TIMe 4 Remake TIMezin Jana Horáková TIMe 4 Remake lRemake - REthinking Media Art in K©ollaborative Environments l< http://www.remakeme.eu > l l“Umělci ´postprodukce´ jsou kvalifikovanými dělníky tohoto nového kulturního přisvojování […] nyní půjde o to pozitivně zhodnotit remake, formulovat nové způsoby užití věcí, usouvztažňovat formy, to vše namísto heroického hledání něčeho krásného, co tu dosud nebylo, hledání, jež bylo typické pro modernismus.“ l l(Bourriaud, Postprodukce, 2004, s. 015 a 036). l TIMe 4 Remake lKlíčová slova: lremake, remix, remixability, postprodukce, apropriace, znovu provedení (reenactment), koláž, montáž, pastiš, postmodernismus, vizuální kultura, DJculture, nová historiografie, produsage, prosumer technologies, hack, autorské právo, open source, free software … Soubor:Copyleft.svg TIMe 4 Remake l„Naše životy se odvíjejí na pozadí měnících se obrazů, plynou uprostřed toku informací, obklopujících náš každodenní život.“ (Bourriaud, N. Postprodukce, 2004, s. 061) l l„[N]acházíme se uvnitř obrovského obrazu-zóny, […] již nestojíme před jednotlivými obrazy […].“ (Bourriaud, N. Postprodukce, 2004, s. 061 – 062) l l„Kultury jsou vždy ve stavu neustálé proměny a jsou neustále znovu objevované; jsou vždy místem boje o význam.“ (Sturken, M. - Lisa Cartwright Studia vizuální kultury, 2009, s. 308) Soubor:Copyleft.svg TIMe 4 Remake miltonmaneta-610x405 Milton Manetas: http://www.manetas.com/ TIMe 4 Remake lBourriaud, N.: Postprodukce, 2004 l l„Činnosti, o kterých je zde řeč nespočívají v produkování nějakých ´obrazů obrazů´, což by byl manýristický postoj, ani v nářcích na téma ´všechno už tady bylo´, nýbrž jde o to vymyslet ´užívací protokoly´ pro již existující způsoby zobrazování a formální struktury. Jde o to zmocnit se všech kulturních kódů, všech forem vyskytujících se v každodenním životě, všech děl světového kulturního dědictví, a toto všechno uvést v chod.“(N. Bourriaud, s. 009) l TIMe 4 Remake lBourriaud, N.: Postprodukce, 2004 l lTypologie postprodukce: ¡Nové programování již existujících děl. ¡Pobývání v historických stylech a formách. ¡Užití obrazů. ¡Vstup do světa módy a médií. ¡ ¡ l TIMe 4 Remake lBourriaud, N.: Postprodukce, 2004 lBleší trh, dominantní forma 90.let lUžití forem jako mikropirátství lHrdinové postprodukce: DJ a programátor – sémionaouté lStrategie „reaktivizace“ / „kultura aktivity“ lHacking, zaměstnání a volný čas lShrnutí: Postprodukce jako estetika terciární sféry l l TIMe 4 Remake lPierre Huyghe: Remake (1995) - videofilm l l ¡ l pierre-huyghe-remake-1995 TIMe 4 Remake l„Technika mixu, jak ji provozují umělci, je spíš určitým morálním postojem než pouhým postupem. Postprodukce práce umožňuje umělci vymanit se z pozice interpreta. Namísto kritického komentáře je třeba spíše experimentovat. Právě to vyžadoval Gilles Deleuze po psychoanalýze: chtěl, aby přestala interpretovat symptomy a začala se zabývat uspořádáním, které by nám vyhovovalo.” l (Bourriaud, 2004, s. 083) ¡ l TIMe 4 Remake ¡Digitální technologie: remake – remix ¡Eduardo Navas: Regressive and Reflexive Mashups in Sampling Culture. 2010. Dostupné on-line: http://remixtheory.net/?p=444 ¡ lCut/copy & paste – základ pro sampling – remix – mashup l lMashup: a) M. regresivní lb) M. progresivní – tzv. regenerativní remix l lRemix: a)Rozšířený r. b)Selektivní r. c)Reflexivní r. d)Regenerativní r. TIMe 4 Remake lRemix: mezi modernismem a postmodernismem lDesktop jako mashup lSoftware jako mashup lRegenerativní mashup l lRegenerativní remix jako rámec současné zkušenosti sociálních médií l l l l lRemix art lNavas: Modular Framework, Španělsko, El Salvador, 2010. lhttp://remixtheory.net/?cat=40 l TIMe 4 Remake ¡Digitální technologie: remake – remix ¡Eduardo Navas: ¡Regressive and Reflexive Mashups in ¡Sampling Culture. 2010. ¡Dostupné on-line: http://remixtheory.net/?p=444 l Remix_Chart_Web TIMe 4 Remake lSeznam literatury: l lBourriaud, Nicholas: Postprodukce. Kultura jako scénář. Jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit 2004. lCartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. lCerteau, de Michel: The practiuce of everyday Life. Berkeley: University of Kalifornia Press, 1984. lDelaney, Sean – Potamitis, Nicholas: Remakes. 16+ Source Guide. 2004, BFI National Library, 21 Stephen Street, London W1T 1LN. Dostupné on-line: l< http://www.bfi.org.uk/filmtvinfo/publications/16+/pdf/remakes.pdf > (rev. 11.2.2012) lEco, Umberto: Meze interpretace (kapitola V: Jak interpretovat seriály). Praha: UK Karolinum, 2004. lJameson, Frederick: Postmodernism, or, The cultural logic of late capitalism. Durham: Duke University Press, 1991. lLyotard, Jean- Francois: O postmodernismu: postmoderno vyprávěné dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. lLessig, Lawrence: Svobodná kultura. 2010 (viz studijní materiál předmětu) lManovich, Lev: The Practice of Everyday (Media) Life. 2008: http://manovich.net/DOCS/manovich_social_media.doc lManovich, Lev: What Comes After Remix?. 2007. http://manovich.net/DOCS/remix_2007_2.doc lManovich, Lev: Remixing and Remixability. 2005. http://manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc lNavas, Eduardo: Regressive and Reflexive Mashups in Sampling Culture. Sonvilla-Weiss, Stefan (ed.) Mashup Cultures, 2010, Springer Wienna/New York, ISBN: 978-3-7091-0095-0.(viz studijní materiál předmětu) lPoschardt, Ulf: DJ Culture. Quartet Books, 1998. http://manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc l lInternetové stránky: l lNavas, Eduardo: Remix Theory: http://remixtheory.net/ (rev. 18.2.2012) l lE-skripta: Horáková, Jana: Umělecké dílo v době své digitální reprodukovatelnosti, 2010: lhttp://is.muni.cz/elportal/studovna.pl?field=AL;rok=;rec