdo obchází kolem s idealismem provinčního človíčka a hledá životni styl uplynulých dob. ten se musí vzdát chtění rozumět dějinám, prožívat je a vytvářet je. Tak se Impérium Romanům už nejeví jako jednorázový fenomén, nýbrž jako normální produkt přísné a energické, eminentně praktické duchovnosti světových měst a jako typický konečný stav, který tu již byl několikrát, ale dosud nebyl identifikován. Pochopme konečně, že tajemství historické formy neleží na povrchu a nelze je chápat z podobnosti kostýmu či scény, že v lidských dějinách, stejně jako v dějinách zvířat a rostlin existují jevy s klamnou podobností, jež uvnitř nemají příbuzného nic - Karel Veliký a Hárún ar Rašíd, Alexandr a Caesar, germánské války proti Římu a mongolské nájezdy proti západní Evropě -, a jiné jevy, které i při největší vnější odlišnosti vyjadřují něco identického, jako Traianus a Ramses II., Bourboni a attický démos, Mohamed a Pythagoras. Nahlédněme, že 19. a 20. století, domněle vrchol přímočaře vzestupných světových dějin, je třeba prokázat jako stařecký stupeň fakticky každé kultury, dozrálé až do konce, a to ne se socialisty, impresionisty, elektrickými --______45 drahami, torpédy a diferenciálními rovnicemi, jež patří jen k tělu doby nýbrž s civilizovanou duchovnosti těchto staletí, která má také zcela jiné možnosti vnějšího útvarem; nahlédněme, že přítomnost znázorňuje průběžné stadium iež s jistotou nastupuje za jistých podmínek, že tedy existují i zcela určené pozdější stavy jako ty dnešní západoevropské, že v průběhu dějin tu již byly více než jednou a že tedy budoucnost Západu není nějaké bezbřehé vzhůru a kupředu ve směru našich momentálních ideálů a s fantastickými časoprostory nýbrž že to je v ohledu najormu a trvání přísně omezená a nevyhnutelně určená jednotlivá událost historie o rozsahu několika mála staletí, událost, kterou lze přehlédnout a v podstatných rysech vypočítat z příkladů, které leží před námi. 14 Kdo dospěl do této výše pozorování, tomu samy od sebe připadnou všechny plody. Uvážou se na tu jednu myšlenku, kterou se nenucené vyřeší všechny jednotlivé problémy, jimiž se, ovšem bez konečného úspěchu, po desetiletí a vášnivě zabýval moderní duch, a to v oblasti výzkumu náboženství, dějin umění, kritiky poznáni, etiky, politiky a národohospodářství. Tato myšlenka patří k pravdám, jež už nelze popřít, jakmile jsou jednou vysloveny v plné zřetelnosti. Ona myšlenka patří k vnitřním nutnostem kultury západní Evropy a jejího cítění světa. Je schopná od základu změnit názor na život těch, kdo ji plně pochopí, to znamená těch, kdo šiji učinili vnitřně vlastní. Znamená to mocné prohloubení pro nás přirozeného a nutného obrazu světa, to, že světodějný vývoj, v němž stojíme a který jsme se dosud učili pozorovat zpětně jako jeden organický celek, můžeme od nynějška ve velkých obrysech sledovat i směrem dopředu. O něčem takovém si dosud mohl nechat zdát jen fyzik při svých výpočtech. Znamená to, ještě jednou opakuji, i v historii náhradu ptolemaiovského aspektu aspektem kopernikánským, tedy nezměrné rozšíření životního horizontu. Do nynějška bylo člověku ponecháno na vůli, aby od budoucnosti doufal v to, co chce. Kde nejsou žádná fakta, tam vládne pocit. V budoucnu bude mít každý povinnost, aby z toho, co přichází, zjistil, co se může stát a co se tedy stane s nezměnitelnou nutností osudu, a co je tedy zcela nezávislé na osobních ideálech, nadějích a přáních. Používáme-li povážlivé slovo svoboda, není už na nás, abychom uskutečnili to či ono, nýbrž to nutné, nebo nic. Vnímat to jako „dobré", to charakterizuje člověka faktů. Jestliže toho člověk lituje a nadává na to, neznamená to, že to může změnit. K narození patří smrt, k mládí stáří, k životu vůbec jeho podoba a předem určené hranice jeho trvání. Současnost je doba civilizovaná, nikoli kultivovaná. Tím se celá řada životních obsahu vyřazuje jako nemožná. Můžeme toho litovat a tuto lítost haht do havu nejake pesimistické filosofie a lyriky - a můžeme konat to budoucíaJe nemůžeme to změnit. Už nebude dovoleno v dnešku a zítřku se vsi sebejis ~det zrození či rozkvět toho, co si právě přejeme, když proti tomu dost, nahlas mluví též historická zkušenost. * námitku že takový aspekt sveta, který da\á jistotu o oba. JSA -dstřthava' dalekosáhlé nadeje je nepÄ lotu aľro mnohé osudový, a v případe, že by se jednou stal necm vlc než teoriľstal by se praktickým názorem na svét skupiny osobnosti, kterc pro utváření budoucnosti skutečně přicházejí v úvahu. Nejsem toho názoru. Jsme civilizováni lidé. ne lide gotiky a rokoka; musíme nočítat s tvrdými a chladnými fakty pozdního života, jeho/ paralela neleží v Periklových Athénách, nýbrž v císařském Říme. O nějakém velkém malířství a hudbě pro západoevropského člověka už nebude řeči. Jeho architektonické možnosti jsou vyčerpány již sto let. Zůstaly mu jen extenzivní možnosti. Nevidím však nevýhodu, která by mohla vzniknout, kdyby nějaká zdatná generace, nadmutá neomezenými nadějemi, časem zjistila, že část těchto nadějí musí dospět k nezdaru. I kdyby to byly ty nejdražší; čeho si někdo cení, bude pře-konáno. Je pravda, že to pro jednotlivce může dopadnout tragicky, když se jich v rozhodujících letech zmocní jistota, že v oblasti architektury, dramatu, malířství už pro ně není co dobývat. Mohou jít ke dnu. Lidé byli dosud zajedno v tom, že zde nemusí uznávat žádné hranice; věřili, že každá doba má v každé oblasti i svůj úkol; člověk jej našel, když to muselo být, jakkoli násilně a se špatným svědomím, a každopádně teprve po smrti se vyjasnilo, zda tato víra měla nějaký základ a zda práce jednoho života byla nutná, nebo zbytečná. Avšak každý, kdo není pouhým romantikem, tuto výmluvu odmitne. Není to hrdost, co vyznačovalo Římany. Co záleží na těch. kteří dávají přednost tomu, když se jim před vyčerpaným rudným dolem řekne: Zítra zde narazíte na novou žílu - jak to dělá momentální uměni se svými skrz naskrz nepravdivými výtvory stylu - místo aby odkázal na bohaté ložisko hrnčířské hlíny, jež leží vedle neotevřené? - Toto učení beru jako dobrodiní pro příští generace, protože jim ukáže, co je možné a tedy nutné, a co nepatři k vnitřním možnostem doby. Dosud byla ohromná suma ducha a sil promrhána na falešných cestách. Západoevropský člověk, jakkoli myslí a cítí historicky, si v jistém životním věku není nikdy vědom svého vlastního směru. Ohmatává a hledá a mýlí se, nejsou-li mu vnější podněty dostatečně příznivé. Zde mu konečně prace staletí dala možnost přehlédnout situaci svého života v souvislosti s celou kulturou a vyzkoušet, co může a co má. Když se pod dojmem této knihy lidé nové generace obrátí k technice místo lyriky, k námořnictví místo malířství k politice místo kritiky poznáni, tak udělají, co si přeji, a nelze jim přát nic lepšího. 15 Zbývá ještě zjistit poměr morfologie světových dějin k filosofii. Každé opravdové sledování dějin je opravdovou filosofií - nebo pouhou mravenčí prací-Avšak co se týče trvání jeho výsledků, pohybuje se systematický filosof v těžkém omylu. Přehlíží fakt, že každá myšlenka žije v dějinném světě a tím sdílí obecný osud pomíjivosti. Míní, že vyšší myšlení má jeden věčný a neměnný uz Otázka a odpověď však jsou zde jedno a každá velká otázka, v jejímž základě ž lez, vasniva touha po nějaké zcela určité odpovědi, má mho symbolu. Neexistuji zadné věčné pravdy. Každá filosofie je výrazem své a pouze sve doby a neexistují dva věky, které by měly stejné filosofické intence jakmile ma byt rec o skutečné filosofii, a ne o nějakých akademických bezvýznamných diskusích o formách soudu nebo o kategoriích citu. Rozdíl není mezi nesmrtelnými a pomíjivými naukami, nýbrž mezi naukami, jež jsou živé nějakou dobu nebo vůbec. Myšlenka, která se stala nepomíjivou, je iluzí. Podstatné je, co ve svém tvaru získá pro nějakého člověka. Čím větší člověk, tím pravdivější filosofie - totiž ve smyslu vnitřní pravdy velkého uměleckého díla, která je nezávislá na dokazatelnosti, ba i na nerozpornosti jednotlivých vět. V nej-vyšším případě může vyčerpat celý obsah jedné doby, uskutečnit ho v sobě a tak, ztělesněný v jedné velké formě, v jedné velké osobnosti, jej předat dalšímu vývoji. Vědecký kostým, učená maska filosofie zde nic nerozhoduje. Není nic jednoduššího, než když člověk místo myšlenek, které nemá, zdůvodní nějaký systém. Ale i dobrá myšlenka má malou cenu, je-li vyslovena povrchní hlavou. Jedině nutnost pro život rozhoduje o hodnosti nějakého učení. Proto prubířský kámen pro hodnotu nějakého myslitele vidím v jeho pohledu na velká fakta jeho doby. Teprve zde se rozhoduje, zdaje někdo jen šikovným kovářem systémů a principů, zda se obratně a sečtěle pohybuje jen v definicích a analýzách - nebo zda je to duše doby sama, která mluví z jeho děl a intuicí. Filosof, který nechápe a neovládá také skutečnost, nikdy nebude filosofem prvního řádu. Předsokratici byli kupci a politiky velkého stylu, Platóna skoro stálo život, že chtěl v Syrakúsách uskutečnit své politické myšlenky. Týž Platón objevil onu řadu geometrických vět, které Eukleidovi teprve umožnily vystavět systém antické matematiky. Pascal, kterého Nietzsche zná jen jako „zlomeného křesťana", Descartes, Leibniz byli prvními matematiky a techniky své doby. Velcí „předsokratici" Číny od Kuan-c'a (kolem 670) až po Konŕucia (550 až 478) byli státníky, regenty, zákonodárci jako Pythagoras a Parmenidés, Hobbes a Leibniz. Teprve s postavou Lao-c'a, jenž byl protivníkem všeho státního násilí, velkým politikem a horoval pro malá pokojná společenství, se objevuje odcizení světu a faktům počínající katedrové a pokoutní filosofie. Lao-c' byl ve své době, v čínském ancien rěgime výjimkou oproti onomu silnému typu filosofa, pro něhož teorie poznání znamenala znalost velkých poměru skutečného světa. M , . , ~ A zde nacházím silnou námitku proti všem filosofům nedávne minulost.. Co jim chybí, je rozhodující důstojnost ve skutečném živote. Zadny z"ich, byť i jen jedn m éinem, jednou mocnou myšlenkou rozhodné politiky, do vývoje moderní techniky, do jakéhokoli «^ Nikdo se ani v nejmenším neuplatní v matematice, ve ťyz.ce, statovede, jako 48 Zánik Západu. První svazek - Podoba a skutečnost to .i ieště byl případ Kantův. Co to znamená, nas pouč. pohled na jmé doby. Konfucius byl několikrát ministrem, Pythagoras zorganizoval jedno význam. né politické hnutí,44 jež upomína na Cromwellův stat a jež výzkum starověku stále ještě velmi podceňuje; Goethe, jehož vedení ministerského úřadu platilo za vzor a jemuž bohužel jako okruh působnosti chyběl velký stát, věnoval svůj zájem stavbě Suezského i Panamského průplavu a přesně předpověděl lhůtu jejich budování i jejich světové hospodářské důsledky. Stále znovu se zajímal o americký hospodářský život, o jeho zpětný vliv na starou Evropu a právě nastupující strojní průmysl. Hobbes byl otcem velkého plánu, jak pro Anglii získat Jižní Ameriku a i když tehdy zůstalo jen u obsazení Jamajky, přece se proslavil jako spoluzakladatel anglické koloniální říše. Leibniz, jistě nej-mocnější duch v západoevropské filosofii, zakladatel diferenciálního počtu a analysis situs, vedle celé řady plánů vysoké politiky, na nichž spolupůsobil, v pamětním spise, koncipovaném pro politické očištění Německa a věnovaném Ludvíku XIV., vyložil význam Egypta pro francouzskou světovou politiku. Jeho myšlenky tak daleko předběhly dobu (1672), že později panovalo přesvědčení, že je využil Napoleon při své expedici do Orientu. Leibniz již tehdy konstatoval, co Napoleon stále zřetelněji chápal od Wagramu, že zisky na Rýně a v Belgii nemohou natrvalo zlepšit postavení Francie a že klíčem ke svetovláde se jednou stane Suezský záliv. Ludvík XIV. byl bezpochyby králem, který nedorostl hlubokým politickým a strategickým vývodům onoho filosofa. Když od lidí takového formátu pohlédneme na dnešní filosofy, je to zahanbující. Jaká zanedbatelnost osoby! Jaká všednost politického a praktického horizontu! Jak to, že pouhá představa, že někdo z nich by měl svou duchovní hodnost dokázat jako státník, diplomat, organizátor velkého stylu, vedoucí nějakého mocného koloniálního, obchodního nebo dopravního podniku, vzbudí jen soucit? Všechno to není znakem niternosti, nýbrž nedostatku váhy. Mamě se ohlížím, kde by si někdo z nich udělal jméno byť jen jedním hlubokým a věšteckým soudem v nějaké rozhodující otázce doby. Nenalézám nic než provinční mínění, jaká má každý. Když beru do ruky knihu nějakého moderního myslitele, ptám se, co tuší z faktů světové politiky, z velkých problémů světových měst, z kapitalismu, z budoucnosti státu, z poměru techniky ke konci civilizace, z problematiky Ruska, z vědy vůbec. Goethe rozuměl všemu a vše miloval. Z žijících filosofu to nepřehlédne ani jeden. To, opakuji, není obsahem filosofie, ale nepochybným symptomem její vnitřní nutnosti, její plodnosti a její symbolické důstojnosti. O dosahu tohoto negativního výsledku bychom se neměli klamat. Lidé zřejmě ztratili z očí konečný smysl filosofického působení. Zaměňuje se s kázáním, agitací, fejetonem nebo odbornou vědou. Člověk sestoupil z ptačí perspektivy k perspektivě žáby. Nejedná se o nic menšího než o otázku, zda je dnes nebo zítra nějaká filosofie vůbec možná. Jinak by bylo lepší stát se pěstitelem nebo inženýrem, dělat něco opravdového a skutečného, místo toho, aby člověk 49 pod záminkou „nového vzepětí filosofického myšlení" přežvykoval opotřebovaná témata, a raději konstruovat letecký motor než nějakou novou a právě tak zbytečnou teorii apercepce. Je opravdu chudým obsahem života, ještě jednou a trochu jinak formulovat názory na pojem vůle a psychologický paralelismus, jako to udělalo sto předchůdců. To může být „povolání", ne filosofie. Co nezasáhne a nepozmění celý život jedné doby až do nejhlubší hloubi, mělo by mlčet. A co bylo možné již včera, dnes přinejmenším už není nutné. Mám rád hloubku a jemnost matematických a fyzikálních teorií, vůči nimž je estetik a filosof tupec. Pro nádherně jasné, vysoce intelektuální formy parní lodi, ocelového díla. precizního stroje, subtilnost a eleganci jistých chemických a optických postupů se vzdám všeho stylového haraburdí dnešního uměleckého řemesla včetně malířství a architektury. Před všemi římskými chrámy a sochami dávám přednost jednomu římskému akvaduktu. Mám rád koloseum a obří klenby palatina, protože svou hnědou masou cihlové konstrukce dnes staví před oči pravé římanství, velkorysý smysl pro fakta jejích inženýrů. Bylo by mi lhostejné, kdyby se dochovala prázdná a domýšlivá mramorová nádhera císařů se svými řadami soch, vlysy a přetíženými architrávy. Pohlédněte na rekonstrukci císařského fóra: najdete věrný protějšek moderních světových výstav, vnucující se, masový, prázdný, Řekovi z doby Periklovy jako člověku rokoka zcela cizí vychloubání se materiálem a dimenzemi, jako to však stejně ukazují ruiny Luxom a Karnaku z doby Ramsese II., egyptské modernity z roku 1300 př. Kr. Ne nadarmo pravý Říman na půdě římské civilizace pohrdal gra-eculus histrio, „umělcem", „filosofem". Umění a filosofie už nepatřily do této doby; byly vyčerpané, opotřebované, nadbytečné. To Římanovi říkal jeho instinkt pro reality života. Jediný římský zákon měl větší váhu než všechna tehdejší lyrika a školská metafyzika. A já tvrdím, že dnes se v mnohém vynálezci, diplomatovi a finančníkovi skrývá lepší filosof než ve všech těch, kteří provozují povrchní řemeslo experimentální psychologie. To je situace, jaká stále znovu nastává na jednom určitém historickém stupni. Bylo by nesmyslné, kdyby Říman s duchovní důstojností - místo aby jako konzul nebo prétor vedl vojsko, organizoval provincii, stavěl města a silnice, nebo byl „prvním v Římě" - chtěl v Athénách nebo na Rhodu vymýšlet nějakou novou odrůdu po-platónské katedrové filosofie. Přirozeně to také nikdo nedělal. Neodpovídalo to zaměření doby a mohlo to tedy lákat jen lidi třetího řádu, kteří vždy proniknou právě až k duchu předvčerejší doby. Je velmi vážnou otázkou, zda toto stadium pro nás již nastoupilo, nebo ne. • Století čistě extenzivní působnosti za vyloučení vyšsi umelecké a me aťy-zické produkce - řekněme krátce jeden ireligiózní věk což se naprosto kryje s pojmem věku světových měst - je dobou úpadku. Jisté Ale -9W^ dobu nezvolili. Nemůžeme změnit to, že jsme se ^^^^ zimy, plné civilizace, a ne v slunečných výšinách zrale či Mozartovy. Všechno záleží na tom, abychom si tuto ^^^f vyjasnili a pochopili, abychom se o ní neobelhávah, ale nemůžeme ji odstra nit. Kdo se za to nepostaví, nepočítá se k lidem své generace. Zůstane bláznem, šarlatánem nebo pedantem. Než dnes človek přistoupí k nejakému problému. musi se tedy ptát - položit si otázku, na kterou skutečně povolanému odpoví již instinkt - co je možné pro člověka těchto dni a co si musi zakázat. Je to vždy jen velnu malý počet metafyzických úkolů, jejichž řešeni je vyhrazeno pro jednu epochu myšleni. A již opět mezi dobou Nietzscheho, v níž ještě působil poslední rys romantiky, a přítomnosti leží celý svět, který se definitivně odloučil od veškeré romantiky. Systematická filosofie byla dovršena s koncem 18. století. Kant využil její krajni možnosti v jedné velké a pro západoevropského ducha - mnohonásobně definitivní formě. Po něm jako po Platónovi a Aristotelovi následuje specificky velkoměstská, ne špekulatívni, nýbrž praktická, irehgio/ni. eticko-spo-lečenská filosofie. Začíná školami „epikurejce " Jang Čua, ..socialisty" Mo-c'a, „pesimisty" Čuang-c'a, „pozitivisty" Meng-c a v čínské civilizaci a těmi. kteří odpovídali antickým kynikům. kyrenaikům, stoikům a epikurejcúm, na Západe pak začíná Schopenhauerem. který nejprve postavil do středu svého myšleni vůli k životu („tvořivou životní silu"), ale. co zahalilo hlubší tendenci jeho učení, pod vlivem velké tradice si ještě podržel zastaralá rozlišeni jevu a věci o sobě, formy a obsahu nazírání, rozvažování a rozumu. Je to táž tvořivá životni vůle, která byla v Tristanovi schopenhauerovsky popřena, v Siegfridovi darwi-nisticky potvrzena, táž vůle, kterou Nietzsche v Zarathustrov i skvěle a teatrálně formuloval, která se prostřednictvím hegeliána Marxe stala podnětem jedné národohospodářské hypotézy, prostřednictvím malthusovce Darwina pak zoologickou hypotézou, přičemž obě společně a nepozorovaně změnily cítění světa západoevropského velkoměšťáka, vůle, která od Hebbelovy Judity až k Ibsenovu Epilogu vyvolala řadu tragických koncepcí stejného typu, tim však rovněž vyčerpala okruh pravých filosofických možností. Systematická filosofie je pro nás dnes nekonečně daleko: etická je uzavf ená. Zůstává ještě třetí možnost odpovídající antickému skepticismu uvnitř západního světa ducha, která je označena dosud neznámou metodou srovnávaci historické morfologie. Možnost, která znamená nutnost. Antický skepticismus je ahistorický: pochybuje tím, že prosté říká ne. Má-li mít západní skepticismus vnitřní nutnost a má-li být symbolem duševna sklánějícího se ke konci, musí být skrz naskrz historický. Popírá tím, že vše chápe jako relativní, jako dějinný jev. Postupuje psychologicky. Skeptická filosofie nastupuje v helé-nismu jako negace filosofie - prohlašuje ji za bezúčelnou. Naproti tomu my bereme jako poslední vážné téma filosofie dějiny filosofie. To je skepse. Člověk se zříká absolutních stanovisek; Řek tím, že se směje nad minulostí svého myšlení, my tím, že ji pojímáme jako organismus. V této knize se pokouším načrtnout tuto „nefilosofickou filosofii" budoucnosti - byla by to poslední filosofie západní Evropy. Skepticismus je výraz čisté civilizace; rozkládá obraz světa předcházející kultury. Řešení všech starších 51 problému zde vplýva do genetiky. Přesvědčení, že, co je, také bylo, že v zákla du všeho pnrozeneho a poznatelného leží něco historického, v základě sa jako skutečného nějaké Ja jako možné, jež se v něm uskutečnilo, náhľdl že nejen v co . nýbrž , v tom „kdy" a ,Jak" dlouho spočívá hluboké tajems'tvľ vede k taktu, ze všechno, co je vždy jinak, musí být také výrazem něčeho živého. I poznatky a hodnoceni jsou akty živých lidí. Pro minulé myšlení byla vnějs. skutečnost produktem poznání a podnětem etických hodnocení- pro myšlení budoucí je vnější skutečnost především výrazem a symbolem. Morfologie světových dejm se nutně stává univerzální symbolikou. Tím padá i nárok vyššího myšlení na vlastnění obecných a věčných pravd Pravdy jsou jen ve vztahu k jednomu určitému lidství. Má filosofie sama by podle toho byla výrazem a odrazem jen západní duše, na rozdíl třeba od antické a indické, a siceyen v jejím dnešním, civilizovaném stadiu, čímž jsou určeny její obsah jako názor na svět, její praktický dosah a její oblast platnosti. 16 Nakonec mi budiž dovolena jedna osobní poznámka. Roku 1911 jsem měl v úmyslu napsat něco o některých politických jevech současnosti a z širšího horizontu z nich vyvodit možné závěry pro budoucnost. Světová válka jako již nevyhnutelně nastalá vnější forma historické krize byla tehdy již bezprostředně přede dveřmi a jednalo se o to, pochopit ji z ducha předcházejících staletí - ne let. Během původně malé práce45 se mi vnucovalo přesvědčení, že ke skutečnému porozumění epochy by musel být rozsah základů volen mnohem šíře, že je zcela nemožné omezit výzkum tohoto druhu na jednu jednotlivou dobu a její okruh politických faktů, držet jej v rámci pragmatických uvážení a zříci se úvah čistě metafyzických, nanejvýš transcendentních, pokud se člověk nechce zříci také veškeré hlubší nutnosti výsledků. Bylo zřejmé, že politický problém nelze pochopit z politiky samé a že podstatné rysy, jež působí v hloubi, se uchopitelně projeví často jen v oblasti umění, mnohdy dokonce jen v podobě daleko odlehlejších vědeckých a čistě filosofických myšlenek. Sama politicko-sociální analýza posledních desetiletí 19. století - stadia napjatého klidu mezi dvěma mocnými, daleko viditelnými událostmi, z nichž první skrze revoluci a Napoleona určila na sto let obraz západoevropské skutečnosti, a druha, minimálne stejného dosahu, se blížila s rostoucí rychlostí - se prokázala jako neproveditelná, aniž by do ní nakonec nebyly vtaženy všechny velké problémy bytí v jejich plném rozsahu. V historickém, jakož i v přírodním obrazu sveta totiž nevystoupí ani to nejmenší, aniž by v něm nebyla ztělesněna četa suma v ech nejhlubších tendencí Tak původní téma doznalo obrovského rozšířen pucoval se bezpočet překvapujících, z velké části úplně nových otázek^a souvislo U Nakone/oylo úplně jasné, že žádný jasněn dříve, než bude vyjasněno tajemství světových dějin, vw ,j- j tajemství dějin vyššího lidstva** organické jednoty s prav.delnou strukturou. a právě to nebylo dosud ani zdaleka vykonáno. Od tohoto okamžiku vystupovaly v rostoucím množství často tušené, občas dotčené, nikdy nepochopené vztahy, které spojuji formy výtvarných uméní s formami války a státní správy, hluboká příbuznost mezi politickými a matematickými útvary téže kultury, mezi náboženskými a technickými názory, mezi matematikou, hudbou a sochařstvím, mezi hospodářskými a poznávacími formami. Hluboce niterná závislost nejmodernějšich fyzikálních a chemických teorií na mytologických představách našich germánských předků, dokonalá kongruence ve stylu tragédie, dynamické techniky a dnešního peněžního styku, nejprve bizarní, potom samozřejmý fakt, že perspektiva olejomalby, knihtisk, kreditní systém, dalekonosné zbraně, kontrapunktická hudba na jedné straně a nahé sochy, poliš, Řeky vynalezené mince na straně druhé jsou identické výrazy jednoho a téhož duševního principu - to vše nepochybné ozřejmilo a daleko nad to vyneslo do nejjasnějšího světla fakt, že tyto mocné skupiny morfologických spřízněnosti, z nichž každá jednotlivá symbolicky znázorňuje jeden zvláštní druh člověka v celkovém obrazu světových dějin, mají přísně symetrickou stavbu. Teprve tato perspektiva odhaluje pravý styl dějin. Jelikož ona sama je opět symptomem a výrazem jedné doby a je vnitřně možná a tím nutná teprve dnes a jen pro západoevropského člověka, lze ji vzdáleně srovnat jen s jistými názory nejmodernější matematiky v oblasti transformačních grup. To byly myšlenky, které mě zaměstnávaly dlouhá léta, ale temně a neurčitě, až z tohoto podnětu vystoupily v uchopitelném tvaru. Viděl jsem současnost - blížící se světové války - ve zcela jiném světle. Nebyla to už jednorázová konstelace nahodilých faktů, závislých na národních náladách, osobních vlivech a hospodářských tendencích, faktů, jimž historik pomocí nějakého kauzálního schématu politické či sociální povahy vtiskuje zdání jednoty a věcné nutnosti; byl to typ jednoho historického obratu doby, který měl uvnitř jednoho velkého historického organismu o přesně vymezitel-ném rozsahu už od staletí biograficky předurčené místo. Obrovská suma vášnivých otázek a náhledů, které se dnes objevují v tisíci knihách a míněních, ale rozptýleně, izolovaně, z omezeného horizontu jedné speciální oblasti, a proto dráždí, potlačují a matou, nemohou však osvobodit, označuje velkou krizi. Člověk je zná, ale přehlíží jejich identitu. Jmenuji problémy umění, které ve svém posledním významu nejsou vůbec pochopeny a které spočívají v základu sporu o formu a obsah, o linii nebo prostor, o kreslířství či malířství, o pojem stylu, o smysl impresionismu a o Wagnerovu hudbu; jmenuji úpadek umění, rostoucí pochybnosti o hodnotě vědy; těžké otázky, které vycházejí z vítězství světového města nad selstvím: bezdětnost, úprk z venkova; sociální důstojnost fluktuujícího čtvrtého stavu; krizi materialismu, socialismu, parlamentarismu; postoj jednotlivce k státu; problém vlastnictví a na něm závislý problém manželství; ve zdánlivě zcela jiné oblasti otázky masové národně psychologické práce o mýtech a kultech, o počátcích umění, náboženství, myšlení, které už nebyly pojednány ideologicky, nýbrž přísně morfologicky - to všechno jsou otázky, které vůbec měly za cíl jednu hádanku historie, jež nikdy s dostatečnou 53 zre elnost, nevstoupí a do vědomí. Před námi tu neleží nesčetné úkoly nýbrž M 'In "l t H ' Ä něC° 3le 2e svéh0 ***** stanovísk w ľhnl ľ K H 3 ahk, e§ení'JCŽ jC VC Vzduchu od d™ Nietzscheho který všechny rozhodující problémy už držel v rukou, aniž by se byl jako romantik odvážil pohlednout do tváře přísné skutečnosti V tom však spočívá i hluboká nutnost konečného učení, jež muselo a mohlo pnjit jen v teto dobe. Nem to zadný útok na to, co je, na ideje a díla Spíše potvrzuje vše, co generace hledaly a vykonaly. Tento skepticismus představuje souhrn toho, co ma ve všech jednotlivých oblastech, lhostejno v jakém záměru, skutečně živé tendence. * Především se však konečně našel protiklad, z něhož jedině lze uchopit podstatu dějin: protiklad dějin a přírody. Opakuji: člověk je jako element a nositel světa nejen článkem přírody, nýbrž i článkem dějin, článkem druhého vesmíru o jiném řádu a jiném obsahu, který celá metafyzika zanedbávala ve prospěch vesmíru prvního. Co mě přivedlo k prvním úvahám o této základní otázce našeho vědomí světa, bylo pozorováni, že dnešní historik věří, že když ohmatává dějiny, pak již na smyslově uchopitelných událostech, na tom, co se událo, zachytil dění, vznikáni samo; to je předsudek všech, kteří jsou jen rozumově poznávající, ne též nahlížející;46 to zarazilo již velké Eleaty, když tvrdili, že pro poznávajícího neexistuje žádné dění, ale jen bytí (to, co vzniklo). Jinými slovy: dějiny se nahlížely jako příroda, ve smyslu fyzikova objektu, a podle toho se s nimi zacházelo. Odtud se datuje přehmat (s těžkými důsledky), že do aspektu dění se kladou principy kauzality, zákona, systému, tedy struktura strnulého bytí. Lidé se chovali, jako by lidská kultura byla něco jako elektřina nebo gravitace, s možnostmi analýzy, jež jsou v podstatě stejné; člověk měl ctižádost kopírovat zvyky přírodovědce, takže se příležitostně ptal, co je gotika, islám, antická poliš, avšak ne, proč se tyto symboly něčeho živého musely vynořit právě tehdy, v této formě a v tomto trváni. Jakmile někdo objevil nesčetné podobnosti prostorově a časově daleko vzdálených dějinných fenoménů, spokojil se tím, že je jednoduše zaregistroval s několika duchaplnými poznámkami o podivuhodnosti shody, o Rhodu jako „Benátkách starověku" nebo o Napoleonovi jako novém Alexandrovi, místo aby právě zde, kde problém osudu vystupuje jako vlastní problém historie (totiž problém času), se v největší vážnosti zasadil o vědecky řízenou fyziognomiím a našel odpověď na otázku co tu působí, jaká zcela jinak utvářená nutnost, naprosto cizí nutnosti kauzální. Ze tun každý jev podá i jednu metafyzickou hádanku, že nastoupí v době, která není nikdy lhostejná, že se člověk ještě musí ptát, jaká ^ souvislost spociva v obrazu světa, vedle souvislosti dané anorganicky, přírodním zakonento je vyzařování celého člověka a ne, jak mírni Kant jen vyzařovaní P^^J čího - že jev není jen faktem pro rozvažování, nybrz i objektem/nýbrž i symbolem, a sice ^^.?e^tvtSĚ a uměleckých výtvorů až po maličkosti všedního života, to bylo filosot.cKy něco nového. i-en Konečně jsem spatřil řešení zřetelně před sebou, v obrovských obrysech, s plnou vnitřní nutností, řešení, jež svádí na jeden jediný princip, který bylo třeba hledat a dosud nebyl nalezen, něco, co mč pronásledovalo a přitahovalo od mládí, a co mě mučilo, protože jsem cítil, že to je přede mnou jako úkol, ale nemohl jsem to zachytit. Tak vznikla z náhodného podnětu tato kniha jako předběžný výraz nového obrazu světa, se všemi chybami prvního pokusu a dobře vím, že není úplně dokonalá a jistě není bez rozporů. Podle mého přesvědčení však obsahuje nevyvratitelnou formulaci jedné myšlenky, která, říkám to ještě jednou, jakmile bude jednou vyslovena, už nebude vyvrácena. Užším tématem je tedy analýza zániku západoevropské kultury, která je dnes rozšířena po celé zeměkouli. Cílem je však rozvinutí filosofie a jí vlastní metody, kterou mám zde prověřit, srovnávací morfologie světových dějin. Práce se přirozeně rozpadá na dvě části. První, „Podoba a skutečnost", vychází z řeči forem velkých kultur, snaží se proniknout až k posledním kořenům jejího původu a získává tak základy symboliky. Druhá část, „Světodějné perspektivy** vychází z faktů skutečného života a pokouší se z historické praxe vyššího lidstva získat kvintesenci dějinné zkušenosti, na jejímž základě můžeme vzít do rukou utváření své budoucnosti. Následující tabulky podávají přehled o tom, co bylo výsledkem zkoumání. Zároveň by chtěly podat jistý pojem o plodnosti a dosahu nové metody. I. TABULKA „SOUČASNÝCH" EPOCH DUCHA Jnrftckä kuliurd (od 1500pr. Kr.)Antická kultura (od 1100pŕ Kr) Arabská kultura (od0) Západoevropská kultura Jaro: Se zemí spojené, intuitivní, mocné výtvory duše probouzející se z těžkého snu, nadosobní jednota a plnost 1. Zrozeni mytu velkého stylu jako vyraz nového citčni hoha, strachu /e svéta a touhv no svete 1500-1200 1100 800 0-300 900-1200 Védské naboíensi vi HeJénskoitalkké.demétórovské" Původní křesťanství: Mandejci, Markion, Germánský katolicismus Edda (Baidr) Arijske hrdinské ságy lidové náboženství, olympský mýtus gnóze, synkretismus (Mtthra, Baal), Bernard z Clairvaux, Jáchym i Fiore Homér, báje o Héraklovi a Théseovi evangelisté, apokalyptika, legendy František z Assísi, národní epos íSiegfried) „ Kl . , - ■■slicko-melafy/icke útvarem nového pohledu na svčL Vrcholná scholastika Obsažena v nejstaríích Nejstarsi nepsaná orfika, Eiruskove, Órígenés (t 254). Plotínos (t 260), Tomáš" Akvinský (t 1274), Duns Scotus (t 1308) rastech véd disciplína, pozdéjii vliv: Hésiodos, Maní (t 270), lamblichos (1330) Dante (t 1321), Eckhart (t 1329), kosmogonité Amta, Jatmué, patrístíka mystika a scholastika Léto: Zrající vědomí, nejstarší městsko-obeanská a kritická hnutí 3. Reformace: Lidový odpor proti velkým formám rané doby uvnitř náboženství Bráhmani, nejstarti prvky " Orficke hnuti, dionýské náboženství, Augustin (t 430), nestorláni (kolem 430), Mikuláš Kusánský (t 1464), Hus (t 1415), Upaníiád (10-9. stol.) .Numovo náboženství* (7. stok) monofyzité (tolem 450), Savonarola (t 1498), Karistadt (t 1541)/ mazdaisté (kolem 560) Luther (t 1546), Kalvín (t 1564) 4. ľocátek cislé filosofického pojetí cítčni svéta, protiklad idealistických a realistických systému Obsažen v Uponiiádáá Velcí pŕedsokratici (6.-5. stol.) Byzantská, židovská, koptská, Galileo, Bacon, Descaries, Bruno, Boerime, perská literatura 6.-7. stol. Leibniz (16.-17, stol.) 5. Tvorba nové matematiky, koncepce čísla jako odraz a souhrn formy svéta Nezvestná číslo jako veličina (míra), geometrie. Neurčitě íisJo (algebra), Číslo jako funkce (analýza), Descartes, Pascal, aritmetika, Pythagoras - od 540 př Kr. vývoj neprozkoumán Pierre de Fermat, kolem 1630, Newton, Leibniz kolem 1670 o. Puritanismus: Racíonalisticko-mytické zchudnuti všeho náboženského Stopy v Upantiúóách Pythagorejsky svaz, od 540 Mohamed 622, paultkiánt, obrazoborci Angliťti puritáni od 1620, francouzští jansen isté od 1640 (Port Royalj Podzim: Velkoměstská inteligence, vrchol přísně duchovni formující sily) 7. Osvícenství: Víra vc všcmocnosl rozumu, kult „přírody**, „náboženství rozumu" Šutry, Sankhja, Buddha, mládí i Upamiódy Sofisté 5. stol, Sokrates (t 399 př, Kr.i, Demokrtios (kol. 360 př. Kr) Mutazilité, súfismus, Ntzámi, alKindi (kolem 830) 8, Vrchol matematického myslení. Vyjasnení formálního svéta cisel Nezvestné (postavení osla; Arch/tas (t 365), Platón (t 345), Neprozkoumáno (teorie čísel, nula jako cisto) Eudoxos (t 3S5) (řezy koule) sférická trigonometrie? 9. Velké uzavírající systémy Idealismu: joga. védánta Platón (t 346) Teorie poznání: Variěiika Logiky: Njája Aristoteles l,rsKO naDozenske ideály. Homérske království, vzestup Šlechty (Ithaka, Etrurie, Sparta) lenni stát 4/5. dynastie 2550-2320, rostoucí moc nositelů lén a knéžstva. Faraón jako mkamace Re Ústrední vládce potlačen lenni šlechtou Némecké císařství, Šlechta křížových výprav, císařství a papežství 2. Krize a ro/puštči 6. dynastie: 2320-2200 rozpad nše na dedená knížectví 7. /8. dynastie: interregnum li patriarchálních forem: od Ienniho svazku k stavovskému státu Synoikrsmos iledity, rozpuiténí království vrocni úrady, oligarchie 9)4-909 Vyhnáni l-Wanga vazaly 842 interregnum Teritoriální knížectví, renesanční státy, Lancaster a York 1254 interregnum // Pozdní ohdohi: uskutcénéni vyzrále ideje státu. Mésto proti venkovu: vznik třetího stavu (méšťanstvo), vítězství neně nad statky Stfedmhie 2040-1790 Iónské obdob*6SO-300 Pozdníobdoba dynastie(ou800-500 rJarokm období 1500-1800 3. Tvorba svéta státiCi s prísnou formou. Fronda 11. dynastie: pad baronů 6 stol, první tyranie (Kletsmenes, Mvo»ny vládo Théb, Pertandrcn. Poíytrates, Tarqumiova). centralizovaný úřednicky stat Městsky stat .Období protektorů- (Ming ťu. 685-591) a knížeti kongresy (-460) Dynastická domácí moc a fronda (Richelieu, Valditejn, Cromwell) kolem 1630 4. Nejv U.dynasxi nejpřisnéjii centrální moc. dvorská a finanční iiechta, Amenemhet, Sesostns ši dovršeni státní formy („absolutismus"). Jednota mésta a venkova („stát a společnost", „th stavy") 1990-1790); Crsta poliš (absolutismus dému). Období Cchunťchiou (.jaro a podzim") Ancien réqime, rokoko, dvorská Politika a9ory. vznik tribunátu, 590-430 šachta (Versailles) a kabmeim ThemistoWes, Per ikles 7 velmod, dovršena vznesena forma (li) politika, Habsburkové a Bourboni, ludvík XIV., Fnednch Vehky S. Rozbíjeni statni formy (revoluce a napolconisrnus). vítézstvi mésta nad venkovem („lidu" nad privilegovanými, íntel pentc nad tradicí, peně/ nad politikou) 1790-1675, revotoce 4 stol. sociální revoluce a druhá tyranie 480, poratefc období íchan kuo. 441 /amk Konec 18. stol, revoluce a vojensky režim, rozpad íCHonysos I., lim z Fery. censor Appnrs dynastie (ou, revoluce a znkujKi války v Americe a francii (Washington, fHe, mali mocnári zřas! i Oaudiuv Ainatxír) F«, Mirabeau. Robespiemt poctázejKi z l»du Napokoo) ( ve Ik ►ohtickv > ih/ace ro/pusténí nyni b>iostr cic: čtvrtý stav (masa), anorganický, ko I. Vláda pené/ („demokracie"), hospod 1675-1550 Dofci Hyksósú 300-100 poimety hrtémsmtis od Alena ndra 480 230 (viz tab I vys>} Nejhiubsj po Hannibala a Sopwna (200), 2S8 císařsky mul Imperiali upadli, diktatury azkfc královská viemocnost i od Kleornena generálů (Chian) Od 1600 a C Haminia (220) po Mana, konečné vítézstvi thébskydí radikální vůdci lidu pMOvniků loženého národního télesa na beztvaré masy, světové mésto a pro' >sti pronikaiici politick vnu formami a silami \obdobi vaJoctcti stádu* li stairwci z dynastie rchm Od 249 vťlenovani posledních států tW-2000,19.sto».0dNapole ona ke svetové váke, .systém velmoci: stála armáda, ústavy 20. stol Přechod ústavních sil v beztvaré jednotlivé mocí, zmcuuo války imperialismus 2 Vytvořeni caesarismu. Vítézstvi politiky násilí nad penézi. Rostoucí primitivní charakter poli t ickych forem, vnitřnírt nad národu % beztvaré obyvatelstvo ichož shrnuti do impéria postupné nabývá opét pnmitivné despotického cnarakti 1SS0-1328 18 dyiustie lOOpř lír - lOOpoKr,: 250pí Kr - 26poKr dynastieWang Ceng 2000-2200 Thutmose III Od Sully po Dommana a západní dyamtie Chan. 221 Augustovsky Caesar, Tlbenus titul (fc) císaře Chuang-tl, 140-80 Wu-fl 3. Dozrávání dcfinilivní formy: privátni a nxlmná /;í;//7rX^ /rr//í^///^ ví r/iVi/rr/, svét jako konst. J^^^ stv i bv/antmismus nedénnna ztuhlost a bezmoc i impenálniho mechanismu vuci touze po kohstént. Mlade narony ci c dobyvatelé. Pomalé vystupování pralidských stavů do vysoce dvilizovancho životního rx>stoje 25-220 východní dynaslie Chan Po 2200 C I omaie vystupovaní pranus 9. dynastie 100- 200, od Traiana k Aureliovi, íraianus, Sethoil.. Ramses II Septimus Severus 58 76 Ming ti