1 Sylabus: UZB003 Obecná didaktika JS 2012 Vyučující Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (garant studia, semináře), Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (semináře, přednáška), Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (semináře). Výuka: přednášky a semináře Výuka se dělí na přednášky (celkem sedm přednášek) a semináře (pět seminárních skupin). Účast na přednáškách je doporučená, na seminářích je účast povinná. Témata přednášek (7) Přednášky se konají v pondělí od 9:10-10:40 v učebně D21. 20. 2. Základní informace o předmětu 5. 3. Didaktika: její předmět, základní pojmy, výběr školy, začínající učitel, mentor 12. 3. Učení a učivo: cíle výuky, klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti 19. 3. Vyučovací metody a formy: charakteristika, ne/vhodnost použití 26. 3. Řízení výuky: pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin, komunikace ve výuce, plánování výuky, vztah učitele a žáka 2. 4. Hodnocení a diagnostika žáka 16. 4. Sebereflexe učitele, další vzdělávání učitele, kritéria ČŠI Seminární skupiny Účast v seminářích je povinná, každý student musí být zapsán v jedné seminární skupině. Rozvrh seminárních skupin: 1. Středa 14:10 v učebně K32 (seminář vede Kateřina Trnková) 2. Středa 19:10 v učebně K23 (seminář vede Kateřina Korcová) 2 3. Čtvrtek 7:30 v učebně C21 (seminář vede Kateřina Trnková) 4. Čtvrtek 9:10 v učebně C21 (seminář vede Roman Švaříček) 5. Čtvrtek 15:50 v učebně M23 (seminář vede Roman Švaříček) Podmínky pro ukončení kurzu Podmínkou je splnění tří částí: 1. Prezentace cvičného výstupu a odevzdání písemné přípravy výstupu (celkem je možné získat 50 bodů) 2. Písemný test na konci semestru (celkem je možné získat 50 bodů) 3. Docházka v semináři (minimální účast je 80 %) Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné účastnit se seminářů, získat nejméně 33 bodů z testu a 33 bodů z cvičného výstupu. Písemný test s pěti otevřenými otázkami bude vycházet z přednášek a povinné literatury. V posledním (zápočtovém) týdnu bude první možnost psát test, další termíny ve zkouškovém období. Příklady testových otázek z minulých let: 1. Co to je výkonový cíl? Uveďte jeho definici a na příkladu ukažte, jak byste jej utvářeli. 2. Vyjmenujte a zdůvodněte 5 argumentů pro a 5 proti použití skupinové výuky. Nestačí napsat, že např. vyžaduje náročnou přípravu. 3. Jaké existují metody výuky a jak se člení? 4. Co to je reflexivní cyklus? Jaký má význam? Popište a vysvětlete jednotlivé kroky. 5. Uveďte a vysvětlete 8 principů hodnocení ve škole. Hodnocení: A (100-94 bodů), B (93-87 bodů), C (86-80 bodů), D (79-73 bodů), E (72-66 bodů), F (méně než 66 bodů celkem; méně než 33 bodů z cvičného výstupu nebo testu). Povinná literatura Kalhous, Zdeněk, Obst, Otto a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Povinné kapitoly (13): 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele 3 7. Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace 9. Didaktické zásady 10. Výukové cíle a jejich taxonomie 11. Organizační formy výuky 12. Výukové metody 13. Učební úlohy ve výuce 14. Materiální didaktické prostředky 15. Význam jednotlivých faktorů ve výuce 16. Projektování výuky 17. Realizace výuky 18. Kázeň ve výuce 19. Hodnocení výsledků výuky (čísla označují kapitoly z knihy) Cvičný výstup Skupina dvou studentů si připraví jednu hodinu výuky (45 minut) na libovolně vybrané téma ze svého oboru. Plán hodiny vypracuje písemně a odevzdá jej 3 dny před dnem prezentace cvičného výstupu do patřičné úschovny dané seminární skupiny v IS. Z celé připravené hodiny si prezentující vyberou pouze 15-18 minut a tuto část předvedou v podobě cvičného výstupu (mikro-výstupu). Výstup sledují ostatní studenti, kteří zaujímají a simulují roli žáků (např. mohou být dotazováni, odpovídají,…). Po skončení výstupu je cvičný výstup ostatními studenty hodnocen. Podobně jako učitel se dává všanc kritice celé třídy, popřípadě hospitaci, přednášející student bude stejně tak podroben kritice ostatních. Posouzení hodiny proběhne podle předem stanoveného plánu hodnocení kvalitní hodiny. Výstup musí obsahovat: 1) téma z oboru, který student studuje 2) jasné zaměření se na: cíl hodiny, použité metody, motivaci studentů 3) inovaci z RVP portálu nebo vlastní inovaci 4) nejméně jednu klíčovou kompetenci, na kterou se student zaměří Cvičný výstup nesmí mít formu frontální výuky, kdy posluchač pouze odpřednáší látku daného oboru. Délka prezentace: 15-18 minut Komentář ostatních: 10 minut 4 Doplňující literatura Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6. Cohen, Louis, Manion, Lawrence, Morrison, Keith. A Guide to Teaching Practice. 5th ed. Oxon: RoutledgeFalmer, 2006. 460 s. ISBN 0-415-30675-2. Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658. Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. Mezinárodní akademie vzdělávání. UNESCO. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 142 s. ISBN 80-7178-556-3. Další literatura na jednotlivých přednáškách a v seminářích.