Vývojová psychologie I Prezentace z 3. přednášky v JS 2008 Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU PROSOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ NOVOROZENCE A BATOLETE Prosociální chováni novorozence 4 Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) 4 Úchopový reflex 4 Plazivé reflexní pohyby To vše svědčí o možnostech rozvoje sociálních dovedností již v tak útlém věku: Prosociální chováni novorozence 4 Pláč a křik (matka umí rozlišit mezi křikem z hladů, strachu a úzkosti) 4 Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí (radost, strach, nechuť, odpor, vztek...) Hanuš Papoušek 4 Intuitivní rodičovské chování Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) 4Trvá několik sekund 4Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) 4Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) 4Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) 4Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. 4Oslabení 4Odvrácení zájmu Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Matka nereaguje přiměřeně na rytmus dítěte, že jej např. zavaluje podněty, bez ohledu na jeho momentální stav. 4To vede k: –dítě ztrácí zájem o sociální interakci; –upadá do apatie; –angažuje se v krátkých, neuspokojivých pokusech o kontakt. 4 Asynchronizované interakce matka - dítě 4To bývá způsobeno: –nedostatečná schopnost matky reagovat na potřeby dítěte, nedostatek empatie –X –když jde o dítě zvláště dráždivé, s nepravidelným biorytmem, které reaguje na jakýkoliv pokus matky negativní emocí Asynchronizované interakce matka - dítě 4 Občasná asynchronie je pozorována u všech rodičovských párů 4 Etologie Konrad Lorenz, Nikolaas Tinbergen Etologie ve vztahu k VP 4Zabývají se chováním zvířat 4Kladou větší důraz na genetiku a evoluci 4Instinkty ve studiu chování – Instinktivní chování 4 vrozeně determinováno 4specifické pro určité druhy 4musí se objevovat u všech příslušníků druhu ve stejné formě 4 4 4vzorce reakcí, které zvíře projevuje při péči o své mládě je příkladem Vtištění 4Typ raného učení Spouštěče 4Jde o podnět z prostředí, který spouští chování, jenž je pro určitý druh specifické. Teorie attachmentu (teorie přimknutí) 4John Bowlby (1907 - 1990): 4 4otázky sociálního a emocionálního vývoje dítěte 4otázka vytváření citové vazby dítěte k prvním a nejdůležitějším lidem života Bowlby Attachment -pokrač. 4Vytvoření bezpečné a jisté citové vazby s tímto pečovatelem (většinou matkou)- přimknutí- považuje za jednu ze základních potřeb člověka Vývoj attachmentu 41. Fáze (od narození - 3 měsíce): Nediskriminované reakce k lidem Vývoj attachmentu (pokrač.) –Smích prohlubuje attachment :“Když se dítě směje, chce být pečovatel jen s ním, směje se na něj také, „vykládá“ mu, hladí ho a možná ho i zvedne.“Bowlby, 1982. - Smích prohlubuje interakce lásky a péče Vývoj attachmentu (pokrač.) 42. Fáze (3. - 6. měsíc) 4Více diskriminované reakce k lidem 4 Vývoj attachmentu - pokrač. 43. Fáze (6 měsíců - 3 roky) 4Diskriminované reakce k lidem 4mezi 7. – 8. měsícem se objevuje 4 „strach z neznámého“ 4 - považován za důkaz attachmentu Attachment - pokrač. –lezení: aktivní následování rodiče. Attachment - pokrač. –Naopak děti se sami vzdalují od matky. To je v situacích, kdy berou matku jako bezpečnou základnu (secure base), ze které provádějí průzkumy. Attachment - pokrač. –Na základě každodenních interakcí si dítě vytváří představu, že matka je dosažitelná a vnímavá Attachment - pokrač. 44. Fáze (3 roky - konec dětství): Partnerství Attachment - pokrač. –„Představa, že zůstanu sám, je jedna z největších obav provázející celý lidský život. Můžete tento strach chápat jako neurotický, hloupý nebo nezralý, ale je pro něj dobré biologické vysvětlení. Během celé lidské existence jsou lidé nejlépe schopni zvládat krize a čelit nebezpečí s pomocí někoho jiného. Potřeba blízkých vztahů (attachmentů) je součástí naší přirozenosti.“ (Bowlby, 1973) Bowlby - oblasti výzkumu 4Institucionální deprivace 4Tyto jedinci neměli v dětství možnost imprintingu žádné lidské postavy a vytvořit s ní láskyplný vztah. 4Kritická doba do 8 - 9 měsíců 4Možnost terapeutické intervence 18 - 24 měsíců Bowlby - oblasti zájmu 4Separace (Bowlby, Robertson, 1952, 1957) –1. Fáze protestu –2. Fáze zoufalství –3. Fáze odpoutání od matky – Mary Ainsworth Ainswth Mary Ainsworth 4 4Ainsworth: jak se liší typy výchovy ve smyslu rozvoje zdravého attachmentu Mary Ainsworth 4- ovlivněna studiem attachmentu u opic opice Ainsworth 4Vyvinula metodu „Test neznámé situace“ “Strange situation test“- Test má 8 následujících sekvencí: 4 1. matka a dítě vchází do neznámé místnosti 4 2. matka si sedá a dítě má možnost volně se pohybovat Ainsworth - pokrač. 43. Přichází neznámý člověk 44. Matka jde pryč, opouští dítě s neznámým člověkem 45. Matka se vrací zpět, cizí člověk odchází 46. Matka odchází, nechává dítě samotné v místnosti 47. Neznámý člověk se vrací 48. Cizí člověk jde pryč a matka se vrací Ainsworth - pokrač. 4Pozorovala 1 roční děti a objevila 3 základní typy attachmentu 41.Bezpečné přimknutí. Ainsworth - pokrač. 42. Úzkostné vyhýbavé přimknutí Ainsworth - pokrač. 43. Úzkostné - ambivalentní přimknutí – Ainsworth - dokončení 4V roce 1986 přidán (Main, Solomon, 1986) ještě jeden typ: 44. Přimknutí desorientované - desorganizované Ainsworth - pokrač. Trvalost vzorců chování 4Opakované výzkumy: –zjistilo se, že děti klasifikovaní v 1 roce jako bezpečně přimknutí se takto chovaly až do 15 let. Trvalost Attachmentu - dospělost –Dospělí mají určité představy a pocity o vlastním attachmentu a jejich postoje ovlivňují způsob, jakým jednají se svými dětmi – 41997 Main, Goldwyn Trvalost attachmentu - dospělost 1.Autonomní respondenti 2.Odmítající respondenti 3.Stále se soustřeďující na dosažení attachmentu Bowlby + Ainsworth shrnutí 4 Nový pohled na chování dětí; 4 Podnítili stovky výzkumů: zejm. metoda Ainsworthové - jednoduchá metoda, umožňující predikci chování; 4 Nový pohled na lidské vztahy. Bowlby + Ainsworth shrnutí 4Jay Belsky (1999) 4Kagan (1984) Attachment k otci M. Mahlerová - raná stadia vývoje ega 4 Psychoanalytický pohled na vývoj člověka 4 Rozvoj vztahu s matkou: 41. Autistická fáze M. Mahlerová 42. Fáze symbiotická (asi ve druhém měsíci) – M. Mahlerová 43. Separačně - individuační fáze (S-I) (4.-5. měsíc) –diferenciační –praktikující –znovusbližovací –objektní stálosti Vztah matka - dítě 4 Dvojná vazba (double bind): narušení rovnováhy, porucha v oblasti komunikace, která není jasná a jednoznačná. –Matka poskytuje dítěti vzájemně se vylučující informace (svým projevem ubezpečuje dítě o své lásce a zároveň ho odstrkuje). –jedno sdělení bývá verbální druhé nikoliv; –dítě není schopno porozumět a reagovat. Předškolní období Motorický vývoj 4Změna proporce těla 4Skeletární zrání 4Lateralizace 4Motorický vývoj – koordinace s dalšími schopnostmi 4Stále větší automatizace Motorický vývoj 42 roky 4Chůze, běh – s nohama od sebe 4Snaha uchopit předměty oběma rukama 43 roky 4Nohy blíže u sebe během chůze i běhu 4Pohyb celkově hladší 4Úchop jednou rukou 4 Motorický vývoj 44 roky 4Umí měnit rytmus chůze 4Umí přeskakovat překážku 4Větší fyzická síla, koordinace 45 roků 4Umí jít a držet rovnováhu i za ztížených podmínek 4Jednoduše přeskakuje překážku 4Umí si zapnout knoflík, zip, někdy i tkaničky, nůžky, štětec... Jemná motorika 4Stále problém s přesnou jemnou motorikou Učení a motorika - podmínky pro rozvoj motoriky 41. Připravenost 42. Procvičování 43. Pozornost 44. Motivace 45. Zpětná vazba 4 Kognitivní vývoj Jean Piaget Předoperační myšlení Pokroky v mentální reprezentaci 4 Jazyk 4 Myšlení Hra „na něco“ 4 Vývojové determinanty •Postupná nevázanost na realitu •Menší orientace na sebe •Komplexnější schémata Dvojitá reprezentace 4 4 42 leté děti X 3 leté děti Dvojité reprezentace 4schopnost vidět symbolický objekt jako objekt a jako symbol – snímek místnosti 4 4nedovedou odlišit, že model je jak domeček pro hračky, tak model skutečného domečku sejmout0029 sejmout0001 Kresba - Dvojitá reprezentace 4Vývoj: 41. čmárání 42. obrazová hodnota kresby 43. schématické kresby – Vývoj kresby 4čmárání 43 roky- stadium tvarů (6) 4kombinace tvarů 4seskupování tvarů 44-5 roků stádium obrázků Čmárání – 2 roky sejmout0016 sejmout0017 Vývoj kresby- Kellogg kresba Vývoj kresby- Kellogg kresba kresba2 Kresba lidské postavy 43,5 roku – obličej 4ruce nohy – cefaloid, hlavonožec 4oči, ústa, nos, vlasy 4trup – ne vždy Kresba postavy vyvoj1 Kresba postavy vyvoj2 sejmout0020 „Holčička s čepičkou“ sejmout0019 Kresba postavy 4po 5. roce - kresba dvojdimenzionální 4trup 46 roků – detaily- oblečení znaky průhlednosti 47 roků – zpřesnění proporcí – umístění i velikost 48 roků – profil 49 roků – pohyb 410 roků - stínování, perspektiva sejmout0021 Vliv nácviku – Nová Quinea 15 let sejmout0016l Předoperační myšlení Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení 1.Egocentrismus 1.Neschopnost vnímat a popsat perspektivu druhého člověka 2.Egocentrismus v řeči Piagetův experiment sejmout0031 4 vp206o01 Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení vo206o02 Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné, intuitivní myšlení –Dítě není schopno se oprostit od vlastní představy. –Nejde o sobectví, ale jde o centralizaci u těchto malých dětí. Jsou zaměřeni na vlastní pohled a nejsou schopny vnímat simultánně pohled jiný. – Kognitivní vývoj J.Piaget: Názorné myšlení 1.Egocentrismus Centralismus 2.Animismus 3.Fenomenismus 4.Magičnost 5.Antropomorfismus 6.Artificialismus 7.Absolutismus 2. Neschopnost konzervace Experimenty – konzervace množství Experimenty – konzervace množství vp206o03 Experimenty – konzervace množství vp206o04 Experimenty – konzervace množství vp206o06 Experimenty – konzervace množství vp206o07 sejmout0008 Experimenty – konzervace množství 4 Interpretace: –Dítě má zachován obrysový pojem zachování jednotlivého předmětu, ale ne zachování množiny předmětů –Dítě je uváděno v omyl zvýšením hladiny nebo tenkostí sloupce – – –Neschopnost ireversibility Experimenty – konzervace množství –Centrace a decentrace – –Když přeléváme do užších a užších - dítě prohlásí „ to je míň, je to moc tenké“ - provede opravu v centraci na výšku tak, že decentruje pozornost k šířce. Experimenty – konzervace množství –Schopnost uvažovat o obou relacích současně vede k vyvození zachování množství – v operačním období (dle Piageta)