HUDEBNĚ RÉTORICKÉ FIGURY (výběr) FIGURAE SUPERFCIALES 1) Hypotyposis = tzv. figury se zřejmou názorností. Zobrazení pomocí vztahu hudba-obraz, optická alegorie figura význam popis příklad slovní Anabasis stoupání, nanebevzetí, atd. (pozitivní) zobrazuje vše, co stoupá většinou mírné tempo či delší notové hodnoty stoupá vzhůru… Gloria lat. ascendus, znamená stoupání, je to stupňovitě (diatonicky, případně také chromaticky) stoupající linie spíše v mírném tempu, která zobrazuje vše, co stoupá, a to v doslovném i přeneseném slova smyslu, ale také vše pozitivní a radostné Katabasis klesání, hříchy, atd. (negativní) zobrazuje vše, co klesá většinou mírné tempo či delší notové hodnoty sestupuje… podsvětí.... lat. descendus, je opakem anabasis, vyjadřuje klesání, vše negativní, neradostné, cestu do pekla, hříchy aj. Kyklosis obklíčení, kruhy, dokonalost, krása vše, co se točí, obkroužení býva používána na začátku hudební fráze, někdy celá část Bach:Janovy pašije, sbor Herr, unser Herrscher) dokola… lat. circulatio, znamená něco jako „obklíčení", „obkroužení“. Je to melodické „kroužení" okolo jednoho tónu, dále zobrazuje všechny kruhy (prsten), ale přeneseně i dokonalost, krásu Tirata tah, závan, běh, vrhnout, blesk, šíp, pramen stoupající nebo klesající dlouhá stupnice, tempo rychlé, nikoli mírné plamen stoupá k nebi klesá na kolena rychlá dlouhá stupnice, stoupající nebo klesající, rychlý běh, který vyjadřuje: vrhnout, spadnout, klesnout, ale také blesky, šípy, seknutí mečem apod. Rozsah tiraty je delší než u anabasis či katabasis, většinou přesahuje sextu. 2) Emphasis = vyzdvižení. Figury zdůrazňující. Jde o zdůraznění, většinou pomocí opakování. Opakují nebo podtrhují obsah textu nebo slova, a to prostřednictvím různých uměleckých prostředků, nepracují však s obrazem. Existuje jich velký počet, jsou to figury nejdůležitější a nejpoužívanější. figura význam popis příklad slovní Epizeuxis opakování opakování skupiny hned za sebou musí začínat na stejné notě (do r. 1700) anděl-anděl Epizeuxis je jednou z nejčastějších a také nejsnáze rozpoznatelných figur.Epizeuxis znamená „opakování“. Je to „rétorická figura, při níž se jedno nebo více slov opakuje ihned za sebou emfatickým způsobem." (Walther 1732) Anaphora opakování opakování skupiny nikoli po sobě či způsobem ostináta anděl-Bůh-anděl Klimax stoupavé opakování 1) skupina tónů opakovaná stoupajícím pohybem 2) stoupání dvou hlasů ve stejných intervalech vzhůru-vzhůru-vzhůru lat. Gradatio, neboli „žebřík, schody", má v hudební rétorice dva významy. Buď je to skupina tónů (nebo celá fráze) opakovaná několikrát za sebou ve stoupající linii, nebo také dva, event. více hlasů stoupá ve stejných intervalech Paronomasia rozšířené opakování úsek je při opakování rozšířen o důležitý dodatek zde, zde, zde najdeme štěstí v překladu „udání přízviska“, jedná se o opakování určitého úseku, které je rozšířeno o podstatný dodatek. Augmentatio opakování úseku se změnou (zmírněním) tempa ( x à e ) 3) Intervalové figury (Figurae intervales) Exclamatio výkřik, zvolání sextový skok směrem nahoru, při silnější emoci může být i větší - až oktáva (zvolání „Erbarm es Gott!") proč!?! Interrogatio otázka stoupání na poslední slabice, obvykle o velkou sekundu, při silnější emoci může být interval větší co? Passus duriusculus krutější (drsnější) průběh chromatika v harmonickém smyslu, tj. průchod k zmenšenému či zvětšenému intervalu směrem nahoru i dolů proč to tak je? Pathopoeia vzrušení z velké vášně utrpení, hněv,strach (negativní) výjimečně:radost,smích,jásot (pozitivní) půltonový postup působící jako cizí prvek směrem nahoru i dolů zmírám utrpením (má radost je převeliká) Saltus duriusculus naléhavost velký skok (nejméně malá sexta) často také dolů, pak zdůrazňuje negativní emoce ach ne! 4) Figury v sazbě (Figurae compositiae) Polyptoton mnohotvárnost opakování fráze a to a) v různých hlasech b) na různých stupních = imitace nebo sekvence Multiplicatio znásobení zmírnění disonance přidáním většího množství not tebe, i když jsme mnoho krásného prožili, opouštím Fauxbourdon (falešný bas) lež, faleš paralelní sextakordy z hlediska kompozičního jej nacházíme hlavně v době renesance Figury pomlkové Suspiratio, „hluboké vydechnutí" nebo „vzdech". Nejčastější pomlková figura, pomocí níž se vyjadřuje smutek, zadýchání ze spěchu nebo námahy, neschopnost promluvit údivem nebo jiným zážitkem. Tmesis, „rozstříhání", rozdělení hudebního úseku, který by byl jinak plynulý, pomlkami. Aposiopesis znamená „oněmění, zmlknutí", generální pomlka. Vyjadřuje především smrt, mlčení, ale také prázdnotu, věčnost, dlouhé trvání apod. FIGURAE FUNDAMENTALES (PRINCIPALES). Nejedná se o skutečné figury ve smyslu hudební rétoriky. Nazývají se také colores, tj. plní funkci zabarvení. syncopatio rozvedená opora transitus, průchodná dlouhá nota dále sem patří např. trylek, střídavé noty atd.