Vývojová psychologie Alena Uhrová, Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU Program přednášky 4Výuka vývojové psychologie na PsÚ FF MU 4Komentář k doporučené literatuře 4Vývojová psychologie v systému věd 4VP jako věda: předmět, cíl, metody, teorie, terminologie 4Základní pojmy VP 4Přehled teorií 4Seznámení s nejzákladnějšími teoriemi psychického vývoje 4Vývojová období: důležité pojmy 4Přehled nejvýznamnějších vývojových psychologů 4 Výuka VP na PsÚ FF MU 42 semestry 4zahrnuje: 4A. obecné poznatky a teorie VP 4B. Charakteristiku vývojových období a vývoj psychických funkcí 4C. Speciální témata VP a aktuální společenské problémy Doporučená literatura 4Základní literatura 4 4Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada 4Langmeier, J., Matějček, Z. (1968, 1974): Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství. 4Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. 4Švancara, J. (1973, 1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: SPN. 4Švancara, J. (1983): Psychologie stárnutí a stáří. Učební text. 2. vyd., Praha SPN. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie, Portál: Praha. 4 4 4Doporučená literatura 4Bouchalová, M. (1987). Vývoj během dětství a jeho ovlivnění. Praha: Avicenum. 4Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros. 4Hoskovec, J., Hoskovcová, S. (2000). Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál. str.105 –121 4Kotásková, J.: Analýza dětské hry a její využití ve výzkumu. Čs. Psychologie, 1969, 5, str. 460-473. 4Langmeier, J. (1991). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum. 4Millarová, S. (1978). Psychologie hry. Praha: SPN. 4Piaget, J. , Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál. 4Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence - chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada. str. 93 -105 4Pouthas, V., Jouen, F. (2000). Psychologie novorozence. Praha: Grada. 4Příhoda, V. (1967–1974). Ontogeneze lidské psychiky, I. - IV. Praha: SPN. 4Říčan, P. (1991). Cesta životem. Praha: Pyramida. 4Švancara, J. (1993). Geneze systémů empirické psychologie. Brno: MU. 4Švancarová, L., Švancara, J. (1980): Vývoj dětských grafických projevů. In: Josef Švancara a kol.: Diagnostika psychického vývoje. 3. vydání. Praha, Avicenum, str. 197-216. 4a další... 4 VP jako věda 4Postavení v rámci věd 4Předmět 4Cíl 4Metody 4Terminologie 4Teorie 4 Postavení VP v rámci věd 4Vztah k ostatním psychologickým disciplínám (obecná psychologie, ps. osobnosti, sociální ps., psychopatologie, metodologie) 4 4Hraniční vědecké disciplíny (filozofie, neurovědy, biologické vědy, etologie) 4 4Aplikace (klinická ps., poradenská ps., pedagogika, pediatrie, psychodiagnostika, psychoterapie) 4 4 Uplatnění vývojového psychologa 4Dětská zařízení 4dětské domovy 4diagnostické ústavy 4ústavy sociální péče 4pedagogicko-psychologické poradny 4poradenská centra 4domovy pro seniory 4.... Předmětné okruhy VP 4H. Schmidt (1978)-dle časového měřítka: 4 4studium fylogeneze lidské psychiky (různé druhy živočichů, evoluční řada) 4studium antropogeneze psychiky (vývoj duševna lidí, různé historické etapy a civilizační okruhy) 4studium ontogeneze psychiky člověka (od početí do smrti) 4studium aktuální geneze vývoje psych.procesů 4 4 Cíl 4Poznání souvislostí a pravidel vývojových změn v jednotlivých oblastech lidské psychiky Metodologie 4Výzkumné plány: 4A. průřezové 4 longitudinální 4 zrychlené longitudinální 4B. retrospektivní (anamnestické) 4 prospektivní (katamnestické) Metodologie 4Metody: 4Pozorování 4Experiment 4Analýza subjektivních sdělení: rozhovor, dotazník 4Případová studie Základní pojmy I 4Vývoj 4Psychický vývoj 4Vývojová změna 4Diferenciace 4Integrace 4Interiorizace 4Fixace 4Vývojová krize 4Senzitivní fáze 4 4 Základní pojmy II 4Oblasti psychického vývoje: 41.biosociální vývoj 4 2. kognitivní vývoj 4 3. psychosociální vývoj 4Činitelé psychického vývoje: 4dědičnost, faktory vnějšího prostředí 4(související pojmy: genotyp, fenotyp, socializace) 4Způsob realizace psychického vývoje: 4zrání, učení 4 4 Modely vývoje 4Průběhové modely vývoje pro třístupňové vývojové gradienty 4(Švancara, 1973) 4 Periodizace životní dráhy člověka 4Rozčlenění životní dráhy člověka na určité fáze 4? 1 kritérium (které) x více kritérií 4straší x novější periodizační systémy 4principy periodizace Periodizace životná dráhy člověka Vývojové teorie 41. Teorie determinace duševního vývoje 4a) Teorie empiristické (exogenistické) 4b) Teorie nativistické (endogenistické) •racionalistické •iracionalistické (instinktivistické, hedonistické) 4c)Teorie interakční (syntetické, dialektické) 42. Teorie periodizace duševního vývoje 43.Teorie individuace duševního vývoje „Nature versus nurture“ 4Environmentalismus 4x 4Hereditarismus (F. Galton) 4zkoumání dvojčat: Lurija, Švancara, Eysenck 4 4konvergence směrů-3 hypotézy (Švancara): 41. Gaussova křivka 42. Psychické stavy x chování v sociálním kontextu 43. Stupeň vývoje 4 4 Nejznámější vývojové teorie (Periodizace vývoje) 4S. Freud-teorie psychosexuálního vývoje 4E.H. Erikson-Epigenetická stadia 4M. Mahlerová 4J. Piaget (vývoj myšlení, t. morálního vývoje) 4L. Kohlber (t. morálního vývoje) 4(C. Gilliganová (t. morálního vývoje)) 4 Teorie psychosexuálního vývoje 4Autor: Sigmund Freud (1856-1939) 4 41. Orální fáze (0-1) 42. Anální fáze (1-3) 43. Falická fáze (3-5) 44. Období latence (6-12) 46. Genitální období (12- ) Erik Homburger Erikson (1902-1982) 4Osm věků člověka 41. Důvěra x nedůvěra (0-1) Þnaděje 42. Autonomie x zoufalství (1-3) Þ vůle 43. Iniciativa x vina (3-6) Þ účelnost (cíl) 44. Snaživost x méněcennost (6-12) Þ kompetence 45. Identita x konfúze rolí (12-19) Þ věrnost 46. Intimita x izolace (19-25) Þ láska 47. Generativita x stagnace (25-50) Þ pečování 48. Integrita „já“ x zoufalství (50- ) Þ moudrost Margaret Mahlerová 41. Normální autismus (0-2m.) 42. Symbiotická fáze (2-4/6m.) 43. Seperace-individuace a)Fáze diferenciace (4/6-9/10m.) b)Praktikující (9/10-15/18m.) c)Znovuzbližovací (15/18-36m.) d)Konzolidace individuality (36 m.-) 4 J.Piaget (1896-1980) 4Genetická epistemologie-teorie vývoje myšlení 41. Senzomotorické stadium (0-2r.) 42. Předoperační stadium (2-7 r.) 4a) Stadium symbolického a předpojmového myšlení (2-4) 4b) Stadium názorného myšlení (4-7) 43. Stadium konkrétních operací (7-11) 44.Stadium formálních operací (11/12- ) 4Pokračovatelé: neopiagetovci 4Vyhledávání problémů (P.Arlinová), dialektické myšlení, postformální myšlení 4 4 4 Teorie morálního vývoje 4J.Piaget- 4-30.léta: 3 základní etapy vývoje morálky, kt. Odpovídají etapám poznání světa: 4 41. Heteronomní morálka 42. Autonomní morálka 43. Dítě přihlíží k motivům jednání 4 Lawrence Kohlberg 4Navázal na J. Piageta a rozvinul jeho teorii (60.léta) 4Stadia vývoje morálky: 41. Předkonvenční stadium a)Heteronomní stadium b)Stadium naivního instrumentálního hédonismu 42. Konvenční stadium a)Shoda s ostatními „morálka hodného dítěte“ b)Morálka svědomí a autority 43. Postkonvenční stadium a)Morálka jako forma společenské smlouvy b)Morálka vyplývající z univerzálních etických principů 4 a) 4 Mužská x ženská morálka 4Carol Gilliganová 4Kritika teorie L. Kohlberga aj. Piageta 4„morálka spravedlnosti“ x „morálka péče“ 4Alternativní vývojová sekvence ženské morálky 4-později připouští, že prvky u obou pohlaví, ale jsou rodově specifické 4 4Lit.: H.Heidbrink (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: portál. Významní představitelé I 4J.A.Komenský (1592-1670) 4J.Locke (1632-1704) 4J.J:Rousseau (1712-1778) 4Ch.Darwin (1809-1882) 4 4Empirické výzkumy ontogeneze: 4Darwin, Tiedman, Teine, Montbeillard 4 Významní představitelé II 4W. Prayer (1841-1897) 4 4Granville Stanley Hall (1844-1924) 4 4James Mark Baldwin (1861-1934) 4 Významní představitelé III 4Vídeňská škola: 4Manželé Karl a Charlotte Bühlerovi 4Ženevská škola: 4Edouard Claparéde (1873-1940) 4 Jean Piaget (1896-1980) 4Pařížská škola: 4Alfred Binet (1857-1911) 4 H. Wallon (1879-1962) Česká a slovenská vývojová psychologie 4Brněnská škola: Rostohar, Kratina Chmelař, Konečný, Kolaříková 4 4Příhoda, Čáda 4 4Langemeier, Matějček, Švancara, Krejčířová, Vágnerová