Kvantitativní výzkum v sociálních vědách Sylabus Jaro 12 Anotace předmětu V prakticky orientovaném kurzu studenti pracují v týmech na svém vlastním výzkumném projektu od výběru tématu a formulace problému a hypotéz přes tvorbu pozorovacího postupu či měřícího nástroje k sondě o charakteru předvýzkumu, na které prokáží schopnost vyhodnotit data a zpracovat závěrečnou zprávu. Po absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi – od formulace výzkumného problému, sběru a analýze dat, až k sepsání výzkumné zprávy. Druhou rovinu přestavuje ucelení poznatků předchozích metodologických kurzů. Absolventi budou schopni rozpoznat a posoudit přednosti a slabiny realizovaných výzkumů. Podmínky a organizace V průběhu celého semestru se budou pravidelně střídat přednáškové bloky a seminární diskuse. Kostrou kurzu je 6 přednáškových bloků. Témata přednášek volně sledují postup práce na empirickém výzkumu a dodávají projektové práci teoretické zarámování. Obsahem seminárních setkání budou problémy a náměty vzešlé z praktické práce studentů na výzkumných projektech. Aktivní účast na seminárních konzultacích je nezbytným předpokladem ukončení kurzu. Přednášky a semináře se zpravidla konají jednou za 14 dnů. Program kurzu: Jaro 12 Úvodní setkání: Organizace a podmínky kurzu. 1.3.: přednáška: Od tématu k výzkumnému problému: možnosti kvantitativního výzkumu, schéma výzkumu, teorie, téma, výzkumný problém – výzkumná otázka: 8.3.: seminář - samostatná příprava Studium realizovaných výzkumů (materiály ELF, odborné časopisy,…), týmová práce při výběru tématu. Úkol: formulace výzkumného problému (odevzdat do Elfu do další přednášky) 15.3.: přednáška: Hypotézy, operacionalizace, 22.3.: seminář - samostatná příprava: Práce na projektu, odevzdání úkolu Úkol: formulace výzkumných (hlavních) a dílčích hypotéz (bez odevzdání) 29.3.: přednáška: Design výzkumu: vzorek, postup, možná zkreslení, vnitřní validita a reliabilita 5.4.: seminář - samostatná příprava: Práce na projektu, příprava teoretické části výzkumné zprávy. 12.4.: přednáška: Metoda sběru dat: tvorba výzkumného nástroje 19.4.: seminář - samostatná příprava: Práce na projektu, příprava teoretické části výzkumné zprávy 26.4.: přednáška: Výzkumná správa: interpretace výsledků Úkol: Odevzdání teoretické části výzkumné zprávy (elf). 3.5.: seminář - samostatná příprava: 10.5.: seminář - samostatná příprava: 17.5.: seminář - samostatná příprava: Povinnosti ke zkoušce a hodnocení: · Vypracování výzkumného projektu – odevzdání výzkumné zprávy (tým) – součástí je včasné odevzdávání průběžných úkolů. · Oponentský posudek (individuální odevzdání) – oponentský posudek je součástí individuálního hodnocení · Aktivní osobní účast týmů na seminárních konzultacích (projekty nebudou konzultovány emailovou formou!!!) . V průběhu semestru jsou pro každý tým povinné minimálně 2 konzultace (1. nastavení výzkumu 2. libovolná). Struktura výzkumné zprávy Projektová zpráva má jasně danou strukturu podle, které bude hodnocena. Zpráva je složena z následujících částí: Úvod Volba tématu, proč je dobré se tématem zabývat, zasazení do širšího teoretického kontextu příslušného oboru (pedagogika, andragogika, sociologie, psychologie…) Teoretický kontext Vymezení a zdůvodnění výzkumné otázky – musí být patrné v čem je problém. Stručné vymezení hlavních teoretických konstruktů vstupujících do výzkumu. Metodologie a design výzkumu Formulace hypotéz (včetně dílčích) ve formě odpovědí na výzkumné otázky. Klasifikace a popis závislých a nezávislých proměnných. Přehled intervenujících a popis vyrovnání se s jejich vlivem. Popis výzkumného vzorku ve vztahu k výzkumné populaci. Ppis a definování použitého nástroje sběru dat (např. vysvětlení použití postojových škál apod.). Analýza výsledků Výsledky ze statistických analýz, kterými byly ověřovány hypotézy. Diskuze a závěr Interpretace a vysvětlení výsledků ve vztahu k teoretickým východiskům. Oponentský posudek Pracuje každý student samostatně, úkolem je vytvořit oponentský posudek přidělené výzkumné zprávy kolegů. Cílem je kritické zhodnocení všech aspektů zprávy. Součástí je vysvětlení v čem spočívají případné chyby. Včasné elektronické odevzdání posudku je podmínkou ukončení kurzu, kvalita posudku ovlivňuje výsledné hodnocení. Literatura Bryman, Alan, Duncan, Cramer. Quantitative Data Analysis with SPSS for Windows. London: Routledge, 1997. Chráska, Miroslav. Metodologie řešení vybraných problémů v pedagogickém výzkumu. Olomouc: UP, 1991. Kerlinger, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972. 705 s. Maršálová, Libuša. Metodologia a metody psychologického výzkumu. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1990. 423 s. Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Karolinum, 1997. 243 s. Bibliografie: s. 240-243. ISBN 80-7184-549-3. Ferjenčík, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 255 s. ISBN 80-7178-367-6. Norušis, Marija. Guide to Data Analysis. Upper Saddle River: Prentice Hall, 1998. Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. 9th Edition. Belmont: Wadsworth Publishing Com-pany. Barton, A. H. 1955. „The Concept of Property-Space In Social Research“. Pp. 40-53 in The Language of Social Research, ed. by Paul F. Lazarsfeld and Morris Rosenberg. The Free Press: New York Bell, D. 1999. Kulturní rozpory kapitalismu. Slon: Praha. Blahuš, P. 2000. „Statistická významnost proti vědecké průkaznosti výsledků výzkumu“. Česká kinan-tropologie, 4 (2): 53-72. Blaikie, N. 2003. Analyzing Quantitative Data. Sage: London. Blau, P. M. and Duncan, O. D. 1967. The American Occupational Structure. New York: Wiley. Bologne, J. C. 1996. Svatby. Dějiny svatebních obřadů na Západě. Volvox Globator: Praha. de Vaus, D. A. 1990. Survey in Social Research. Unwin Hyman: London. Disman M.. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Slon, Praha. Kerlinger, F. N. 1972. Základy výzkumu chování. Academia: Praha. Lorenz, K. 1991. 8 smrtelných hříchů. Panorama: Praha:. Mertens, D. M. 1998. Research Methods in Education and Psychology. Sage: London. Mills Charles W. 2002. Sociologická imaginace. Praha: Slon. Nosák, S. 1975. Metodologie sociologických výzkumů. Svoboda: Praha. Petrusek, M. 1993. Teorie a metoda v moderní sociologii. Karolinum, Praha. Popper, K. R. 1974. „Thesis in Defence of Science and Rationality”. In The Myth of the Framework, ed. by M. A. Notturno. Routledge: London. Rabušic, L, Mareš, P. 1996. „Je česká společnost anomická?“ Sociologický časopis, 32(1): 175-188. Petr Mareš a Ladislav Rabušic 2010 Sirovátka, T and Mareš, P. 2006. „Poverty, Social Exclusion and Social Policy in the Czech Repub-lic.“ Social Policy and Administration, 40(3):288-303. Soukup, P., Rabušic, L. 2007. Několik poznámek k jedné obsesi českých sociálních věd – statistické významnosti. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review, 43 (2): 379-395.