Baroko pérola barroca = v portugalštině perla nepravidelného tvaru. V italštině to znamená příliš komplikovanou figuru, čili něco zbytečně složitého. Termín vznikl ex post, měl spíše pejorativní přídech ve francouzštině "baroque" znamená vlnitý, zakřivený. Architektura Nejvýznamnějšími barokními architekty jsou Italové: architekt (také malíř a sochař) Gian Lorenzo Bernini, Francesco Borromini Na tyto vrcholné italské architekty navazuje řada dalších významných italských i zaalpských architektů. Především, Johann Bernhard Fischer von Erlach, Lucas von Hildebrandt, a také rozvětvená rodina Dientzenhoferů, jejíž dva členové, otec Kryštof a syn Kilián Ignác, působili převážně v Českých zemích. Dalším významným architektem působícím v Českých zemích je Jan Blažej Santini-Aichl. http://www.zamekzdar.cz/user_img/gallery/180/zelena_hora_unesco_1b.jpg http://www.vacanta-italia.net/var/albums/Roma/Atractii/Biserica%20San%20Pietro%20Vatican%20Roma%20A tractii%20Vatican%20Roma.jpg?m=1305798302 Malířství Caravaggio, Diego Velázquez, Peter Paul Rubens, Rembrandt van Rijn, v českých zemích Karel Škréta, Petr Brandl a Václav Vavřinec Reiner. http://www.art-trade.de/cache/Kuenstler/Rubens/Rubens-Maria-mit-dem-Kind_500.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTq1j2j2BB8OMQcaC3PqPm24J0taobUD9eayAY3LIMucGvt9Tb5SA File:Rembrandt Christ in the Storm on the Lake of Galilee.jpg Rubens: Maria s dítětem Brandl: Hrabě Sporck Rembrandt: Kristus v bouři na jezeře galilejském (biblický výjev) Sochařství Ital Gian Lorenzo Bernini – sochy v pohybu, gesta, rozevlátý šat. V českých zemích rakouský sochař Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff narozený v Čechách. http://217.115.252.254:1572/Dokumenty%20pro%20studenty/Dvo%C5%99%C3%A1k%20Martin/4.%20Novov%C4%9Bk/ 2.%20Barocco/1.%20It%C3%A1lie/2.%20Socha%C5%99stv%C3%AD/1.%20Gian%20Lorenzo%20Bernini%20(1598%20-%2 01680)/2.%20Gian%20Lorenzo%20Bernini%20-%20dal%C5%A1%C3%AD%20sada/Bernini,%20Apolon%20a%20Dafne,%20 1622-24,%20Scipione%20Borghese,%20Villa%20B.jpg http://www.prostor-ad.cz/pruvodce/praha/vuva/img/nadeje.jpg Bernini: Apollón a Dafné Braun: Naděje - Kuks Brokoff, Karlův most Bukofzer Giulio Caccini (1550-1618): Nuove Musiche e Nuova Maniera di Scriverle (1614) „Tři základní věci nechť náležitě zná ten, kdo chce sólově zpívat […] Jsou to: affetto, jeho rozmanitost a sprezzatura. Affetto […] není nic jiného, než vyjádření slov a představ [básníka] pomocí různých not, rozmanitých accentů a řízení piana a forte, jež prostřednictvím zpěvu dosáhne hnutí citů v tom, kdo poslouchá. […] Sprezzatura je ono kouzlo, které dodává zpěvu nepřesný průběh osmin a šestnáctek nad několika notami, se kterými jsou hrány současně, to osvobozuje zpěv od jisté omezující ohraničenosti a suchosti a činí jej příjemným, uvolněným a ariózním […] .“ Bádání (domácí): HELFERT, Vladimír: Estetika prvních oper. In: Česká mysl, roč. XIX - 1923, s. 69 – 77. Dále M. Študent. Sprezzatura = půvab. Byl vyžadován a hodnocen jako důležitý rys dvořana a také umělce (o tom už Baldassare Castiglione v knize Dvořan - Il libro del Cortegiano – z r. 1528). V raném baroku: Sprezzatura kompoziční – zacházení s disonancemi (často nad drženým basem) Sprezzatura interpretační – punc originality, půvabný zpěv, jistá uvolněnost v rytmu G. Caccini: předmluva k Euridice (1600), S. Bohadlo (skripta) Act III Scene 5: Biondo arcier che d'alto monte Aureo fonte (Chorus) [USEMAP] Až do r. cca 1600 skladatelé předepisovali nástrojové obsazení zřídka. Jako první významný čin v tomto směru bývá uváděn Monteverdiho Orfeo z r. 1607, předtím se ovšem předepsané obsazení nástrojů objevuje již u Giovanni Gabrielliho v jeho Symphonie Sacrae z r. 1597. Poté autoři hudebních děl začali stále častěji využívat hráčské možnosti a specifické zvukové barvy jednotlivých nástrojů, avšak i v baroku můžeme ještě často nalézt předpis např. "sonáta pro housle nebo hoboj a continuo" či "sonáta pro dva melodické hlasy a continuo" apod. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThcXwhw5GNKNi7D-KLGfiaDK8dEutNQYCcqZRdHu5aMkR0SfRzTQ Tiskové vydání z r. 1609 H. PURCELL: COME YE SONS OF ART AWAY, ODE FOR QUEEN MARY, 1694 Sound the trumpet [USEMAP] Monteverdi: Madrigali guerrieri ed amorosi, Benátky 1638 Tři základní afekty, stile concitato Cesti, Cavalli, Legrenzi Luigi Rossi (?1597/8 – 1653) Narodil se v Torremaggiore v blízkosti Foggia? V Neapoli? (informace na náhrobku) Zde rozhodně studoval. Pohyboval se mezi Neapolí, Římem (zde ve službách šlechtické rodiny Borghese a později u kardinála Antonia Barberiniho) a Paříží, kde přechodně působil od druhé poloviny 40. let ve službách kardinála a pravděpodobně na přání Mazarina. Byl proslavený i jako hráč na klávesové nástroje. Oratorio per la Settimana Santa (autorství pravděpodobné, dlouho ale neprokázané) Oratorium • Části • Jazyky • Zvláštní postava Howard E. Smither: A History of the Oratorio, 1977 Christian Speck: Das italienische Oratorium 1625-1665: Musik und Dichtung, 2003 Un Peccator Pentito (Spargete sospiri) – nářek nad Kristovou smrtí a člověkem jakožto hříšnou nádobou (klíčová slova: bolest, slzy apod.) [USEMAP] D:\GRANT 2005-07\KNIHA MÍČA\Katalog_konecny\Abgesungene\5_Aria.TIF Tupian Chalumeau in C, 2 Oktaven chromatisch ohne Klappen Chalumeau jakožto předchůdce klarinetu. Hodně využívané ve střední Evropě, Telemann, Zelenka, vídeňští dvorští skladatelé, na Moravě Míča. Afektově: 1)smutek, hluboká bolest (často využívaný v pašijích) 2)pastorální charakter Ukázka árie z Abgesungene Betrachtungen Mitleiden - Seele, mach dich eilig auf [USEMAP] Do orchestru pronikaly také některé nástroje původně lidové. Hurdy-gurdy (vielle, niněra) Tento nástroj, dnes už téměř neznámý, byl v evropské hudbě velmi oblíbený a používal se od středověku až do začátku XX. století. Struny jsou rozeznívány otáčejícím se kolečkem. Melodické struny jsou vedeny uvnitř nástroje a hráč je zkracuje pomocí klávesové mechaniky s tangentami. Nástroj má obvykle jednu nebo dvě melodické struny, ovládané jednou mechanikou a laděné na stejný tón nebo v kvintě. Kromě toho mívá různý počet bordunových strun, vedených mimo klávesy a hrajících po celou dobu stejný tón. Jeden z bordunů bývá navíc opatřen vibrující kobylkou, která dodává niněře charakteristický drnčivý zvuk a umožňuje zvýraznění rytmu skladby. Niněra měla v různých dobách různé podoby; ve středověku se velká niněra pro dva hráče používala hojně i v duchovní hudbě, barokní niněra s mušlovitým korpusem si získala v XVIII. stol. oblibu na šlechtických dvorech. Později se používala spíše v hudbě světské a lidové, takže si vysloužila pověst nástroje žebráků a potulných muzikantů. Jean Martin Hotteterre: La guerre (1722), 2. část, triumf Niněra Playing the hurdy-gurdy at a local festival. 28kb [USEMAP] La guerra - ukázka Musette, „barokní dudy“, velmi oblíbený nástroj ve francouzské hudbě 17. a 18. století, proslavili jej skladatelé jako Joseph Bodin de Boismortier, Nicolas Chédeville, Jacques-Martin Hotteterre und Jean-Philippe Rameau. Datei:Gueidan.jpg [USEMAP] Hyacinthe Rigaud, 1738 Jean Hotteterre (1677-1720): Muzette en rondeau. Le nopce champetre, 1722 (vyšlo tiskem posmrtně) COMÉDIE-BALLET - tvoří jakýsi protipól k vážnému dvorskému baletu. Má často poněkud ironizující charakter. Náměty jsou buffózní, nikoli vážné. Objevují se zde mluvené formy - tak je tento typ do určité míry předchůdcem pozdějšího francouzského melodramu (Rousseau). Dále se zde používají zejména árie a ansámbly. Tvůrci této formy byli Molière a Lully. Fichier:Moliere2.jpg Forma vznikla v podstatě náhodně, jak se dozvídáme od Molièra. V r. 1661 mělo být u dvora slavnostní provedení jednoho baletu a Molièrovy komedie Les Facheux. Protože byl ale k dispozici pouze malý počet tanečníků, bylo nutno nástupy baletu rozdělit, a bylo určeno, že mezi tyto baletní vstupy bude vložena ona komedie, aby vznikly pausy umožňující tanečníkům změnu kostýmů. A aby se těmito mezihrami neztratila kontinuita divadelního kusu, bylo rozhodnuto spojit balet a komedii do souvislého díla. První jejich společnou comédie-ballet je Princesse d´ Élide (1664), po něm následovala řada dalších. Dílo Monsieur de Pourceaugnac (Pán z Prasátkova): jednoaktovka, v níž Lully sestavil dohromady zhudebněné části k Molièrově komedii a dále tuto hudbu samostatně upravil a rozšířil. Lully se tak stává tvůrcem krátké komické opery, jakési předchůdkyně opéry comique. Lully v této jednoaktovce nechává Monsigneura P. zpívat v italštině jako protipól k francouzsky mluvené Molièrově komedii (zpíval a hrál sám). Využil zde přitom známou zálibu Ludvíka XIV. v groteskně komických scénách. Le Bourgeois gentilhomme - Měšťák šlechticem - dílo pochází z 1670 La Cérémonie Turque reakce na tureckého vyslance, který nedlouho předtím navštívil Paříž. Ve scéně vystupuje Mufti, 12 tureckých zpěváků a šest tureckých tanečníků a Jourdan - hlavní postava díla. Scéna začíná tureckým pochodem - oblíbenou Lullyho formou. Pochod otvírá Mufti doprovázen derviši. Turci roztáhnou po zemi koberce a pokleknou na ně, Mufti volá s nejrůznějšími grimasami Mohameda, Turci se položí na podlahu a volají Allah. Nejrůznější nesmyslná slova, hříčky se slabikami. Zde počíná obliba v turecké tematice, která později přešla i do střední Evropy a byla populární i v klasicismu, např. Mozart – Pochod Alla turca. Autor opisu: André Danican Philidor Divadelní hra - dialogy [USEMAP] Liotard, Jean-Etienne (1702-1789) - Monsieur Levett Mademoiselle Glavany In Turkish Costumes Doklad obliby turecké tematiky v malířství – portrét Jean-Etienne Liotarda (1702-1789) - Monsieur Levett & Mademoiselle Glavany v tureckých kostýmech OPÉRA-BALLET – do určité míry tvoří analogii k italskému intermezzu. Může nést rovněž označení divertimento. Obsahuje prolog + několik entrées: balety (více než v tragédii lyrique), několik árií a sborů. Povoleny komické prvky. Je hraničním žánrem - ve Francii v té době bylo vlastně obtížné odlišit, co je ještě opera a co už je balet. Někdy mytologické náměty, spíše ale galantní imprese, jak je tomu například v díle A.Campry Galantní Evropa. Toto dílo je v dnešní době asi nejznámější operou-balletem z této doby. Také pastorální náměty. Tuto formu označují muzikologové jako rokokovou. Charakteristickými znaky jsou grácie, hravost, líbezná melodika. První výskyt: Pascal Colasse Les Saisons z r. 1695 Dále: Michael Delalande a André Cardinal Destouches, Camprův žák - Les élémens (1721). Nově potom obohatil tento typ Rameau (např. dílem Les Indes galantes - Galantní Indové). Rameau: Les fêtes d'Hébé, ou Les talents lyriques (1739), Prolog + 3 Entrées (=3 akty) Air gracieux pour Zephire et les Graces [USEMAP] PASTORALE, Pastorale héroïque- tato forma vznikla pod výrazným italským vlivem. Italské operní společnosti, které působily ve Francii, přizpůsobovaly italský kompoziční typ tříaktové opery francouzskému vkusu. To spočívalo především ve zvětšování obsazení, vkládání baletních vložek a vkládání sborů. Je to smíšená forma, netypická svým způsobem pro italskou i francouzskou hudbu. Je významná vzhledem ke sporům o francouzskou a italskou hudbu. Pastorale bylo komponováno na mytologické náměty, ideálním typem pro zhudebnění je antická tragédie. Má rovněž prolog, podobně jako tragédie lyrique. Výrazný prvek – pastorální poezie. Patří k ranému stádiu raného francouzského operního vývoje ještě před Lullym. K jejím předním tvůrcům patří ovšem i Lully s Molièrem - např. Acis et Galatée. Později komponoval tuto formu i Rameau a buffonisté. Rameau – Zaïs 1748 Prologue: Chantez oiseaux, chantez (ptačí zpěv) [USEMAP] OPÉRA COMIQUE - protipól tragédie lyrique. Produkt buffonistických bojů. Tato forma vzniká až po r. 1750. Náměty byly z venkovského prostředí, měly často pastorální nádech, obsahovaly i prvky sentimentality. Součástí byly mluvené dialogy. Pro vývoj této formy měly význam i parodie, které provázely řadu vážných oper – komponoval je např. Campra, a též vaudeville, která vykrystalizovala v lidovou hru se zpěvy provozovanou na pařížských předměstích. Technicky byl typ opéry comique nepříliš obtížný. Ovlivnil později i německý singspiel. J. J. Rousseau: La devin du village Ouverture Pastorelle pour le villageois (Pastorela pro vesničany) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dd/DevinVillage.jpg/220px-DevinVillage.jpg [USEMAP] [USEMAP] Pontus de Thiard (1512 -1605), francouzský básník a teolog: Dórský - důstojný, umírněný. Frygický - emocionální a vzrušující. Protiklad odpovídá umírněnému kultu Apollona a orgiastickému kultu Dionýsa (Boetius). Každému modu byly přiřazeny i odpovídající nástroje. Dórský – lyra, frygický – aulos (rákosový nástroj příbuzný hoboji. Běžná praxe byla taková, že hráč měl v puse dva aulosy, přičemž na každý hrál jednou rukou). Komponisté v okruhu florentské cameraty - tedy na počátku baroka - postavili na první místo slovo, pak rytmus a nakonec tón. Zpěv se musel přizpůsobit lidské mluvě a jejím expresívním schopnostem. Cílem bylo vyvolat v posluchači emoce, vyjádřené věrným napodobením pocitů nebo afektů (ve smyslu duševních hnutí). Caccini: afetto = vyjádření slov a představ básníka […] prostřednictvím zpěvu dosáhne hnutí citů v tom, kdo poslouchá. Monteverdi: 3 afekty: hněv (stile concitato), mírnost, pokora. O tom blíže SÝKORA, Pavel: Claudio Monteverdi: souboj Tancreda s Klorindou. Mezi manýrismem a barokem. Praha 2011. Afektová teorie byla postupně rozpracovávána stále podrobněji. Hudební symbolika měla podpořit afekty obsažené v hudebních dílech, které René Descartes nazývá vášněmi (passions). Cílem skladatelů bylo vyvolat v posluchačích co nejpřesvědčivěji příslušné afekty, tedy duševní stavy či hnutí mysli. O tom DESCARTES, René: Traité des passions de l'âme (1649). Česky jako Vášně duše, přeložil Ondřej Švec. Praha 2002. Vytváří klasifikaci afektů: rozlišuje 6 základních obdiv, láska, nenávist, žádost, radost a smutek, současně k nim však hned přidává další nuance. Z hudebních teoretiků rozpracovávají pak problematiku afektů A. Kircher, A. Werckmeister, J. Mattheson ad., V českém prostředí evidoval afekty T. B. Janovka – 8 základních: obdiv, láska, hněv, radost, žal, soucit, bázeň, odhodlanost Joachim Burmeister (1564-1629) První systematické přenesení rétorických figur do hudby. Návod skladatelům, jak zkomponovat duchovní vokální kompozici s řečnickými účinky na posluchače (ve smyslu antické rétoriky) Burmeister vychází z řečnické disciplíny elocutio, hudebně rétorickou figuru chápe jako ozdobu melodie nebo harmonie. Hlavní spis: Musica poetica, Roztock 1606. U Burmeistera – v jeho definicích hudebně rétorických figur - nenacházíme ještě odkazy na vyvolání příslušného afektu,to až: Athanasius Kircher: Musurgia universalis (1650). Ten přiřazuje k figurám afekty. K rozvoji učení o afektech dochází v baroku. Hudební symbolika měla - zejména v hudbě 17. a první poloviny 18. století - pro kompoziční tvorbu nezastupitelný význam. Rozvíjela se mj. také díky konceptům estetické nápodoby (mimesis), jejíž principy se v té době těšily značné oblibě. Nápodoba přírody: zpěvu ptáků (slavík, kukačka), bouřky, dále např. skladby typu La chasse – zvuky při lovu (použití horen) La Bataille imituje zvuky bitvy Johann Joseph Fux: Ouverture in d [orchestrální suita]- Pour le Coucou [USEMAP] cholerik sangvinik flegmatik melancholik soprán alt tenor bas oheň vzduch voda země zlato stříbro zinek olovo zlatá modrá bílá černá léto jaro zima podzim poledne ráno noc večer mladá dospělost mládí stáří zralá dospělost zlost, vztek láska, velká radost mírnost, klid, mírná radost, mírná lítost velká lítost, bolest Mars Merkur Neptun Saturn horký a suchý horký a mokrý chladný a mokrý chladný a suchý játra srdce mozek slezina žluč krev hlen černá žluč 110 Tirata – árie Ohně, Míča: Der glorreiche Nahmen Adami opakovací intervalová figura – epizeuxis. Ta spadá mezi akustické symboly a je v hudbě první poloviny 18. století dosti frekventovaná. Typický příklad se nachází v serenatě Der glorreiche Nahmen Adami F. A. Míči, kdy je v árii Famy (č. 2) text „Verdoppelt“ („zdvojte“) vyjádřen opakujícími se notami v koloratuře. F:\GRANT 2005-07\KNIHA MÍČA\26.6.2010_DruhaKorektura\118n.TIF J. S. Bach: Johannespassion, Bist Du nicht? Interrogatio, exklamatio recitativ před árií Ach, mein Sinn, chromatika, passus duriuscullus [USEMAP] Text vyjadřuje Hříšníkův nářek nad tím, že se žene za pomíjivými radostmi jako zaslepené dítě pekla („blindes Höllen Kind“). Slovo „Höllen“ („peklo“) je v tenoru zdůrazněno sníženým druhým stupněm, takže vzniká chromatický postup es-des-c-h (t. 8-9). Jedná se o intervalovou figuru nazývanou passus duriusculus, která chromatickým postupem pomáhá vyjádřit často negativní afekty - například hrůzy, zděšení nebo lítosti. Následuje chromatika v houslích. 150 [USEMAP] Koloratura „eitler“ – pomíjivý. Tónina c-moll je podle dobových spisů vhodná pro vyjádření smutku a žalu. Aposiopesis slovo „Ruh“(„klid“) vyjádřeno zastavením pohybu všech hlasů na fermatě. 118 115 Árie, v níž je řeč o rychlém proudu bystřiny, vedla Míču k opakovanému využití rychlých běhů smyčcových nástrojů, a to jak v instrumentální mezihře, tak i v dialogu se zpěvem. Dále následuje koloratura na slovo „corso“ („běh“). Spadá do zobrazovacích figur, koloratura na významově důležité slovo. Bas doprovázející zpěv má předepsán rychlý pohyb v šestnáctinách, což podporuje dojem hybnosti. Někdy je na koloratuře postavena celá část díla, např. závěrečné Alleluja u Vivaldiho duchovního moteta In furore giustissimae irae. [USEMAP]