Katakomby v Ŕímě S. Sebastiano S. Sebastiano, známý od 4. století také jako memoria apostolorum Z dosud prozkoumaných lokalit je podzemní prostor pod kostelem S. Sebastiano nejvýznamnějším zdrojem informací pro život a praxi raně křesťanských komunit. Jejich význam byl pro rané křesťany spojen s tradicí o umístění hrobů dvou nejvýznamnějších apoštolů. Ještě na počátku 20. století archeologové předpokládali, že memoria je shodná s mauzoleem připojeným k západnímu okraji S. Sebastiano (51). V roce 1915 byl zahájen průzkum podzemních prostor, který vedl k rozsáhlým objevům, které odhalily triclia, místo postupně vybudované kolem 250 v části pohřebiště používaného jistě před 200 nekřesťany. Snyder 2003: 182-183. Rekonstrukce konstantinovské basiliky Katakomby S. Sebastiano, nástěnné fresky Pohled dopodzemních chodeb ukazuje atmosféru těchto prostor, které byly určeny k pohřbívání zemřelých. Ukazuje, že raní křesťané neměli propracovaný sytém představ o smrti, nýbrž pokračovali v praxi řecko-římské kultury. www.vatican.va/roman_curia/pontical_commisions Části podzemí – místa: memoria a triclia Západní stěna byla původně cella s možným kultickým přislušenstvím (H-F), severní stěna je zadní stěnou řady kolumbária, jižním směrem je orientována zeď se slavnými graffti (A-B). Uspořádání prostoru a graffiti objasňují bezpochyby účel tohoto místa. Jedná se o částečně zastřešený prostor vybudovaný jako místo pro kult zemřelých (Petra a Pavla). Kolem stěny s graffiti je průběžná lavice (v. 0,05 m, š. 0,037 m), na konci lavice byl pramen (A) a menší lavička na odložení nádob a dalších předmětů. Je možné, že lavice původně byla také kolem zadní stěny kolumbaria. Grafitti se v mnoha případech vztahují k refrigeriu – společnému jídlu se zemřelými, které se na těchto místech odehrávalo ve dnech výročí jeich smrti. Podle tradice je právě zde memoria apostolorum - a Petr s Pavlem jsou v mnoha z nápisů oslovováni, přestože jejich hroby zde archeologicky doloženy nejsou. Snyder 2003: 184. Refrigerium – graffiti Graffiti, části omítky s vyrytými nápisy www.vatican.va/roman_curia/pontical_commisions Rekonstrukce graffiti: o Petro et Paulo Tomius Coelius refrigerium feci (latinsky psáno řeckou alfabetou) o [Petr]OSKAI [Paulo]S SYNTÉPÉSATE TÚS DÚLÚS PNEUMATA HAGEIA SYNTÉPÉSAT [anagismois ete] Petře a Pavle ochraňujte své služebníky, svatí duchové ochraňujte ... refrigerium – (řec. ekvivalent anagismois). o XIII Kal Apriles refrigeravi Parthenius in deo et nos in deo omnes 13 dnů před Kalendami dubnovými se konalo refrigerium, Parthenius v Bohu a všichni v Bohu. o Petre et Paule in ment abete ...sinum in r[ef]ri[g]erium. Petře a Pavle myslete na hříšníka během refrigeria. o ...Celeri[nus] v idus Aug[ustas] Saecul[ari II] et Donat[o II Cos]. Celerinus 9. srpna 260. (Umožnil přesnější určení doby používání traclia jako martyria). Snyder 2003: 251-258. o Paule ed Petre petite pro Victore Společná hostina Účastníci jsou usazeni u stolu ve tvaru oblouku, po stranách jsou dva nápisy: IRENE DA CALDA, Ireno, podej hrnec (horké jídlo) a AGAPE MISCE, Agapé, namíchej (víno). Slova jsou adresována ženě vpravo, která víno již namíchala a rozděluje je společně s mladým pomocníkem. (Katakomby sv. Petra a Marcellina) Snyder 1999: obr.28; 163. Chléb a ryby, Kalixtovy katakomby Chléb a ryby jsou obvyklou výtvarnou zkratkou odkazující ke společnému jídlu. www.vatican.va/roman_curia/pontical_commisions Společné jídlo agapé/rerfrigerium Vyobrazení společného jídla v katakombávh Petra a Marcellina je doplněno nápisy: vlevo je žena jménem Agapé žádána, aby (nám) namíchala (víno) (AGAPE MISCE NOBIS) na pravé straně je možné rekonstruovaný nápis číst jako PORCIA BIBA, Porcio, na zdraví, tj. přípitek zesnulé Porcii, která byla pohřbena v tomto výklenku, locullus. Snyder 1999: obr.27; 163. Banket Rekonstrukce římského banketu v tricliniu Mensa Mensa pro agapé Kamenná deska překrývající hrob byla využívána jako stůl při hostinách se zemřelými - refrigeriu. Reliéfem vyznačené mísy nebo talíře určují místo pro ryby, chléb, pečivo a prohlubeň vlevo nahoře pro víno. (Severní Afrika) Snyder 2005: 170. Graffiti znázorňující rybu kotvu a chrismon www.vatican.va/roman_curia/pontical_commisions