Manželské a rodinné poradenství Zpracovala PhDr. Marta Pšikalová Historie manželského poradenství v Brně •Rok 1971 – ustavení poradny •Osobnosti působící v brněnském poradenství •Postupné členění poradny Služby v manželské poradně •Odborné sociální poradenství • - manželské a rodinné poradenství – cílené, krátkodobé vedení • - manželská a rodinná terapie – systematická déletrvající restrukturalizace systému • - telefonická intervence a poskytnutí informací • - psychologická krizová intervence • - nácvik soc. dovedností (asertivní chování, relaxační techniky) • - skupinová terapie a poradenství • - poradenský servis a terapie pro rodiny s dětmi v NRP Služby v manželské poradně •Sociální poradenství • - základní sociálně právní poradenství • - poskytování informací (přesměrování na jiné instituce) • - spolupráce s jinými organizacemi v rámci sítě sociálních služeb, zdravotnictví a školství Poradna,klienti a jejich kontakt s poradnou •Umístění poradny, první dojem při vstupu •Kontakt s poradnou •- www.manzelska.poradna-brno.ic.cz •- e-mailem: rodin.poradna@volny.cz (Buzkova 43) •- poradnabrno@volny.cz (Sejkorova 6) •- manzelska.poradna@centrum.cz Táborská 198 Poradna, klienti a jejich kontakt s poradnou •- telefonicky: 548 538 338 (Buzkova 43) • 548 426 611 (Sejkorova 6) • 548 538 497 (Táborská 198) • - osobně: na příslušných adresách Ochrana klientů •První kontakt: většinou se sociální pracovnicí •- informační leták o sociální službě bere si klient s sebou domů •- písemný souhlas se zavedením spisu (vyjma klientů vedených anonymně) – dle zákona 101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů a § 90 vyhlášky MPSV č. 182/91 Sb. •- sběr nezbytně nutných údajů • Oznamovací povinnost •Pracovníci poradny zachovávají o všech informacích mlčenlivost, pokud je jí klient sám nezbaví •Oznamovací povinnost se týká především týrání svěřené osoby, pohlavního zneužívání a k povinnostem patří překažení trestných činů Poskytování informací •Žádá-li soud informace o poradenském procesu a jeho výsledku v souvislosti s rozvodovým řízení a poradnu navštívili oba partneři, musí být v žádosti výslovně uvedeno, že s vydáním zprávy oba souhlasí. Písemný souhlas mohou také udělit písemně oba partneři v poradně. •Pokud souhlas vydá jen jeden z partnerů, poskytují se údaje pouze o tomto partnerovi, o druhém se konstatuje, že s podáním zprávy nesouhlasí. Počet konzultací •Jednorázová konzultace: • – klient (se) potřebuje informovat o dané problematice •- klient si chce konfrontovat své postoje •Opakované návštěvy: •- jejich počet se objeví v kontraktu, který ústně či písemně uzavírá poradce s klientem. • Kontrakt – dohoda o spolupráci •Začíná často otázkou: •- Co vás přimělo k objednání •- Jaké je vaše očekávání od dnešní návštěvy •- Kam bychom společně mohli směřovat, aby to mělo pro vás význam První návštěva – kontakt s poradcem •Co se často děje: •- popis historie soužití k současnosti •- sdělení: Vlastně nevím, jak mám začít… •- mlčení, někdy pláč (převážně F, ale i M) •- potřeba „zachránit“ vztah •- potřeba změny chování druhého partnera Poznámky nebo podržet obsah sdělení v mysli bez nich? •- ptát se klienta, zda mu občasný záznam nevadí (pokud vadí, naladit mozkovou kapacitu na max.) •- poznámkou může být otázka, která poradce napadne a mohla by zapadnout •- zapsat si výstup a případný úkol, s nímž jednotlivec či pár (rodina) odchází Záznam z první návštěvy •- kdo se jí účastnil (idiv., pár, rod., + stážista či kolega) •- očekávání klienta •- popis problému •- historie •- co kdo udělal pro řešení •- podpora •- úkoly •- reflexe klienta, domluva další návštěvy Základní formy poradenských služeb •Případová práce s jednotlivci, páry, rodinami, skupinou •Poskytnutí informace, doporučení, poradenství, terapie, psychologického doprovázení •Pomoc při zprostředkování dalších kontaktů (psychologická, zdravotnická, sociální pomoc) Cíl poradenského procesu •Dosažení alespoň relativní stabilizace a harmonizace osobnosti klienta, aby mohl přijmout sám sebe a plnit roli v oblasti partnerství a manželství, rodičovství a rodiny. •V souladu se záměrem obou klientů dosáhnout alespoň relativní stabilizace a harmonizace vztahu. •V práci s rodinou dosáhnout alespoň relativní stabilizace a harmonizace rodinných vztahů, aby rodina mohla optimálně fungovat. Vždy se preferuje zájem nezletilých dětí. Základní zásady při poskytování služeb •Respektování práv klientů • - není potřeba žádné doporučení • - služby v poradně jsou bezplatné • - klient má právo vystupovat anonymně • - povinnost všech pracovníků poradny • - zachovat mlčenlivost dle §90 vyhlášky č.182/91 Sb. • - dodržuje se zásada nestrannosti a nezávislosti přístupu ke klientovi a řešenému problému • Základní zásady při poskytování služeb •Respektování volby klientů • - k výběru pracoviště • - k přání věnovat se konkrétnímu problému • - na změnu poradce, změnu požadavku, ukončení poradenského procesu i bez udání důvodu Základní techniky práce s klientem •- rozhovor (explorace, reflexe, případné parafrázování) •- empatické a všímavé naslouchání •- někdy „pouhé“ doprovázení klienta •- pomoc klientovi (ujasnění a sdělení motivů práce) •- opravdovost poradce Některé zásady práce s klienty •Povzbudit k promýšlení potíží v poradně •Vnímat sdělení klientů jako zdroj informací, poradce není soudce ani rozhodčí •V řadě situací, které klienti předkládají, lze najít i něco pozitivního •Klientovi je dobré sdělit, že v podobných situacích se ocitá řada lidí a jeho problému budeme věnovat velkou pozornost Některé zásady práce s klienty •Současné vnímání problémů vypadá někdy hůř než jak se jeví s časovým odstupem •Pozor na slova, která nelze do úst vrátit •Poradna je často místem, kde si lze utřídit myšlenky a vést i klidný rozhovor •S pomocí poradce si může klient uspořádat postup svých kroků Některé zásady práce s klienty •Naslouchat přátelům, blízké rodině ve smyslu razantních kroků může být nebezpečné •Občas i po pláči vykoukne úsměv, nebraňme se tomu •Stojí za to povzbudit klienta ve všímavosti k jeho poplašnému zvonění Volba partnera a směřování k manželství •Co si člověk od manželství slibuje •Rozdíly v představách žen a mužů •Co také hraje roli (patriarchální, matriarchální, spolupracující přístup, klima v rodině vlastní a v rodině druhého partnera) •Instrumentální složky • - organizování chodu domácnosti, finance • - výchova dětí a péče o ně • - organizování volného času (společného i pro každého odděleně) • - sex •Tradiční pojetí mužské a ženské role - Komunikace •Definice – info od zdroje k příjemci •Motivace ke komunikaci –kognitivní, sdružovací,sebepotvrzovací,adaptační, potřeba uplatnit se,existenciální, nezávazně rozptylovací •Diskvalifikace: mlčením,vyhnutím, nepřímá,zevšeobecněním,převedením •Dvojná vazba •Nácvik komunikace (sdělování,směřování) Základní poradenské a terapeutické přístupy •Behaviorální – směřování k přímé změně chování partnerů •- navození vzájemně kladného chování manželů •- nácvik účinné komunikace •- vypracování manželské dohody o specifických změnách chování •Kognitivně behaviorální – naučit se věnovat pozornost způsobům, jak jeden i druhý docházejí ke svým závěrům •- akceptace (ujasnit si a formulovat svá přání, naučit se přijmout, co je odlišné a přizpůsobit se tomu), empaticky se sjednotit Základní poradenské a terapeutické přístupy •Humanisticko psychologický • - Virginia Satirová – důraz na otevřenou komunikaci, kdy sdělené má odpovídat tomu, co člověk cítí -Popsala typy nepružného sdělování: -Karatel (obviňování, vytýkání, kritika, napomínání) -Prosebník (podrobivá komunikace - souhlas za každou cenu, omlouvání se, snaha být usmiřovačem a zachovatelem klidu za každou cenu) • Základní poradenské a terapeutické přístupy • Computer – chladná, racionální komunikace bez vyjádřených emocí • Šašek (plané filozofování, odvádění od daného tématu, zamezení probrání problematických momentů) • V.S. kladla důraz na neposuzování. • • - Carl Rogers – nedirektivní, akceptující přístup, autentické chování poradce, podporovat klienty k vyjadřování svých pocitů a přijetí partnera, jaký je, vcítit se do něj, ale zároveň nebránit sobě ani partnerovi být sám sebou • Základní poradenské a terapeutické přístupy -O´Neilovi – otevřené manželství • -rozvíjet vlastní schopnosti a zájmy • - mít možnost zůstat sám sebou • -nemanipulovat sebou navzájem • -vyjadřovat si náklonnost, respektovat se, důvěřovat si Základní poradenské a terapeutické přístupy •Systemický přístup •- jeden prvek rodinného systému ovlivňuje dění celého systému •- poradce se tváří, že není s to rychle chápat sdělované, podporuje klienty k vyjasňování •- používá cirkulární dotazování •St. De Shazer a Insoo Kim Berg vyjádřili pravidla, která mohou klientům pomoci: •1) Nespravuj, co není rozbité •2) Dělej víc toho, co funguje •3) Když to nefunguje, nedělej to, dělej něco jiného Základní poradenské a terapeutické přístupy • •Transakčně analytický •- vychází z „hraní her“ (individuálního programování) vedeno hladem po uznání, odměně, po struktuře (jak si organizovat čas, kdy člověk nespí) •- transakce = základní jednotka společenské akce •- přenos= jednotka vzájemných společenských styků Základní poradenské a terapeutické přístupy • •Logoterapie a existenciální analýza •- zaměřena na duchovní život, smysluplné prožívání a naplnění s využitím osobní zkušenosti • •Integrativní a eklektický •- vychází z využití jednotlivých přístupů • Koluze •Definice (potlačená a odvržená pudová přání či jejich části; co si chtěl jedinec přes partnera doplnit, vede k oživení konfliktně prožívaných přání) •Analytický pohled • - narcistická • - orální • - anální • - genitální • Psychologie rodiny •Definice rodiny •Uzavřenost a otevřenost systému •Funkční rodina Dynamika rodinného soužití •Etapy •Normativní a paranormativní události •Krize • - definice • - parciální dysfunkce • - totální dysfunkce • • Rozpad manželství a rozvod •Od krize k rozvodu •Čtyři etapy předrozvodového, rozvodového a porozvodového dění •Psychorozvod • - definice dle Plaňavy • - úkoly Rodinné a manželské mýty •Předpokladem vydařeného manželství je sdílení společných zájmů •V manželství se partneři rozhodují svobodně a nezávisle •Vzájemná láska zabrání vzniku problémů a potíží •Pro manželství nejsou zakázaní a rizikoví partneři •Narozením dítěte se urovnají a vyřeší manželské spory •Partnera (partnerku) je třeba přetvořit k obrazu svému •Kdo není dokonalý, bezchybný, úspěšný, výkonný, je nehodnotnou až bezcennou bytostí •„Jak ty mně, tak já tobě“ •Jestli se mně(nám něco nedaří, je třeba najít viníka (obětního beránka) •Některé zásady jsou jasné, „svaté“, nejede přes ně vlak •Dětem je třeba se obětovat, i manželský život je třeba jim a jejich blahu podřídit •Co na srdci, to na jazyku (doma lze být upřímný a spontánní, lze si hned vše vyříkat) Rodinná psychoterapie •Přístupy • - psychodynamický • - experienciální • - behaviorální • - komunikační: • a) strukturní (S. Minuchin) • b) strategický (Haley, Lidz, Simon a Stierlin) • - komunikačně interakční (V. Satirová) Porozvodové spory o děti •Rozvod jako zásah do rodinného dění •Uspořádání kontaktů rodičů s dětmi •Respekt rodičů navzájem • - přiznání rodičovských schopností • - přiznat druhému lásku k dětem • - děti potřebují kontakt s oběma rodiči • - muž nebude fungovat jako žena, žena nebude fungovat jako muž • - zvládnutím rozvodové situace dospělí pomohou zmírnit její dopad na děti • - dítě nemá být nátlakovým prostředkem k ovlivňování druhého rodiče • - veškeré informace si předávají dospělí, dítě není transportérem vzkazů jednoho rodiče druhému •Úkol pracovníků OSPOD •Úloha soudu •Syndrom zavrženého rodiče Domácí násilí •Vymezení pojmu •Druhy násilí • - psychické • - fyzické • - sexuální •Mýty, které přetrvávají •Pozice oběti, důvody jejího mlčení •Důsledky DN •Prevence •Kam v případě ohrožení • • Syndrom vyhoření •Definice •Příznaky •Prevence