Otázky k textu Základy odborného publikování
Test
1. Co znamená "objektivnost vědeckého poznání"?
Opírání se o data jako základ též znamená, že vědecké poznání je objektivní a verifikovatelné (ověřitelné). Ovšem objektivnost ještě sama o sobě neznamená správnost. Objektivnost totiž znamená jen to, že výsledek našeho zkoumání, nezávisí na tom, co si myslíme či přejeme my jako výzkumníci, ale je daný daty, tzn. objektivně přístupnými a kontrolovatelnými údaji. Pokud určitý postup (sled kroků) vykoná předepsaným způsobem za předepsaných okolností kdokoli, měl by při zkoumání daného jevu dojít k podobným výsledkům. Tím dostává vědecké poznání i další vlastnost a to ověřitelnost a opakovatelnost. Poznatek, který není možné empiricky znovu ověřit, je nevěrohodný. Věda je tedy otevřena přísné kontrole.
2. Jak rozumíte termínu "metoda"? Definujte 1-2 větami.
Slovo „metoda“ pochází z řečtiny – „meta hodos“ – a v původním významu znamená „cesta někam“. Metoda (viz Akademický slovník cizích slov) je způsob, jak dosáhnout nějakého teoretického i praktického cíle (např. výrobní metoda, metoda experimentování, inovační metoda apod.) Je to způsob, postup, jak pomoci určitých principů dosáhnout pravdivého poznání.
3. Jak postupujeme, když využíváme analýzy? Definujte tento pojem a napište, co nám umožňuje odhalit?
Východiskem analýzy je zkoumání faktů, hledání opakovatelnosti. Na základě metody analýzy je pak použita metoda zobecnění, vyslovovány (odvozovány) jsou pak obecné závěry. Z nich odvozené teorie jsou pak použity na explanaci jevů.
Analýza (např. obsahová analýza, analýza mediálního sdělení) je proces faktického nebo myšlenkového rozčlenění celku (jevu, objektu) na části. Je to rozbor vlastností, vztahů, faktů postupující od celku k částem .
Analýza umožňuje odhalovat různé stránky a vlastnosti jevů a procesů, jejich stavbu, vyčleňovat etapy, rozporné tendence apod.
Analýza umožňuje oddělit podstatné od nepodstatného, odlišit trvalé vztahy od nahodilých . Pro vlastní analýzu je nutné stanovit seznam proměnných, které budete v analýze rozebírat.
4. Co znamená "strukturalizace"?
znamená nalézt pro komplexní systém redukované znázornění takové, které by zachovalo charakter celku s jeho specifickými znaky. Často strukturujeme zkoumaný systém z praktických důvodů do subsystémů a pak zkoumáme každý subsystém samostatně, protože zkoumání celého systému by bylo příliš složité, nákladné, případně nemožné. Je otázkou, podle jakého hlediska systém strukturujeme. Opět tom závisí na účelu zkoumání. Pozor ale na zachování tzv. holistického (celostního) principu, čili vedle zkoumání jednotlivých subsystémů musíme také zkoumat vzájemné vazby těchto subsystémů v celku. Zvlášť se musíme věnovat individuálním vazbám jednotlivých podsystémů na okolí systému.
Nejčastěji volíme pro abstrakci a strukturalizaci princip hierarchizace, kdy rozklad systému do podsystémů provádíme podle jejich vztahu nadřazenosti a podřízenosti.
5. Co znamená termín "diferenciace"? (Definujte jednou větou)
Diferenční analýzy usilují o definování rozdílu dvou sledovaných skutečností v jedné oblasti.
6. Co znamená termín "interpretace"? (Definujte jednou větou)
Termín interpretace označoval výklad smyslu nějakého textu. Původně se jednalo o literárněvědní disciplínu, jejímž východiskem byl literární text a cílem adekvátní pochopení a výklad slovesného uměleckého díla. Předmětem interpretační činnosti však dnes muže být jakékoli umělecké dílo či kulturní objekt/výtvor.
Interpretační metody vycházejí z nejrůznějších názorových a vědních hledisek, například si všímají vně-textových i mimoliterárních vztahů díla (geneze, vztah k jiným artefaktům, k jazykovému systému a ke skutečnosti).
7. Co znamená termín "explanace"? (Definujte jednou větou)
Vysvětlení výskytu věcí, jevů a procesů na základě výzkumů nebo citování odborné literatury.
Výklad
Jak postupovat při psaní hodnotících a shrnujících kapitol?
Metatextové orientátory.
Seminář
Recenzování článku: Přečtěte si podrobně článek Vašeho kolegy. Napište k němu krátký recenzní posudek. V bodech od 1-9 se vyjádřete k následujícím, věcným a formálním kritériím:
- aktuálnost a významnost problematiky, explicitní formulace přínosnosti studie
- definování cíle a účelu studie
- vymezení teoretického a konceptuálního rámce pro pojednání problému
- výhledy pro budoucí výzkum
- způsob, jakým je problém pojednán (způsob výkladu), jasnost a srozumitelnost studie
- strukturování studie a její logická posloupnost
- soulad názvu studie s abstraktem a obsahem
- úplné a přesné uvádění aktuální, relevantní, stěžejní a kvalitní literatury a dalších zdrojů
- respektování jazykové normy
Písemný úkol na další lekci
Na základě studia textu Základy odborného publikování a osnovy kapitol článků (viz osnova ke 3. lekci) doplňte Váš rozpracovaný článek o:
- kapitolu s podkapitolami, jejichž tématem je hodnocení a
- závěr.
- Dosavadní text opravte na základě recenzních poznámek Vašeho kolegy
Postupujte podle osnovy odborného článku, kterou jsme si představili v hodinách (viz osnova k 1. a 3. lekci)
Na příští hodinu si přineste:
- novou tištěnou verzi článku, řádkování 1,5
- červenou propisku
- seznam otázek ke konzultaci článku