1 Autor textu: Agáta Kovaříková Autor fotografií: Rastislav Bača Dne 21. 2. 2012 zavítal na pozvání Josefa Czerese na půdu Ústavu hudební vědy Filosofické fakulty Masarykovi univerzity (dále jen ÚHV) americký malíř a spisovatel Ray Kass. Možnosti setkat se s ním využilo zhruba 60 studentů a pedagogů, kteří se sešli v učebně N 21. Klíčová slova: Ray Kass - John Cage - Merce Cunningham - Mountain Lake Workshop – MEMBRA DISJECTA FOR JOHN CAGE – aleatorika – příroda Kdo je Ray Kass? Americký spisovatel a malíř, který se narodil v roce 1944, působí jako profesor umění na Virginském polytechnickém institutu. Jako malíř používá především malbu vodovými barvami a inspiruje se v přírodě z prostředí Severní Karolíny, Kalifornie, Maine a Virginie. Jeho tvorba směřuje od abstraktního k tradičnímu a snaží se vyjadřovat přírodní procesy. Jak sám uvedl: „Tvořím to, co mě může nějakým způsobem změnit a obohatit, jedině to mi pak přijde smysluplné prezentovat.“ Ray Kass ve své přednášce na ÚHV hovořil především o tom, jak v 80. letech založil a vedl kolaborativní umělecký projekt Mountain Lake Workshop. Ten měl za cíl zabývat se otázkami spojenými se současným uměním a navštívili jej různí umělci a odborníci z oborů filosofie, sociologie či antropologie. Mezi účastníky se objevil i John Cage a Merce Cunningham, o kterých Kass na brněnské přednášce mluvil nejvíce. MEMBRA DISJECTA jako pocta Johnu Cageovi Kass v přednášce zaměřil v prvé řadě na tvorbu Johna Cage, a to daleko více než na svou vlastní tvorbu. Jistě proto, že v současnosti probíhá exhibice MEMBRA DISJECTA FOR JOHN CAGE, která chce přiblížit a uctít památku Johna Cage. Jak sám Kass řekl: „Někteří lidé Cage nepochopili, případně tvrdili, že jeho tvorba není estetická. Ovšem ona je nejen hodně estetická, ale i filosofická a systematická.“ Tuto hypotézu Kass potvrdil prvním na přednášce promítaným video dokumentem, který mapoval průběh workshopu Mountain z roku 1988. Cage v něm popisuje techniku malby vodovými barvami, u níž využil říční kameny a místo štětců ptačí brka či celá křídla. Celý průběh malby pak podřizoval náhodným operacím, které určovaly pořadí a části použitých kamenů k obkreslování. Použitý materiál, původem z přírody, umocnil Cageovo prožívání tohoto intimního malování. TIM Vol. 2, No. 1, březen 2011 Tim ezin aktuálně: Ohlédnutí za přednáškou Raye Kasse v Brně TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 Přednáška Raye Kasse byla především poctou Johnu Cageovi. 2 TIM Vol. 2, No. 1, březen 2011 Tim ezin aktuálně: Ohlédnutí za přednáškou Raye Kasse v Brně TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 Přednášky se zúčastnilo asi 60 studentů a pedagogů Ústavu hudební vědyMU. Druhý videodokument, který nám Kass představil, zachycoval poetický workshop, jehož se zúčastnil choreograf Merce Cunningham. Z tohoto workshopu vznikla velkoformátová plátna, která při svém tanci vytvořili tanečníci nohami namočenými v inkoustové barvě, a to pod vedením Merce Cunninghama. Závěrem Z mého pohledu studenta teorie interaktivních médií bylo setkání velmi podnětné a na akademické půdě bych jako teoretička umění uvítala častější hostování různých tvůrců, o jejichž tvorbě se dozvídám pouze zprostředkovaně. A na závěr dobrá zpráva pro všechny, kteří se setkání nemohli zúčastnit: Kass našemu ústavu věnoval DVD nosič, jehož audiovizuální obsah byl hlavním tématem této přednášky. K dispozici je u docentky Jany Horákové, garantky oboru. Použitá literatura: Ray Kass [online]. poslední revize 28. 2. 2012 [cit. 28. 2. 2012].Dostupné z: . John Cage: Zen Ox-Herding Pictures by Stephen Addiss, Ray Kass [online]. poslední revize 28. 2. 2012 [cit. 28. 2. 2012].Dostupné z: . Ask art, Ray Kass [online]. poslední revize 28. 2. 2012 [cit. 28. 2. 2012].Dostupné z: . Ray Kass, Plein Air [online]. poslední revize 28. 2. 2012 [cit. 28. 2. 2012].Dostupné z: . Ray Kass hovoří o workshopu Mountain z roku 1988.