Arts and Crafts Movement • hnutí v Anglii 2. poloviny 19. století prosazující návrat ke gotice, k cechovní organizaci výroby a obrodu uměleckých řemesel • John Ruskin, ideový otec hnutí; manifest O povaze gotiky (1854) • William Morris průkopník nábytku inspirovaného středověkem;• William Morris, průkopník nábytku inspirovaného středověkem; firma Morris, Marshall, Faulkner and Company – produkce nábytku (židle Sussex), prací ze skla, kovu, vitráží, textilu, tapet • Guild of Handicraft (Cech uměleckého řemesla), založen 1888 – produkce stříbrných předmětů, šperků, nábytku; ovlivnil vznik Wiener Werkstätte • ovlivnění nábytkem tzv. kvakerů (shakerů) Morris & Co., židle Sussex, 60. léta 19. stol.; Philip Webb, kř l 1866křeslo, cca 1866 William Morris, dekor Edward Burne-Jones a Dante Gabriel Rossetti židle pro Red Lion Square 1856; Philip WebbRossetti, židle pro Red Lion Square, 1856; Philip Webb, příborník pro Red House Kelmscott Manor, krb v Zeleném pokoji a ložnice Williama M iMorrise William Morris, tapeta s granátovým jablkem a potisk látky s ptáčky 1866 a 1883; J H Dearle tapeta s motivem artyčokůptáčky, 1866 a 1883; J. H. Dearle, tapeta s motivem artyčoků a tkaná textilie, 1898 – 1899 a cca 1900 Standen – salon s výrobky firmou Morris & Co. (křesla,tapeta, k b ) P W bb W A B ( ítidl ) R í k j“koberec,), P. Webba a W. A. Bensona (svítidla); „Ranní pokoj“ J. H. Dearle, závěs, cca 1890 ; Edward Burne-Jones, tapisérie Kl ě í tří k álů 1906Klanění tří králů, 1906 Secese – poslední univerzální sloh • Francie – zvlněná linie, přepychové materiály, intarzie, kování - Paříž – Georges de Feure, Edward Collona, Eugéne Gaillard (práce pro obchodníka Samuela Binga); Hector Guimard (pařížské metro) - Nancy – Émil Gallé Louise Majorell (užití dýh marketerie zlacenéNancy Émil Gallé, Louise Majorell (užití dýh, marketerie, zlacené reliéfy, kování – vliv francouzského nábytku 18. století) • Belgie – střízlivější, jednodušší; Viktor Horta, Henry van den Velde • Německo – odkaz na gotické tvarosloví; Richard Riemerschmid (1897 založení Vereinigte Werkstätten für Kunst und Handwerk), Darmstadt • Rakousko – vlivy anglického hnutí Arts and Crafts; záliba vRakousko vlivy anglického hnutí Arts and Crafts; záliba v geometrických tvarech – označení geometrická; Josef Hoffmann, Koloman Moser Eugéne Vallin, jídelna, 1903 (Musée de l´Ecole de Nancy)Nancy) Émil Gallé, postel, 1904; Bruno Paul, židle, 1901, Richard Ri h id židl 1899 H d V ld tůl 1908Riemerschmid, židle, 1899; Henry van de Velde, stůl, 1908 Gesamtkunstwerk – architekt jako tvůrce nábytku aj y bytových doplňků • záměr vytvořit kompletní umělecké dílo – návrhy interiérů a vybavení (nábytku, svítidel, koberců, tapet, textilií, skla, porcelánu, příborů); Vídeň Proměna ohýbaného nábytku – vídeňská půlkruhová křesílka • firma Jacob & Josef Kohnové – průkopník nového tvarosloví ohýbaného áb tk ř l 19 20 t l tí l á hit kt Ottnábytku na přelomu 19. a 20. století – spolupráce s architekty Otto Wagnerem, Josefem Hoffmannem, Kolomanem Moserem - židle pro vídeňskou kavárnu Museum od Adolfa Loose - návrh Otto Wagnera pro vídeňskou Postsparkasse (půlkruhový tvar, místo kulatiny hranolek) • Gebrüder Thonet nábytek navržený architekty poprvé v katalogu 1905;• Gebrüder Thonet – nábytek navržený architekty poprvé v katalogu 1905; Otto Prutscher, Marcel Kammerer, Gustav Siegel • doklad proměn – nábytek pro kabaret Fledermaus, polohovací křeslo Sitzmaschine (Stroj na sezení), křesílko Kunstschau od Josefa Hoffmanna Ohýbaný nábytek v prostředí kaváren i v interiéru bytu Otto Wagner, křeslo, 1900; Gustav Siegel, křeslo, kolem 1905; Josef Hoffmann sedací souprava pro kabaret1905; Josef Hoffmann, sedací souprava pro kabaret Fledermaus ve Vídni, kolem 1905; Sitzmaschine, kolem 1905 Josef HoffmannJosef Hoffmann • jeden z nejslavnějších architektů 20. století, rodák z Brtnice u Jihlavy • práce s Gustavem Klimtem a umělci vídeňského sdružení Secessionpráce s Gustavem Klimtem a umělci vídeňského sdružení Secession • Wiener Werkstätte (1903 – 1932) – zakladatelé Josef Hoffmann, Koloman Moser a Fritz Waerndorfer; produkce nábytku, skla, keramiky, předmětů k š ků t tilií dě ( d H ff ř ti í á hů)z kovu, šperků, textilií, oděvu (od Hoffmanna přes tisíc návrhů) • Gesamtkunstwerk – sanatorium v Purkersdorfu u Vídně, kabaret Fledermaus ve Vídni, palác Stoclet v Bruselu, práce pro rodinu Primavesi • Wittmann Möbelwerkstätte – přední rakouský výrobce nábytku vyrábí vybrané modely Hoffmannova nábytku; práva na výrobu od 1969 kolekce Hoffmannova nábytku představena 1973 pod názvem Recreation- kolekce Hoffmannova nábytku představena 1973 pod názvem Recreation (z původních šesti vzrostl počet modelů na více než dvacet) - v rámci reedice vyráběna Sitzmaschine, sedací souprava pro bar kabaretu Fledermaus, nábytek pro Palais Stoclet a sanatorium v Purkersdorfu, pro vídeňské vily Galia, Ast, dům rodiny Kollerů ad. - Kubus a Club (1910) – modernost nadčasovostKubus a Club (1910) modernost, nadčasovost Sanatorium v Purkersdorfu u Vídně J f H ff 1903 li 1904 1906Josef Hoffmann, 1903, realizace 1904 – 1906 Palais Stoclet, Brusel J f H ff 1905 1911Josef Hoffmann, 1905 – 1911 Kabaret Fledermaus – vstupní část s barem J f H ff 1907 d í Wi K ik B t ldJosef Hoffmann, 1907; provedení: Wiener Keramik, Bertold Löffler a Michael Powolny; židle, 1905 – 1907, J. & J. Kohn Villa Ast, Hohe Warte, Wien J f H ff 1909 1911Josef Hoffmann, 1909 – 1911 Vila Skywa-Primavesi, Vídeň J f H ff 1913 1915Josef Hoffmann, 1913 – 1915 Josef Hoffmann, reedice (Wittmann Möbelwerkstätten):, ( ) Fledermaus, 1905 – 1907; Klub, 1904; Palais Stoclet, 1905; Haus Koller, 1911, Villa Galia, 1913, křesla Club a Kubus, 1910 Kubismus specificky český fenoménKubismus – specificky český fenomén Charakteristika slohuCharakteristika slohu • umělecký směr původem z Francie změnil pravidla malířské tvorby • v českém prostředí se rozvinul i v architektuře a užitém umění –v českém prostředí se rozvinul i v architektuře a užitém umění specificky český fenomén, 1909 –1925; architektura, nábytek, keramika, předměty z kovu, bytové textilie a doplňky (Josef Gočár, Vlastislav Hofman Josef Chochol Pavel Janák)Hofman, Josef Chochol, Pavel Janák) • Pavel Janák (Hranol a pyramida):„Architektonická tvorba měla být svobodným a nezávislým uměním nového obsahu, které je podřízeno diktátu tvaru a umělecké myšlenky, nikoliv praktickému účelu.“ „…krása spočívá ve zdramatizované rovnováze hmot“ • krystal, jehlan a pyramida – základ kubistického tvaroslovíy , j py • zájem architektů se soustředil na ztvárnění hmoty průčelí, dispoziční a prostorové uspořádání zůstalo tradiční S ifik k bi ti kéh áb tkSpecifika kubistického nábytku • myšlenka povýšena nad vlastnosti materiálu – deformované tvary, zdání nefunkčnosti, nepohodlnostinefunkčnosti, nepohodlnosti • materiál – dub, nábytek dýhován (černě nebo tmavě hnědě mořené dýhy) • nábytkové typy – pohovka, bufet, prádelník, komoda, skleník • nejzajímavější kusy vytvořeny Josefem Gočárem a Pavlem Janákem v prvních čtyřech letech • 1910 – 1911: šikmé stěny zkosené hrany zalomené nohy• 1910 – 1911: šikmé stěny, zkosené hrany, zalomené nohy • 1913 – 1914: nábytek jako skulptura (Gočár), ostré úhly a tvarové deformace (Janák) • kolem 1915: návrat k pravoúhlým tvarům, plošnosti a barevnosti • po 1918 – 1925: období tzv. obloučkového stylu, zv. rondokubismus čá ů á ů í áGočárův a Janákův sedací nábytek • Gočár – objemné nábytkové kusy; pohodlný rondokubistický nábytek J ák áb t k kř hčí btil ější i ější• Janák – nábytek křehčí, subtilnější, expresivnější Josef Gočár, pohovka a křeslo pro Otto Bolešku, 1913; kř l t d k bi 1922 P l J ák áb t kkřeslo v tzv. rondokubismu, 1922; Pavel Janák, nábytek pro Františka Závišku, 1912 Otakar Novotný, židle, 1922; Vlastislav Hofman, židle aý, , ; , křeslo pro Josefa Mařatku, 1911 – 1912