Estetická výchova jako prostor pro užité umění: STAVBA Stavba jako prostor pro bydlení „Nejdůležitějším místem na zemi je pro nás domov. Je to místo, kam se uchylujeme odpočívat, kde se cítíme v bezpečí. Je to maličké místo na zemi, kde máme kolem sebe věci, které nás uklidňují, činí nás šťastnými a dovolují nám se uvolnit a přemýšlet...“ Vypracovaly: Martina Jirešová Kateřina Hrubá Zadání: 180 minut - ve dvou lekcích po 90 minutách I. ročník, 24 žáků 2. pololetí 1. Pojetí vyučovacího předmětu ESTETICKÁ VÝCHOVA Estetickou výchovu chápeme jako prostředek, který významně přispívá k rozvoji osobnosti člověka. Umění je specifickou výpovědí o skutečnosti, a tu také lze prostřednictvím umění poznávat a osvojovat si ji. Proto chceme v našich hodinách vést studenty k samostatné kritické percepční a tvořivé činnosti. Přály bychom si, aby naše estetická výchova vedla studenty k toleranci estetického cítění, vkusu a zájmu druhých lidí i k cílevědomé ochraně životního prostředí. Aby studenti podporovali kulturní hodnoty a měli přehled o kulturním dění. Aby se naučili vědomě uplatňovat estetická měřítka ve svém životním stylu, tříbili své komunikační schopnosti či si byli vědomi vlivu masových prostředků na utváření kultury. Cíle naší výchovy vycházejí z obsahu klíčových kompetencí RVP pro gymnázia. Při volbě témat logicky vycházíme z mezipředmětových vazeb a obsahu průřezových témat (např. českého jazyka a literatury, občanské výchovy, dějepisu či environmentální výchovy), které kloubíme s hudební, výtvarnou či dramatickou výchovou. Velký důraz klademe na prostor pro individuální realizaci a osvojování praktických dovedností. Propojujeme esencialistické pojetí kurikula s polytechnickým, potažmo personálním. 2. KONTEXT 1. výchovně-vzdělávací Vyučujeme Estetickou výchovu prvním rokem na všeobecném Gymnáziu, seznamujeme se jak se studenty čtyřletého cyklu, tak osmiletého. Výuka estetické výchovy je dotována 2 hodinami týdně. Náš výukový blok probíhá v 1.ročníku čtyřletého cyklu ve druhém pololetí. Třída čítá 24 studentů. První dva ročníky je Estetická výchova vyučována jako předmět, který má studenty uvést do aktuální problematiky Umění a kultury, není tedy rozdělen na hudební a výtvarnou výchovu. Ba naopak, do tématického i metodologického obsahu jsou začleněny aktivity: dramatické, slohotvorné, recepční, metody kritického myšlení RWCT, či kooperativní výuka. Vše vede k všeobecnému osobnímu rozvoji žáka a k formování kompetencí. Pro intenzivní individuální rozvoj studentů jsou navíc v odpoledních a večerních hodinách v prostorách školy realizovány tzv. uměleckým kroužky, v nichž se dobrovolně integrují studenti z různých ročníků případně i škol. Dlouhodobě je/bude zaveden Dramatický kroužek, Keramické dílny, Tvorba školních novin, Sborový zpěv či Fotografický kroužek. Na škole funguje tradice pořádání rozličných kulturních exkurzů do galerií, muzeí, divadel a pod. Od třetího ročníku pokračuje estetická výchova v rámci dvouletých povinně-volitelných předmětech s mezioborovým přesahem: Literární seminář, Dějiny divadla, Dramaturgický seminář při Klubu mladého diváka, Dějiny umění, Výtvarný seminář, Umělecký přednes, Redakční práce atp., nabízí se vždy podle zjištěných preferencí studentů. Výuka probíhá každý týden dvě hodiny. Studenti mají za povinnost si zvolit seminář s uměleckým zaměřením. V seminářích se slučují dvě paralelní třídy našeho malého gymnázia. Celkem 48 studentů se dělí do seminárních skupin v počtu šest až patnáct členů. Mezi témata prvního ročníku estetické výchovy patří například: Umělecké dílo nebo kýč?; Estetika životního prostředí; Člověk jako herec a režisér aneb O vztazích; Reklama a multimedialita. Tématem předešlého vyučovacího bloku byl Životní styl a móda. Na závěr této hodiny dostali studenti úkol přinést si na následující hodinu (náš blok na téma stavba) fotografii své vlastní osoby v prostředí domova: „Můj dům – můj hrad“. Po tématickém bloku Stavba jako prostor k bydlení následuje Užitá tvorba, kdy budou studenti analyzovat fenomén „Brusel“ a „retro“ a na autentických dobových materiálech tříbit své kritické myšlení a umění spolupráce. 2. materiální Naše Gymnnázium je specifické svou formální otevřeností, ale hmotnou nezabezpečeností. Předmět estetické výchovy je v prvních dvou ročnících vyučován především v domovské učebně charakteristické větším rozměrem, než mají běžné učebny. Část třídy zabírají lavice, ty se však často odsunují, a studenti jsou zvyklí pracovat podle charakteru hodiny a aktivity buď společně na koberci, nebo každý podle svých individuálních potřeb v lavici či na zemi. Naše třída je vybavena magnetickou tabulí, dataprojektorem, plátnem, CD přehrávačem a jedním počítačem pro vyučujícího. V případě, že je nutné, aby studenti pracovali na PC (např. práce v grafických programech...) je výuka přesunuta do počítačové učebny. Většina „spotřebního“ materiálu pro EV je získávána postupně prostřednictvím grantů a darů, nebo si studenti přinesou za domácí úkol. 3. CÍLE LEKCE Pro lekci „Stavba – estetická výchova jako prostor pro užité umění“, kterou jsme si specifikovaly tématem obytné stavby – „domova“, s nímž se studenti každodenně „uživatelsky“ setkávají, jsme si vymezily následující cíle: afektivní cíle: Student umí vnímat estetickou hodnotu architektury, oceňuje důležitost role architekta. Tříbí si vlastní estetický názor a hodnoty. Student dokáže naslouchat názorům svých spolužáků a reflektovat je. Uvědomuje si hodnotu vlastního domova, jeho specifik a možností změny. Svůj názor dokáže vyjádřit a obhájit ho. Zajímá se o problematiku bydlení, chce se dozvědět více informací. Je si vědom subjektivnosti hodnotových soudů, i vlastních specifických potřeb. Dokáže se vžít jak do role objednavatele/uživatele, tak i do role architekta. Získá základní vztah k architektuře jako „užitému umění“. psychomotorické cíle: Student získá základní dovednosti pro vypracování vlastního návrhu - kresby domu, naučí se odhadovat disproporce. Ovládá techniku kresby, umí nakreslit tužkou dům podle vlastní představy. Umí sepsat krátký slohový útvar – umělecký popis domova. Vytvořené artefakty je schopen adekvátně prezentovat před třídou. Ve svém každodenním životě bude následně v ideálním případě schopen vědomě vnímat a hodnotit architektonické prostředí. kognitivní cíle: znalost – Student si umí vybavit a popsat dům či byt, ve kterém žije. Student dokáže rozeznat různé funkce staveb, umí vyjmenovat jednotlivé prvky, které ovlivňují kulturu bydlení (vnější a vnitřní: finance, pozemek, lokalita, dostupnost, volba materiálu...). porozumění – Student umí doložit, jaké výhody a nevýhody mají různé typy bydlení. Dokáže popsat důvody, které ovlivňují kvalitu jeho bydlení. Umí formulovat/vysvětlit podmíněný vztah mezi interiérem a exteriérem, estetickou stránkou a funkčností. aplikace – Student umí použít poznání zákonitostí dobrého bydlení ke kritické analýze návrhů rodinné stavby. analýza – Student umí specifikovat, jaké atributy by měl mít dobře navržený dům či byt. Student dokáže porovnat jednotlivé návrhy mezi sebou, rozlišit jejich rozdílnou úroveň. syntéza – Student umí navrhnout vlastní obytnou stavbu a vytvořit její plán. hodnocení – Student dokáže zhodnotit roli architekta i uživatele v procesu vytváření stavby. Dokáže podrobit kritice a estetickému soudu návrhy staveb i jejich realizace. 4. OBSAH LEKCE Naše lekce se zaměřuje na vnímání stavby jako uměleckého díla a zároveň jako objektu naší každodennosti, kterému se nemůžeme vyhnout. Toto vnímání chceme u studentů prostřednictvím tvořivých aktivit zvědomit. Chceme, aby si student prostřednictvím vystřídání rolí uživatele a architekta stavby uvědomil komplexnost problematiky. Vztah užitečnosti a estetické hodnoty stavby. Porovnáním prací studentů se ukáže pestrost jak potřeb jednotlivých uživatelů, tak různost tvůrčí invence. Student se učí uznávat pluralitu názoru a estetického vnímání. Vnímat potřeby druhých a obhajovat své postoje ve skupině. Avšak naše lekce bude naplněna především individuální tvůrčí prací výtvarnou a slohotvornou. 1. blok 1. Evokace – myšlenková mapa (10 minut) Studenti mají 4minuty na udělání vlastní myšlenkové mapy na téma stavba. Poté učitel zapisuje na tabuli, každý student postupně přispěje svou asociací. Když studenti sami nedojdou k obytné funkci stavby, učitel je navádí otázkami (Jaké funkce ještě může mít stavba? Jaké typy staveb se nás bezprostředně týkají?) , sám může mapu doplnit. 2. Řízená imaginace (10 minut) Následuje technika řízené imaginace. Učitel požádá žáky, aby si pohodlně sedli, zavřeli oči, popřípadě si položili hlavu na lavici a představovali si v mysli situace, které jim navodí v pokojném tempu, příjemným hlasem: „Pomalu se přeneste na ulici/ cestu vedoucí k vašemu domu, zbývá vám udělat posledních dvacet kroků. Nyní si zkuste dopodrobna vybavit situaci, jak se k domu blížíte. Rozhlédněte se kolem sebe, co všechno vidíte – domy, stromy, dětské hřiště... Pokud vidíte jiné domy - jaké jsou? Stejné, jiné? Všimněte si barev fasády, jejich výšky, květin v okně ... Vidíte nějaký komín? Jsou všechny domy obytné? Rodinné, panelové, či řadové? Jaký charakter má zástavba? Nyní již stojíte před vchodovými dveřmi domu nebo zahradní brankou. Uvědomte si, co míjíte než se ocitnete skutečně před dveřmi „domova“. Pomalu odemykáte a vstupujete. Pořádně se rozhlédněte a zkuste nasát každý detail z vašeho okolí. Co vidíte, slyšíte, všimli jste si něčeho zajímavého? Jak se po vstupu cítíte? Zůstaňte na chvíli stát za vstupními dveřmi, na chodbě, v předsíni, tam kde právě stojíte, a popište všechno, co vidíte okolo. Dokázali byste jej k něčemu přirovnat? Nyní se posuneme do největší místnosti. Opět se pořádně rozhlédněte a vnímejte vše, co vidíte, slyšíte. Nábytek, obrazy, květiny...lidi. Je mezi nábytkem dostatek místa k průchodu nebo ne. Pohybujete se volně? Je zde hodně nebo málo věcí? Teď si najděte nejmilejší kus nábytku v celém prostoru. Běžte k němu. Dotkněte se ho. Vnímejte ho. Je měkký, drsný, studený, velký..... Hodí se vám tento nábytek i do jiné místnosti v domě.... Projděte si celý dům/byt, máte čas, takže si vše můžete dostatečně prohlédnout, všimnout si drobností, detailů...“ Učitel dá žákům trochu času, aby vnímali i ostatní místnosti. „Nyní se zaměřte na to, jaké vidíte barvy, jakou slyšíte hudbu, zvuky. Je-li to možné, vejdete i na balón, terasu. Podívejte se z okna. - Rozhlédněte se, čeho si můžete všímat? Vidíte daleko? Vidíte nějaké lidí? Co dělají? Chvilku je pozorujte.... .... v duchu si ještě procházíte svůj dům, pomalu se vracíte ke vstupním dveřím, otvíráte dveře, loučíte se pozdravem a odcházíte ven. Jste venku, zhluboka dýcháte, je krásné počasí, svítí slunce. Usmíváte se. Ještě se jednou ohlédněte na svůj dům a pomalu otevřete oči.“ „Při tomto cvičení jste si měli uvědomit, kde bydlíte, co dělá váš domov domovem, jaké pocity máte s domovem spojeny.“ 3. Samostatná slohová práce (25 minut) Studenti na základě zadání učitele vytvářejí popis svého domova (bytu nebo domu): „Vaším dalším úkolem bude napsat krátkou slohovou práci – popis na téma „můj domov“. Nechte se inspirovat uplynulou imaginací. Zamyslete se nad stavbou domu? Jaký je? Jak na vás působil vstupní prostor? Jak jste se cítili? Spokojeně? Vadilo vám něco? Jakou typickou situaci máte s domovem (a vaší rodinou) spojenu? Co je „gró“ vašeho domova? Byli byste ochotni se přestěhovat? Má každý člen domácnosti svůj prostor na relaxaci?“ 4. Prezentace slohových prací a diskuse ve skupině (25 minut) Pracovně jsme si pojmenovaly následující skupinovou práci jako tzv. stěhování. Studenti rozděleni do šesti skupin po čtyřech si navzájem přečtou své práce, aby o nich následně diskutovali. Mohou mluvit především o obsahové stránce práce, ale také o schopnosti autora přenést atmosféru. Cílem diskuse je komparovat podoby bydlení jednotlivých studentů a jejich osobních požadavky na bydlení. „Byli byste ochotni se přestěhovat do domu/bytu vašeho spolužáka?“ 5. Shrnutí (13 minut) Na závěr hodiny učitel shrne k čemu se studenty v dnešní hodině na téma stavba - prostor pro bydlení došel. 2. blok 1. Nákres „můj vysněný dům“ – samostatná tvůrčí práce (75 minut) Učitel studentům zadá práci na téma „můj vysněný dům“. Studenti mají za úkol vžít se do role architekta i objednavatele a navrhnout dům. Technikou je kresba tužkou, úkol je formálně omezen. Studenti mají k dispozici čtvrtku A2, na kterou se musejí vejít čtyři obrázky – budova ze všech čtyř pohledů, případně půdorys. Dům má být vymyšlen pro 4 osoby, exteriér domu musí korespondovat s interiérem. Měřítko není zadáno, ale studenti mají neustále brát do hry praktické aspekty bydlení (orientace, rozmístění oken, dveří, zasazení do prostředí). Avšak tvůrčí invenci se meze nekladou. Může se črtat nanečisto na papír. Návrh lze kolorovat vodovými barvami. 2. Prezentace práce (10 minut) Studenti nainstalují (rozvěsí) všechny práce po učebně a prohlíží si práce kolegů. Poté hodnotí své vlastní výtvory a průběh práce vzhledem ke svému záměru. Učitel řídí zpětnou vazbu spolužáků, např.: „Mohla by v tomto domě opravdu bydle 4 členná rodina? Byl by váš spolužák dobrým architektem? Chtěl byste v tomto domě bydlet vy?“ 3. Zadání domácího úkolu (2 minuty) Vzhledem k tomu, že v hodině nebyl dostatek času na reflexi vytvořených návrhů, za domácí úkol studenti vypracují hodnocení komparcí. Ta se příště přečte a přejde se pozvolně k novému tématu hodiny. 5. PLÁN LEKCÍ Plán 1. části lekce (90 min.) ČAS AKTIVITA CÍL CO SE DĚJĚ INSTRUKCE POMŮCKY 7min Příchod a administrativa. Úvod do hodiny. Kontrola DÚ. Začátek hodiny. Zapsat do TK. Navodit pozitivní atmosféru. Příchod do třídy. Zápis do TK. Učitel, ukazuje studentům své fotografii domova, aby dokázal, že domácí úkoly plní. Studenti chystají na lavici obrazový materiál. Přeji Vám krásné dopoledne. Kdo chybí? Prosím připravte si fotografie, obrázky, plánky, půdorysy svého bytu/svého domu, které jste si měli donést. Já Vám zatím promítnu obrázky domu, kde bydlím se svou rodinou. Třídní kniha, dataprojektor, PC, plátno 10 min Myšlenková mapa Evokace. Zjistit co žáci vědí, nevědí o tématu. Studenti vytvářejí vlastní mapu na téma stavba. Poté učitel zapisuje na tabuli asociace jednotlivých žáků, jsou vyvoláváni popořadě. Na téma stavba vytvořte během 4 minut vlastní myšlenkovou mapu. Poté si ji společně zrealizujeme na tabuli. Jaké funkce staveb ještě můžeme mít? Co ovlivňuje realizaci stavby? sešit, psací potřeby, tabule a křída 10 min Imaginace – „Můj domov“ Navodit představu a uvědomění si svého bydlení. Vtáhnutí do tématu. Studenti se pohodlně usadí, zavřou oči. Učitel příjemným hlasem promlouvá ke studentům, ti si představují situaci, kdy vcházejí do svého domu... Pohodlně se usaďte. Zavřete oči. Můžete si položit hlavu na lavici. Poslouchejte mě a představujte si. možno: poznámky učitele – viz obsah lekce 25 min Samostatná práce - krátký sloh Okamžitá vazba na imaginaci Zlepšit žákovy recepční schopnosti – dokázat znevšednit pohled na každodennost, uvědomí si, kde bydlí – naučit se diferencovat. Studenti na základě zadání učitele vytvářejí popis svého domova (bytu nebo domu). Může jim posloužit i fotografie, obrázky, které si přinesli. Využijte všech informací, které jste získali. Sepište popis vlastního domu, můžete ho konkretizovat určitým specifickým úhlem pohledu či popisem situace. (Jaký je váš dům/byt? Kolik vás tam žije? Co se vám na něm líbí? Co naopak nelíbí? Co chcete změnit? Sešit, psací potřeby. 25 min Skupinová práce -prezentace slohu. Diskuse ve skupině. tzv. stěhování Okamžitá zpětná vazba- na předchozí úkol. Zlepšit žákovy komunikační dovednosti, zbavit se ostychu či přehnaného exhibicionismu. Vyjádřit svůj názor a respektovat názor druhých. Studenti pracují ve čtyřčlenných skupinách. Každý ze studentů přečte svůj sloh a ukáže ostatním svůj plánek bytu/domu, své fotografie. Ostatní studenti ve skupině argumentují proč by tam chtěli či nechtěli bydlet. Učitel prochází třídou, naslouchá. Přečtěte si navzájem své práce. Po přečtení všech prací komparujte, diskutujte o výhodách a nevýhodách bydlení (v domě, paneláku, podnájmu, ve městě, ... Kde byste raději bydleli? Ke komu byste se chtěli přestěhovat ?) Můžete si dělat poznámky do sešitů. Sešit s vypracovaným slohem. Obrazové materiály studentů. 13 min Závěrečné shrnutí s řízenou diskusí Prostor pro dotazy, vysvětlení. Zrekapitulovat hodinu, co si studenti osvojili, naučili, dozvěděli, případně, kde se cíle nepodařilo naplnit. Učitel navazuje na předešlé skupinové diskuse, na plátno může promítat ukázky fotografií staveb z dostupných knih, časopisů. Studenti sledují, mohou si dělat poznámky. Učitel shrne k čemu se studenty v hodině došel. Po dnešní hodině víme, kdo kde bydlí, že standarty bydlení jsou pro každého z nás jiné. Že architektura je něco, co nás ovlivňuje každodenně. Uvědomujeme si různé funkce staveb, vztah interiéru a exteriéru... A že architektinické prostředí můžeme spoluvytvářet i jako objednavatelé i jako architekti. Do role architekta se plně vžijeme příští hodinu. Možno: Dataprojektor, PC, plátno, časopisy, knihy. Plán 2. části lekce (90 min.) ČAS AKTIVITA CÍL CO SE DĚJĚ INSTRUKCE POMŮCKY 3 min. Příchod a administrativa. Začátek hodiny. Zapsat do TK. Příchod učitele do třídy. Zápis do TK. Přeji Vám krásné dopoledne. Kdo chybí? Třídní kniha 75 min. Samostatná práce nákres “mého vysněného domu” Uvědomění si vlastních estetických i praktických potřeb, jejich obrazová formulace, zlepšit psychomotorické dovednosti, schopnost naplnit zadání – udělat kresbu. Studenti tužkou načrtávají svůj ideální dům: jeho půdorys a čelní, zadní a boční pohled, tedy fasádu. K dokolorování mohou použít vodové barvy. Zadání je omezeno materiálem, dům má být vymyšlen pro 4 osoby, exteriér domu musí korespondovat s interiérem. Měřítko není, úkolem je rozvrhnout projekt na čtvrtku A2. Může se črtat nanečisto na papír. “ A teď přichází čas ponořit se do hlavního tvůrčího úkolu dnešní hodiny. V minulé lekci jsme si uvědomili, kde kdo z nás bydlí, a ke komu bychom byli ochotni se přestěhovat. Teď po Vás ale budu chtít, abyste si představili, že někde v budoucnu, možná už zítra, nastane situace, kdy si budete moci pořídit dům „svých snů“. Stáváte se tedy objednavatelem i architektem zároveň. Využijte svých postřehů z prezentace a diskuse z minulého týdne a navrhněte si “svůj ideální domov“. Podmínkou je, že musí být pro 4 osoby a že interiér musí korespondovat s exteriérem. Čtvrtku o formátu A2 si rozvrhněte tak, aby se vám na ni vešel půdorys, čelní, boční i zadní pohled na dům. Dům můžete zasadit do prostředí. Vaší invenci se další meze nekladou. Na práci máte asi 70 minut." Čtvrtky o formátu A2, měkké tužky č. 1 + 2, Papíry, vodové barvy, štětce, kelímek na vodu 10 min. Prezentace práce, reflexe, diskuse Hodnocení, zpětná vazba, uvědomění si procesu tvorby, sociální cíle – schopnost naslouchat druhým atp. Studenti nainstalují (rozvěsí) všechny práce po učebně (kde budou vyset až do výměny za jiné práce asi dva týdny). Poté hodnotí své vlastní výtvory a průběh práce vzhledem ke svému záměru + spolužáci jim poskytují zpětnou vazbu, řízeno otázkami učitele. Hotové práce pověste a prohlédněte si práce spolužáků. Porovnávejte. Jak jste spokojeni s návrhy? Proč si myslíte, že by se v tomto domě dalo/nedalo bydlet? Dokážete si to představit? Lišty, kolíčky, magnety. 2 min. Zadání úkolu na příští hodinu. Zhodnotit/porov nat 2 práce spolužáků. Studenti si zapisují zadání domácího úkolu. Slibuje, že se k reflexi prací ještě společně vrátí příští hodinu. Každý si vyberte 2 práce spolužáků. Za domácí úkol jim napíšete „odborný posudek“. Zaměřte se na komparaci: V čem se liší, podobají. Mohla by tam opravdu bydle 4 členná rodina? Byl by váš spolužák dobrým architektem? Chtěl byste v tomto domě bydlet vy? 13 6. ZPŮSOBY HODNOCENÍ Vzhledem k charakteru a cílům hodiny jsme se rozhodli pro uplatnění kriteriálního hodnocení. Studenti jsou hodnoceni za splnění předem daných podmínek – tedy za splnění zadání slohu a kresby. I za donesení domácího úkolu. Zpravidla červenými a černými puntíky, v závěrečném hodnocení učitel přihlíží k osobnímu pokroku studenta. V dlouhodobějším měřítku jsou podklady pro klasifikaci také: vypracované pracovní listy, referáty a seminární práce, výstupy skupinové a individuální (tvůrčí) činnosti. 7. ZPŮSOBY UCHOVÁNÍ INFORMACÍ Studenti si z vlastní iniciativy a pro vlastní poučení zapisují poznámky do tzv. sešitů, povinně shromažďují své práce, aby je mohli jednou za půl roku prezentovat rodičům. Občasně učitel dává studentům vytištěný materiál, pracovní listy, texty k analýze. Učitel se studenty přibližně jednou měsíčně dělá tématickou výstavu, kterou instaluje v jejich kmenové třídě či na chodbě: z tohoto bloku konkrétně vzejde výstava „Můj dům, můj hrad“ z nákresů ideálních domů a slohových prací ilustrovaných vlastními fotografiemi 8. PŘÍLOHY V hodinách chceme pracovat především s hmatatelnými zdoji, tedy s knihami či časopisy, abychom podporovali vztah studentů k hmotě a k adekvátní literatuře. Knihy obstarává učitel z vlastních zdrojů, nechává je kolovat po třídě či v případě potřeby pro lepší dostupnost všem studentům najednou jednotlivé ukázky promítá prostřednictvím moderního snímacího přístroje na plátno. V rámci námi navržené jednotky nemusí být žádné vizuální materiály použity, vyjma fotografií studentů. Přesto přikládáme soubor fotografií, které mohou být použity v diskusi či k evokaci. 9. ZDROJE Odborné Siegel, Jiří: Dům a jeho architekt : malá úvaha před velkým rozhodnutím. Praha : Mladá fronta, 2008. Schmeidler, Karel: Sociologie v architektonické a urbanistické tvorbě. Brno : PC-DIR, 1997. Suske, Petr: Ekologická architektura ve stínu moderny : podstata, principy a mýty. Brno : ERA, 2008. Kartar Diamond: Feng-šuej pro skeptiky : skutečné řešení bez pověr. Bratislava : Eugenika, 2006. Daniela, Karolina Slamová. Didaktické Slavík, Jan: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. (str. 13 - 16 a 21 - 24) J.Maňák, T.Janík, V. Švec: Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Kasíková, Hana: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 2010 Petty, Geoffrey: Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. Přeložil Štěpán Kovařík. – formulace cílů Kožmín, Zdeněk: Tvořivý sloh - malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. – inspirace str. 30 „Ozvláštnění popisu“ pro zadání krátkého slohu na téma „domov ze tří zorných úhlů“ nepoužito Kirst, Werner: Trénink tvořivosti : hry a cvičení pro děti i dospělé. Praha : Portál, 1998. Přeložili Eleonora Jeřábková a Vladimír Smékal. – inspirace str. 22 „Vysněný byt“ pro formální omezení návrhu vysněného bydlení Přílohy: