9$ PDF Your complimentary use period has ended. ^Complete Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expande I A Ltľld L Lil cl Základy Y , U vod do Y.... M. Nakonečný, A. Plháková. Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: B+P, 2002, 2009 Říčan, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007 Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009 Primární zdroje - teorie osobnosti (Freud, Fromm, Frankl, Rogers, Adler...) Drápela, J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Prochaska, J.; Norcross, J. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999 Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand mm "l j_# íeunt: usODIlOStl Vytvářejí se: • vlastní zkušenost, • rozvoj již vytvořené teorie osobnosti, • eklekticismus. Dva vztažné rámce pro konstrukci teorie: • hledisko vnějšího pozorovatele („objektivní") umožňuje měřit a hodnotit i odchylky od normy, • hledisko nositele chování (percepční, vnitřní, subjektivní), - jedince se pokouší porozumět chování a nehodnotí normalitu 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expandt .......t » r Vnější rámec: Osobnost j e dedukce z chování, měření, rozvoj zvenčí, • Behaviorismus a teorie učení (Pavlov, Skinner, Miller...) • Faktorová teorie (Cattell) • Interpersonální teorie (Horneyová, Sullivan) • Individuální psychologie (Adler) • Psychosociální teorie (Fromm, Erikson) • Analytická teorie (Jung) • Teorie pole (Lewin) • Holistická teorie (Maslow) • Logoterapie (Frankl) • Fenomenologie (Husserl, Combs a Snygg) • Teorie Já (Rogers) Vnitřní rámec: osobnost j e reálná, důraz na svobodu, tendence k sebeaktual izacei Your complimentary use period has ended. ^Complete Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand Některé silný potenciál pro psychoterapii a poradenství Jiné zůstávají teorií (filozofie) Ijtelllir Your complimentary ^ pU use period has ended. * Complete ~2 Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expande ťsvcliosociálni teorie ~~ Juricri rronim (iqoo~iqoo) Postfreudovské zaměření Preferují sociokulturní činitele pro vývoj a chování člověka (proto psychosociální teorie, také Erikson.) 9$ PDF Your complimentary use period has ended. ^Complete Eiiieii n ulTllTl Němec, Žid (emigrace do USA), filozofie a sociologie, psychologie. Vliv Marxe a Freuda, sociální cítění, socialista Vnímal patogenní a dehumanizující vlivy moderní společnosti, Zdůrazňoval uvědomění si sebe sama a rozvoj vlastních hodnot Důraz na rozvoj svobody, altruismus, produktivní zaměření života ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. m 111111 UÍ>UU11UÍ>L • Osobnost = zděděné a získané duševní vlastnosti... činí jedince jedinečným • Temperament (konštituční) - Charakter (charakter jako nositel etiky, hodnotové volby). Charakter je důležitý pro osobnostní přizpůsobení. Produktivní a neproduktivní charakter - Produktivní: obdarovávání druhých prostřednictvím lásky a práce (vztah lásky a práce) - Neproduktivní: člověk není schopen produkovat a tak to, co potřebuje si musí zajistit jinak (pasivně nebo aktivně) 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expande M j«k ■ rtiiL nula gpwfc ^""^ gun^ jf"^ 4 f I jp" Ln|w ir #"iai% Jti I /™lIB/^'ti L JLJL JL JL JL JLV** L/JL i»XJL\.L*X V JL JLJL V^X JLtlJL €1JC\*L*\»p JL Receptivní orientace Kořistnická orientace Hromadivá orientace Tržní orientace Ä PDF 5L Complete Your complimentary use period has ended. PDF Complete. mim iiumm - teorie Charakter vzniká dvěma procesy, oba jsou všudy přítomny, smíšeny: • Socializace - získává vztah k druhým a k sobě (produktivní) • Asimilace - získávání předmětů (rozvoj neproduktivního CH) Aktivní silou je láska (zralá láska), schopnost milovat Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand* í"Mii| n Hi>i nip_A/ikítit1 T-^r^ ti k 1 l^lJJ^IJLClCXLIlvľ V 11VLU1 1 IdlllVl Patří do existenciálne založených terapií Existence - bytí není dáno dopředu (jako osobnost charakterizovaná rysy), jde aktivní a dynamický proces mezi jedincem a světem Existence je bytí ve světě, jednota člověka a prostředí K pochopení jedince je třeba porozumět světu, který si vytváří Svět sebe sama (bytí se sebou), bytí s druhými, bytí v přírodě Existenciální úzkosti: strach z nebytí, hrozba nesmyslnosti (MY dáváme svému životu smysl), Zdravé bytí - autentická existence, základem psychopatologie je lhaní (lež -mylné představy o životě, namlouváme si (nebo někomu) něco a vyhýbáme se tak úzkosti) Soustředí se na chybění smyslu (logo=smysl) Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. j* Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand V iivLui Línii Frankl 1905-1997 • Vídeň, neurolog, psychiatr • Neuropsychiatrická klinika -všímal si pracujících lidí (cítili se lépe) • Koncentrační tábor - pomáhal druhým přežít (smysl) • Vůle ke smyslu je základem existence • „Ten, kdo má pro co žít, může vydržet téměř cokoli" 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expandt liUKULeidpie M. Osobnost (jako celek): dimenze fyziologická, psychologická a noologická Noologická se vztahuje kvůli ke smyslu Opomíjení fyziologických potřeb - tělesná onemocnění, opomíjení psychologických potřeb -emoční problémy. Opomíjení noologických (noických) potřeb - problémy s existencí. Je třeba uplatnit vůli ke smyslu. (Oč jde člověku především) Smysl objevujeme, smysl každého okamžiku se mění -krátkodobé vedou j dlouhodobému životnímu smyslu Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expandt l^U HU LC1 d IJ1G Člověk objevuje smysl trojím způsobem: vykonáním činu, prožitím hodnoty, utrpením. Vykonání činu - práce, sport, umění Prožití hodnoty - opravdový zážitek, obohacující a povznášející, (láska, péče...) Utrpení - je všudypřítomné, nevyhnutelné situace -záleží na tom, jaký postoj vůči utrpení zaujmeme (proměnit utrpení v morální vítězství) Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand w 0 m.. JLm >mm m m M.. .M. Tfc......M.... JL. ^^rf^ •■■^^^■^^ %p>^htapr...M 'Ita^L- m—*r JL, ^émw» Stále více lidí pochybuje o smyslu své práce, lásky , života, smrti - existenciální vakuum - důvodem k sebevraždám) Nedělní neuróza - denní a týdenní stereotyp, rutina, zakrývají vnitřní prázdnotu. Krize - začneme-li ve volných dnech (víkendu, nemoci, důchodu...) o životě přemýšlet 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. I M 1L Mí M II M........^ 1 1 iiiiiB I V I jKwwJi ^^^^^^^b ^^m^^ ^Htf^^^ ^^^^^ ^i^^ ^^bi^^ ^V^^^^U- b*^^^^ ^^^b^ Hledání smyslu je základním kamenem psychického zdraví „Pročse nezabiješ7." (zárodek smyslu) Záleží na nás, jaký smysl životu dáme „Žijy jako bys žil už podruhé.." Zvyšuje se vědomí, argumentuje se, pracuje se s úzkostí (tak tam běžte a schválně to udělejte -„paradoxní intence") Práce s klienty „unavené životem", po traumatu... 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand ^dinvdiisom Rogers 1902-1907 USA, Illinois, Wisconsin Konzervativní rodina Teologický seminář, psycholog, poradenství, psychoterapie Studie o účinnosti terapie Práce s klienty (patologií) i e zdravými lidmi - osobnostní rozvoj Nedirektivita ve vztazích Vliv na všechny pomáhající profese Nediagnostické pojetí, výpovědi klientů - autodiagnostika 1 Ijtelllir Your complimentary ^ pU use period has ended. * Complete ~2 Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand ivogei s - humanistická pychologie Ochrana lidské individuality Důraz na bytí a svobodu, omezení společenskými normami nebrání svobodě Lidé mohou usilovat o rozdílnost namísto tendence ke konformitě Člověk není hotová bytost (výtvor) - jde o celoživotní proces Optimistický pohled na člověka (kritizován) Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand vi Vi V VF • «JL. ^k,^*^ JMfc%i 11 Mm JfcjpíF Mm Mm%mm-* ^JWlII "mlh ^K*Jr T ^teliliJL .MumM %p*L JL JL JL ^»1» Mm ^llllllľ" JL JM«p4b |p,%p»X %p|p 1«/ JL ^fcllll %mm*r JL Motivační síla = tendence k (sebe)aktualizaci, rozvoj kapacit, zkvalitnění (vrozená tendence)., .prostřednictvím naplňování potřeb a přijímání prožitků. Je provázeno emocemi. Vnitřní vztažný rámec - náš prožívaný svět, subjektivní svět (Subjektivismus). Je třeba jej poznat („chodit v mokasínach") - naslouchat, sledovat neverbalitu Vnímáme rozdíl mezi našimi zážitky a zážitky druhých - diferenciace. Zpracované, uvědomované zážitky - sebezkušenost - Já (vnímání charakteristických aspektů, vztahů k druhým, ke světu...) • Organismus = základem prožívání. • Já = sebepojetí (přijímá prožitky, popírá je, přijímá je zkresleně) Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Exp Z^UldVd UbUUllUbL pdlUlUglLKd UbUUllUbL Já P symb. zkresleně Popřené P organismus Kongruence je shoda mezi prožitky přítomnými v organismu a tím, jak jsou symbolizovány v Já (Sebepojetí) Inkongruence je nedostatek přesné symbolizace organismického prožívání (hodnocení) Já Vysoká míra kongruence je známkou zdraví. ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand* Vyjadřuje názor člověka na sebe sama Formováno rodiči a dalšími osobami v životě Nepodmíněné přijetí a ocenění druhými formuje zdravé sebepojetí (dítě nemusí popírat prožitky) Nepodmíněné sebepřijetí ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand ruziuviii přijeti Potřeba pozitivního ocenění Já, na základě ocenění od druhých se vytváří sebeocenění Člověk ovládaný hodnotami druhých lidí (ne svými) - plní „něčí" podmínky pro ocenění, oceňuje se pouze na základě ocenění zvenčí (podmíněná rodičovská láska) ijtelllir Your complimentary ^ pU use period has ended. * Complete ~2 Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand rivu^eib- pozj.u.vm seDepj j jeti • Podmíněná rodičovská láska - příčina poruch, inkongruence Inkongruence (např.) • Máme prožitky neúspěchu v nějaké oblasti, ale považujeme se za úspěšné. Stáváme se tím, čím nejsme v zájmu udržení pozitivního hodnocení druhých(Falzifikace sebe sama). • Podvědomě pak vnímáme některé zážitky jako ohrožující. Ohrožení sebepojetí -Já. • Výsledkem - obranné reakce, (např. racionalizace neúspěchu, únik do nemoci...) 9$ PDF Your complimentary use period has ended. ^Complete Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand* ivulitľi's ~~ tcräDíG čl poräocnstvi o Jr k Všichni se cítí ohroženi zážitky inkongruentními se sebepojetím (jsem dobrým vedoucím, chci pracovat pro lidi - manipuluji, uplatňuji svou moc, chci být viděn) Všichni máme obranné mechanismy (chráníme sebeúctu) Vztah v terapii - ocenění a akceptace, přesná empatie, opravdovost Zvyšování vědomí - práce s pocity, vyjádření emocí, „ničení symbolů" n^nnr Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand* jtluit j' (. nj.sticlcc pnnLCipy vc slcolrii praxi Při jednání s žáky, rodiči, kolegy - Princip kongruence (taky někdy váhám... cítím, že jste z toho zklamaná špatně se mi tady pracuje transparentnost) - Princip empatie (vyjadřování pochopení...) - Princip akceptace a rovnocennosti (pozitivní přijetí, neverbální signály - práce s prostorem, haptika, mimika a gesta, vyjadřování úcty...) (Rodič jako problém, klient, partner, občan) ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand ivugers-u výchově Lidem nelze pomoci, pokud nebudeme sami sebou Akceptujeme-li člověka/dítě, pomůže mu to k sebeodhalení Čím více jsem otevřen tomu, co probíhá ve mně a ve druhých (sebereflexe), tím menší je moje tendence k „pravdám" Neřídím se hodnocením druhých, mohu důvěřovat svým prožitkům Důležitá je zkušenost Lidem je vlastní rozvíjet se v pozitivním směru ijfe due Your complimentary ^^pp^ use period has ended. * Complete TMnTZ"M Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expanded ľJiHirraria Freud (lS^i Příbor, Vídeň Přísný otec Neurotizující náboženství, výchova Nemoc Neuropsychologie - mechanistické pojetí (opustil) Elektroléčba - funguje pod sugescí (placebo) - proč nejenom sugesce, hypnóza? „logický"výklad situací podle své teorie 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. m Kokain - účinky Léčba a příčiny hysterie (ženská choroba? Předstírané předvádění se? Neuróza?) Příčinou hysterie je trauma (vzpomínky z dětství) Vzpomínky jsou vytěsněné do nevědomí - potlačené afekty Potlačovaná emoční energie - Uvolnění energie = abreakce, základ hysterie 9 PDF ~* Complete Your complimentary use period has ended. Thank you for using PDF Complete. m Nevědomí (není chorá mysl), neurózy nejsou chorobný stav, ale odlišný, jde o způsob duševní činnosti Předvědomí - myšlenky a vzpomínky, které mají schopnost stát se vědomými Nevědomí - tužby a přání zpravidla sexuálního nebo destruktivního charakteru (fyzické instinkty - pudy) Princip slasti, princip destrukce. Vědomá činnost psychiky (princip reality) nás chrání od naplnění tužeb (bezodkladného) - příklad Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expande sr uixy Eros (pud života - řídí se principem slasti) Thanatos - pud smrti (neexistence utrpení - smrt). Agrese zaměřená vůči jiným či sobě. využití pudové energie k tvůrčím účelům - sublimace (věda, kresba...."hltání" knih), nebo regrese, 9$ PDF Your complimentary use period has ended. ^Complete syoiucuialýza Fyziologický determinismus Sexuální povaha duševní energie (dosažení slasti -libido) Nevědomí, předvědomí, vědomí Struktura: Id (iracionální, nevědomé, princip slasti -primární proces)-Ego (racionální, princip reality, vědomé - sekundární proces), Superego... (princip dokonalosti), Katexe a antikatexe - dynamika Konflikty intrapersonální (id x ego, id x superego, ego x superego) Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand 1 r j_ Jk rsycuudiialyza - metody J J J Tlaková metoda (na čelo) Hypnóza Technika volných asociací (méně direktivní, pátrání pacienta i terapeuta), jakmile trauma vystoupí na povrch - pacient se brání Výklad snů: splnění cenzurovaných přání (sex.motiv si neuvědomujeme) - Freudovské symboly (had, meč, deštník - krabice, peněženka, dveře, dům...) Svědectví o nevědomí Chybné úkony (parapraxe) a přeřeknutí Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand v y vuj • Vývoj: principy slasti - vývojová stádia (orální, anální - slast zadržet-pustit, falické - zvídavost, žárlivost...), • Identifikace dítěte s rodičem stejného pohlaví skrze komplexy • Přenos do školních dovedností • Pocity viny kvůli erotickým představám - stydí se za své denní snění (konvence nedovolují), nevědomé • Psychoanalýza v dětské hře v předškolním období Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expande m JTLld • symbolická hra (aktivně přebírá moc, přání být velký, msta, rekvizity...) - Výběr role založen na obdivu, role připsaná neživému objektu, výběr na základě strachu... • nutkání k opakování (ritualizace ve hře - pohádky) • sublimace ve hře • výběr činností (hra s přesýpacími hodinami - matka čeká druhé dítě) n^nnr Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand vjuscavjung (1875-1961) ■v Švýcar Filozofie, psychologie, antropologie... široké zájmy Teoretik, složitost teorie Důraz na sebeuskutečnění a jedinečnost Komplexy v psychologii Typologický test Ijtelllir Your complimentary ^ ľ| use period has ended. * Complete Th3nk£S. Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand Osobnost = psýché Čerpání z minulosti v tvorbě osobnosti - kolektivní nevědomí -předkové , zděděné (archetypy vzorce chování: persona - pomáhá uchovat individualitu, maska - společenské přijetí versus osobní nezávislost, animus a anima - chápat muže a ženy a stín - tendence k primitivním formám života, zvířecí předkové, pudy) Osobní nevědomí - komplexy (získané) z traumatických osobních zážitků, vztahy s druhými Ego (vědomí) - identita, cítění, rozhodování Já (spojení vědomí s nevědomím) Ijtelllir Your complimentary ^ pU use period has ended. * Complete ~2 Click Here to upgrade to Unlimited Pages and Expand 1 VDUlUiilC if o Introverze a extraverze Preferující: Myšlení (zkoumá) Cítění (oceňuje) Smyslové vnímání (zkušenost) Intuici (poznává skrytý význam)