KOMUNIKACE Komunikace je… * sdělování a sdílení významů mezi lidmi * proces vytváření významu mezi dvěma nebo více lidmi (Tubbs, 1991) * jednání, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů (Kunczik,1995) Základní pojmy * syntax - vnitřní struktura systému znaků nezávisle na jejich funkci (kódování, komunikační kanály, kapacita komunikace, ruchy, redundance) * sémantika - významy slov • (denotát, konotát) * pragmatika - analýza vztahů (ovlivňování, přesvědčování, přijímání či odmítání komunikovaného sebepojetí) • * Komunikace intrapersonální, interpersonální, masová Modely komunikačního procesu * Lineární * Interakční • * Transakční (cirkulární) vysílač vysílač přijímač přijímač přijímač vysílač vysílač/ přijímač vysílač/ přijímač šumy sdělení, kanály zpětná vazba sdělení, kanály zpětná vazba KONTEXT Komunikační proces * Plaňava, 1992 osobnost A záměr A transfor- mátor A sdělení transfor- mátor B osobnost B účinek B kontext kontext ZV Komunikační kontext * * Fyzický kontext * Kulturní kontext * Sociálně-psychologický kontext * Časový kontext Vysílač a přijímač * Vysílač (komunikátor, aktér, zdroj, kodér) * Přijímač (komunikant, recipient, dekodér) • •kódování a dekódování • •Komunikační způsobilost Sdělení (komuniké) * Tři speciální typy sdělení: • nMetakomunikace n nZpětná vazba * chápající, pozitivní * chápající, neutrální * chápající, negativní * nechápající • nPředběžné sdělení Šumy • * Fyzické * Fyziologické – fyziologické bariéry * Psychologické – kognitivní nebo mentální interference * Sémantické – rozdílně pochopené významy Co si sdělujeme? * Fakta * Postoje k faktům * Postoje (vztah) ke komunikačnímu partnerovi * Aktuální stav * Trvalejší osobnostní charakteristiky * Naši představu o časovém průběhu Komunikační prostředky (média) médium přenosné osobní individuální masové skryté zjevné verbální neverbální paraverbální Verbální komunikace •Komunikace zprostředkovaná jazykovým znakem a významem na něj vázaným • * Denotát – znak, který zastupuje nějaký existující či fiktivní objekt • objektivní význam sdělení • * Konotát zachycuje individuální emocionální význam • •Sociální konstruktivismus (Gergen, Goffman) •Analýza diskurzu (Harré) •Jazyk omezuje myšlení lidí (Sapiro, Whorf) n n Neverbální komunikace * Mimika * Posturologie * Kinezika – gestika * Haptika * Proxemika * Úprava zevnějšku • * Chronemika * Zacházení s předměty • Paraverbální komunikace * Vokální, ale neverbální aspekt řeči • nVlastnosti hlasu (výška, barva, rezonance, intenzita, intonace…) nDrobné oddělovací signály (pauzy, e-e, ššš ve smyslu „ticho“…) nVokalizace (při pláči, smíchu, říhnutí, zívnutí, ječení…) Komunikační axiomy z Palo Alto * Teorie komunikace (škola z Palo Alto: Watzlawick, Bavelas, Haley, Jackson) • Watzlawick, P., Beavin Bavelasová, J., Jackson, D.D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace, Hradec Králové. • 1.Nemožnost nekomunikovat 2.Obsahová a vztahová rovina komunikace 3.Fázování sledu událostí 4.Digitální a analogová komunikace 5.Komunikační vztahy • symetrický • komplementární • metakomplementární Komunikační styly •Plaňava (1996) • * Konvenční * Konverzační * Operativní * Intimní • •Plaňava, I.(1996). Jak (to) spolu mluvíme. MU, Brno. • Dimenze osobnosti a komunikace * Dle Plaňavy (1996) •Inteligence I •Vstřícnost x agresivita V •Otevřenost x uzavřenost vůči zpětné vazbě Z • I V Z anděl 1 1 1 ovečka 2 1 1 kmotr 1 2 1 balvan (rváč) 2 2 2 pistolník 2 2 1