„Zprávy, zvěsti a  senzace žijí v  našem městě neustále. Vezměme jen příběhy, které se „zaručeně“ udály v  parcích kolem Špilberku, nebo o  neštěstí na Pekařské ulici, při kterém v propadlé silnici navždy zmizela jedna paní; i o tom se v Brně dlouho vyprávělo. Mnohé z  pověstí, legend i vzpomínek během č asu upadly do zapomenutí. Některé však žijí dosud a  k  nim přibý va jí nová vyprávění, nové vzpomínky, nové v tipy, nové zprávy a  senzace. I  souč asní oby vatelé Brna ma jí potřebu vzá jemných kontaktů, potřebu si „něco sdělit“ i potřebu vyprávět.“ Marta Šrámková: Vyprávění a pověsti. Město pod Špilberkem. O lidové kultuře, tradicích a životě lidí v Brně a okolí. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR 1993 fámy z brna fámy z brna Babička mi vyprávěla, že za druhé světové války řádil v Brně tajemný fantom zvaný Pérák. Nikdo neví, kdo to byl… Lidé ho znali jen jako tajemnou postavu s péry na nohou. Dokázal díky nim přeskočit nejen auto či šalinu, ale prý i vysoké činžovní domy. Nejčastěji býval viděn na střechách Francouzské ulice. Fámy o Pérákovi se začaly masově šířit ve 40. letech 20. století. Přestože o přízraku neinformoval dobový tisk ani rozhlas, v existenci skákajícího fantoma uvěřily v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava tisíce lidí. Žádný Pérák samozřejmě nikdy neexistoval. Jednalo se jen o svébytnou místní verzi mezinárodního folklorního vyprávění o skákajícím přízraku, které vzniklo v roce 1838 v Anglii, odkud se následně rozšířilo do celého světa. Nejvýrazněji zapustilo kořeny právě ve velkých městech jako je Brno. PÉRÁK V BRNĚ BRNĚNSKÉ PODZEMÍ ČERNÁ SANITKA ÚNOS V IKEA ŽILETKY NA TOBOGÁNU Celé centrum Brna je protkané hustou sítí podzemních chodeb ještě ze středověku. Nikdo nemá jejich přesné plány, a proto často dochází k propadům země a dalším neštěstím, které ale úřady a média úzkostlivě tají. Jediná taková událost, o které se veřejnost dozvěděla, byla tragédie, která se přihodila v Pekařské ulici. Někdy v polovině 70. let se zde do podzemní stoky propadla jedna paní a už ji nikdy nikdo nenašel. Dodnes se ale tají, že obětí bylo tehdy daleko víc – asi osm – a propadla se tehdy dokonce celá tramvajová zastávka! • Devět z deseti fám je negativního ladění a varuje před nejrůznějšími nástrahami světa, který nás obklopuje. Fámy tak lze chápat i jako jakousi preventivní obrannou reakci společnosti před všemožnými hrozbami – byť tyto hrozby často neúměrně zveličují, jako toto fiktivní varování založené na skutečné tragédii z roku 1976. Na sídlišti v Bohunicích jezdila tajemná černá sanitka bez poznávací značky. Unášela děti, které si hrály samy venku, a ty pak někdo uvnitř tajně zabíjel a jejich orgány prodával boháčům do Západního Německa. • Pravděpodobně nejrozšířenější domácí fáma druhé poloviny 20. století, nejaktuálnější na přelomu let 1988 a 1989, kdy se dokonce dočkala oficiálních dementi v médiích. Tato bizarní smyšlenka, odrážející dobovou nedůvěru k vládnoucímu režimu, vznikla díky kombinaci tří faktorů. Prvním z nich byl vliv mezinárodní východoevropské fámy o tajemném černém voze unášejícím děti, která vznikla ve 30. letech v tehdejším SSSR, kterou následně konkretizoval oblíbený západoněmecký thriller Fleisch (Kandidáti života a smrti) z roku 1987.Třetím důvodem pak byla neustálá touha společnosti po historkách o únosech dětí, které v 90. letech získaly poněkud odlišnou podobu. Včera jsem se dozvěděla dost příšernou novinku. Moje kamarádka byla na nákupech v IKEA v Dolních Heršpicích, když se náhle spustil poplach a celý objekt byl uzavřen, aby nikdo nesměl ven ani dovnitř. Celá akce vznikla proto, že se jedné mamince ztratila malá blonďatá holčička, která už běhala. Maminka ji na chvilku spustila z očí a za okamžik už ji nemohla najít. Holčičku dlouho hledali, až ji našli na pánských záchodcích, omámenou nějakou drogou, v chlapečkovském oblečení a s vlásky obarvenými načerno. Díky duchapřítomnosti matky, která tímto způsobem zalarmovala ochranku objektu, se zřejmě únosce polekal a prchl. Jinak by si asi nikdo nevšiml černovlasého chlapečka, když by hledali blond holčičku. • Aktuálně nejrozšířenější moderní verze klasické fámy o únosech dětí, situovaná do typického prostředí obchodního domu. Tato smyšlená historka se poprvé objevila v 70. letech 20. století v západní Evropě a k nám dorazila v polovině 90. let. Přes vytrvalá dementi policie, obchodníků i odborníků tato smyšlenka neustále koluje v domácí tradici – naposledy se masověji rozšířila v létě 2010 na Zlínsku.Vedle tradičního ústního podání je dnes šířena i jako takzvaný hoax – falešný poplašný řetězový e-mail, na českém internetu aktuální od listopadu 2004. Víte, co se nedávno stalo dceři mojí kolegyně v tom novém akvaparku v Kohoutovicích? Šla se tam se spolužačkami projet na tobogánu, jede a najednou ucítí bodnutí, sjede ze skluzavky do vody a v bazénu všude okolo ní krev. Měla úplně rozříznutý zadek! Plavčík, kterého tam přivolali, našel na tobogánu rozlámané žiletky přilepené žvýkačkou. Prý se to tam stává docela často. Dávají je tam z legrace malí Cikáni, kteří pak stojí u bazénu a baví se tím, jak se lidi pořežou. • Nejrozšířenější xenofobní fáma, která byla poprvé zachycena v 70. letech 20. století na Kladně.Tato smyšlenka je dodnes vyprávěna prakticky o všech plaveckých stadionech, akvaparcích a veřejných koupalištích v České republice. Stejně jako většina fám je i toto xenofobní varování mezinárodní. Za smyšleného viníka zákeřného kladení žiletek na vodní skluzavky jsou po celém světě vždy označováni příslušníci nejrůznějších etnických menšin – v USA černoši a Hispánci, ve Velké Británii Indové a Pákistánci, ve Francii Arabové a v sousedním NěmeckuTurci. IlustraceStanislavSetinský (zknihyČernásanitka:Druhážeň,2007)