SEMINÁRNÍ PRÁCE KURZU PRAKTIKA EKOLOGICKÉ A GLOBÁLNÍ VÝCHOVY, JARO 2012 V rámci kurzu je možné realizovat dva typy seminárních prací: A. zpracování ekovýchovného tématu do formy odpovídající vybrané cílové skupině nebo B. vytvoření obsahu pro danou formu a cílovou skupinu. Varianta B bude zaměřena prakticky s ohledem na nově budované pobytové Středisko ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Varianta A: Dvojice studentů (výjimečně jednotlivec či trojice) si vyberou cílovou skupinu (veřejnost, dětský kroužek, středoškolští studenti, manažeři, senioři..) a zpracují pro ni přiměřenou formou jedno z uvedených témat. Forma může být od hry přes výukový program, přednášku, osvětové pásmo po televizní pořad či další dle vlastní fantazie. Klíčové je použití přiměřených a realistických didaktických metod. Varianta B: Týmy studentů si vyberou zadaný formát a zpracují pro něj návrh činností. Rozsah zpracování obsahu je přímo úměrný počtu studentů v týmu, tak aby bylo zřetelné, který student zpracovával kterou aktivitu. Například u samoobslužné exkurze tým dvou studentů zpracuje celkový návrh a rozpracuje dvě zastavení, tým čtyř studentů zpracuje zastavení čtyři. Organizační pokyny: Délka výstupu je 30 minut, výstup bude podložen písemnou přípravou/metodikou v rozsahu minimálně 4 normostran. Součástí práce bude ukázka/návrh konkrétních aktivit, ty však musí být zařazeny do rámce celkového programu. Tzn. že se zpracuje osnova programu s hrubými návrhy aktivit a detailněji se rozpracují jenom některé – těm se bude podrobněji věnovat i prezentace. Hodnocena bude tvořivost zpracování, efektivita a možnost realizace, nikoliv bavičské schopnosti ani hloubka porozumění konkrétnímu tématu. Jedno téma si mohou vybrat maximálně 2 týmy. Témata se přidělují podle mlynářské zásady dříve příchozích. Již při výběru tématu A upřesní tým cílovou skupinu a použitou metodu. Literatura k tématům bude doporučena (případně zapůjčena) na vyžádání. Práce budou prezentovány 7. května, povinná konzultace proběhne 23. dubna na konci lekce. Varianta A: Úspory energie, obnovitelné zdroje Pochopení základních principů hospodaření s energetickými zdroji, na kterých stojí naše civilizace. Realizace konkrétních opatření ke snížení spotřeby zdrojů. Skupina 1: Markéta Bartošová, Lucie Hodešová Skupina 2: Environmentální problémy a konflikty Rozvoj schopnosti analyzovat problém v oblasti životního prostředí, vytvořit si vlastní podložený názor a hledání cesty k jeho řešení prostřednictvím komunikace a spolupráce. „Problémem“ může být například třídění odpadů ve škole nebo příliš hlučná silnice. Program by se měl spíše zaměřovat na principy argumentace a vyjednávání. Skupina 1: Skupina 2: Biopotraviny, ekologicky šetrný výrobek, FSC, fair-trade Seznámení s certifikací, zásadami a přínosy ekologicky šetrného zemědělství/lesnictví, šetrných výrobků. Program může být pojat šířeji nebo se zaměřit na jednu certifikaci. Skupina 1: Monika Tichá, Barbora Zemanová Skupina 2: Klára Šalamounová, Irena Foretová Ekologická etika Široké téma sahající od hypermarketů přes vliv reklamy po filosofii „použij a zahoď.“ Skupina 1: Taťána Ondrušová Skupina 2: Nikola Jaklová, Tereza Mezníková Koncept ekologické stopy Seznámení s konceptem, globální srovnání, hodnocení životního stylu jednotlivce, možnosti změn. Skupina 1: Skupina 2: Varianta B Částečně samoobslužný pobytový program Metoda: vytvoření modelu pětidenního pobytového ekologického výukového programu, ve kterém část programu má na starosti pedagog (viz příklad v příloze) Cílová skupina: SŠ – gymnázia Lokalita: SEV Kaprálův mlýn Tematická klubová činnost Metoda: jednoroční kurz, sestávající z 1-2 přípravných víkendových setkání, letní přírodovědné expedice, která kombinuje zážitkové aktivity s reálnou pomocí či výzkumem v cílové zemi (možno i v mezinárodním týmu) a závěrečné setkání (příkladem je Brathay Exploration – viz www.brathay.org) Cílová skupina: SŠ, spíše jedinci postižení sociální exkluzí (setkání skupin z opačných pólů sociálního žebříčku – kariérně orientovaných dětí a sociálně postižených) Lokalita: úvodní setkání v ČR (nejlépe SEV Kaprálův mlýn) + zahraniční cesta NĚKOLIK DOPORUČENÍ K PŘÍPRAVĚ A PROVEDENÍ SEMINÁRNÍHO VÝSTUPU • velmi konkrétně si stanovte osvětový či vzdělávací cíl prezentované „minilekce“; předem posluchačům sdělte, zda je výstup určen přímo jim nebo je zamýšlen pro jinou cílovou skupinu (např. pro kroužek starších dětí, vlastní rodiče, klub důchodců apod.), zda a v jaké míře od nich budete požadovat kooperaci; • sestavte si přehlednou strukturu lekce = sepsat si postupný průběh výstupu včetně přibližných minutových dotací jednotlivých částí a způsobů aktivizace posluchačů (např.: stručný úvod, motivace, vysvětlení problému, pár obrázků z power-pointové prezentace, příklady hrou, diskuse, rychlé shrnutí); • v případě rozsáhlejšího programu je třeba jej celý představit, zdůraznit souvislost jeho jednotlivých částí a potom dle času uvést ukázku jedné aktivity; • cílem práce není orientace studentů v jednotlivých tématech, ale vhodné zpracování daných témat, nesoustřeďte se proto na nastudování samotného tématu, ale na vymyšlení vhodné kompozice předání („komunikace,“ výuky, výchovy); • alespoň jednou koncepci vašeho programu konzultujte s vedoucím kurzu (možno i mimo konzultace 26.4.); • předem si ujasněte způsoby využití zvolených metod = jak bude vypadat např. práce ve skupinách, mikroprojekt, výklad, beseda, testík, simulační hra, prezentace řešení, komentované ukázky, využití pracovního listu apod.; • připravte si předem používané učební pomůcky, texty, pracovní listy, audiovizuální techniku; • vypište si náměty a možnosti pro získání doplňujících a rozšiřujících informací: z literatury, obecního zpravodaje, časopisů, internetu apod.; • představte kolegům na závěr i alternativní zpracování tématu, případně aktivity, které jste chtěli zařadit, ale nakonec jste se pro ně nerozhodli atp. • počítejte s otázkami a dodatky kolegů = mít v zásobě další praktické příklady a upřesnění k probíranému tématu (není ostuda mít podklady s sebou); • je nezbytně nutné dodržet stanovený časový limit 30 min. pro každý výstup, více než doporučeníhodná je proto zkouška časování vaší prezentace; • na závěr proveďte stručné (třeba jen jednovětné) opakování (shrnutí, připomenutí obsahu hlavního tématu jiným způsobem než v průběhu výstupu). Příloha: Příklady programového rozvrhu modelových pobytových kurzů program pod vedením 2 pracovníků SEV program pod vedením 1 pracovníka SEV program pod vedením doprovázejících pedagogů vyslaných školou Modelový pobytový týden s třicetišestihodinovým programem může vypadat následovně 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 pondělí příjezd, ubytování, úvodní motivace, oběd úvodní program o okolí SEV / úvodní ledolamky (zážitkové aktivity) osobní volno, večeře příprava na aktivity projektového týdne úterý program dle zaměření pobytového týdne osobní volno, večeře osobní volno, relaxační program (tématický film) středa program dle zaměření pobytového týdne osobní volno, večeře večerní program: astronomie, noční příroda čtvrtek program dle zaměření pobytového týdne oběd práce na výzkumném projektu pod vedením pracovníků SEV KM osobní volno, večeře závěrečný táborák, vyprávění příběhů pátek představení výsledků výzkumu balení oběd odjezd Modelový pobytový týden s dvacetihodinovým programem může vypadat následovně 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 pondělí příjezd, ubytování, úvodní motivace, oběd úvodní program o okolí SEV (prostorové zakotvení účastníků) osobní volno, večeře program ped. doprovodu (hry na utužení kolektivu) úterý exkurze pod vedením pracovníka SEV KM, příprava na samostatný program s vlastním pedagogem osobní volno, večeře osobní volno, relaxační program (tématický film) středa progam pod vedením doprovázejícího pedagoga na základě výukových balíčků sestavených pracovníky SEV KM – výukový balíček I osobní volno, večeře osobní volno, relaxační program (beseda s odborníkem, noční příroda) čtvrtek výukový balíček II oběd práce na výzkumném projektu pod vedením pracovníků SEV KM osobní volno, táborák pátek představení výsledků výzkumu balení oběd odjezd Modelový pobytový týden s desetihodinovým programem může vypadat následovně 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 pondělí příjezd, ubytování, úvodní motivace, oběd předání dokumentace pedogogovi samostatný program s vlastním pedagogem osobní volno, večeře program ped. doprovodu (hry na utužení kolektivu) úterý konzultace pedagogům progam pod vedením doprovázejícího pedagoga na základě výukových balíčků sestavených pracovníky SEV KM – výukový balíček I osobní volno, večeře osobní volno, relaxační program (tématický film) středa konzultace pedagogům progam pod vedením doprovázejícího pedagoga na základě výukových balíčků sestavených pracovníky SEV KM – výukový balíček II osobní volno, večeře osobní volno, relaxační program (beseda s odborníkem, noční příroda) čtvrtek konzultace pedagogům výukový balíček III oběd práce na výzkumném projektu pod vedením doprovázejícího pedagoga, konzultace prac. SEV KM osobní volno, táborák pátek představení výsledků výzkumu balení oběd odjezd