titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Nástroje ve službách informačního vzdělávání Mgr. Jan Zikuška 30.3. 2012 zahlavi CZ Co je cílem hodiny? * Zjistit jaké znáte nástroje/technologie/aplikace? • ( 15 minut) * Diskutovat možnosti a navrhnout využití konkrétních nástrojů/technologií pro IV. • (45 minut) * Hrát si aneb využití v praxi • (15 minut) 2 zahlavi CZ Aktivita č. 1 * Vytvořte skupinku 3 osoby. * Zvolte si jednoho, kdo bude zapisovat * •ZADÁNÍ * Vyjmenujte („brainstorming“) všechny nástroje/technologie které znáte a víte k čemu slouží (word, facebook, ipad…) – máte na to 5 minut * Vytvořte kategorie těchto nástrojů – máte na to 5 minut 3 zahlavi CZ Aktivita č.2 * Pracujte individuálně (3 minuty) * •ZADÁNÍ * Pozorně si prohlédněte následující seznam nástrojů * Sestavovaný on-line na základě hlasování více než 500 odborníků na vzdělávání z celého světa. * Čísla za každým nástrojem udávají umístění v žebříčku v předcházejících letech (2010, 2009, 2008, 2007) * Co Vás zaujalo? Překvapilo? Co jste očekávali? 4 zahlavi CZ Top 15 Tools from C4LPT (Jane Hart) 1.Twitter - micro-sharing site | 1 | 1 | 11 | 43 2.YouTube - video-sharing tool | 2 | 3 | 18 | 22 3.Google Docs – collaboration suite (incl Google Forms) | 3 | 5 | 7 | 14 4.Skype - instant messaging/VoIP tool | 6 | 11= | 4 | 3 5.WordPress - blogging tool | 8 | 6 | 5 | 6=6 6.Dropbox - file synching software | 13 | 71= | – | - 7.Prezi - presentation software | 12 | 28 | - | - 8.Moodle - course management system | 10 | 14= | 9 | 12= 9.Slideshare - presentation sharing site | 5 | 7 | 20 | 31 10.(Edu)Glogster - interactive poster tool | 25 | 55= | – | - 11.Wikipedia - collaborative encyclopaedia | 16 | 17 | 13 | 26= 12.Blogger/Blogspot - blogging tool | 14 | 14= | 10 | 9 13.diigo - social annotation tool | 15 | 22= | 35= | 72= 14.Facebook - social network | 9 | 31= | 24 | 17= 15.Google Search - search engine | 11 | 8 | 6 | 3 5 http://c4lpt.co.uk/top-100-tools-for-learning-2011/ zahlavi CZ Learning Management System * Integrují široké spektrum nástrojů * Nejen výuka, ale i komunikace a administrace * Synchronní i asynchronní komunikace * Komerční i open source * Jaké jsou výhody a jaké nevýhody (znáte IS, ELF)? 6 zahlavi CZ Sociální sítě a nástroje pro komunity * Jste učitel předmětu VIKBA32 – jak byste využil vybraný nástroj? * Na co si dávat pozor? * Jaká je největší síla, na co především použít? * 5 minut – skupinka ve 3 lidech. 7 zahlavi CZ Tvorba a sdílení – audio, video, animace * Jaké jsou hlavní výhody X nevýhody multimediálního obsahu? * Pro jakou příležitost nejlépe využít animaci? * Pro jakou příležitost nejlépe využít video (live/záznam)? * 3 minuty – individuálně. * 8 zahlavi CZ Tvorba a sdílení – text a prezentace * Jaký by byl rozdíl ve využití blogu ve vysokoškolské knihovně x malé městské knihovně? * K čemu využít sdílenou tvorbu textu v on-line kurzu? * 3 možnosti využití wiki na KISKu? * 5 minut – skupinka ve 3 lidech. * 9 zahlavi CZ Komunikace * Výhody komunikace pomocí těchto nástrojů * Na co si dávat pozor – rizika? * 5 minut – skupinka ve 3 lidech. 10 zahlavi CZ Mobilní aplikace a rozšířená realita * 3 důvody proč využívat. * 3 argumenty proč nemá smysl používat. * 1 nápad pro využití kdekoliv ve výuce. * 5 minut – individuálně. • 11 zahlavi CZ Virtuální světy a hry * „all American teens play computer ... games ... the gaming experience is rich and varied, with a significant amount of social interaction“ (Pew Research Center, 2008) * „certain types of video games can have beneficial effects, improving gamers’s dexterity as well as their ability to problem-solve“ (American Psychological Association, 2008) 12 zahlavi CZ Aktivita č.3 * Zadání na papíře * Čas na splnění úkolu je přesně 15 minut. * Není dovoleno používat vlastní notebook. * Ve skupince – 3 osoby maximálně. • * Proč? – první tří skupinky získávají plus ke zkoušce. * Proč? – i toto je forma hry pro informační vzdělávání. 13 zahlavi CZ 14 Těším se na příště Hezký víkend