Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Princip vývojového směru (dle A. Gesella) 21 A. Gesell 4Formuloval zákony psychomotorického vývoje Kojenecký věk (4/6 - 12 t.) 4Zákony psychomotorického vývoje - Arnold Gesell: 4 41. Princip vývojového směru (gradientu) a)Postup kefalokaudální b)Postup proximodistální c)Postup ulnoradiální 42. Princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí 43. Princip funkční asymetrie 44. Princip individualizace 45. Princip autoregulace 1. Princip vývojového směru 4Princip vývojového směru: –postup kefalokaudální –postup proximodistální –postup ulnoradiální – 1. Princip vývojového směru psychomotorický vývoj 21 2. Princip spirálového vývoje funkcí flexorů a extenzorů 4 3.Princip funkční asymetrie 4 4. Princip individualizace 4 5. Princip autoregulace 4 Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc 24 Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc 25 Vývoj hrubé motoriky 4Tříměsíční dítě –v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkama otevřenýma –v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená –ve stoji se vzpírá jen málo –na bříšku se začíná opírat o předloktí Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc 26 Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc 27 Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc 28 Vývoj hrubé motoriky 4Šestiměsíční dítě: –spontánně se přitahuje do sedu –s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) –aktivně se převrací z břicha na záda Vývoj hrubé motoriky 6.měsíc 29 Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) 4Šestiměsíční až devítiměsíční dítě –začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena –připravuje se k lezení Vývoj hrubé motoriky 7.měsíc 210 Vývoj hrubé motoriky 8.měsíc 211 Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) 4Devítiměsíční dítě: –leze po čtyřech –pokouší se pohybově osamostatnit –dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory –vzpřimuje se do stoje u opory –vnímá hloubku Vývoj hrubé motoriky 9.měsíc 212 Lezení 213 Psychologické aspekty kojeneckého lezení –Dostane se sám –Značky –Velikosti Lezení - pokrač. –sociální implikace –vstupují do nových sociálních situací –jde o výrazný posun směrem k získání sebedůvěry Vývoj hrubé motoriky 4Dvanáctiměsíční dítě: –chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku –samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období Vývoj hrubé motoriky 11. a 12. měsíc 214 Rané senzorické schopnosti Zraková citlivost 4Průkopnická práce FANTZ (1963) v oblasti zrakových schopností podnítila celou řadu dalších studií, které ukazují, že vizuální projevy jsou od narození: 4 Zraková citlivost 4Selektivní 4Konfigurace 4Pohyb Experimenty- FANTZ 4Ukázalo se: Experimenty- FANTZ 4Novorozenec : 4rozlišuje základní tvary a barvy 4vnímá vizuální svět organizovaným způsobem 4upřednostňuje křivky a lomené linie před přímkami 4zvláště přitažlivý je pro něj lidský obličej a všechny obrazce, které jej připomínají Rozpoznání obličeje 4 vrozená schopnost 4adaptivní schopnost 4 FANTZ - rozpoznání obličeje 41-2 měsíce se kojenec dívá déle do tváře své matky, než do tváře jiné ženy 4Důležité: barva vlasů, účes 4Od 2 týdnů je novorozence schopen rozeznat základní schémata lidských tváří 47-10 měsících je schopen vnímat a reagovat na emocionální složku obrázků FANTZ - rozpoznání obličeje vp202o10 Vnímání barev 4v prvních měsících velice omezené 4ve 2 měsících diskriminuje mezi základními barvami spektra 4 4-5 měsíc schopnost organizovat různé odstíny barev do kategorii Vnímání kontrastu 4první týdny neschopnost odlišit malé elementy od sebe 42 měsíce schopnost vnímat i tyto elementy –podobné u vizuálního skenování např. obličeje Zraková ostrost 4Vzhledem k nezralosti zrakových drah je mnohem menší a dospělé ostrosti vidění dosahuje až kolem 1 roku Zraková pozornost 4Za obvyklých okolností se rychle vyčerpává, ale často může být obnovena přiložením nového podnětu. Sluchová citlivost 4Již od narození existuje schopnost sluchového rozlišování 4otáčení hlavičky ke zvukovým podnětům – 3 dny 4preference komplexních zvuků před tony 4odlišení melodií 4zvuk jazyka : diferenciace mezi hláskami ba, ga, da...(dudlík se zvukem) Rozlišování lidské řeči 4Od prvních dnů umí dítě rozeznat hlas své matky 4Má tendenci chovat se výběrovým způsobem (preferuje ženský hlas před tichem nebo neutrálním zvukem) 4Preferuje řeč adresovanou dítěti (miminku) před řeči určené dospělému Hmat a bolest 4- Hmat se rychle vyvíjí -Rychlý vývoj vnímání bolesti. 4 4To vše nasvědčuje o pokročilém neurálním vývoji, o mnohem pokročilejším, než se dříve myslelo Čich a chuť 4Zkoumání výrazů tváře na čichové podněty 4chovají se výběrovým způsobem, výrazem obličeje preferují určité vůně před jinými 4Tyto schopnosti se vyvíjejí až po druhém dni života, předpokládají určitou míru učení 4chuť – preference sladkého Čich - experimenty vp202o11 vp202o12 Rovnováha a pohyb 4Informace o poloze těla: – vestibulární aparát –proprioreceptory –přizpůsobení se optickému toku „ optical flow“ – •Tuto schopnost mají novorozenci •Vyvinuta zcela 5-9 měsíců Vnímání hloubky 4schopnost vnímat povrch prostředí 4 vyvíjí se v závislosti na nacvičené pozici Vnímání hloubky 23 Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4Hračka – šňůrka – noha 4Domácí prostředí 4Všechny reakce zaznamenávány 4 4 4Schopnost zapamatovat si rozhýbání hračky 4 Krátkodobá paměť Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 42 skupiny dětí- –stejné hračky –různé hračky – – – –SCHOPNOST mentálně inkorporovat změnu Experimenty - krátkodobá paměť Rovee - Collier (1965) 4Dlouhodobá paměť - REAKTIVACE PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE Osnova přednášky 4Emocionální vývoj 4Temperament 4Attachment: –John Bowlby - Mary Ainsworthová –vztah k matce Margareta Mahlerová 4 Emocionální vývoj - pokračování 4Uvědomování si sama sebe souvisí se sebepoznáním - poznáním své vlastní tváře 4EXPERIMENT: (M.Lewis,Brooks, 1974) Přítomnost jednotlivých typů emocí 4Zájem 4neonatální smích (bez sociální příčiny) 4úzkost (reakce na bolest) 4odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) 4Od narození } Přítomnost emocí - pokrač. 4Sociální úsměv 4Zlost, překvapení, smutek 4Strach 4Empatie, žárlivost, plachost,vina 43 - 6 týdnů 42 - 4 měsíce 4 45 - 7 měsíců 412 - 18 měsíců Temperament 4 49 komponent temperamentu, které můžeme pozorovat brzy po narození Komponenty temperamentu 1.Úroveň aktivity 2.Rytmicita, pravidelnost 3.Přiblížení nebo stažení se 4.Adaptabilita Komponenty temperamentu 45. Práh citlivosti 46. Intenzita reakce 47. Kvalita nálady 48. Těkavost 49. Rozsah pozornosti Typologie temperamentu: Thomas, Chess,1977 4Snadné dítě 4Obtížné dítě 4Pasivní dítě