Komunikace Nejčastější definice: „Proudění informací ze zdroje k příjemci“. Vzhledem k tomu, že původně latinské communicare znamenalo „činit něco společným, společně sdílet“, Hausenblass l97l (in Vybíral : Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha 2000) definoval komunikaci jako „obcování lidí, společné podílení se na nějaké činnosti ve vzájemném kontaktu“. Dá se tedy říci, že při komunikaci nejen sdělujeme, ale i sdílíme, a to i tehdy, když jen mlčky přihlížíme, jak si jiné dvě osoby vyměňují slova nebo pohledy. Tím, že s někým komunikujeme, můžeme měnit druhého člověka, ale měníme i sami sebe. Funkcí komunikace je: 1) informovat – předat zprávu, oznámit něco 2) instruovat – navést, naučit 3) přesvědčit – získat někoho na svou stranu, ovlivnit, příp. zmanipulovat 4) pobavit – rozptýlit, rozveselit druhého, sebe Motivace ke komunikaci: 1) kognitivní – předávání smyslu (podělení se o něco s druhými; dát vědět o tom, co si myslíme) 2) sdružovací – potřeba kontaktu (chceme navázat vztah, zažívat pocit sounáležitosti) 3) sebepotvrzovací – potvrzení vlastní identity (upřesňování mínění o sobě) 4) adaptační – upozorňujeme nebo informujeme o své roli, hrajeme komunikační hry, ukazujeme, jak jsme konformní nebo se konvencím příčíme; dáváme najevo adaptaci , záleží nám na tom, abychom byli druhými přijati, ne odmítáni 5) potřeba uplatnit se – upoutat na sebe pozornost, dát najevo to, o čem si myslíme, že nám získá u druhých respekt 6) existenciální – snažíme se oživit každodenní stereotyp, podporujeme své psychické zdraví 7) nezávazně rozptylovací – odpočinková, vedoucí k zábavě Každá kultura má vlastní návyky, tradice, rituály. Na ně jsou v ní žijící jedinci nastaveni.Je třeba uvědomovat si kontext, co s čím souvisí, co očekáváme. Komunikační situace se mění, vystupujeme jinak doma, jinak pracovišti, před dětmi. V různých situacích situacích vystupujeme v různých rolích či vnímáme změněnou pozici. Role souvisí (vzhledem k tomu, že jde o soubor očekávání ) se sebepojetím , prestižní role člověka posiluje, podřadnější ho může poškozovat. Pozor na zneužití moci! Způsoby komunikace: Watzlawick (in Vybíral 2000) uvažuje o třech polaritách: - komunikace analogová nebo digitální - komplementární nebo symetrická - komunikace o obsazích nebo o našem vztahu k adresátovi Analogová komunikace - neverbální, postojem, činem (člověk se nějak zachová), má podobu symbolů – zvukových, obrazových, pohybových aj. Analogová komunikace je častější než digitální. Digitální komunikace – nejčastěji verbální, dá se zapsat, aniž by se většinou ovlivnila obsahová stránka. Příklad převodu analogové komunikace na digitální – digitalizace – výklad snu, ale i „vykládání si, co tím druhý myslel“. Komplementární komunikace – doplňková: jeden partner je aktivní, druhý pasivní; jeden mluví, druhý naslouchá;jeden „tlačí“, druhý ustupuje. Symetrická výměna – oba se chovají stejně – chtějí, aby druhý ustoupil. Ve fungujícím vztahu je obsažena komplementární i symetrická složka komunikace. Komunikační manévr – obejití nebo vyhnutí se něčemu nepříjemnému – může vést k narušení komunikace, zamlžování. Uplatňuje se buď verbální, nebo nonverbální složka; pozor na znevažování komunikačního partnera. Diskvalifikace (Watzlawick,1986) - mlčením (tvářím se neutrálně a neřeknu nic ani na vyzvání) - vyhnutím se (přejdu jako nedůležité, co druhý řekl a mluvím o něčem jiném) - nepřímá (na výzvu partnera reaguji obrácením se na někoho jiného) - zevšeobecněním (např. „Nic jiného tě nenapadne.“, „Pořád to samé.“) - převedením tematu k něčemu nedůležitému, okrajovému Dvojná vazba (pokud jsou splněny tři podmínky) - 1) mezi oběma komunikujícími je komplementární vztah (nadřízený – podřízený; matka – dítě; manžel – manželka) - 2) jedno sdělení popírá druhé, zároveň vyslané sdělení („To nevadí, že ses ušpinila.“ A herda do zad, kterou nikdo jiný nevidí a necítí, naznačuje pravý opak.) - 3) beznadějnost situace, protože ten, komu je určeno sdělení, nemůže uniknout, vyjasnit vše Neverbální komunikace (in Vybíral: Psychologie lidské komunikace, str. 64 – 84) Verbální komunikace (dtto, str. 85 – 108) Nácvik komunikace: Sdělování - Otevřené - Jasné - Se vztahem ke skutečnosti - Bez unikání k jinému tématu - Bez zabíhavosti k bezvýznamným detailů - Vyhnout se nelogickým afektivním odpovědím Směřování: - Nevyčítat - Ctít symetrii komunikace (neopravovat, nekritizovat, nementorovat, nepoučovat) - Naučit se mluvit o pocitech Co působí na klienty při návštěvě MRP Prostředí: - První dojem při vstupu - Informace na nástěnkách, letáky - Konzultační místnost Poradcův přístup: - Přivítání - Odborná vybavenost poradce - Schopnost odkázat i na jinou institucí - Smysl pro humor Pozitiva poradce - Všímavé naslouchání - Komentování případného vlastního pocitu - Parafrázování Veřejné versus anonymní objednání (Zákon 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů; §90 vyhlášky MPSV č. 182/91 Sb. O zachování mlčenlivosti /kromě oznamovací povinnosti a zbavení mlčenlivosti klientem samým – např. v případě zpráv pro OSPOD a soudy/) - Telefonicky - Osobně - E-mailem Poučení o době trvání konzultace - Individuální do 60 min. (většinou) - Párová či rodinná 90 min. (někdy více) Počet konzultací - Jednorázová (upozornění, že v případě potřeby se lze znovu objednat, žádný klientův problém není pokládán za malicherný) - Opakovaná (součást kontraktu – většinou tři až pět, později dle zakázky navýšení počtu konzultací) První konzultace - Často má charakter informačního vypovídání - Zaměření na očekávání klienta Další konzultace - Uspořádání kontraktu, domluva počtu konzultací - Postupné vedení klienta k pochopení příčiny problému a přebírání odpovědnosti za další vývoj - Pomáhá kladení cirkulárních otázek Vliv času - Čas je dobrý pomocník – zastavit se, prozkoumat své pocity, svá očekávání - Ponechat na klientovi, jak vidí závažnost případného prodlení Poznání, že - I těžká situace může mít pozitivní ohlas - Vytáhnout problém ven z domova znamená nezahlcovat bezpečné prostředí - Mohu si představit na bezpečném místě poradny, jak bych se cítil, kdyby došlo k mému či partnerovu odchodu, rozvodu - Je třeba vážit slova - Není třeba přebírat odpovědnost za partnera a dělat jen to, nač stačím - Nebát se navštívit na doporučení poradce i jiné odborníky – psychiatrie, sexuologie Přístrojová komunikace a její zrádnosti - Mobil - Net - ICQ