10. lekce (Bartoňkova skripta) 1. Vyskloňujte následující spojení: krásnější žena nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. snazší věc nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. odvážnější vojsko nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. hlubší moře nom. sg. nom. pl. gen. sg. gen. pl. dat. sg. dat. pl. ak. sg. ak. pl. vok. sg. vok. pl. abl. sg. abl. pl. 2. Doplňte slovesné tvary a porovnejte rozdíly: Nedeponentní slovesa: mitto accipio punio mittitur mittebatur mittetur mittatur mitteretur puniunt puniebant punient puniant punirent mitteris mittēris mittaris mittebaris mittereris punis punies punias puniebas punires mitte mitti mittite punientes Deponentní slovesa: loquor morior largior loquimur loquemur loquamur loquebamur loqueremur largiuntur largientur largiantur largiebantur largirentur loqui loquere largimini largientes loqueris loquēris loquaris 3. Vytvořte požadované pády: mulier hostis carmen animal similis simile pulchrior pulchrius gen. sg. ak. sg. abl. sg. nom. pl. gen. pl. 4. Označte tvary, které mohou být genitivem plurálu: exempla, honorum, reges, morientium, aurum, aurium, arbitrum, arbitrium, arbitrare, leviorum, ingenium, liberum, trium, multum, poetarum, magistratum, rerum, magistrum, navium, pulchrum, manuum, miserum, peiorum, ministrorum, exemplarium, ipsarum, ipsum, difficilium, triarium, parentium, patriarum, bellicosum, officium, humiliorum, matrimonium 5. Od daných adjektiv vytvořte adverbia: dulcis, e dignus, a, um prudens, ntis bonus, a, um turpis, e miser, era, erum simplex, icis difficilis, e celber, bris, e pulcher, chra, chrum 6. Označte slova, která mohou být adverbii, a uveďte, od jakých adjektiv jsou utvořena: suave ____________________________ acie ____________________________ acre ____________________________ vetere ____________________________ maeste ____________________________ stulte ____________________________ gere ____________________________ breve ____________________________ multum ____________________________ celere ____________________________ audacter ____________________________ facile ____________________________ simile ____________________________ dure ____________________________ tene ____________________________ leviter ____________________________ vive ____________________________ 7. Doplňte tabulku (u adjektiv uvádějte tvary pro všechny rody): pozitiv komparativ superlativ altus, a, um altior, altius altissimus, a, um maestus, a, um celer, ris, e melior, melius fortissimus, a, um callidus, a, um male industrius, a, um dissimillime humilis, e stulte sapientissimus, a, um difficilius fortis, e acerrime brevior, ius minus multus, a, um 8. Vyjadřujte srovnání nebo absolutní míru vlastnosti: 1. Topol je vyšší než dům. ________________________________________________________________________ 2. Dobří žáci mohou být lepší než jejich učitelé. ________________________________________________________________________ 3. Kdo je nejslavnější ze všech lidí? ________________________________________________________________________ 4. Římský vojevůdce byl úskočnější než nepřátelé. ________________________________________________________________________ 5. Bylo velmi nesnadné vzdělávat jeho syna. ________________________________________________________________________ 6. Co je ze všeho (tj. ze všech věcí) nejsladší? ________________________________________________________________________ 7. Král byl ze všech obyvatel nejbohatší, ale nebyl nejšťastnější. ________________________________________________________________________ 8. Had není horší než pes nebo kůň. ________________________________________________________________________ 9. Naši básníci píšou mnohem kratší básně než římští. ________________________________________________________________________ 10. V čele státu často stojí nejhorší občané. ________________________________________________________________________ 11. Kdo měl na Sicílii více soch než Verres? ________________________________________________________________________ 12. Dívky byly ve škole pilnější než chlapci. ________________________________________________________________________ 13. Kdyby váš král zabíjel zajatce, byl by pokládán za dost krutého. ________________________________________________________________________ 14. Kdyby váš král zabíjel zajatce, byl by pokládán za velmi krutého. ________________________________________________________________________ 15. Obyvatelé bránící své město bojovali statečněji než nepřátelští vojáci, kteří vedli nespravedlivou válku. ________________________________________________________________________ 16. Pracoval nejméně ze všech námořníků. ________________________________________________________________________ 9. Převeďte do pasiva: 1. Magistri discipulos maxime industrie discentes magnis praemiis afficiebant. ________________________________________________________________________ 2. Coniuratos, quibus credere non poterat, fugiebat. ________________________________________________________________________ 3. Principes homines perfidos, qui rebus novis studebunt[1], poena afficient. ________________________________________________________________________ ________________________________ [1] rebus novis studēre „usilovat o státní převrat“