u Montaigne: je vším, jen ne pedantem; jeho rozum je sebevě- 68 domý, ale nikterak ne pyšný, obrátil dokonce svoje ostří proti sobě, je sebekritický a skeptický. Ačkoliv nesmírně zvědavý, především na projevy života a lidskosti, Montaigne ani v nejmenším není sběratelem vědomostí; ba, pokud běží o učenost, jeho libido sciendi je rovna nule. Proto sic Montaigne zůstane ještě pořád částí rcnesance, nevidíme platných dúvodů, proč jej zařazovat, jako mu činívá západní věda, do raného baroka. Kdybychom však již mermomocí chtěli pro něj hledat denominaci zvláštní a novou, myslili bychom spíš na nový periodizační pojem, který historie umění razila pro jevy na přechodu z renesance do baroka, a mluvili bychom o "m'tnierismu". Ale nabízíme raději pojem "smutku renesance": rozumíme jím onen vrcholný a nesmírně zvláštní okamžik, kdy renesance - aniž lituje a váhá zamyslí se nad sebou samou, pl'estane hledět před sebe, zahledí se d o seb e a z vnitřku ohmatává lidské možnosti a samu formu lidskosti. Je to v procesu zrodu moderního člověka chvíle mezi všemi dojemná, tklivá. Montaigne je hlasem tohoto zltmyšlení, a není to ta poslední z jeho hloubek. Baroko a jeho poezie Pro toho, kdo na vnitřní klima vrcholící renesance soudí - a má.celkem pravdu - podle Rabelaisova smíchu, toho burácení lidské radosti ze samosprávného pozemského života a důvěry v osvobozený rozum, zůstane navždy obtížné pochopit a uvěřit, že tato renesance měla končit jednou z největších krizí pocitu životní jistoty, jaké lidstvo naší kultury kdy poznalo. Považme nicméně několik jejích aspektů: Zámořské objevy uvedly nakonec v pochybnost dosavadní jistotu o absolutní hodnotě způsobu života, zákonů a institucí, jež byly do té chvíle uznaným pravidlem lidského společenství, neboť evropský člověk poznal národy, které žily jinak, a přece dobře. Pod evropským člověkem zatřásla se i pevná nebo alespoň za pevnou pokládaná půda společenské struktury hospodářské: zrodil se kapitalismus a nový systém finanční, obchod změnil svoje staré cesty a razil si nové, bohatství evropského světadílu nesmíl'l1ě vzrostlo; a přece byl výsledkem hospodářský krach hlavních států, ožebračení nesčetných lidí a celých sociálních vrstev, nesmírné přesuny ekonomické moci a významnosti mezi třídami; aby v světě zbohatlém bylo náhle nepoměrně více bídy, zdálo se a stalo protimluvem nepochopitelným. Živelné úsilí o obnovu a opravu křesťanského společenství krystalizovalo do několika reformních útvarů, ale kdekoliv se reformace uplatnila, všude rozbila fyzickou i mravní jednotu Kristovy církve, a všechny církevní jednotky a organizace přešly zhurta k mluvě politické, přistoupily k mocenskému měření svých stanovisek, vedouce k hlubokým občanským svárům a strašnému prolévání krve mezi křesťany. Humanismus obnovil znalost starověku, prosadil zásadu kritického zkoumání, vytvořil jeho nové metody, opřel je o nové publikum: ale táž kritika otřásla dosud platným názorem na život i správnost dosavadního dějinného průběhu, a dalekosáhlost revolučních možností, které tajila, vysvitla již v druhém období renesance vznikem zjevu v naší kultul'e do té ehvíle stěží vídaného, ateismu averroistť1 a libertinů. Všem těmto převratným procesům sociálním i duchovním vévodil na absolutních výšinách, z nichž 70 71 s ní jakožto s naprosto platným principem, na jehož povaze postupně vytlačoval Boha, nový vládce: Rozum; byl projevem samospásné lidské přirozenosti, dobré Přírody. A oba, svrchovaný rozum i dobrá příroda, jejímž byl místodržícím, nutně zaměřovali člověka i směrem nové, nevídané mravnosti, jejíž prosté a jediné pravidlo rušilo rázem všechny dosavadní dekalogy: Svěř se vedení své přirozenosti - Fays ceque voudras (Rabelais), dělej, co chceš! Což jest v nejdoslovnějším smyslu životní řehole Machiavelliho Knížete; nikoliv ovšem cesta k mravní jistotě a rovnováze spravedlivých vztahů mezi lidmi. Staré lidské jistoty odcházely, nových prozatím nebylo. Osvobozený rozum, nejcennější a trvale platný výboj renesance, nepodával žádnou absolutní jistou novou a pravdu hot o vou a úp I n o u hne d, nýbrž výhradně naději na ně, cestu k nim, metodu k jejich hledání, nazvanou věda. Starý svět, silný svou starou vírou, jen nesnadno vyměňoval svou dosavadní jistotu za pouhou naději. Nebyl ochoten žít bez posledních jistot, z pouhého hledání jistot budoucích. Kdo ostatně ručil za to, že rozumová věda je k nim klíčem pravým, anebo jediným pravým ~ Rozum se vůči starým pravdám uplatnil a prosadil především svou kritikou: bylo jen přirozené a "rozumné", že rozumová kritika a skepse se obrátila záhy i k zkoumání rozumu samotného, jeho mezí a nespolehlivé slabosti. Ještě v samých mezích renesance nastává na jejím sklonku chvíle, kdy se jásavý rabelaisovský hrdina zamýšlí, odvrací svůj optimistický rozum od přírody a světa, a z vnějšku jej obrací do nitra, pozoruje a pochybuje. Nelze říci, že by tu renesance propadala sebepopfení; ale jistě je to chvíle sebezapfení, úzkostného zkoumání lidských mezí, sebekritiky., ,Smutek renesance", okamžik Montaignův po době rabelaisovské, v umění intermezzo "manýrismu". Vizme však člověka, jenž zmučen skutečností tohoto obecného a všestranného rozpadu dosavadních jistot, neschopen žít v tomto interregnu pravdy, v režimu mravní a duchovní prozatímnosti, se proti osudu, jejž mu připravila renesance, prostě přímo vzboufí a popře její inspiraci! Čím bude tato jeho vzpoura ~ Úchvatem, vzmachem vůle k absolutní jistotě; totiž k jistotě pravdy úplné, rázem celé a jediné, s níž by se člověk, rovněž celý, to jest zároveň vůlí, citem i rozumem, rázem zasnoubil. Zde mezi člověkem a pravdou zřejmě neběží o poměr architekta k budově, kterou by zvolna a postupně stavěl, jako tomu bylo u renesančních budovatelů pravdy; také ne o cestu počtáře k výsledku, jenž se mu vyjeví na konci počtů a úsudků. Nýbrž o poměr duše se silou jinou, rovněž duchovní, s níž chce splynout, ztotožnit se je jeho duše sama účastna, neboť z něho vyšla: jejich splynutí je unií milostnou, je fúzí dvou lásek, nekonečné a lidské. Avšak chápat pravdu jako lásku, přičítat jí schopnost tvořivou, plodivou a účelovou, znamená chápat ji jako Osobu. Tam, kde "plenitudo veritatis" je totéž co "plenitudo amoris", mluvíce o Pravdě mluvíme o Bohu, a to zcela určitém: o Bohu Izákovu, Jákobovu a Pascalovu. Nuže, tato vzpoura proti duchu renesance, jak jsme ji právě nastínili, je vlastním rodným gestem baroka. V baroku běží v podstatě o ofenzívní reakci náboženského citu proti všemu, k čemu evropského člověka vedla a nakonec i dovedla renesance. Životní forma a jistota, o něž baroko usiluje, je v poslední instanci povahy náboženské. Jeho inspiraci dlužno spojovat s mohutným dobovým oživením křesťanské aktivity, podnícené v táboře katolickém obrodou ducha mystického a asketického a proselytskou horlivostí protireformace, v táboře protestantském myšlenkou návratu k Písmu a "evangelismem", a rozdmychávané v neposlední míře právě přímým zápolením obou táborů, nakonec krvavým a válečným. Nikoliv náhodou splývá datačně počátek baroka v jeho původní vlasti, tj. na evropském Západě, s vypuknutím tzv. "válek náboženských". V dějinách naší kultury, jež se od renesance laicizuje a zaměřuje výhradně na pozemského člověka, je baroko poslední velikou vývojovou etapou, jejíž kulturní syntéza se inspiruje veskrze universalismem křesťanským a theocentricky. Období baroka, velmi se různící podle národů, odpovídá všude průběhu desítiletí, po která náboženská vášeň zůstává životní vzpruhou a ústředním zřídlem národní kulturní existence. Nejdříve se setkáváme s projevy barokní duševnosti v Spanělsku a v Itálii, kde má založení Jezuitského řádu (1540) a Tridentský koncil (1549-1563) okamžité důsledky; tam lze linku baroka ač nejprve na ojedinělých zjevech, sledovat již od roku 1560. Podobně ve Francii. Celkem lze říci, že se baroko v Evropě šíří od západu k východu, a to ve třech etapách, odpovídajících velkým okruhům západní, střední a východní Evropy, přičemž každý okruh východnějšíjeví vzhledem k svému západnímu sousedství opoždění asi O jednu generaci. Ve Spanělsku i v Itálii jsou barokní epochou povýtce léta 1560-1700, ve Francii-období 1570-1660; v Anglii léta 1600-1660, u severských Němců 1600-1700, u jižních Němců a Čechů 1600-1740; v Rusku, jemuž byly barokní ohlasy sděleny jeho západními sousedy, ačkoliv byly spoluneseny i příznivou a. příbuznou místní situací, lze za jeviště barokových kulturních jevů pokládat přibližně 72 73 jsou hnací silou a inspirativním zdrojem barokního epismu období 1615-1700, od časů prvních Romanovců do prvních let exaltovaný pocit personální, trýzeň pýchy a hrdinovy víry v sebe vlády Petrovy. Zhruba vzato, bylo v Evropě barokním věkem samotného, v svoji moc - "virtus" ­ a jedním slovem v svoji století sedmnácté, abstrahujeme-li pak z jednotlivých datací svobodu. Barokní epos je rodným bratrem barokního chrámu, desítiletí společná datacím všem, docházíme k létům 1600-1660; jehož obrovité, vlnící se kamenné masy, zdvihané nesmírnou to je v Evropě jádro samotné barokní epochy. neviditelnou silou, vznášené k nebesům, až do vrchole kopule, V renesanci hledal a konstruoval objektivní pravdu především otevřené do nekonečného světelného prostoru, zduchovnělé kritický rozum; v baroku klade se otázka lidského vztahu k živé r a ja,koby zbavené tíže, přestávají ducha srážet k zemi a letí pravdě ve formě účasti, a účastnit se pravdy, ztotožnit se s ní chce člověk celý. A poněvadž celý člověk je vůle + cit + myšlení, spolu s ním k nebesům. Barokní lyrika je v podstatě v celé své rozloze jevištěm baje nutné barokního člověka vidět a nazírat jako bytost trojná­ rokních lásek; je jím i tam, kde útoči, posmívá se a satirizuje, sobně zanícenou. V každé z těchto tří oblastí svého vznětu neboť barokní posměch je hořkostí iluzí zbavovaného idealisty se baroko vyjádřilo typicky: v oblasti zanícení citu či lásky a barokní satira je účinkem zklamané lásky. Má dva velké komtypem amorosního mystika, v oblasti zanícení vůle či skutku ty­ plexy, lyriku lásky duchovní a lyriku lásky světské, z nichž první pem mravního héroa, v oblasti zanícení myšlenkového či moud­ udává tón a pomyslnou mez druhé, od níž si na obrátku vypůjrosti typEm pansofika. Barokní poezie zrcadlí i héroa i mystika čuje veškeren objem jejích představ smyslných a rozkošnických. i pansofika. Barokní duchovní lyrika je povýtce výrazem prožitku mystickéBarokní epika (a ovšem i drama, případně též román) je ho a u každého jednotlivého básníka by bylo lze ji charakterinejvlastnější scénou barokního heroismu. Formálně se barokní zovat jako lyrický itinerář jeho osobní a osobité cesty za láskou epos málo liší od staršího, renesančního; mravní inspirace a ten­ Boží, která ho má zároveň naprosto zosobnit a zcela od něho dence jsou však zcela nové, a to hned počínajíctvůrcem barokní­ samého osvobodit, néboť se v ní rozplyne, jeho samostatnost ho eposu, Tassem: vyprávění romaneskního a dobrodružného zanikne milostným spojením. Jakýmsi předstupněm či úvodem příběhu přestává být cílem samostatným, volná hra fantazie, této mysticko-milostné lyriky je poezie mravní očisty před duzhusta estétsky ironické, ustupuje do pozadí, formujícím princi­ chovními námluvami lidské duše u nebeského Miláčka: báseň pem děje stává se "virtu eroica", mravní energie hrdiny, bojují. moralistická, lyrika asketická, živená rovným podílem z tradic cího o smysl světa proti záporným silám vnějším nebo vlastní křesťanského mučednického a anachoretského nihilismu a ze slabosti. Epické drama je dramatem "d'une volonté engagée", starší ještě tradice antického stoicismu. Poezie odříkání, sebevůle angažované, barokní hrdina cítí vždy své "poslání", jehož přemáhání, opovržení tělem i světem, znovu a znovu zbásňované význam je vždy nadosobní a vždy, konec konců, duchovní, ná­ Prach jsi a v prach se obrátíš, marnost nad marnost; v případech boženský. Proto je místo dějové čiře romaneskní fikce pravidelně úplného básnického úspěchu vítězná píseň křesťanského atleta, žádán námět historický, skutečný, a dospívá se k požadavku který podupav sebe a pokořiv svět dává na bojišti zaznít trium"pravděpodobnosti".Hrdina se nepřestává ani na okamžik nalézat v situaci konfliktu: mezi láskou a ctí, pokušením a povin­ 'tI fální polnici. Ale jako vždy i zde v patách Martových a v jeho průvodu přichází Venuše: očištěná duše uzrála pro svoje spojení ností, přirozeností a mravnosti, anebo prostě dvěma láskami, ba s milostným Pánem. Konkrétní básnickou podobou "mystické i dvěma povinnostmi, přičemž hrdinskou nutností je dát před­ cesty" duše k Bohu pravidelněbyvá alegorická milostná honička nost té z obou, jejíž poslušnost žádá více námahy a sebepřemá­ dívky (duše) pustinou (životem) za m'lým (Kristem), jenž se hání. Sebeúcta, důstojnost, osobnost, čest, sláva, jež korunuje ztratil (pozbyla boží milosti) a jejž hledá propadajíc panice opušúspěch osobní síly, to jsou klíčové pojmy barokního epického těnosti (temná "noc" smyslů), až jej podle znamení, která za(i dramatického) světa a vytvářejí onu "maniera grande" ba­ nechal v přírodě i mezi lidmi (pochopení božského zjevení), rokního děje a barokního chování. Hyperbola, ohromení, slav­ najde a milostně se mu oddá (spojení s Bohem): figurou "viae nostní triumfálnost, teatrální nadsazení, ba senzačnost, a je-li mysticae" je vlastně jemný románek, v němž básničtí barokní třeba, i fyzická či naturalistická skandálnost jsou nástroji a prů­ virtuozové dosáhli vrcholů citového zanícení a jemnosti i zřivosvodci tohoto ohlušivého barokního voluntarismu. V podstatě ti v rozboru mystických stavů a provedli paralelismus děje sym­ bolizovaného s dějem symbolickým tak, že se síla konkrétního 74 75 prázdné důlky puchřící smrtky, kterou v sobě ukrývá a zakrývá názoru a smyslového prožitku rovná síle schopnosti spiritua1i­ každá pozemská bohyně. Není v baroku milostné honičky, aby začnL Ale ovšem, že této poezii mystických zásnub Duše s Miláč­ v sobě netajila možnost, ba skutečnost Smrtícího tance, a mýtus kem Kristem, která je denním chlebem barokního století, nechy­ dona Juana, láskou a ženou zároveň nedosytitelného, přesycenébí na smyslovém a smyslném zanícení, jako jím oplýval již ho a zhnuseného, se mohl zrodit jenom v baroku: hledá lásku pravzor tohoto lyrismu, biblická Píseň písní; ve skutečnosti věčnou v lásce časné, a věčnost, přesytíc jej časností, zmaří ho i toto mystické baroko je slavností těl neméně než slavností duší, na čirou nicotu. a jeho zásnubní sensualismus a milostná opojivost ocitá se kaž- Pravili jsme, že zanícení vůle se v baroku ideálně vyjádřilo dou chvíli, jako každá barokní slavnost, která hudbou zvonů, skrze "virtú" heroického nadčlověka, a zanícení citu mystikou mrakem kadidla, ohněm světel chce uchvátit duši skrze ohromeni absolutní lásky; v oblasti myšlení barokní vznět krystalizoval smyslů, na samém pokraji omámení rozkoší a krví. Což platí v ideál moudrosti vševědné či pansofické. Jsou to v podstatě jen dokonce i o nejklidnějším výhonku této inspirace, totiž o milost­ tři stránky jediné ideální barokní osobnosti, nebylo v baroku panné lyrice ježíškovské. Příležitost vánoční a záliba v poezii pas­ sofika, aby nebyl mystikem a nejevil rysy mravního héroa, atd. týřské vedly nutně k této zdrobnělině nebeského chotě Ježíše Nenáleží do rámce naší rozpravy rozebírat pansofismus, ačkoliv na milostné děťátko Ježíška, a barokní jezule podobá se záhy právě my jsme měli v Komenském jeho nejúplnějšího představiamórkovi, jenž šumí křidélky v atmosféře přeplněné něžným tele ve vší velkoleposti i vší marnosti typu. Jen tolik povězme, že šustotem lichotek a vzdechy polibků a dává se ochotně ověsit vycházejíc z teologické zásady Omnia ab Uno, omnia ad unum" dekorativním šperkovím metafor, hyperbol, upejpavých kra­ (Vše pochází z jednoho Boha, všechno k jednotě v Bohu i směřuječek, zářících v oslnivém ohňostroji vtipností a marinistických je), pansofie je mysticky podloženou snahou uvést veškeré lidské "concetti". Co se týče barokní poezie světské, není podstatně roz­ vědění (a tedy i konání) v božsky posvěcený .účelný systém či dílná od této "geistliche Minnepoesie" a "heilige Schafferei": řád, v němž věda o přírodě a člověku je zároveň založena na vědě v jejím centru stojí ovšem milostná žena, či spíše dáma, aristo­ o Bohu a k jednotě s Bohem míří, věda i biblické zjevení se harmokratická dvořanka nebo měšťanka, i když někdy podle módy nizují, světlo rozumu i světlo boží milosti se doplňují a znásobují: anakreontismu, zděděného z renesance, přestrojená za pastýřku. v nekonečno konkrétních jevů je tak uváděn jediný univerzální Příroda, v níž se pohybuje, nese ostatně podobu stylizovaně "ordo ordinum", řád řádů nadzemského původu, vesmír lze číst posvátnou, je to pozemský ráj Zlatého věku nevinnosti a její jako text psaný rukou boží, jejímž jednotným tvůrčím činem obyvatelka je ověšena kultickými přívlastky,známými z křesťan­ vznikl, a tato četba (tj. poznání) vede nutně k zírání Boha a splýského platonismu: je vtělením božské Ideje, Krásy a Dokonalos­ vání s ním. Významné pro naše přítomné účely, ba i pro pochoti, je bohorovnou udílečkou Milosti, je paní spásy, a okrajkovaný pení barokního básnického vidění skutečnosti především, je příměšťanský "pastýř" nebo dvorský kavalír, jenž ji obléhá svou mý důsledek pansofického stanoviska: vše a cokoliv je účastno nadějí nebo svým zoufalstvím, obléká svou lásku v naprosto ve všem jiném, vše nižší odkazuje na cosi dalšího a vyššího, jsouc obdobnou nakadeřenounádheru hyperbolických efektů a .lísko­ od něho odděleno jen ozř'ejmeným duchovním významem: duvých důvtipností. Jen ještě krok, a Petrarka i Anakreón se v té cha lze poznat z hmoty, která není leč výrazem ducha, jenž dolehkomyslné a dusné lázni hravé smyslnosti přeškolujína lechtivé sud nevybavil svůj čirý smysl, člověk (mikrokosmus) je obrazem satyry, vážný Amor opravdového citu se rozplemení na tisíceré vesmíru (makrokosmu), láska pozemská zrcadlí lásku božskou, amórky, med lásky zesládne na nesnesitelnou míru přeslazenosti starověk je pokladnicí podobenství pro novověkou současnost, a vášeň splihne na frivolní galantní fetišismus, zachycující se Starý zákon je podobenským předobrazem Nového, Boha lze na střevíčku, rukavičce, košili nebo pejskovi uctívané dámy. poznat přírodou i v přírodě, neboť do všeho stvořeného vtiskl Baroko by ovšem nebylo barokem bez zákona antitezy a opaků Bůh-tvůrce svoje znamení, "signum". Luštěme znamení, luštězvracejících se v sebe navzájem, a zhusta tedy milostný med me znamení! Všechno je znamením, všechno je rozluštitelným zachutná na obrátku pelyňkemsadismu, do nestoudné hry galant­ tajemstvím, neboť všechno zároveň tají a prozrazuje svůj vztah ních lichotek zaduje vítr typicky barokního pocitu marnosti, k vyššímu, svůj význam duchovní, úmysl božský. Uvádějme láska zazoufá a zpod závoje milostné Chloridy vyhlédnou temné, tedy v analogie pozemskost a nadzemskost, čtěme v člověku vesmír a naopak, poznávejme spojitosti mikrokosmu s makrokos~em, ptejme se na svůj osud hvězd, obsahují jej celý a mluví ?nem: neb?ť ~aždá věc je znakem jiné, je "emblémem". Je jasné, Jak s~ na pude toho~o barokního emblemativního či signaturního chápan! skutečnostI rodí vedle pansofika i teosof, astrolog, prorok, věstec, hadač, magik, zázračný lékař, alchymista, chiromant, nekromant, hl~dač kamene filosofů, vařič lektvarů lásky, zaříkavač, uhrančlvec, čaroděj: ti všichni "čtou znamení" jsou to "vědomci". Učený barokní soudce mezi dvojí četbo~ svazku "Sacra Emblemata" posílá na hranici rychtářovic Stasu která "hodila milostný osud" na sousedova synka, a neví, že utracuje svou pansoficko-magickou sestřičku! A!e ?vš~m: že m.~ t~nto vztah k světu i svoje důsledkyliterárněstyhstlCke: JSou JImI barokní mluva v obrazech metaforách antitezách, analogiích, alegoriích, podobenstvích' a paralelách pozemského s nebeským, fyzického s duchovním, smyslného s náboženským, minulého s přítomným a budoucím milenecké lásky s m~lostí boží atd. Ale jsou jimi i pověstné barokní výrazové kult,tsmy, ~ředkové ~. pra,meny všech moderních stylových k:yptografiI, abstraktIvIsmu atd. Tedy góngorismum (či kulteramsmus), vynález prvních dvou desítiletí sedmnáctého století ve Španělsku a v nich především Luise de Góngory, jenž první v baroku naprosto důsledně reali7.Uje v rovině básnického vidění a výrazu zásadu, že báseň není ani snímkem skutečnosti ani poučením nebo morální radou, ani projevem snahy působit na spo­ 76 .jr 77 myšlenkami nevídané, skryté a bleskové vztahy a příbuznosti. A jako disrealizační metafora i "concetto", v náznacích kdysi již u Petrarky, spojil se kulteranismus i konceptismus na italské půdě znovu v manirismu (Italové říkají secentismus), jenomže se obojí styl v této nové syntéze podává u neapolského dekorativisty ve velkém a v lehkomylsné, naleštěné, hříčkové módní figuře s patrným cílem udivit, překvapit. (Podle Mariniho vůbec cílem básně je "meravíglia", div divoucí, ohromení). Marini roku 1615 přichází na francouzský dvůr a francouzská preciozita, jejímž zlatým věkem jsou léta 1620-1650, otevře marinismu dveře dokořán; nicméně je preciozita pojmem nesrovnatelně širším než všechny dosud jmenované stylové aristokratické hermetismy, netýká se totiž jen poezie, nýbrž všech stránek kulturně společenského života a v nejširším slova smyslu ji lze charakterizovat jako úsilí o zduchovnění života a lidského styku, řízené ušlechtilou dámou. Je preciozita společenskýchzpllsobů superlativní zdvořilost a jemná galantnost; preciozita citů netýkavková cudnost u ženy, adorační platonická pokora u muže; preciozita řeči a preciozita literatury - snaha vyjádřit všechny tyto kvality, "akademickou krasodušn03t, galantnost, ctnost a vědu", v materiálu jazyka a tvarem uměleckým, povýtce v románu a v drobných lyrických žánrech, sonetu, rondelu, madrigalu, epigramu, které svými rozměry dovolují razit "malé skvosty". Stranou pevniny, ač nikoliv bez silného vlivu pevninské, katolické, hlavně románské mystiky, vzniká posléze okolo lečnost, nýbrž právě "básní", zásadní stylizací či disrealizací roku 1590 (a trvá téměř tři čtvrtě století) básnický hermetismus skutečn?sti, . svéprávným výtvorem tvořivého ducha, který anglických "metaphysicians", Donnem počínaje: termín byl poz vlastmho mterného řádu vytvářírovnoběžněk vnímané skuteč­ prvé použit Drydenem, zavedl ho Johnson, v opovržlivém smyslu nosti nov! svět ~ejích este~ic~ých rovnomocnin. Nová výrazová znamená poezii peda~tickou, zbytečně temnou, fantastickou metoda Čl techmka a styhstIka tohoto aristokratického herme­ a nerealistickou, nepřirozenou, v původním a nehanlivém výti,s~~ pro m~~šinu vy,:"olenýc~, hodných "cti" účasti na poezii, zalez~'p~'edevslm v oslmvé, bUJlvé metaforice, jejímiž oblíbenými t znamu prostě poezii filosofickou. Pro Donna a jeho stoupence je poezie úkonem mystické a duchovní účasti na pravé skutečodno~I ~so~ hy~erbola ~ parafráze: v ~lipčnosti výrazu, jenž vy­ nosti nad a za realitou smyslovou; nezrcadlí svět, nechce popinechava stredm členy predstavovych rad, v nesmírné koncentraci výpo,vědi, odvážném násilí na mluvnické struktuře jazyka, Vv slovmc? n.~v,otvar~ch, v pyšné a subtilní erudičnosti mluvy, predpokladaJlCI rozsahlou humanistickou vzdělanost. Týká-li se gon?orismus vidění a zobrazování, konceptismus, téměř současný vznikem a pl'oElavený zvláště rovněž španělským příkladem Queve~ovým, vz~ah~lje s~ nao~ak spíše na oblast myšlenek a je dílem mtelektuahstu, pOJmovych analytiků: záleží v rafinovaném, a důmyslném rozčleňování myšlenky, v akrobaticky vláskovem a obmyslném jejím odstiňování, v umění nalézat mezi sovat, poučovat, bavit, ba ani esteticky pohnout, chce se zmocnit nevyjádřitelného a vnuknout je. Vidění a prožívání věcí má zde za cíl dát pocítit skutečnost dalšího světa za věcmi; branou k němu je nejspíše láska, která je v podstatě mysteriem, je povahy sakrální, neodehrává se zde, nýbrž v prostoru věčnosti. Tedy poezie transcendentní účasti. - Nakonec všechny barokní kryptismy v celém rozsahu barokní literatury splynuly a vytvořily povšechný barokní výrazový styl, jakousi preciózní hyperbolickou Schwulst hyperbol, metafor, paralel a hříček, jak ji známe zvlášt z druhé německo-slezskéškoly. Tato poezie "Zent- 78 nerworte" měla trvání jedné generace. Načež centýřova slova napodiv zlehčela, zdekorativněla, div se neroztančila: navenek se málo změnilo, ale z anděla stal se amórek, z pastýřských luhů park, z temné noci smyslů milostné šero galánů, z ducha vtip, z opojeného úsilí účastnit se slavnosti obrození v Bohu opojný taneček na dvorní slavnosti. Zbytky toho, co bývalo barokní formou životní a básnickou, se ochotně propůjčovaly obsahům zcela novým, protibarokním, rozkošnické rozpustilosti lásky zcela pozemské, která nechtěla být již obrazem ničeho vyššího a tajemnějšího, posměvačnosti rozumu. Vlády nad životem a uměním se ujímalo rokoko, a rokoko je výstupem z baroka, jako byl manýrismus úvodem k němu. ,I 1 Marcelina Desbordes· Valmorová Hle, básnířka, jež věru pochvaly nepotřebuje a obešla by se dobře bez doporučování! Kdo také může a troufá si chtít ještě co přidávat k dobrému jménu, o němž nad každou knihou, jež je nesla, nepřestal pět po dlouhá léta nejzanícenější chválu sám Sainte-Beuve, současník a básnířčin arcipřítel a div ne zet? Michelet o ní říkal, že její přirozeností je vznešenost a že má, mezi všemi, dar slzí. Lamartine na počátku její básnické dráhy a Théodore de Banville po její smrti, i když tvůrčí její osobnost přesně profilovat nedovedli či nechtěli, alespoň ji, schránu obětí a zklamání, oslavili písněmi jako symbolického genia-trpitele, ztělesnění básnického osudu na zemi. Aby ilustrovala proslulou tu romantickou teorii geniálního parii, k tomu věru byla její existence jako stvořena. Vrátí se k té myšlence na svém místě i Baudelaire v článečku, jejž jí v "Romantickém umění" věnoval, a Verlaine jí ve svých "Prokletých básních" vykáže přímo čtvrté z jejich sedmi míst: ba, po Rimbaudovi, který prý ho k Marcelině přivedl a přinutil ho číst ji celou, udílí jí v manifestačním svazečku pozornost vůbec nejrozměrnější, a jestliže svou obšírnost do jisté míry zdůvodňuje poměrným zapomenutím, v něž básnířka upadla, nic přece - krom obdivu vskutku uneseného a ovšem i ne zrovna jemně odstíněného - jej nemohlo přinutit, abJ' v závěru prohlásil, že Desbordes-Valmorová je, vedle Sandové, "jediná geniální a talentovaná žena tohoto století, a všech století, spolu se Sapfo snad a svatou Terésou!" Z veršů Marcelininých svým přátelům čítal Mallarmé, Anatole France prohlašoval Opadaný vínek za jednu z nejkrásnějších básní, jež kdy byly napsány. A Lemaitre věnoval Marcelině, jejímu charakteru a jejímu tajemství z jara a v létě 1896 řadu pěti feuilletonů, v nichž "naše měšťanská Sapfo", tak jí říká, mravně vynesena do poloh čistoty přímo jitřní a básnicky zařazenav linku nejryzejšího francouzského lyrismu od Lamartina k Verlainovi: tato nezvykle ohleduplná a dojatá úcta ironiků - Lemaitrova, po Sainte-Beuvověa Franceově - k citové povaze tak vší ironie prázdné a nadšeně do pro­ ŠPCI dra č. 2 1964 Kotl Atla Dro Vah zbó Knil Jako front Stud byla Beuv V svc BeU1 Um~ doslo roku spiso Rostl ve zn překl V dive četbě R. M do té zahra BohR Stavi' netu~E vznikl novsk; rozvec et la žádalc c1aude Václav Černý Studie 2C starší světové literatury Obálku navrhl a. graficky upravil Josef Týfa Vydala Mladá fronta jako svou 2876. publikaci Edice Ypsilon, svazek 9 Odpovědný redaktor Zdeněk Frýbort Technický redaktor Břetislav Klíma Vytiskl Mír, novinářské závody, n. p., závod 5, Praha 2, Václavská 12 AA 11,76, VA 11,98 Stran 172 Náklad 5000 v.ýtisků Vydání 1. 403/21/8.6 Praha. 1969 23-145-69 12/14 Cena brož. výt. Kčs 18,­ r í I I" f t, f I , I, I ! I I I i- I I t