pátek, 2. března 12 ČELNÍ LALOKY OVLIVŇUJÍ VĚDOMÝ PROŽITEK EMOCE A UMOŽŇUJÍ PLÁNOVAT ŘÍDIT CHOVÁNÍ ZALOŽENÉ NA EMOCÍCH TEMENNÍ ČELNÍ TÝLNÍ SPÁNKOVÝ FYZIOLOGIE EMOCÍ pátek, 2. března 12 ČELNÍ LALOKY V LEVÉM LALOKU DOCHÁZÍ SPÍŠE KE ZPRACOVÁNÍ POZITIVNÍCH EMOCÍ, V PRAVÉM NEGATIVNÍCH LIDÉ S POŠKOZENOU PRAVOU PŮLKOU MOZKU ČASTO FLEGMATIČTÍ A BEZSTAROSTNÍ – NEVHODNÉ VTÍPKY, NEPŘIMĚŘENÉ ZÁCHVATY SMÍCHU; NAOPAK PŘI POŠKOZENÍ VLEVO AKUTNÍ DEPRESE A NEKONTROLOVATELNÝ PLÁČ FYZIOLOGIE EMOCÍ pátek, 2. března 12 LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK (SYSTÉM) JDE PŘEDEVŠÍM O HYPOTHALAMUS A LIMBICKÝ SYSTÉM PROBÍHÁ TAM HODNOCENÍ VÝZNAMU PODNĚTU A VYVOLÁNÍ EMOČNÍ ODEZVY (PŘEDEVŠÍM STRACH, ZUŘIVOST A AGRESIVNÍ PROJEVY) VYVOLÁVÁ SEKRECI HORMONŮ A REAKCE AUTONOMNÍHO SYSTÉMU FYZIOLOGIE EMOCÍ pátek, 2. března 12 SYMPATIKUS (AKTIVACE) PARASYMPATIKUS (UKLIDNĚNÍ) ROZTÁHNOU SE ZORNICE ZMENŠÍ SE SNÍŽENÁ ČIN. SLINNÉ ŽLÁZY ZVÝŠENÁ ČIN. SEKRECE POTU KŮŽE SUCHÁ RYCHLÉ DÝCHÁNÍ POMALÉ RYCHLÝ TEP POMALÝ ZPOMALENÉ TRÁVENÍ AKTIVOVANÉ VYLUČUJE STRESOVÉ HORMONY ČINNOST NADLEDVINEK SNÍŽENÉ VYLUČOVÁNÍ FYZIOLOGIE EMOCÍ pátek, 2. března 12 LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK (SYSTÉM) POŠKOZENÍ AMYGDALY VEDE K NESCHOPNOSTI ROZPOZNAT VÝRAZ STRACHU VE TVÁŘI A HLASU; ZVÍŘATA ZTRÁCEJÍ SCHOPNOST STRACHU UKÁZAL TO EXPERIMENTÁLNÍ VÝZKUM NA ZVÍŘATECH, KTERÝM BYL ODEBRÁN KUS MOZKU NEBO URČITÉ ČÁSTI STIMULOVÁNY NAPŘ. U KOČEK DRÁŽDĚNÍ ČÁSTI HYPOTHALAMU VYVOLALO AKTIVACI SYMPATIKU A PROJEVY ZUŘIVOSTI FYZIOLOGIE EMOCÍ pátek, 2. března 12 LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK (SYSTÉM) NAOPAK ODEBRÁNÍ ČÁSTI AMYGDALY VEDE K OCHOČENÍ ZVÍŘATA TAKÉ U LIDÍ MOHOU BÝT NEOBVYKLÉ EMOCIONÁLNÍ PROJEVY DOPROVÁZENY POŠKOZENÍM URČITÝCH OBLASTÍ LIMBICKÉHO SYSTÉMU (VRAH CHARLES WHITMAN – 38 LIDÍ – NÁDOR NAAMYGDALE) FYZIOLOGIE EMOCÍ “HYPOKAMPUS POTŘEBUJEŠ K TOMU, ABYS ROZEZNAL, ŽE TVÁŘ, KTEROU MÁŠ PŘED SEBOU, PATŘÍ TVOJÍ SESTŘENICI. ALE JE TO AMYGDALA, KTERÁ TI PŘIPOMENE, ŽE JI NEMÁŠ RÁD.” GOLEMAN pátek, 2. března 12 Klíčové struktury patřící do tohoto systému zahrnují: Část mozkové kůry Orbitofrontální oblast Gyrus cinguli Hippocampus Gyrus parahippocampalis Některé podkorové oblasti Hypothalamická jádra Septum Amygdala LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK pátek, 2. března 12 AMYGDALA pátek, 2. března 12 STUDIE UKAZUJÍ, ŽE JEDINCI S PORUCHOU OSOBNOSTI MAJÍ VÝRAZNĚ VYŠŠÍ AKTIVITU LEVÉ AMYGDALY NEŽ JE OBVYKLÉ. NĚKTEŘÍ MĚLI DOKONCE POTÍŽE S ROZLIŠENÍM NEUTRÁLNÍ TVÁŘE A VYHODNOTILI JI JAKO OHROŽUJÍCÍ. PACIENTI S TĚŽKOU SOCIÁLNÍ FOBII MĚLI ZVÝŠENOU CITLIVOST AMYGDALY. STEJNĚ TAK I PACIENTI S DEPRESÍ. DALŠÍ STUDIE ZJISTILA, ŽE PACIENTI S MENŠÍM OBJEMEM AMYGDALY A HYPOKAMPU TRPÍ BIPOLÁRNÍ PORUCHOU. STEJNĚ TAK EXISTUJE PROPOJENÍ MEZI AMYGDALOU A AUTISMEM ČI SCHIZOFRENII. (U PACIENTŮ SE SCHIZOFRENII BYLA PRAVÁ AMYGDALA PODSTATNĚ VĚTŠÍ NEŽ LEVÁ. pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 RYCHLÁ DETEKCE A ODPOVĚĎ NA NEBEZPEČÍ RYCHLÁ DETEKCE A PŘÍPRAVA NA NEBEZPEČÍ, KTERÁ VŠAK MŮŽE BÝT MODIFIKOVÁNA PARALELNÍM ZPRACOVÁNÍM PODNĚTŮ V KOROVÝCH ASOCIAČNÍCH OBLASTECH AMYGDALO-KORTIKÁLNÍ PROJEKCE MOHOU SLOUŽIT JAKO DISTRAKTOR POZORNOSTI, KTERÁ V DANOU CHVÍLI NENÍ ORIENTOVÁNA NA PŘÍPADNÉ NEBEZPEČÍ V PROSTŘEDÍ PARALELNÍ ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ MÁ TŘI VÝHODY: pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 REAKCE NA STRES pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 Bezdůvodný (nevhodný, nepřiléhavý) pláč Iritovanost Podrážděnost Vztek Slabost Izolovanost Obecné pocity neštěstí a neuspokojení Pocity ztráty smyslu života Někdy cynismus a apatie Pocity prázdnoty Bezcílnost Lidé v chronickém stresu vykazují širokou škálu symptomů: pátek, 2. března 12 Mlhavé myšlení Zapomnětlivost Nesoustředěnost Často popisují pocity neustálého znepokojení Někteří popisují ztrátu tvořivosti a smyslu pro humor Lidé v chronickém stresu často popisují kognitivní potíže, jako: pátek, 2. března 12 Bývají panovační a velmi kritičtí k sobě i ke druhým Mohou začít pít, více kouřit, jíst – až kompulzivně Partneři stresovaných popisují skřípání zubů ze spaní Snížení sexuálního apetitu Přestanou mluvit, tedy oproti normě Jsou nevrlí na ostatní a mají tendence se izolovat Tito lidé mívají také často vztahové potíže: pátek, 2. března 12 Bolesti hlavy Únava Neklidný spánek Neklid Bolesti v zádech Bolestivé napětí ve svalech Gastrointestinální potíže Může se vyskytnout i zvýšený krevní tlak a tepová frekvence Dále popisují příznaky: pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 MASKOVANÉ X NEMASKOVANÉ STIMULY (OLSSON, PHLEPS, IN PRESS) 1) OSOBY, KTERÉ DOSTALY ŠOK 2) OSOBY, KTERÝM BYLO SDĚLENO, ŽE URČITOU FIGURU BUDE NÁSLEDOVAT ŠOK 3) OSOBY, KTERÉ VŠE SLEDOVALY pátek, 2. března 12 pátek, 2. března 12 VÝSLEDKY (OLSSON, PHLEPS, IN PRESS) 1) AUTONOMNÍ ODPOVĚĎ V OBOU PODMÍNKÁCH 2) AUTONOMNÍ ODPOVĚĎ POUZE V NEMASKOVANÉ FORMĚ 3) AUTONOMNÍ ODPOVĚĎ V OBOU PODMÍNKÁCH pátek, 2. března 12 VŠE NASVĚDČUJE TOMU, ŽE AMYGDALA JE DŮLEŽITÁ PŘI EXPRESI KOGNITIVNÍHO STRACHU, KTERÝ JE JEN PŘEDSTAVOVANÝ OVŠEM BEZ VLASTNÍ ZKUŠENOSTI. pátek, 2. března 12 LEVÁ AMYGDALA ZPROSTŘEDKOVÁVÁ FYZIOLOGICKOU EXPRESI STRACHU, KTERÝ BYL NAUČEN SKRZE SLOVNÍ INSTRUKCI (GAZZANIGA, 2000). TENTO ROZDÍL V LATERALITĚ MŮŽE BÝT ZPŮSOBENÝ TÍM, ŽE SLOVNÍ INSTRUKCE JE VÍCE VÁZÁNA NA DOMINANTNÍ FUNKCE LEVÉ HEMISFÉRY, JAKO JE VERBÁLNÍ KOMUNIKACE A KOGNITIVNÍ INTERPRETACE (GAZZANIGA, 2000). pátek, 2. března 12 FYZIOLOGIE EMOCÍ POLYGRAPH POLYGRAPH PŘÍSTROJ POUŽÍVANÝ JAKO DETEKTOR LŽI MĚŘÍ FYZIOLOGICKÉ PROJEVY DOPROVÁZEJÍCÍ EMOCE POCENÍ (KOŽNÍ ODPOR) TEP KREVNÍ TLAK ZMĚNY DÝCHÁNÍ pátek, 2. března 12 MODERNÍ SESTAVA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 KONTROLNÍ OTÁZKY PO STŘEDĚ NÁSLEDUJE ČTVRTEK, JE TO TAK? RELEVANTNÍ OTÁZKY BYL JSTE VE ČTVRTEK NA MÍSTĚ ČINU? RELEVANTNÍ > KONTROLNÍ --> LEŽ VYŠETŘENÍ NA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 KONTROLNÍ OTÁZKA RELEVANTNÍ OTÁZKA KONTROLNÍ OTÁZKA RELEVANTNÍ OTÁZKA DECH POT TEP VYŠETŘENÍ NA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 PROBLÉMY: OBTÍŽNÉ ROZHODNOUT, ZDA JE REAKCE NAD KONTROLNÍ ÚROVNÍ NEVINNÝ ČLOVĚK MŮŽE BÝT NERVÓZNÍ I ZE SAMOTNÉHO VYŠETŘENÍ A NAOPAK VINÍK MŮŽE BÝT ZVYKLÝ LHÁT BEZ FYZIOLOGICKÉHO DOPROVODU VYŠETŘENÍ NA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 50 NEVINNÝCH 50 ZLODĚJŮ 1/3 NEVINNÝCH SHLEDÁNA VINNÝMI 1/4 VINNÝCH SHLEDÁNA NEVINNÝMI (PODLE KLEINMUNTZ & SZUCKO, 1984) % NEVINNÍ VINNÍ 80 70 60 50 40 30 20 10 0 POSOUZENÍ JAKO NEVINNÍ POSOUZENÍ JAKO VINNÍ VYŠETŘENÍ NA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 POLYGRAF NENÍ V USA PŘÍPUSTNÝ JAKO DŮKAZ U SOUDU, JE POUZE POUŽÍVÁN U VYŠETŘOVÁNÍ (STUDIE PŘESNOSTI – 64-98%) NEJVÍCE SE POUŽÍVÁ V PRŮMYSLU, ZAMĚSTNANCI A UCHAZEČI – I KDYŽ NEMUSÍ BÝT VALIDNÍ (ŠPATNÉ POUŽÍVÁNÍ, ŠIROCE POKLÁDANÉ KRITICKÉ OTÁZKY, ŠPATNÁ MOTIVACE) VYŠETŘENÍ NA POLYGRAFU pátek, 2. března 12 „CO JEN VINÍK MŮŽE ZNÁT“ ALTERNATIVA KE KLASICKÉMU VYŠETŘENÍ PODEZŘELÉMU JSOU KLADENY OTÁZKY S VÝBĚREM Z NĚKOLIKA ODPOVĚDÍ; JEDNA Z NICH JE SPRÁVNÁ – A MŮŽE O NÍ VĚDĚT POUZE VINÍK NAPŘ. „VRAH NA MÍSTĚ ČINU ZTRATIL KLOBOUK“ POKUD VYŠETŘOVANÝ SOUSTAVNĚ VYKAZUJE NEJSILNĚJŠÍ REAKCI NA SPRÁVNÉ ODPOVĚDI, DÁ SE PODEZŘENÍ POVAŽOVAT ZA DŮVODNÉ NEJLEPŠÍ JE DVOJITĚ SLEPÝ POKUS pátek, 2. března 12 PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING (POCIT POHODY) JAK SAMI VNÍMÁME, ZDA JSME SPOKOJENÍ SE ŽIVOTEM, ŠŤASTNÍ POUŽÍVÁNO SPOLEČNĚ S OBJEKTIVNÍMI MĚŘÍTKY pátek, 2. března 12 SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING (POCIT POHODY) DOTAZNÍK NA SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING A ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST AUTOR DIENER 5 POLOŽEK, 5TI BODOVÁ STUPNICE PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ pátek, 2. března 12 SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING (POCIT POHODY) 1 – VŮBEC NESOUHLASÍM 2 – SPÍŠE NESOUHLASÍM 3 – NEMOHU SE ROZHODNOUT 4 – SPÍŠE SOUHLASÍM 5 – ZCELA SOUHLASÍM PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ pátek, 2. března 12 SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING (POCIT POHODY) 1. TÉMĚŘ VE VŠECH OHLEDECH SE MŮJ ŽIVOT BLÍŽÍ MÉMU IDEÁLU. 2. PODMÍNKY MÉHO ŽIVOTA JSOU USPOKOJIVÉ. 3. SE SVÝM ŽIVOTEM JSEM SPOKOJENÝ. 4. AŽ DOSUD JSEM V ŽIVOTĚ ZÍSKAL DŮLEŽITÉ VĚCI, KTERÉ JSEM CHTĚL. 5. KDYBYCH MOHL ŽÍT SVŮJ ŽIVOT ZNOVU, TÉMĚŘ NIC BYCH NEZMĚNIL. PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ 1 – VŮBEC NESOUHLASÍM 2 – SPÍŠE NESOUHLASÍM 3 – NEMOHU SE ROZHODNOUT 4 – SPÍŠE SOUHLASÍM 5 – ZCELA SOUHLASÍM pátek, 2. března 12 SUBJEKTIVNÍ WELL-BEING (POCIT POHODY) VYHODNOCENÍ – SOUČET BODŮ ZE VŠECH 5 ŠKÁL SROVNÁNÍ S BRNĚNSKÝMI VŠ (PRŮMĚRNÝ VĚK 22 LET) 25% NEJMÉNĚ SPOKOJENÝCH MÁ DO 15 BODŮ 50% DO 18 BODŮ 25% NEJSPOKOJENĚJŠÍCH NAD 21 BODŮ PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ pátek, 2. března 12 JSOU DNEŠNÍ (AMERIČTÍ) VYSOKOŠKOLÁCI MATERIALISTÉ? % TĚCH, KTEŘÍ POKLÁDAJÍ TENTO CÍL ZA VÝZNAMNÝ NEBO PODSTATNÝ 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 1966 ‘68 ‘70 ‘72 ‘74 ‘76 ‘78 ‘80 ‘82 ‘84 ‘86 ‘88 ‘90 ‘92 ‘94 ‘96 YEAR ŽÍT SMYSLUPLNÝ ŽIVOT BÝT NA TOM DOBŘE FINANČNĚ PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ pátek, 2. března 12 HODNOTY A ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST PENÍZE LÁSKA 1.00 2.00 3.00 4.00 5.00 6.00 7.00 ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST 0.6 0.4 0.2 0.0 -0.2 -0.4 DŮLEŽITOST PROŽÍVÁNÍ EMOCÍ pátek, 2. března 12 Štěstí je... Krejčí (1999) se domnívá, že definice štěstí by měla mít tyto znaky: jde o optimální prožitek, jenž je založen na činnosti uspokojující duši člověka je déletrvající a znamená zdokonalování člověka není dílem náhody, ale výsledkem lidské cílevědomosti, tvořivosti a vůle ke smysluplnosti představuje jistý přesah světa, při němž jakoby člověk vystupoval sám ze sebe a přesahoval tak do transcendentna vnějším projevem štěstí je déletrvající dobrá nálada (pohoda) člověka a celkové optimistické zaměření jeho osobnosti pátek, 2. března 12 Vědci zjistili, že šťastní lidé… Mají vysoké sebevědomí (v individualistických společnostech) Jsou optimističtí, milí a otevření Udržují důvěrné přátelství nebo žijí ve spokojeném manželství Mají práci nebo koníčky, kde uplatní své schopnosti Jsou věřící Dobře spí a pravidelně se věnují pohybu Štěstí příliš nesouvisí s těmito faktory Věk Pohlaví (ženy častěji prožívají deprese, ale také radost) Vzdělání Rodičovství x bezdětnost Tělesný vzhled (atraktivita) Štěstí je... pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí Oxfordský dotazník štěstí autoři Hills a Argyle 29 položek 6 bodová stupnice pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí 1 = vůbec nesouhlasím 2 = spíše nesouhlasím 3 = mírně nesouhlasím 4 = mírně souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = zcela souhlasím pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí 1. Nejsem moc spokojený s tím, jaký jsem 2. Velmi se zajímám o druhé lidi 3. Mám pocit, že mi můj život hodně dává 4. Téměř vůči každému jsem laskavý 5. Zřídkakdy se probouzím odpočatý 6. Ohledně budoucnosti nejsem příliš optimistický 7. Většina věcí mi připadá zajímavá 1 = vůbec nesouhlasím 2 = spíše nesouhlasím 3 = mírně nesouhlasím 4 = mírně souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = zcela souhlasím pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí 8. Jdu do všeho naplno 9. Život je dobrý 10. Nemyslím si, že svět je dobrým místem 11. Hodně se směji 12. Ve svém životě jsem se vším spokojený 13. Nemyslím si, že vypadám atraktivně 14. Některé věci bych nyní udělal jinak 1 = vůbec nesouhlasím 2 = spíše nesouhlasím 3 = mírně nesouhlasím 4 = mírně souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = zcela souhlasím pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí 15. Jsem velmi šťastný 16. Dokáži vidět krásu kolem sebe 17. Vždy dovedu svou dobrou náladou ostatní povzbudit 18. Stihnu vše, co potřebuji 19. Mám pocit, že svůj život příliš nezvládám 20. Mám pocit, že dokáži cokoliv 21. Cítím se duševně čilý 1 = vůbec nesouhlasím 2 = spíše nesouhlasím 3 = mírně nesouhlasím 4 = mírně souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = zcela souhlasím pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí 22. Často prožívám radost 23. Nerozhoduji se snadno 24. Nemám výrazný pocit smyslu nebo cíle svého života 25. Cítím, že mám velké množství energie 26. Dokážu zařídit, aby věci dopadly dobře 27. Ve společnosti druhých lidí se obvykle moc nebavím 28. Necítím se zcela zdráv 29. Na minulost nemám moc šťastné vzpomínky 1 = vůbec nesouhlasím 2 = spíše nesouhlasím 3 = mírně nesouhlasím 4 = mírně souhlasím 5 = spíše souhlasím 6 = zcela souhlasím pátek, 2. března 12 Dotazník štěstí - vyhodnocení A: sečtěte hodnocení položek 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 25, 26 B: sečtěte hodnocení položek 1, 5, 6, 10, 13, 14, 19, 23, 24, 27, 28, 29 OHQ = 84 + A - B pátek, 2. března 12 srovnání s brněnskými VŠ (průměrný věk 22 let) 25% nejméně šťastných má do 105 bodů 50% do 119 bodů 25% nejspokojenějších nad 132 bodů Dotazník štěstí - vyhodnocení pátek, 2. března 12 Emoční inteligence vychází z výzkumu emocí i ze studia inteligence pojem se objevil poměrně nedávno v souvislosti s Gardnerovým pojetím mnohočetných inteligencí Logical-mathematical Spatial Linguistic Bodily-kinesthetic Musical Interpersonal Intrapersonal Naturalistic Existential pátek, 2. března 12 pojem, který sdružuje dva zdánlivě protichůdné pojmy v naší společnosti máme sklon výrazně přeceňovat racionální složku naší osobnosti Emoční inteligence pátek, 2. března 12 D. Goleman (1995) označil základní typy schopností emoční inteligence: Uvědomění si sama sebe Sebemotivace, naděje, optimismus Vytrvalost Zvládání emocí (kontrola impulsů, regulace nálad) Empatie, zvládání vztahů Emoční inteligence pátek, 2. března 12 uvědomění si sama sebe - znalost vlastních emocí nakolik umíme rozpoznávat, co cítíme (např. jestli mě svazuje strach, nebo ne; zda ovládá mou mysl zloba…) člověk, který špatně rozlišuje své pocity, špatně si je pojmenovává, ten je pravděpodobně také špatně ovládá Emoční inteligence pátek, 2. března 12 schopnost zvládat své emoce – např. jestli člověk umí překonat pocity rozmrzelosti, jestli se dokáže přinutit soustředit pozornost atp. s touto schopností úzce souvisí i schopnost sám sebe motivovat Emoční inteligence pátek, 2. března 12 vnímavost k emocím jiných lidí, umění chápat mezilidské vztahy a ovlivňovat je lidé, kteří nemají odhad, co partner cítí, se velice často chovají nevhodně a jejich chování často přináší pravý opak toho, o co usilují odhad, ve které chvíli je vhodné co říci a co ne odhad, co lidé zrovna prožívají, co se zrovna v dané skupině děje a podle toho vhodně jednat (je to v podstatě schopnost empatie) Emoční inteligence pátek, 2. března 12 symptomy problémů v oblasti emoční inteligence slepá ctižádost honba za nereálnými cíli přehnaná houževnatost přehnané nároky na podřízené touha po moci nenasytná touha po uznání a zviditelnění se přehnaná péče o zevnějšek Emoční inteligence pátek, 2. března 12