Ukazatele přínosu IS/ICT IM 23. 3. 2012, KISK VIKMA07 Očekávání přínosu IS/IT •Primárním cílem je spokojenost zákazníka (resp. uživatele). •Předmětem hodnocení IS/IT nejsou jen kvantitativní (finanční) ukazatele, ale také přínos pro intelektuální a inovační kapitál, který nelze přesně kvantifikovat (měřit). •Pokud lze ukazatel změřit, lze jej ve většině případů převést na finanční ukazatel. Sledované oblasti (přínos IS/ICT) •1. dopad na efektivitu podniku •zvyšování produktivity •nové produkty a marketingové techniky •nové distribuční kanály • •2. strategický dopad •možnost zaměřit se na vlastní podnikání •nové podnikatelské aktivity (e-bankovnictví, atd.) •nové pracovní postupy •zvyšování podílu na trhu •vysoká podpora kvality a zavádění ISO norem • Sledované oblasti (přínos IS/ICT) •3. dopad na vztahy se zákazníky •spokojenost zákazníků •možnost zákaznické individualizace •vyšší pružnost a rychlost podniku v reakcích na požadavky zákazníků •transparentnost informací o podniku a jeho trzích • •4. návratnost finančních prostředků •růst tržeb a obratu •růst zisku •snižování nákladů •zlepšení peněžních toků • Klasifikace ukazatelů přínosu 1.Finanční a nefinanční (měřeno v peněžních či jiných jednotkách) 2.Kvantitativní a kvalitativní (kardinální či ordinární stupnice) 3.Přímé a nepřímé (vztah k dosaženému přínosu) 4.Krátkodobé a dlouhodobé 5.Absolutní a relativní (vyjádřeno měřitelnou hodnotou či poměrovým číslem) • Příklady ukazatelů přínosu •Finanční ukazatel - Návratnost kapitálu •Rentabilita vlastního kapitálu R = (Roční zisk po zdanění/vlastní kapitál)x100. •Peníze vynaložené na IS/ICT se vyplatí tehdy, jestliže dodatečné výnosy vzniklé z využití nových technologií mínus náklady na tyto nové systémy jsou vyšší než R v dané oblasti podnikání. • Příklady ukazatelů přínosu •Finanční ukazatele - Transparentnost nákladů •Zavedením IS/ICT dochází ke zvýšení kontroly a transparentnosti nákladů (např. režijní nákladové položky). Dále umožňuje dokonalejší a pružnější kalkulaci nákladů vzhledem k proměnlivým zákaznickým požadavkům (snížení výše úvěrů, snížení penále a pohledávek). •Např.: zavedení PIN u kopírek, sledování a tarifikace hovorů v tel. ústřednách. • Příklady ukazatelů přínosu •Nefinančně měřitelné úkazatele - Produktivita •Vztah mezi vstupními náklady a výstupním užitkem za časovou jednotku. •Např.: Produktivita výroby zboží v korunách na pracovníka za rok, počet obsloužených zákazníků jedním pracovníkem za den). • Příklad přínosu IS/ICT v podniku •Nasazením IS plánování a řízení výroby MRP (Manufacturing Resource Planning), který v sobě integruje informační podporu procesu výroby, nákupu, prodeje a ekonomiky lze dosáhnout: •zlepšení prodeje a služeb zákazníkům o 10 % •redukci zásob o 20 % •snížení materiálových nákladů o 10 % •zlepšení kontroly peněžních toků • Příklady ukazatelů přínosu •Nefinančně měřitelné úkazatele – Ostatní •zkrácení doby vývoje a výroby •snížení počtu reklamací •zvýšení počtu zákazníků •snížení doby prostoje výrobního zařízení •zkrácení doby obsluhy zákazníka • Příklady ukazatelů přínosu •Nekvantifikovatelné ukazatele •zlepšení dobrého jména podniku •zvýšení zákaznické věrnosti •kreativita v přijímání nových produktů, služeb, procesů a struktur •reakce na nové potřeby trhu •zlepšení pracovního prostředí •zvýšení kvalifikace pracovníků podniku • Výdaje na IS/ICT •Manažeři (vedoucí pracovníci) si častou kladou otázky: •nevydáváme u nás příliš mnoho (málo) prostředků na IS/IT? •jsme srovnatelní s naší konkurencí? •je struktura našich výdajů v pořádku? • Výdaje na IS/ICT •Neplatí jednoduchá úměra kvantity a efektivity. Existuje dolní hranice (minimální výdaje nutné k vytvoření IS) a stav nasycení (další výdaje nezvyšují výkon ani kvalitu). •Nepracujeme s absolutními částkami, ale poměrovými ukazateli: •roční výdaje na IS/ICT jako % celkového ročního obratu podniku •roční výdaje na IS/ICT jako % celkových ročních výdajů na mzdy aplaty •roční výdaje IS/ICT na pracovníka • • Klasifikace výdajů na IS/IT •časové hledisko •druhové hledisko •aplikační hledisko • Klasifikace výdajů – časové hledisko •Životní fáze IS/IT: •plánování •pořízení •zavádění (implementace) •provoz a údržba •likvidace •Průměrný životní cyklus IS/ICT je 8 let, tato doba se neustále zkracuje. • Nákup nebo vlastní vývoj IS/ICT? •Klíčové je rozhodnutí o způsobu pořízení – vývoj nebo nákup. •Zde řešíme základní otázky: •co se čemu přizpůsobí (naše podnikové procesy nově nakoupenému systému nebo naopak)? •kdo a jak bude systém udržovat (dostatek vlastních kapacit do budoucna)? •Vlastní vývoj je vždy časově náročnější – celosvětový trend k implementaci IS/ICT dodavatelským způsobem. Pro dodavatelský způsob se rozhodneme tehdy, když na trhu existuje standardní řešení, které nám vyhovuje. • Vývoj IS vlastními prostředky •Faktory, ovlivňující dobu trvání vývoje programu: •• velikost programu •• charakter aplikace •• doba stanovená na vývoj programu •• složitost programu a způsob jeho dekompozice •• velikost týmu projektantů a programátorů •• produktivita práce programátorů •• stupeň využití moderních vývojových nástrojů • Klasifikace výdajů – druhové hledisko •1. výdaje na hardware (počítače, periferie, komunikační technika) •2. výdaje na software (operační systémy, databáze, síťový a aplikační software) •3. osobní výdaje na zaměstnance (projektanti, systémový správcové, technici, pracovníci přípravy dat) •4. výdaje na služby externích dodavatelů (servis a vývoj, údržba, zpracování některých agend (účetnictví atd.), outsoucing •5. režie útvarů pro IS/IT (správní režie, materiálová režie, energie atd.) • Způsoby řešení aplikací IS/ICT 1.Útvar pro IS/ICT jako samostatné hospodářské středisko 2.outsourcing IS/ICT • Výhody řešení IS/ICT vlastním útvarem (vývojem) •Z hlediska efektivnosti a transparentnosti výdajů na IS je vhodným řešením vytvořit vlastní nákladové středisko. •Důvody: •přiřadit náklady těm uživatelům, kteří mají z využití IS/IT zisk •lepší řízení využívání zdrojů •vytvoření motivace pro diferenciaci cen určitých služeb a inovaci •linioví manažeři se stanou znalejšími uživateli IS/ICT • řešení IS/ICT vlastním útvarem •Problém stanovení vnitřních cen (nákladově nebo tržně). Platby za služby by měly být účtovány tak, aby systém byl: •srozumitelný uživateli •okamžitý a pravidelný •ovlivnitelný •účtovatelný •přiřaditelný k užitku •v souladu s informační strategií • Outsourcing IS/ICT •Historický vývoj vztahu zákazník a poskytovatel: 1.Produktový přístup 2.Služby systémového integrátora 3.Outsourcing (cílem poskytovatele je udržet si spokojeného a prosperujícího zákazníka) 4.Cosourcing = kooperativní společnost, přímé partnerství. Dodavatel se přímo podílí na efektech z IS/IT a tím je motivován ke tvorbě zisku u zákazníka. • Význam outsourcingu •možnost využití IS/IT na „světové“ úrovni •uvolnění prostoru pro hlavní podnikatelské aktivity •uvolnění podnikových zdrojů •zisk nového strategického partnera – týmová práce •snížení investičních a provozních výdajů •snížení výdajů na péči o vlastní IT •snížení rizik mimořádných výdajů způsobenými různými haváriemi a výpadky IS/ICT •získání finančních prostředků případným prodejem aktiv IS/ICT poskytovateli • Varianty outsourcingu •Rozsah může být posuzován z hlediska toho, zda jsou externě zajišťované: •dílčí či komplexní informační systém •provoz či vlastnictví IT •některé či všechny etapy životního cyklu IS/ICT • Výdaje na outsourcing •Transakční výdaje (výdaje na smlouvy, komunikaci atd.) •Platby za služby (fixní, závislé na objemu dat) • Rizika outsourcingu •závislost na poskytovateli a světovosti jeho služeb (případné náklady na ukončení vztahu) •riziko úniku informací mimo podnik •určitá nevratnost strategického rozhodnutí •nižší flexibilita •obtížná kvantifikace přínosů outsourcingu (nemáme kvantifikované srovnání s vlastní realizací útvarů IS/IT) •nutnost řízení obchodních vztahů s poskytovatelem • Rizika outsourcingu v ČR •nenasycenost trhu IS/ICT •neznalost reálných vlastních nákladů na IS/ICT •tržní nestabilita •konservatismus manažerů •„nedůvěra“ v dodavatele IS/ICT •špatná platební situace našich podniků (zákazníků) •levná pracovní síla (analytici, programátoři) v útvarech informatiky u zákazníků •jazyková bariéra •