MASARYKOVA UNIVERZITA FILOZOFICKÁ FAKULTA Ucitelství estetické výchovy pro strední školy Didaktika estetické výchovy II. Estetická výchova jako užité umění: Šperk Ukázková lekce Vypracovaly: Katerina Mrnuštíková Nela Fejtová 1. Definice estetické výchovy Estetická výchova v našem pojetí má za úkol studentům priblížit svět krásy a umění a to jak pomocí teoretických znalostí, tak pomocí jejich vlastních zážitků a zkušeností. Teoretické znalosti jim poskytují schopnost orientovat se v oblasti umění z hlediska casu, důležitých pojmů a osobností. Na vybrané teoretické hodiny zpravidla navazují lekce tvorby, ve kterých se studenti ucí tvorit a prožívat umění. Úkolem těchto lekcí je také hledat u studentů jejich talenty, nadání a rozvíjet jejich kreativitu. V hodinách estetické výchovy se studenti ucí vytváret si a vyjadrovat vlastní názor. Zároveň jsou podněcováni k rozvíjení vkusu a vnímání estetických podnětů okolního světa. Estetická výchova je pojímána jako spojení výtvarného, hudebního a dramatického oboru. Z našeho pohledu je prínosnější a zajímavější tyto obory nerozdělovat, ale naopak je kladen důraz na vnímání těchto cástí jako celku. Soucástí naší estetické výchovy je také osobnostní a sociální rozvoj studentů. Z tohoto hlediska je výuka zaměrena na schopnost spolupráce a respektování ostatních. 2. Kontext Téma Šperk je zarazeno do druhého pololetí prvního rocníku ctyrletého gymnázia s humanitním zaměrením. Modelová trída má celkem 24 žáků z toho 13 dívek a 11 chlapců. Estetické výchově je na naší škole vyhrazena jedna 90 - ti minutová lekce týdně. Soucástí lekce je prestávka trvající 5 – 10 minut dle aktuálního uvážení vyucujícího. Vyucující bloky jsou koncipovány tak, aby zahrnovaly teorii i praxi. Pozitivní vztah školy ke kulturnímu vzdělávání dává možnost se studenty v rámci estetické výchovy navštěvovat výstavy, galerie a koncerty. Ve trídě je k dispozici magnetická tabule, promítací plátno, dataprojektor a prehrávac na CD. Trída je usporádána netradicně - viz schéma. Žáci casto pracují ve skupinách, rozmístění lavic v naší modelové trídě podporuje jejich vzájemnou komunikaci a spolupráci. V zadní cásti trídy jsou v regálech a policích umístěny pomůcky a materiál, který slouží žákům k jejich tvorbě. Škola nám ohledně pomůcek vychází v rámci možnosti vstríc. V prední cásti trídy je prostor na odpocinek a skupinové aktivity. Stěny trídy se využívají k vyvěšování výtvorů žáků, které se týkají aktuálního tématu, spolecně se vším, co si zasluhuje větší pozornost. Schéma trídy: Téma prvního pololetí: „Úvod do estetiky“ • Základní pojmy - Krása a ošklivost - Vkus, Kýc - Umění • Vývoj estetického myšlení - Antika - Stredověk - Renesance - 17. až 19. století - 20. století - Estetické myšlení v Čechách Téma druhého pololetí: „Estetika kolem nás“ • Obraz • Stavba • Móda • Šperk • Píseň • Kniha 4. Cíle lekce • Žák si umí zaradit šperk do historických souvislostí, ví jak a kdy a z ceho byly šperky vyráběny, proc se jimi lidé zdobili. • Žák má znalosti o šperku na území České republiky. • V průběhu lekce žáci pomocí her a úkolů rozvíjí svojí kreativitu a vzájemnou spolupráci. • Žáci se ucí interpetovat svoje myšlenky a nápady. • Žáci si umí vyrobit vlastní šperk. 5. Obsah lekce • Brainstorming • Výklad • Videa • Pracovní listy • Spolupráce ve skupinách • Domácí úkoly • Skupinová tvorba • Vlastní tvorba • Diskuse 6. Plán lekce I. blok Administrativa: 3 min. Trídní kniha. Úvod + hra - hádání tématu hodiny: 5 min. Po zapsání do trídní knihy zacneme hodinu hrou. Žáci budou hádát, co bude tématem následujících lekcí: Video: Od 1:30 min. do 2:50 min. http://www.youtube.com/watch?v=saQzL3vVrZU&feature=relmfu „Tématem bude tedy Šperk. A v následujících hodinách si odpovíme na tyto otázky:“ Ucitel napíše barevně na tabuli základní „kriminalistické“ otázky. Co? Kdo? Kdy? Kde? Jak? Proč? Otázky zůstanou na tabuli až do konce prvního 90 minutového bloku. Brainstorming: 5 min. Po úvodu bude následovat Brainstorming. Žáci budou vymýšlet co nejvíce odpovědí na otázku „Proc?“. Tedy ve spojení s tématem šperk - „Proc lidé nosí/nosili šperky?“ Vyucující zapisuje nápady na tabuli. Cílem je, aby se žáci nad tématem zamysleli, ujasnili si co už vědí a zároveň se ucili vyjadrovat svůj názor a sdělovat svoje nápady. „Každý detektiv ví, že když odhalí motiv - tedy má odpověď na otázku proč - ostatní odpovědi najde mnohem snáz.“ Výklad + prostor pro otázky: 20 min. Následuje výklad na téma: Významná období šperku V průběhu výkladu jsou žákům promítány obrázky šperků - viz príloha. Vyucující má prichystané knihy o špercích, ve kterých jsou založené barevnými papírky zajímavé obrázky k tématu. Tyto knihy během výkladu kolují po trídě. Žáci si zapisují do sešitů. Existuje tedy mnoho důvodů pro nošení šperků. Jedním z hlavních je zkrášlení. Některé šperky měly symbolizovat lásku během námluv, jiné se nosily jako amulety nebo jako známka příslušnosti k určité skupině. Podíváme se teď na šperk v jeho časových proměnách. Šperky v pravěku Vlastnit krásné věci a zdobit se patří mezi jednu z nejstarších potřeb. V době pravěku byly šperky vyráběny primitivními technikami. Jako materiál sloužilo především dřevo, kámen, hlína, kosti a zuby. Ke zdobení šperků se používala perleť, lastury nebo zuby. Ozdoby z kovů se začaly nosit někdy kolem roku 2 700 př. n. l.. Nejdříve se zhotovovaly náhrdelníky a amulety. Později, s objevem kovů, to byly náramky, náušnice, spínadla, prsteny nebo pečetidla. Šperky se tenkrát nosily především jako vyjádření moci a bohatství. Za nejstarší šperky jsou považovány korálky, které lidé vyráběli už v době kamenné cca 38 000 př. n. l. Šperky ve starověku V době kolem roku 1000 př. n. l. se stále více kovářů a kovolijců začalo specializovat na výrobu šperků a dovedli toto řemeslo téměř k dokonalosti. O těchto mistrovských kouscích svědčí nálezy v hrobkách faraonů. Ve starověkém Egyptě nosili zlaté šperky pouze faraonové a jejich manželky, protože zlato připomínalo záři slunce a to symbolizovalo věčnost. Nejužívanějším materiálem, který se používal na náramky, náušnice nebo prsteny bylo zlato, stříbro a bronz. Mezi další oblíbené šperky patřily perly. Už ve starém Římě je nosili vysocí hodnostáři. K výrobě šperků se ale používalo také sklo. První skleněné korálky byly vyrobeny v Mezopotámii 1700 let př. n. l. Zajímavý vývoj daly šperkům kmeny indiánských předků. Ti korálky využívali k rituálním tradicím a samozřejmě v neposlední řadě k ozdobě svého těla. Šperky v období gotiky Gotiku datujeme zhruba od pol. 12. stol., v té době ovládly módu hlavně šperky slyšitelné jako např. rolničky a zvonky. Nosily se zavěšené kolem pasu nebo lemovaly rukávy a výstřihy. V gotice stoupl význam knoflíků díky módě úzkých oděvů. Za šperky byly v této době považovány také knoflíky, které získaly oblibu díky začínající módě úzkých oděvů. Šperky v období renesance Bavíme-li se o renesanci, myslíme tím období od 14. do 17. století. Toto období se vyznačuje především návratem k antice. Největší popularitu získaly speciální šperky a to rafinované perlové spony do vlasů a mohutné prsteny se schránkou na jed. Tenkrát bylo velmi módní někoho otrávit. Úkol: Soutěž: 8 min. (5 min. + 3 min.) Žáci jsou rozděleni do 4 skupin (dle usazení v lavicích). Úkolem je vymyslet a zapsat během 5 minut co nejvíce druhů šperků aneb „Co všechno může být považováno za šperk bez ohledu na casové období?“. Pokud vyucující uvidí, že žáci již nemají žádné nápady, ukoncí aktivitu dríve. Žáci pracují ve skupinách. Skupina, která bude mít největší pocet druhů šperků získá aktivácek. Viz hodnocení. (Aktivácek získají všichni clenové vítězné skupiny. V prípadě vítězství 2 a více skupin získávají aktivácek všichni.) Po soutěži následuje vyhodnocení a zapsání aktivácků. Pauza: 5 min. Výklad: České šperky + Videa a práce s pracovními listy: 20 min. České šperky Šperky na našem území mají bohatou historii. A to zejména druh šperků, který nazýváme bižuterie. Jsou to drobné šperky vyráběné ze skla, kovů, kůže a tak podobně. V Čechách vždy byly velmi dobré podmínky pro sklářství a tím pádem také právě pro korálky. Naše bižuterie je známá po celém světě především díky tzv. Jablonecké bižuterii. Úkol: Žáci se podívají na video o výrobě korálků a budou odpovídat na otázky do pracovních listů. (Viz príloha) Video: http://www.stream.cz/video/92725-jak-se-co-dela-koralky Korálky Jako první zacali korálky nosit ženy nebo muži? (Muži) Čeho byly v pravěku korálky symbolem? (Síly a bohatství) Kdy a kde byly vyrobeny první skleněné korálky? (V Mezopotámii, 1700 let pr. n. l) Kdo a kdy na našem území zacal korálkovat? (Keltové, 3. stol. pr. n. l.) Jaká je nejstarší technika výroby korálků? (vinuté perle) Po skoncení videa vyucující vyvolává jednotlivé náhodně vybrané žáky, kterí mají za úkol precíst otázku a svojí odpověď, vyplněnou na základě videa. Český granát Kromě Jablonecké bižuterie je Česká republika ve světě proslavená také českým granátem. Úkol: (Stejný postup) Žáci se podívají na video o výrobě korálků a budou odpovídat na otázky do pracovních listů. (Viz príloha) Video: http://www.stream.cz/video/12841-jak-se-co-dela-cesky-granat Jaký je originální název ceského granátu? (Pyrop) Kde můžeme ceský granát najít? (Na území Českého stredohorí a podkrkonoší) Kolik zhruba gramů granátků se vytěží z jedné tuny? (12 - 13g) Kdo byl Bootius De Boot, který dal jako první ceskému granátu jeho název? V kterém roce to bylo? (1609 – lékar a dvorní astrolog Rudolfa II.) Jaká je běžná velikost ceského granátu? (do 6 mm) Kdo měl ve své sbírce největší ceský granát? (Rudolf II.) Jak velký tento největší ceský granát je a kde jej můžeme dnes vidět? (Asi jako holubicí vejce, muzeum v Drážďanech) Český granát je kamenem ohně. Jak jinak je ještě oznacován? (cistoty srdce a lásky) Po skoncení videa vyucující vyvolává jednotlivě náhodně vybrané žáky, kterí mají za úkol precíst otázku a svojí odpověď vyplněnou na základě videa. Pracovní list si žáci mohou nalepit ci vložit do sešitu. Úkol: Kreslení amuletu: 20 minut Žáci se rozdělí do 4 skupin. V každé skupině mohou být vždy pouze chlapci nebo pouze dívky. Pocet clenů jednotlivých skupin je min. 5 a max. 7. Úkolem je nakreslit, jak by měl dle predstav žáků vypadat amulet se zadanou tématikou. Každá skupina nakreslí jeden spolecný návrh na tvrdý papír o velikosti A3. Vyucující má možnosti napsané na tabuli. Napsal je v době, kdy žáci sledovali videa. Možnosti výběru: Amulet pro získání lásky Amulet prátelství Amulet síly a odvahy Amulet prinášející štěstí Amulet moudrosti Amulet prinášející bohatství Amulet pevného zdraví Žáci mají na svojí tvorbu 10 minut. Prvních 5 minut slouží k vysvětlení úkolu, nachystání pomůcek a rozdělení se do skupin. Zbývajících 5 minut je žákům vyhrazeno na predstavení svého výtvoru ostatním skupinám. Návrhy amuletů budou vystaveny na nástěnce ve trídě. Závěr + úkol: 5 min. Vyucující zadá domácí úkol. Žáci budou mít za úkol prinést si dva obrázky šperku. Jeden z obrázků bude predstavovat šperk, který je dle jejich názoru krásný a druhý obrázek šperk o kterém si myslí, že je ošklivý. Na závěr budou žáci seznámeni s programem následujícího bloku. Predevším s cástí tvorby, kdy si budou vyrábět vlastní šperk. Za tímto úcelem si budou moci prinést vlastní korálky a komponenty, dle svého vkusu. Ucitel žákům pripomene, že se blíží Den matek a proto jak dívky, tak chlapci budou mít pro své výtvory uplatnění. Pro inspiraci jsou ve třídě celý týden k dispozici knihy o výrobě šperků z korálků. II. blok Administrativa: 5 min. Trídní kniha. Úvod lekce + zadání testů: 3 min. Ucitel seznámí žáky s průhěhem lekce a rozdá testy. Žáci jsou na testy i jejich formu zvyklí z predchozích hodin. Test: 10 min. Viz príloha. Zhodnocení úkolu: 5 min. Pět žáků predstoupí postupně pred trídu a predstaví ostatním obrázky, které vybral a proc. Žáci se mohou rozhodnout jít pred trídu dobrovolně, což je ohodnoceno aktiváckem. V prípadě, že dobrovolníci nejsou žádní, ucitel z žáků vybírá sám. Tvorba: 60 min. 10 min. Ucitel žáky seznámí s cinností, která bude následovat a to s výrobou vlastního šperku. Následuje príprava materiálu a pomůcek v jednotlivých skupinách. Vyucující obchází jednotlivé skupiny, kterým názorně ukáže postup pri výrobě šperku. Mezitím se mohou žáci z ostatních skupin inspirovat v knížkách o ketlování a prohlédnout si vytištěné návody. 45 min. Tvorba. Žáci tvorí svůj vlastní šperk. Ucitel prochází mezi žáky, pomáhá a inspiruje. 5 min. Ukoncení tvorby, poklizení pomůcek. Závěr a zadání úkolu: 5min. Predstavení následující lekce: Píseň. Zadání úkolu. Žáci budou mít za úkol si na príští hodinu vybrat písnicku, na jejíž melodii budou v následující lekci vymýšlet text „Trídní hymny.“ Cílem úkolu je nejen rozvoj kreativity a skupinové spolupráce, ale také budoucího využití písně. Žáci budou mít hymnu, která bude patřit jen jejich třídě. 7. Hodnocení Během celého pololetí jsou žáci zvyklí dostávat průběžné desetiminutové testy z teoretických cástí hodin. Na většinu otázek si žák vybírá odpoveď ze trí možností. U jedné ci dvou otázek žáci svojí odpověď dopňují . Testy jsou hodnoceny známkou 1 - 5. Žáci mají možnost v rámci různých soutěží a cinností získat tzv. Aktivácka, který jim může na konci roku zlepšit známku. Aktivácci jsou udělovány také za mimorádnou aktivitu v hodině. Za pět aktivácků žák získá plnohodnotnou jednicku. Hodnocení lekce Šperk: Desetiminutový test složený z otázek, z výkladů a z pracovních listů. 8. Zdroje Millerová Judith: Šperky Johnová Helena: Šperk Vilímková Milada: Egyptské klenotnictví http://www.bijoux-trend.cz/sperky.html 9. Plán lekce Aktivita Popis aktivity Instrukce Cíl Potrebný materiál Časový rozvrh Administrativa Ucitel zapisuje do trídní knihy Kdo chybí? Záznam do trídní knihy Trídní kniha Propiska 5 min. Hra - Hádání tématu lekce Žáci hádají, co bude tématem lekce Podívejte se na video a zkuste uhádnout co bude tématem lekce Naladění studentů. Video Promítací plátno Pocítac Pripojení k internetu Dataprojektor 2 min. Úvod Ucitel seznámí žáky s tématem, zapíše základní kriminalistické otázky na tabuli Tématem bude tedy Šperk. A v následujících hodinách si odpovíme na tyto otázky. Co? Kdo? Kdy? Kde? Jak? Proč? Seznámení žáků s náplní lekcí Tabule Fix 3 min. Brainstorming Ucitel položí otázku: „Proc lidé nosí/nosili šperky?“ Žáci vymýšlí odpovědi, které vyucující zapisuje na tabuli. Zamyslete se nad otázkou: „Proc lidé nosí/nosili šperky?“ Co vás napadá? Žáci se nad tématem zamýšlejí, ujasňují si, co už vědí. Zároveň se ucí vyjadrovat svůj vlastní názor a sdělovat svoje nápady. Tabule Fix 5 min. Výklad Ucitel predává pomocí výkladu žákům informace o významných obdobích šperků. Žáci si zapisují do Poslouchejte a zapisujte si poznámky. Žáci si zapisují poznámky a ucí se o významnýc h obdobích šperku Pripravený výklad Knihy s obrázky Dataprojektor Pocítac Plátno 15 min. sešitů. Během výkladu kolují po trídě knihy se založenými obrázky. Několik obrázků vyucující také promítne na plátno. Prostor pro otázky Ucitel se zeptá, zda mají žáci nějaké otázky. Pokud ano, odpovídá nebo se snaží odpověď spolecně s žáky dohledat. Je něco, co není jasné? Chtěl by někdo něco dodat, nebo se na něco zeptat? Ucitel zjišťuje zda všemu žáci rozumí, prípadně co je ještě k tématu zajímá. Žáci si ujasňují nabyté vědomosti a získávají odpovědi na své otázky. 5 min Úkol: Soutěž - Druhy šperků Žáci jsou rozděleni do 4 skupin (dle usazení v lavicích). Úkolem je vymyslet a zapsat co nejvíce druhů šperků Pokud vyucující uvidí, že žáci již nemají žádné nápady, ukoncí aktivitu dríve. „Co všechno může být považováno za šperk bez ohledu na casové období?“. Žáci se ucí premýšlet a spolupraco vat. Jako výhru mohou získat aktivácka. Papíry Tužky Hodinky 5 min. Vyhodnocení soutěže Žáci sectou pocet svých nápadů a oznámí je uciteli. Ten pak vyzve skupinu s největším poctem nápadů, aby precetla svůj seznam. Sectěte svoje nápady. Kolik vás napadlo druhů šperků? Jeden z vaší skupiny prosím prectěte, co jste vymysleli. Zjistění výsledků soutěže. Tužka Blok se známkami a aktivácky 3 min. Ucitel zapíše aktivácky. Pauza Ucitel oznámí žákům, že mají cas na odpocinek. Teď máte pět minut volno. Za pět minut se prosím vraťte do trídy. Odpocinek Hodinky 5 min. Výklad Ucitel pokracuje v lekci výkladem o Českém šperku. Poslouchejte a zapisujte si Získání vědomostí. Pripravený výklad Tužky Sešity 3 min. Video I. + II. práce s pracovními listy Ucitel pustí dětem videa. Žáci do pracovních listů vyplňují odpovědi na otázky. Dívejte se na video a hledejte odpovědi na otázky v pracovním listě. Získání vědomostí. Uložení vědomostí do paměti. Práce s pracovními listy. Pracovní listy Tužky Videa Pocítac s pripojením na internet Plátno Dataprojektor 12 min. Kontrola odpovědí Po skoncení videa vyucující vyvolává jednotlivě náhodně vybrané žáky, kterí mají za úkol precíst otázku a svojí odpověď vyplněnou na základě videa. Pracovní list si žáci mohou nalepit ci vložit do sešitu. Precti otázku a pověz nám, jakou jsi ve videu našel odpověď. Kontrola odpovědí. Doplnění správných odpovědí. Dovysvětle ní toho, co není jasné. Pracovní listy Tužky 5 min. Úkol: Kreslení amuletu Žáci se rozdělí do 4 skupin. V každé skupině mohou být vždy pouze chlapci nebo pouze dívky. Pocet clenů jednotlivých skupin je min. 5 a max. 7. Úkolem je nakreslit, jak by měl dle predstav žáků vypadat Rozdělte se do skupin. Ve skupině můžou být pouze dívky, nebo pouze chlapci. Minimálně vás může být ve skupině 5 a maximálně 7. Vyberte si z tabule téma a navrhněte jak by měl vypadat amulet. Rozvoj kreativity a práce ve skupině Papíry A3 Pastelky 15 min. amulet se zadanou tématikou. Každá skupina nakreslí jeden spolecný návrh na tvrdý papír o velikosti A3. Vyucující má možnosti napsané na tabuli. Predstavení tvorby Ucitel vyzve žáky, aby predstavili ostatním skupinám svůj výtvor. Ukažte ostatním co jste nakreslili. Proc váš amulet vypadá tak jak vypadá? Rexlefe. 5 min. Zadání úkolu Vyucující zadá domácí úkol. Žáci budou mít za úkol prinést si dva obrázky šperku. Jeden z obrázků bude predstavovat šperk, který je dle jejich názoru krásný a druhý obrázek šperk o kterém si myslí, že je ošklivý. Zapište si úkol na další hodinu. Vytvárení si vlastního vkusu. Sdělení názoru. Tužky Zápisník 2 min. Sdělení obsahu následující lekce Ucitel probere s žáky co je ceká na následující hodině a doporucí jim prinést si korálky na výrobu šperků. Poslouchejte. Můžete si dělat poznámky. Nastavení ocekávání studentů. Studenti ví, co je bude cekat a co budou potrebovat. Tužky Zápisník 3 min. Administrativa Ucitel zapisuje do trídní knihy Kdo chybí? Záznam do trídní knihy Trídní kniha Propiska 5 min. Úvod Vyucující seznámí s žáky s průběhem 2. lekce. Poslouchejte. Nastavení ocekávání. 3 min. Test Ucitel rozdá žákům pripravené testy. Vyplňte nebo zakroužkujte správné Zjištění vědomostí. Testy Propisky 10 min. odpovědi. Zhodnocení domácího úkolu Ucitel vyvolává žáky, kterí jdou k tabuli a ukazují a popisují trídě obrázky, které zvolili. Pojď nám povědět o obrázcích které jsi vybral. Proc jsi vybrat zrovna tyto dva obrázky? Zjištění, zda žák úkol splnil. Žáci trénují projev pred trídou a sdělení vlastního názoru a vkusu. Obrázky 5 min. Uvedení tvorby Ucitel spolecně s dětmi pripraví pomůcky a materiál. Vyucující obchází jednotlivé skupiny, kterým názorně ukáže postup pri výrobě šperku. Mezitím se mohou žáci z ostatních skupin inspirovat v knížkách o ketlování a prohlédnout si vytištěné návody. Pripravte si pomůcky. Kdo si prinesl korálky? Dávejte pozor. Žáci se ucí vyrábět vlastní šperk. Rozvoj kreativity. Ketlovací kleště Ketlovací jehly Ketlovací nýtky Kroužky Zapínání Korálky Knihy pro inspiraci Vytištěné návody 10 min. Tvorba – výroba šperku Žáci vyrábí šperk, ucitel obchází skupiny, pomáhá a inspiruje Tvorte. Pokus si nebudete vědět rady, privolejte si mě. Radost z tvorby. Ketlovací kleště Ketlovací jehly Ketlovací nýtky Kroužky Zapínání Korálky Knihy pro inspiraci Vytištěné návody 45 min. Úklid materiálu Ucitel oznámí žákům, že mají dokoncovat svojí práci a sklidit pomůcky. Pomalu budeme koncit. Pokliďte pomůcky. Úklid trídy. Ukoncení tvorení. 5 min. Zadání úkolu Žáci se dozví Pripravte si na Zápisník 5 min. zadání úkolu na príští hodinu. príští hodinu písnicku s pěknou melodií. Jednu na celou trídu. Tužky Příloha č. 1 – Pracovní list Český granát 1) Jaký je originální název ceského granátu? 2) Kde můžeme ceský granát najít? 3) Kolik zhruba gramů granátků se vytěží z jedné tuny? 4) Kdo byl Bootius de Boot, který dal jako první ceskému granátu jeho název? Ve kterém roce to bylo? 5) Jaká je běžná velikost ceského granátu? 6) Kdo měl ve své sbírce největší ceský granát? 7) Jak velký tento největší ceský granát je a kde jej můžeme dnes vidět? 8) Český granát je kamenem ohně. Jak jinak je ještě oznacován? Korálky 1) Jako první zacali korálky nosit ženy nebo muži? 2) Čeho byly v pravěku korálky symbolem? 3) Kdy a kde byly vyrobeny první skleněné korálky? 4) Kdo a kdy na našem území zacal korálkovat? 5) Jaká je nejstarší technika výroby korálků? Příloha č. 2 - Test 1. Co symbolizovalo zlato ve starověkém Egyptě? a) věcnost b) moudrost c) slávu 2. Jak jinak je oznacován ceský granát? a) kamenem vášně b) kamenem ohně c) kamenem života 3. Za nejstarší šperky jsou považovány korálky, které lidé vyráběli už v době kamenné. Pred kolika lety? a) cca 38 000 pr. n. l. b) cca 3 800 pr. n. l. c) cca 380 pr. n. l. 4. Kde můžeme najít ceský granát? a) na jižní Moravě b) na Šumavě c) v Českém stredohorí a podkrkonoší 5. Ze které oblasti je tento šperk? a) Řím b) Mezopotámie c) Egypt 6. Kdo měl ve své sbírce největší ceský granát? a) Karel IV. b) Ludvík XIV. c) Rudolf II. Rozepiš: 7. Čím byly zajímavé prsteny v renesanci? 8. Napiš materiály, ze kterých byly vyráběny šperky v pravěku. Příloha č. 3 - Obrázky k výkladu: Významná období šperku (Mimo obrázky v knihách) Pravěk Náhrdelníky: Náramky: Spona: Starověk Příloha č. 4 - Ketlování Slovo Ketlování je odvozeno od německého die Kette = retěz, retízek. Ketlovaný náhrdelník je složen z drátků, na nichž jsou navleceny korálky. Co budeme potrebovat? Nástroje: Základním nástrojem pri ketlování jsou kleště: Materiál: Základem ketlovaného náhrdelníku jsou "drátky", tedy správně bižuterní jehly a nýty, spojovací kroužky a pak samozrejmě korálky. Ketlovací jehly se dělí na ockové a nýtové. Ocková jehla má na jednom konci ocko, po vytvorení ocka na druhém konci se dají spojovat za sebe. Nýtová jehla vypadá jako špendlík a používá se na různá visátka a zakoncení. Základní dílek řetízku: Na ockovou jehlu navlékneme jeden nebo více korálků tak, aby nám zůstal volný konec dlouhý 6-8 mm. Konec zahneme do pravého úhlu, vezmeme kulaté kleště a stocíme ocko. Nové ocko by mělo být zrcadlovým obrazem ocka na druhém konci. Je-li mezi navlecenými korálky nějaký, který by měl volně viset (lístek, kapicka), nesmíme korálky ockem príliš utáhnout. Spojování dílků: Když máme navleceno a zaockováno několik dílků, zacneme je spojovat pomocí kroužků. K tomu nám poslouží klešticky s plochými celistmi. Do jedněch kroužek uchopíme, druhými rozevreme, navlékneme oba spojované dílky a kroužek zavreme. Zacínáme od stredové cásti náhrdelníku, což nám umožní pri práci rozhodovat, kolik dílků navleceme pro ozdobnější stred, kolika méně ozdobnými dílky budeme pokracovat po stranách a jak dlouhý náhrdelník bude. Dokončení: Nakonec na jednu stranu pripojíme karabinku, na druhou stranu asi 6 cm dlouhý retízek a na jeho konec ozdobný korálek na nýtové jehle. Práce s nýtovou jehlou je podobná jako s ockovou. Navlecete, zahnete, v prípadě potreby jehlu zkrátíte a stocíte ocko. Výsledek: K náhrdelníku si můžete vytvorit ještě náušnice: