Témata kurzu Environmentální výchova Jarní semestr 2012, Mgr. K. Trnková, Ph. D. 29.2. Úvod do kurzu 14. 3. Environmentální a ekologická výchova ve světě a v ČR – vzdělávací politika v EV, EV ve školní a mimoškolní oblasti 28. 3. Směry environmentální výchovy 11.4. Prezentace studentů 25.4. Prezentace studentů 9. 5. Exkurze Zápočet: aktivní účast na seminářích poster nebo ekovýchovná aktivita (osobní účast + papírová podoba) recenze vybrané publikace Charakteru kurzu: Tento kurzu by měl mít interaktivní povahu. Předpokládám, že se vzájemně můžeme obohatit o to, co víme o stavu a procesech spjatých s životním a přírodním prostředím a zároveň si můžeme předat vlastní zkušenosti. Studijní a doporučená literatura: Černoušek, Michal. Psychologie životního prostředí. Praha: UK, 1992. ISBN 80-7066-550-5 Činčera, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8 Dlouhá, Jana (edit.) - Vědění a participace. Teoretická východiska environmentálního vzdělání. Karolinum, 2009, ISBN: 978-80-246-1656-8, 228 str. Kohák, Erazim, Kolářský, Rudolf, Míchal, Igor (ed.). Závod s časem. Texty z morální ekologie. Praha: MŽP, Torst, 1996. Máchal, Aleš. Špetka dobromysli. Brno: Ekocentrum, 1996. ISBN 80-901668-6-5 Máchal, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, Lipka, 2000. ISBN 80-902954-0-1 Pavel Nováček: Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2514-6 Pike, Graham, Selby, David. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5 Pike, Graham, Selby, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6 Elektronický časopis Envigogika - http://envigogika.cuni.cz/ Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR – http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/strategicke_dokumenty_evvo_cr/$FILE/OEV-OVO_SP%20EVVO-2008110 5.pdf Metodický pokyn environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty - http://www.msmt.cz/vzdelavani/metodicky-pokyn-environmentalniho-vzdelavani-vychovy-a?highlightWords =EVVO Poster (lze zpracovat ve 2-3 lidech, čas – 10 minut, 3 podněty k diskusi) Cílem zpracování posteru je seznámit se s hlavními tématy související se stavem ŽP a s environmentální výchovou. Dalšími cíli je tvořivá činnost, vzájemná spolupráce, procvičení schopnosti prezentace výsledků, diskuse a vzájemného hodnocení. Poster je anglické slovo pro plakát, v našem kursu tím míním zpracování informací formou heslovitého, ilustrovaného plakátu na balicí papír formátu A2 nebo A1. U posteru, což je forma běžně užívaná na vědeckých konferencích, je důležité vybrat pouze to podstatné, co Vám samotným připadá důležité a zajímavé, a dobře to graficky prezentovat (využívejte různé typy písma, různé grafy, tabulky, fotografie či jiné obrazové a grafické prvky). Poster musí být čitelný i z větší dálky. Ilustrace jsou vítány, tvořivosti se meze nekladou, důležitá je sdělnost. Výsledky budete prezentovat kolegům, budete na to mít asi 10 minut. Po té se bude o tématu krátce diskutovat (5 minut). Poster můžete zpracovat ve skupině 2 – 3 lidí. Bude důležité, aby se všichni podílely na prezentování posteru. Téma pro poster je třeba předem se mnou dohodnout, mohu poskytnout tipy i materiály. * globální oteplování * doprava * odpady * energie z neobnovitelných zdrojů * energie z obnovitelných zdrojů * deštné pralesy * potravinové zdroje * dobrovolná skromnost * ohrožení lokálních kultur * ohrožení biotopů/ ekosystémů (jiných než deštné pralesy) * domácí ekologie * ekologické stavění a úspory energie * konkrétní centrum ekologické výchovy * ekologická hnutí a organizace v ČR (i ve světě) – vždy jedno * …. a další (po konzultaci) Většina témat je široká, proto je nutné se domluvit na zúžení, hlavně tehdy, objeví-li se dva zájemci o totéž téma. nebo alternativně realizovat na účastnících kurzu Ekovýchovnou aktivitu lze je zpracovat a provést ve čtveřici, v čase 45 minut (+ max. 10 min na reflexi). Téma je libovolné, lze se inspirovat z témat referátů. Tuto aktivitu rovněž zpracujte v písemné podobě metodického návodu (cíle, věk a počet účastníků, pravidla, pomůcky, reflexe). Recenze knihy Cílem recenze je stručně popsat obsah knihy, kterou si vyberete ze seznamu, a vyjádřit svůj názor na ni. Na začátku textu uveďte své jméno, kurs, datum, heslo "recenze" a kompletní citaci knihy, tj. autory, název, vydavatelství, místo a rok vydání, počet stran. Rozsah by měl být zhruba 2-3 normostrany. Z textu by mělo být jasné, co je obsah knihy a co je Váš názor na tento obsah! Při psaní názorové části práce používejte jako vodítko následující otázky: Proč jste si vybrali právě tuto knihu? Jak se Vám četla? Jsou Vám názory autora blízké? Co Vás zaujalo, co překvapilo, s čím souhlasíte, s čím ne? O jaký žánr jde? Připomíná Vám něco v ní vlastní zkušenost, jinou četbu, názor, zážitek? Jak Vás kniha ovlivnila (či neovlivnila) v osobní rovině? Své názory na obsah knihy se snažte dokladovat konkrétními citáty nebo odkazy na stránku, kde je text, s nímž polemizujete. Seznam autorů a titulů (bez konkrétních bibliografických údajů): Lovelock, James: Gaia. Živoucí planeta Lorenz, Konrad: Takzvané zlo nebo Osm smrtelných hříchů Weizsaecker, Lovins, Lovinsová: Faktor čtyři Librová, Hana: Pestří a zelení. nebo Vlažní a váhaví. Fromm, Erich: Mít nebo být. nebo Strach ze svobody. Schumacher, E., F.: The Small is beautiful. dostupné i česky jako Malé je milé Černoušek, Michal: Psychologie životního prostředí. Šmajs, Josef: Příroda a kultura. Meadows a Meadows: Překročení mezí. nebo Meze růstu. Seed, J.: Myslet jako hora. Capro, F. Bod obratu nebo Ekologická výchova. Učení ve skutečném světě. Chardin, Theilhard de: Místo člověka v přírodě. Hadač, E.: Ekologické katastrofy Camozzi, Anne: Adult environmental education : a workbook to move from worlds to action (knihovna FSS nebo FF) Veselovský, Zdeněk: Člověk a zvíře. Musgrove, Frank: Ecstasy and holiness : counter culture and the open society Environmental education activity guide : pre K-8 (knihovna FSS) Bill Devall, George Sessions: Hlboká ekológia Wright, Robert: Morální zvíře : proč jsme to, co jsme Keller, Jan: Šok z prosperity nebo Až na dno blahobytu Sheldrake, Rupert: Tao přírody Kohák, Erazim: Člověk, dobro, zlo. nebo Závod s časem. nebo jiné Beck, Ulrich: Riziková společnost - Na cestě k jiné moderně Mezřický, Václav: Environmentální politika a udržitelný rozvoj Stibral, Karel: Proč je příroda krásná? Estetické vnímaní přírody v novověku Cílek, Václav: Makom. Kniha míst nebo Krajiny vnitřní a vnější Lužný, Dušan: Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie Rozsak, Theodore: Kde končí pustina? Albert Schweitzer: Nauka úcty k životu Hazel Hendersonová: Za horizontem globalizace. Utváření udržitelné globální ekonomiky. Bedřich Moldan - Podmaněná planeta, Karolinum, 2009, ISBN: 978-80-246-1580-6, 336 str. případně se dohodněte s vyučující na jiné knize