TIM EZIN TIMe 4 REMAKE! Vol. 2, No. 1 březen 2012 Do-lt-Yourself: Stcmduino aneb hudební elektronika podomácku - reportáž Standuino, výsledek kutilství dvou mladých umělců, Ondřeje Merty a Václava Pelouška (studentů Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického), je název přístroje pro amatérské skládání elektronické hudby. Samotné jméno jednak odkazuje na open-source platformu Arduino, jednak vzdává hold průkopníku elektronického umění v Čechách, Stanislavu Filipovi (krom toho také bývalému pedagogovi obou umělců). Článek Do-lt-Yourself: Standuino aneb hudební elektronika podomácku si klade za cíl představit a částečně i zhodnotit jejich prezentaci, v podobě mediální laboratoře, jež bude probíhat ve dnech 20. 3. až 15. 4. 2012 v prostorách galerie 4AM v rámci projektu REMAKE: REthinking Media Arts in C(K)ollaborative Environments. Merta a Peloušek se svým projektem dotýkají nejen procesu vzniku elektronické hudby v amatérském prostředí, ale i otázek tzv bastlení. Klíčová slova: Standuino, Arduino, DIY, open-source software, bastlení, elektronická hudba, Stanislav Filip, Ondřej Merta, Václav Peloušek Jak to vše začalo... Dříve, než se dostanu k samotné reportáži o výstavě/mediální laboratoři, chci stručně představit oba autory Standuina a potažmo i okolnosti, za nichž projekt vznikl. Ondřej Merta i Václav Peloušek studovali v ateliéru multimédií na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického (FaVU VUT) v Brně. Každý z nich měl za sebou již několik samostatných uměleckých děl, než v roce 2010 začali spolupracovat Standuinu. Tento projekt byl pak představen v rámci akce REMAKE, jež si klade za úkol zmapovat mediální historii ve střední a východní Evropě. Za prvopočátek celého projektu považují oba umělci okamžik, kdy Peloušek poslal Mertovi SMS s jediným slovem: Standuino. Od této chvíle se rozeběhl rychlý sled událostí, který končil workshopem, na němž byla 6. 5. 2011 [1] představena první „destička-syntezátor" Standuino. Naneštěstí ji však ještě tu noc někdo odcizil, jelikož ji umělci druhý den v ateliéru nenašli. Nadcházející den se odehrál druhý důležitý moment v historii projektu - Standa Filip (jak svého bývalého pedagoga umělci s oblibou TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 Autorka textu: Eliška Lukaščíková Autor fotografií: Andrej Boleslavský Anotace: TIM EZIN TIMe 4 REMAKE! Vol. 2, No. 1 březen 2012 familiárně oslovují) podepsal další nově vzniknuvší Standuino. Dvoudenní workshop, kde si účastníci „skládali" vlastní hudební platformu, na níž následně skládali zvuky a melodie, byl zpečetěn úplně prvním koncertem složeným ze zvuků nově vytvořených Standuin. Z terminologických důvodů ještě doplním, že Standuino je zastřešující název pro dva pojmy: Jednak pro samotnou studentskou platformu vytvořenou Pelouškem a Mertou, kteří se inspirují tvorbou Filipa [tuto „destičku" si mohli účastníci vyrobit na zmiňovaném workshopu). A poté jméno Standuino nese mediální laboratoř vytvořená v rámci festivalu REMAKE. Nutno ještě dodat, že duo Merta&Peloušek doplnil Ondřej Homola, který dal celému projektu grafickou podobu. Průkopník Standa Standuino vychází z open-source platformy Arduino, jež umožňuje vytvářet interaktivní elektronické objekty nebo prostředí. Projekt Arduino vznikl v Itálii a jednalo se o prototypovou platformu pro studenty, která umožní flexibilitu a snadné používání. Veškerá dokumentace a příručky k němu jsou vydávány pod licencí Creative commons. Každý má tedy kArduinu volný přístup a může jej dle libosti měnit, proto jej vyhledávají domácí kutilové... anebo v našem případě i umělci. Název Standuino poukazuje na to, že se jedná o remake (předělání, přivlastnění) Arduina Mertou a Pelouškem, přičemž oba nacházeli inspirační zdroj v tvorbě Stanislava Filipa. Standuino můžeme chápat jako typ remaku vzdávající poctu. Filip je mnohými považován za průkopníka umění elektronických médii v České republice (PELOUŠEK, MERTA, 2011). V 80. letech se zabýval vývojem nevšedních hudebních nástrojů vlastní domácí produkce [2]. A nejen to, Filip se věnoval také interaktivním a robotických instalacím, většina z nich se však v průběhu let ztratila. Během 90. let se Filip podílel na budování scény nových médií v Brně. Spolupracoval však převážně s mladší generací, která v něm už spatřovala umělce, kdežto jeho vrstevníci v jeho tvorbě viděli spíše technický rozměr, méně už ten umělecký. Filipova tvorba je často spojována s metodou tzv. bastlení, což jevpodstatě synonymum pro ustálený anglosaský výraz do-it-yourself. Bastlení (potažmo i do-it-yourself kultura) funguje jako zastřešující pojem pro kutilství, domácí výtvory nebo samovýrobu, zkrátka cokoli, co jsme si vytvořili svou zručností a za pomocí vlastních prostředků (PELOUŠEK, MERTA, 2011). Filip účinkoval rovněž na festivalu Multiplace v roce 2011. Zde uspořádal se svými studenty koncert, kde hrál na vlastnoručně vyrobené nástroje. Jeho aktivita tímto okamžikem v žádném případě neustává,banaopak. Filip chce vrámciprojektuStanc/i//no,nakterém částečně spolupracuje,znovupřivést k životu některé ze svých starších projektů a návrhů. Prozatím však nikde není zveřejněno jaké přesně. Nechrne se tedy překvapit. TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 2 TIM EZIN TIMe 4 REMAKE! Vol. 2, No. 1 březen 2012 Reportáž: Když Vám hraje Standuino Stanislav Filip odehrál další ze svých svérázných koncertů také v rámci slavnostního otevření výstavy Standuino 20. 3. 2012 v galerii 4AM, která byla poslední ze tří vernisáží projektu REMAKE. Začnu ale od začátku. Přibližně kolem šesté hodiny večerní se galerie postupně plní návštěvníky kteří zatím nesměle postávají v jakémsi foyer a čekají, co se bude dít. Po chvíli konečně vcházíme do místnosti s exponáty které světélkují, chrčí, bručí a různě blikají. Nutno předeslat, že se nejedná o výstavu, kde jsou představované díla za sklem a pohotová kustódka vás vždy stihne včas informovat, že stojíte příliš blízko. Standuino v tomto ohledu představuje nový typ výstavy: Vybízí k interakci a láká návštěvníka, aby si lidově řečeno „osahal" většinu předkládaných objektů. Na policích okolo vidíme tranzistory, pájecí zařízení, staré počítače s příslušenstvím, předělané klávesy, atd. Mě nejvíce uchvátily dva exponáty: První z nich se jmenoval Superpozice (2012) a jednalo se o dlouhý stůl, přes který světélkoval zelený laserový paprsek, jenž procházel přes různé polarizační filtry. Ty světlo buď propouštěly, nebo nikoli. Zrovna tento exponát od návštěvníka sice žádnou interaktivitu nevyžadoval, bylo spíše zajímavé sledovat paprsek, jenž se v jiném prostředí (různé polarizační filtry) chová odlišně. Uživatelský interface, druhý pozoruhodný „vynález", byl složen z pěti dřevěných polen, jedné holi a plátna, na něž se promítala obrazovka počítače. Čtyři polena byla poskládaná do tvaru šipek nahoru, dolů, doprava, doleva, jaké jistě známe z klávesnice našeho počítače. Jedno poleno stálo opodál a plnilo funkci tlačítka Enter. Návštěvník je mohl ovládat pomocí dřevěné hole - jakmile udeřil například do polena „šipka-nahoru" kurzor na plátně se posunul nahoru. A podobně to fungovalo s dalšími klávesami. Bizarně na mě působil hlavně kontrast surového bušení holí do polen ve spojitosti s jemnou prací na počítači. Nutno dodat, že tento exponát je právě remakem stejnojmenného Filipova díla. „Vytvoříme a odprezentujeme tu prototypy zařízení, které umožňují analyticky pohlížet na jejich digitální a elektronickou podstatu v modernistickém smyslu slova, jako například vztah nosiče (elektroniky) a esence (digitality) či třeba analýza gest umělce-bastlíře." (PELOUŠEK, MERTA, 2012). Po tom, co si návštěvníci v klidu prohlédli jednotlivá díla, následovalo úvodní přivítací slovo Barbory Šedivé, kurátorky výstavy. Po ní hovořili samotní autoři, Merta a Peloušek, kteří postupně představili jednotlivé exponáty a u některých i vysvětlili, jak a proč fungují. V závěru úvodního představení výstavy byl Stanislav Filip vyzván, aby před diváky slavnostně spálil několik tranzistorů. Povedlo se a mohl začít kakofonický koncert Filipa na vlastnoručně vyrobenou elektrickou kytaru, která na první pohled TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 3 TIM EZIN TIMe 4 REMAKE! Vol. 2, No. 1 březen 2012 připomínala kytaru typizované výroby Při bližším ohledání jsem však shledala nedokonalý rezbársky detail a také zvuk napovídal, že se jedná o kousek z domácí produkce. Všichni potenciální zájemci by se měli připravit na to, že je nečeká běžná výstava umění, nýbrž vstup do novomediální kutilské dílny Technický ráz a láska k fyzice se zřetelně vynořují na každém kroku, už třeba v názvech děl - například jméno zmiňované Superpozice, jež jako termín pochází z říše elektrotechniky. Samotnému projektu Standuino bych vytkla jediné, a to že u vystavovaných děl nebyly uvedeny žádné popisky objasňující záměr autora. Bez doplňujícího vysvětlení by tak mohla celá mediální laboratoř vyznít naprázdno a zapadlo by v ní mnoho zajímavých myšlenek. Vysvětlivky: [1] Datum poskytl Ondřej Merta při soukromé e-mailové komunikaci. [2] V cizojazyčné literatuře označováno DIY = „do-it-yourself". Použitá literatura: Peloušek, Václav a Ondřej Merta. History. Standuino. [online] 2011 [cit. 5. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.standuino.eu/standuino/history/ Peloušek, Václav - Ondřej Merta. About us. Standuino. [online] 2011 [cit. 3. 4. 2012]. Dostupné z: http://www.standuino.eu REMAKE: Václav Peloušek, Ondřej Merta (CZ) - Standuino. 4AM [online] 2012 [cit. 5. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.forum4am.cz/?p=2400 Ardumo. Arduino [online] 21.12. 2011 [citováno dne 19. 3. 2012]. Dostupné z: http://www.arduino.cc/ Stanislav Filip. Monoskop [online] 21.12. 2011 [citováno dne 19. 3. 2012]. Dostupné z: http://monoskop.org/Stanislav_Filip TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 4 Standuino. Laserový paprsek v díle Superpozice. Aranžmá pracovního stolu 1. -5- TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606 Aranžmá pracovního stolu 2. Stanislav Filip při hře na vlastnoručně vyrobenou kytaru. -6- TIM ezin - odborný magazín studentů oboru Teorie interaktivních médií na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. www.timezine.cz ISSN 1805-2606