Informační systémy v podnikové sféře 16. 03. 2012 – VIKMA07, KISK FF MU Informační Systém •systém umožnující komunikaci a transformaci informací - časove, prostorově i co do formy tak, aby byly lépe využity než v původním stavu (systém, který přidává hodnotu k zpracovávaným či komunikovaným informacím) •speciální typ komunikačního média, jehož cílem je odstranit bariéry v přístupu k informacím •účelové uspořádání vztahu a informačních toků mezi informačními zdroji, lidmi a technologickými prostředky spolu s procesy zpracování a komunikace informací •model reálného světa, jehož základními prvky jsou informace Typické problémy řešené IS •potřeba informací (pro poznání, pro rozhodování, pro realizaci určité činnosti) •složitost (complexity) •znovu-použitelnost (reusability) •automatizace •komunikace •bezpečnost, spolehlivost, minimalizace rizik… Obecný model IS Základní cíle IS •získávání informací - receptor •ukládání informací (jejich fixace v prostoru a čase) - paměť •transformace (zpracování) informací - procesor •přenos informací - efektor Prvky IS •subsystém 1 – lidé •tvůrci (autoři) informací •uživatelé informací (klienti) •zpracovatelé, správci, zprostředkovatelé informací • •subsystém 2 – informace •1. informace jako ekonomický zdroj •IS jako jeden z pomocných subsystému organizace (instituce, firmy), zaměřený na podporu její činnosti •provozovatel: každá obchodní i neobchodní organizace •2. informace jako komodita (zboží) •IS jako "produkční" systém organizace (instituce, firmy), jejímž základním produktem či službou jsou informace (v tom případe i tato organizace musí mít vlastní IS zaměřený na podporu vlastního řízení) •provozovatel: sektor informačních služeb, informační průmysl Prvky IS •subsystém 3 - prostředky umožňující práci s informacemi (informační infrastruktura) •jazyky •informační a komunikační technologie (hardware - počítače a periférie, sítové prvky, software) •pracovní postupy, techniky a metody •materiální zabezpečení (budovy...) Typy IS z hlediska zpracování informací Životní cyklus IS – viz. obr. zivotni cyklus IS.png Automatizovaný IS •informační systém fungující s podporou informačních a komunikačních technologií •automatizace procesu •digitalizace datové základny Typy IS •1. Informacní systémy organizací (informace jako ekonomický zdroj) •podnikové informační systémy (BIS - business information system, enterprise information system) • •2. Veřejné informační systémy (informace jako ekonomická komodita) •TV, rozhlas, tisk, zpravodajské agentury, knihovny, informační instituce Typy IS •3. Státní informační systém •informační systémy státní správy a samosprávy, informační systémy veřejné správy (GIS - government information system) • •4. Osobní informační systém •informační systém jednotlivce IS organizací •Podnikový informační systém •informační systém, provozovaný v kontextu konkrétní organizace •účel: správa informací a znalostí a jejich integrace do podnikových procesu za podpory informacních a komunikačních technologií •obsažené informace jsou chápány jako jeden z ekonomických zdrojů (aktiv) organizace IS organizací •1. podpora řídících a administrativních funkcí (slouží vnitřním funkcím organizace) •řízení: definování strategických cílů, plánování, příprava rozpočtu •administrativa: správa a optimalizace firemních zdrojů - zaměstnanců a jejich činností, inventářů materiálu, přístrojů a vybavení, prostor, financí 1. podpora řídících a administrativních funkcí •systémy na podporu provozu (chodu) firmy - provozní, transakcní IS - ERP - enterprise resources planning •systémy na podporu rozhodování - MIS - management IS, EIS - executive IS, BI - business intelligence •systémy na podporu plánování - APS - advanced planning and scheduling, SCM - supply chain management, HR - human resources •systémy řízení vztahů se zákazníky - CRM - customer relationship management 2. podpora činností a služeb organizace (podporují účel, kvůli kterému organizace existuje) •CA (computer aided) technologie (CAD, CAM, CIM, CASE...) •e-byznys •kancelářské systémy (office automation) •systémy pro tvorbu a správu dokumentu (DTP - desktop publishing, DMS - document management system) •workflow management •automatizované knihovnické systémy, dokumentografické systémy •expertní systémy •GIS - geografické informacní systémy Vývojová klasifikace IS Typologie IS •Průzkumové IS (Information Retrieval Systems) definované jako množinu lidí, technologií a procedur (software), které pomáhají vyhledávat údaje, informace a poznatkové zdroje •lokalizované částečně v knihovnách nebo mimo ně. Informace o dostupných zdrojích jsou získávány, ukládány, vyhledávány a zpřístupňovány dle potřeb •uživatelů. Typologie IS (pokračování) •Informační systémy pro podporu rozhodování (Decision Support Systems) •jsou systémy se specifickými funkcemi orientovanými na pomoc manažerům při řešení problémů a v rozhodovacích procesech. Zahrnují lidi, procedury, software a účelové databáze. •Pomáhají identifikovat faktory, které vytváří •problémy; poskytují možné cesty řešení problémů; pomáhají vybírat možnosti, které jsou k dispozici k řešení problémů. Obr. DSS Typologie IS (pokračování) •Expertní systémy (Expert Systems) •jsou specifickým druhem informačních systémů, které pomoci software poskytují služby, které se očekávají od expertů. Jsou naprogramované imitovat myšlenkové postupy expertů a připravit návrhy rozhodnutí na výběr nejlepších partikulárních řešení problémových situací. Typologie IS (pokračování) •Manažerské informační systémy •(Management Information Systems) •zahrnují lidi, technologie a procedury, které slouží na organizační plánování, operační a řídící přístup a využívání lidských a materiálních zdrojů. Obr. MIS Typologie IS (pokračování) •Systémy na přímé řízení technologických procesů. •Jsou to systémy pracujíce v on-line-real-time (OLRT) režimu určené na přímé řízení technologických procesů, např. prostřednictvím NC strojů (numeric control) připojených na počítače. •Integrováním přímého řízení procesů s organizací výroby, zásobovaní a expedice vznikají integrované výrobní informační systémy (Computer Integrated Manufacturing – CIM). Typologie IS (pokračování) •Informační systémy pro podporu vrcholového řízení (EIS – IS), které zabezpečují vrchol řídící pyramidy, slouží •především vrcholovému managementu podniku. Jsou to „osobní“ IS pro manažery na úrovni strategického plánování. Na rozdíl od MIS se EIS zajímá o informace z okolí podniku (technické inovace, trh, banka, konkurence apod.). EIS umožňují přístup k externím datům a sumarizují interní podnikové informace do nejvyšší úrovně agregace. Obr. EIS Srovnání MIS & DSS Obr. EIS a jeho propojení na DIS a FIS přes IS Podpůrné IS •Kancelářské IS (Office Automation – OA) •Obsahují textové procesory, faxy, kopírovací přístroje, zařízení na optické čtení dokumentů, el. Poštu apod. • Podpůrné IS •Útvarové systémy (Departmental Systems – DS) •Jsou často spojením TPS, DSS a OA, ale jejich rozsah je redukovaný na určitý útvar nebo místo. • •Dokumentografické (DIS) a faktografické (FIS) IS zpracovávají a poskytují odborné a vědecké informace sloužící k podpoře strategického rozhodování a plánování. Nejčastěji existují propojení z EIS na DIS nebo FIS přes informační portály. Dělení IS dle obsahu výstupu •agregované zprávy pro management (typické pro transakční IS), •zprávy na vyžádání (Manažerské IS), •nformace pro rozhodování (IS na podporu rozhodování), •hodnocení, rady, vysvětlení (expertní systémy), •klíčové indikátory na řízení a strategické rozhodování v podnicích (exekutivní IS), •adresy, příp. plné texty dokumentů (dokumentografické IS), •fakta, souvislosti, sémantické mapy (znalostní a zpravodajské IS). Typologie IS dle Vickeryho •anglický informační vědec B. C. Vickery chápe IS jako propojení zdrojů a příjemců informací. Dělení IS dle jejich vztahu k systému řízení