2. Seminář z Vývojové psychologie I Požadavky: aktivní účast na semináři, příprava na semináře, e-learning Úkol: Vyberte si jedno z následujících témat (Dětská hra nebo Školní dítě ve škole a v rodině, kdo chce, může si připravit obě) a zpracujte jej dle zadaných instrukcí. Přípravu pro práci ve skupinkách pak přineste na 2. seminář. Při zpracování úkolů můžete pracovat ve dvojicích či ve skupinkách, každý by však měl být na seminář připraven. Téma č. 1: Dětská hra Proveďte pozorování dětské hry a pořiďte záznam pozorování. Záznam proveďte buď písemně, nebo můžete hru natočit (na mobil, příp. videokameru) a přinést na flashdisku na Váš seminář, kde budete své pozorování prezentovat a následně diskutovat. Můžete provést pozorování individuální hry dítěte, nebo pozorování skupiny dětí stejného i různého věku. Popište prostředí, denní dobu, přítomnost dalších osob Zaznamenejte: * Psychomotorické projevy dítěte * Úroveň pohybové aktivity * Odklony pozornosti dítěte, střídání aktivit dítěte * Verbální projevy dítěte během hry * Použité předměty a prostředky ve hře * Téma hry, změny tématu * V případě pozorování dvou a více dětí: vzájemné interakce * Interakce s vámi jako s pozorovatelem * Všímejte si symbolizace ve hře * Uplatnění pravidel ve hře Výsledky pozorování se pokuste zhodnotit: a) vzhledem k vývojové úrovni dítěte. b) z hlediska významu této hry pro dítě (z hlediska vývoje psychických a behaviorálních funkcí i z hlediska témat a situací, se kterými se aktuálně setkává). K tomuto zhodnocení může být cenným doplněním rozhovor s blízkou osobou, která bývá přítomna u hry dítěte (rodič, učitelka v MŠ). Proveďte pozorování hry dítěte (Můžete provést pozorování pouze u jednoho dítěte, můžete však provést pozorování u dětí více věkových skupin nebo u více dětí z jedné věkové skupiny): a) V batolecím období b) V předškolním věku c) V raném školním věku (6/7-8/9 let) d) Ve středním školním věku (8/9-11/12 let) Téma č. 2: Školní dítě ve škole a v rodině Druhá část semináře bude věnována období mladšího a středního školního věku. Cílem je přiblížit toto vývojové období prostřednictvím praktické zkušenosti, přičemž budou diskutována některá aktuální témata, jako je význam školy v životě dítěte a význam rodiny při vstupu a docházce dítěte do školy. Vyberte si jeden (nebo více) z následujících úkolů (např. 1 a), 3 b),…). . Záznam z rozhovorů provádějte buď písemně, nebo s pomocí audiovizuální techniky (a přineste ve vhodném formátu na flashdisku, může jít o video, případě jen zvukovou nahrávku rozhovoru). Vaše prezentace mohou být podnětem k diskuzi o některých aktuálních tématech a pokusíme se na nich ilustrovat, některé charakteristiky tohoto vývojového období Doporučení: V rozhovoru s dětmi se snažte přizpůsobit vývojové úrovni dítěte. Podle toho volte otázky. Nezapomeňte dítě během rozhovoru pozorovat. Pokuste se s dítětem navázat dobrý vztah, rozhovor by neměl být pro dítě výrazně zúzkostňující. U menších dětí můžete doplnit o prvky hry nebo o kresbu. U starších můžete použít např. metodu nedokončených vět (pozn. jedna z projektivních metod. Pokud neznáte, bude probráno v semináři.) Při interpretaci zvažte vztah dítěte k vám a rovněž k prostředí, ve kterém se nacházíte, případně přítomnost druhých osob. V rozhovoru s rodičem pravděpodobně zjistíte různé informace, pokud budete rozhovor provádět v přítomnosti dítěte nebo v jeho nepřítomnosti. U jednotlivých úkolů jsou uvedeny základní aspekty, kterých byste se měli dotknout a uvažovat o jejich souvislostech. Můžete se však zaměřit pouze na některé aspekty a rozpracovat je podrobněji, či připojit a rozpracovat další témata související s daným úkolem. Uvedený výčet témat, kterých se máte v rozhovoru dotknout, by měl být spíše inspirativní. 1. Vstup dítěte do školy: a) Proveďte rozhovor s dítětem předškolního věku, které je rok před vstupem do školy a pokuste se zjistit, jaká je jeho představa o škole a jaký má ke škole vztah, zda se do školy těší. Pokuste se zjistit, na základě čeho je jeho představa o škole postavena a jak souvisí s jeho aktuální vývojovou úrovní. b) Proveďte rozhovor s dítětem mladšího školního věku (1./2. třída)- 6/7- 8/9let Pokuste se zjistit, jaký má vztah ke škole, jestli do školy chodí rád/a. Jak a čím je tvořena jeho/její reprezentace školního prostředí, čím je ovlivněna (neopomeňte vztahy k učitelům, vrstevníkům, roli rodičů, školní předměty, pomůcky apod. 2. Rodina se školním dítětem a) Proveďte rozhovor s dítětem mladšího školního věku (1./2. třída)- 6/7- 8/9let a s jeho rodičem/rodiči b) Proveďte rozhovor s dítětem středního školního věku 8/9-10/12 let a s jeho rodičem/rodiči Pokuste se zjistit vztah dítěte ke škole a jeho projevy ve školním výkonu, v přípravě do školy, v chování během školního vyučování. Na co se do školy těší a na co netěší. Co ho baví a co ne (oblíbené x neoblíbené předměty, činnosti, přestávky versus vyučovací hodiny, komunikace s učitelem x komunikace s vrtstvníky). Pokuste se zjistit vztah rodiče/rodičů dítěte ke škole obecně i ke konkrétnímu školnímu prostředí dítěte. Pokuste se interpretovat možnou souvislost mezi postojem rodiče a postojem dítěte. 3. Školní dítě a jeho svět Proveďte rozhovor se školním dítětem, které navštěvuje a) 1. - 2. třídu b) 3. - 5. třídu Pokuste se zjistit, jaké jsou jeho školní i mimoškolní zájmy, jak je strukturován jeho všední den či víkend. Pokuste se zjistit, jaká je jeho motivace pro školní i mimoškolní aktivity. Jaký čas věnuje přípravě do školy, do jaké míry se do školní přípravy zapojují členové rodiny (rodiče, prarodiče, sourozenci,…). Jaký má vztah k plnění školních povinností. Jaké jsou jeho vztahy s vrstevníky, jaké je jeho/její postavení v kolektivu. Zda jsou kamarádi pouze z okruhu školy. Struktura kamarádských vztahů. 4. Postoje rodičů a dětí ke škole z pohledu učitele Proveďte strukturovaný rozhovor s učitelem/učitelkou (s učiteli) 1. stupně ZŠ. Pokuste se zjistit, jak vnímá aktuální postoje rodičů ke škole, zdali se podle něj/ní postoje rodičů různí a do jaké míry ovlivňují postoje dětí a adaptaci dítěte na školní prostředí. Jaké jiné faktory podle nich ovlivňují adaptaci dítěte na školu a kterým faktorům přikládají největší význam. Pokud se jedná o učitele/učitelku s delší praxí nebo učitele/učitelku, který učil na více školách, můžete se pokusit o srovnání. Zdali došlo v průběhu času nebo v jiné škole ke změně postojů rodičů. Místo strukturovaného rozhovoru můžete vytvořit také dotazník, který předložíte více učitelům.V takovém případě se pokuste o srovnání.