CO PSÁT A KDE PUBLIKOVAT VIKBA30 JARO 2012 ODBORNÝ ČLÁNEK •Neexistuje norma, která by přesně určovala jeho podobu •Liší se dle typu vědního oboru •Vždy se ale jedná o útvar, který písemnou formou zprostředkovává nemalé množství informací, poznatků a výsledků •Původní články – přinášejí nové a objevné informace a výsledky •Přehledové články – sumarizují údaje z literatury a poskytují vhled do problematiky a poukazují na budoucí vývoj • • • CHARAKTERISTIKA •Stručné vyjadřování •Předpoklad znalosti běžných myšlenkových postupů u čtenáře •Používání kódů a symbolů dohodnutých v dané oblasti •Neosobní přístup autora •Styl prostý emocí • SOUČÁSTI ODBORNÉHO ČLÁNKU •Název článku, jméno autora (autorů) •Abstrakt, klíčová slova •Úvodní část •Jádro článku – materiál, metodika •Výsledky •Závěr •Poděkování •Použitá literatura PŘED PSANÍM ČLÁNKU •Co chci sdělit svým článkem? •Jak můžu nejlépe prezentovat toto sdělení? •Komu bude můj článek adresován? •Kde bych mohl článek uveřejnit? •Nebudu svým článkem „vynalézat kolo“? • PUBLIKAČNÍ PROCES 1.Výběr konkrétního časopisu 2.Volba tématu článku 3.Tvorba článku 4.Stanovení názvu článku 5.Jazyková a věcná korektura 6.Zaslání článku do redakce •Recenzní řízení •Přepracování článku 7.Přijetí článku 8.Vydání článku 9.Citování vašeho článku dalšími odborníky SPECIFIKA ELEKTRONICKÉHO ČASOPISU Některé časopisy vycházejí jen v této formě •Výhody: •Rychlost zveřejnění a možnost publikovat kdykoliv •Nízké náklady, odpadá tisk a distribuce časopisu •Možnost odkazování a používání hypertextu •Snadné vyhledání a dostupnost •Přístup k celému archivu předchozích čísel •Možnost publikovat i nové typy médií (video, zvuk, interaktivní aplikace, soutěže) •Interaktivita (fulltextové vyhledávání, třídění obsah podle autorů a témat, obsah možno přizpůsobit konkrétním preferencím čtenáře, možnost spojení s čtenářem online, diskuse u článků, ankety, napojení na sociální sítě) •Neomezená velikost časopisu a množství kopií •Promyšlené formy marketingu a propagace časopisu SPECIFIKA ELEKTRONICKÉHO ČASOPISU •Nevýhody: •Článek může „zmizet“ •Nedostatečné rozlišení a barevná reprodukce obrázků – v závislosti na koncovém zařízení čtenáře •Nutnost připojení k internetu •Snadné plagiátorství •Nižší možnost ověření autenticity •Nedůvěra části vědecké obce ZÁSADY VÝBĚRU TÉMATU A ČASOPISU •Buďte realističtí a objektivní, zpočátku nemějte přehnané ambice! •Vyhledejte si tematické zaměření časopisu •Podívejte se, v jakém jazyce je možné článek napsat •Zjistěte, jakou má časopis periodicitu, kdo ho čte, kolik čtenářů má, jak je distribuován, v jaké formě vychází •Přečtěte si minimálně jedno číslo vámi vybraného časopisu •Najděte si pokyny pro autory a řiďte se jimi •Neváhejte se informovat na formální požadavky – počet znaků, způsob citování, úprava textu •Zjistěte si, jakou formou se článek odevzdává • IMPAKTOVANÉ ČASOPISY •Impaktované časopisy – je možné je nalézt přes ISI Web of Knowledge – Journal Citation Reports •Mají přidělený „impact factor“ – průměrná míra citovanosti jejich článků •Jsou považovány za nejprestižnější •V rámci našeho oboru nemáme žádný impaktovaný český časopis •Ze zahraničních to je např. Journal of Librarianship and Information Science (IF 0,636) • IMPAKT FAKTOR •Základní bibliometrický časopisecký indikátor •Umožňuje změřit dopad vědeckého článku •Bývá také považován za problematickou až kontroverzní metodu •Je možné zneužití ze strany editorů i kolegů pro povrchní hodnocení vědecké práce • JAK SE POČÍTÁ IMPAKT FAKTOR •IF za rok 2011 •Hodnotu X vydělím hodnotou Y •X = kolikrát byly články z daného časopisu vydané ve dvou předchozích letech (2010 a 2009) citovány jinými časopisy v roce 2011 •Y = kolik vyšlo v daném časopise ve dvou předchozích letech článků celkem •Čím vyšší výsledek, tím lépe – např. časopis Nature má extrémní IF 36 RECENZOVANÉ ČASOPISY V našem oboru v rámci ČR existují 2 recenzované časopisy: •ProInflow - http://pro.inflow.cz/ •Knihovna - http://knihovna.nkp.cz/ •Recenzovaný časopis vydává články až poté, co projdou recenzním řízením • PRŮBĚH RECENZNÍHO ŘÍZENÍ •Editor posoudí článek jako vhodný pro vydání •Předá ho dvěma nezávislým recenzentům na posouzení (peer review) •Recenzenti vypracují recenzi (kriticky zhodnotí článek) •Recenzní řízení slepé X otevřené •Na základě posudků se rozhodne o (ne)vydání článku üPřijetí článku üŽádost o přepracování článku üZamítnutí článku SPOLUAUTORSTVÍ •Článek může napsat i více osob •Spoluautorství není neobvyklé, naopak •Je ošetřeno autorským zákonem •Při samotné tvorbě dbejte na dodržení jednotného stylu •Dohodněte se, v jakém pořadí budou jednotliví autoři uvedeni • • • • ABSTRAKT HLAVNÍ ZÁSADY: •psát zhuštěný text, vyvarovat se nic neříkajících slov a frází •neuvádět obecně známé skutečnosti •nevypisovat zbytečné podrobnosti •nepoužívat složitější souvětí •nezkracovat slova •používat minulý čas a neosobní formu POZOR NA: •název abstraktu: musí dávat jasný smysl - stručný, věcný, výstižný •délku abstraktu: doporučená je 150-250 slov •obsah: vždy nutno uvést cíle práce, formulovat hypotézu, uvést metody, popsat dosažené výsledky a stručně formulovat závěr, abstrakt nesmí obsahovat nic, co není ve vlastním textu práce • • KLÍČOVÁ SLOVA •Jedná se pojmy, které charakterizují obsah textu a vztahují se k tématu •Může se jednat o jedno slovo i sousloví •Jsou jednoznačná, odborná, přeložitelná •Doplňují název •Je možné je vybrat dle rejstříku nebo vytvořit volně •Dle klíčových slov by měl být článek vyhledatelný •Běžný počet KS = pět až šest pojmů • ÚVOD, JÁDRO, ZÁVĚR •I odborný článek musí být čtivý a čitelný •Úvod musí odpovědět na otázku, jaký problém text řeší •Jádro – jak autor postupoval při ověřování odpovědí na své otázky a o jak kvalitní argumenty se opírá •Závěr předloží zjištění – nesmí už otevírat nové otázky • OBVYKLÉ PODMÍNKY VYDAVATELE Tyto náležitosti se většinou uvedou v průvodním dopise: •Článek nebyl vydán v jiném periodiku •Článek nebyl nabídnut jinému vydavateli •Všichni skuteční autoři i spoluautoři jsou uvedeni a souhlasí s publikací •Zveřejnění článku nebude v konfliktu zájmů s třetí osobou PO VYDÁNÍ ČLÁNKU •Buďte hrdí na své dílo! •Informujte o jeho vydání své kolegy, vyučující, spolužáky... •Odkazujte na jeho elektronickou verzi, pokud existuje •Propagujte jej přes sociální sítě •Jeho bibliografický záznam můžete uvést i ve svém životopise MOŽNOSTI PUBLIKOVÁNÍ V ČR – OBOROVÁ PERIODIKA •ČTENÁŘ - Měsíčník pro knihovny ISSN: 0011-2321 vydavatel : Středočeská vědecká knihovna - Kladno http://ctenar.svkkl.cz/ e-mail : ctenar@svkkl.cz, redakcectenare@centrum.cz •DUHA - Informace o knihách a knihovnách z Moravy ISSN: 0862-1985; 1804-4255 (online) vydavatel : Moravská zemská knihovna v Brně e-mail : duha@mzk.cz http://duha.mzk.cz •IKAROS - Elektronický časopis o informační společnosti ISSN: 1212-5075 vydavatel : IKAROS, o.s. e-mail : redakce@ikaros.cz http : http://www.ikaros.cz •INFLOW - Elektronický časopis knihovnictví a informační vědy vydávaný Kabinetem informačních studií a knihovnictví na FF MU v Brně ISSN: 1802-9736 vydavatel: Kabinet informačních studií a knihovnictví e-mail: redakce@inflow.cz http://www.inflow.cz/ • • MOŽNOSTI PUBLIKOVÁNÍ V ČR – OBOROVÁ PERIODIKA •KNIHOVNA - knihovnická revue ISSN 1801-3252 (tištěná verze) ISSN 1802-8772 (elektronická verze) Vydavatel: Národní knihovna ČR - Knihovnický institut e-mail: alena.kubatova@nkp.cz http://knihovna.nkp.cz •KNIHOVNICKÝ ZPRAVODAJ VYSOČINA ISSN: 1213-8231 vydavatel : Krajská knihovna Vysočiny e-mail: knihovna@kkvysociny.cz http://kzv.kkvysociny.cz •PROINFLOW - Časopis pro informační vědy ISSN 1804-2406 vydavatel: Kabinet informačních studií a knihovnictví e-mail : casopis IV@inflow.cz http://pro.inflow.cz/ •KROK - Kulturní revue Olomouckého kraje ISSN: 1214-6420 (tištěná verze) 1214-648X (elektronická verze) vydavatel: Vědecká knihovna v Olomouci e-mail: redakce@vkol.cz http://www.vkol.cz/krok • DALŠÍ MOŽNOSTI PUBLIKOVÁNÍ LUPA.CZ a absolventi KISKu •Tomáš Bouda – Vzdělávání ve virtuálním světě, je o co stát? •Olga Biernátová – Ning: sociální síť sítí •Alena Tomečková – Facebook Conversion Tracking: měříme výkonnost reklamy na Facebooku • • DALŠÍ MOŽNOSTI PUBLIKOVÁNÍ •Slovensko – například časopis Informačné technológie a knižnice •Blogy: •http://www.inflow.cz/blog •http://www.blog.cz/ •http://www.bloger.cz/ •http://blog.idnes.cz/ •http://www.pise.cz/ NÁSTROJE PRO PUBLIKOVÁNÍ •Posterous - https://posterous.com/ •Storify - http://storify.com/ •750 words - http://750words.com/ •Blogger - http://www.blogger.com •Issuu - http://issuu.com •Scribd - http://www.scribd.com •Joomag - http://www.joomag.com/ POUŽITÁ LITERATURA •KRATOCHVÍL, Jiří. Pravidla psaní odborného článku [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011 [cit. 2012-03-01]. Elportál. Dostupné z: . ISSN 1802-128X. •MEŠKO, Dušan; KATUŠČÁK, Dušan; FINDRA, Ján. Akademická příručka. České, upr. vyd. Martin : Osveta, 2006. 481 s. ISBN 8080632197 •ŠANDEROVÁ, Jadwiga; MILTOVÁ, Alena. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 8086429407