Stáří v pozdně středověkých městech Ò - málo prozkoumaný problém; Ò - stáří nebylo vnímáno jako zvláštní životní období (nepřetržité směřování ke království Božímu); Ò - středověký člověk „nezná dne ani hodiny“; Ò - relativizace stáří; Ò - zapomnění na svůj věk. Ò - Ciceronův dialog „Kato starší o stáří“ o nedostatcích a přednostech stáří; Ò - nedostatky stáří: překáží veřejné činnosti, poškozuje tělo a paměť, brání tělesním radostem, přibližuje člověka ke smrti; Ò - přednosti stáří: tělesná rozkoš už nepřekáží v konání dobrých skutků, autorita díky čestně prožitému životu, v mládí je mnohem víc případů smrti; Ò- nebylo všeobecně přijato ve středověku; Ò- představa o životních obdobích: Ò infantia ( od narození do 7 let), Ò puerita (od 7 do 14), Ò adulescentia (od 14 do 28), Ò iuventus (od 28 do 50), Ò gravitas (od 50 do 70), Ò senectus (po 70), Ò senilium. Ò - Starý zákon vyzívá k úctě starších; Ò - moudří a spravedliví starci v čele židovského národa; Ò - 24 starců na Božím dvoře (podle Apokalypsy); Ò - dlouhověkost prvních lidí; Ò - zkracování délky života jako Boží trest. Ò - člověk byl starcem od 50 let (podle Isidora ze Seville); Ò - „stáří a mládí“ jako výraz pro označení celé křesťanské obce; Ò - přirovnání se starcem jako zdůraznění ušlechtilosti a dokonalosti; Ò - různá přesnost udávaní věku a jeho zaokrouhlování (podle florentského katastru). Ò - 15% obyvatelstva bylo starší než 60 let; Ò - více než 35% obyvatelstva bylo mladší 15 let; Ò - míň než polovina v produktivním věku; Ò - větší úmrtnost dětí než dospělých; Ò - rozdíl mezi otcem a dítětem dosahoval 40 let; Ò - žilo více mužů než žen (ženská úmrtnost při porodech a migrace za sňatkem nebo službou). Ò - celkem 272 poplatníků (bez osob, jež začaly platit v roce 1418); Ò - 40 osob čili téměř 15% poplatníků platilo berni od roku 1388; Ò - osoba platila berni po dosažení dospělosti; Ò - přinejmenším 15% obyvatelstva bylo starší než 50 let. Ò - analogie se starozákonními patriarchy; Ò - starci-kmeti jsou nositelé právní kontinuity a nejdůvěryhodnější svědci; Ò - porada se starci pro vyřešení obtížných situaci a legitimizaci vlastního rozhodnutí; Ò - „Otec – to znamená Bůh, pán, soudce a učitel dětí“ (M. Luther); Ò - podle J. Kalvina je nutné vážit svých otců, protože na nich spočívá něco božského. Ò - starý člověk byl ztělesněním fyzického a mravního úpadku (ten byl vnímán jako trest za prvotní hřích); Ò - starý člověk neměl síly k plnění všech božích přikázání; Ò - stařena jako ztělesnění zlovůlí; Ò - humanistické ideály jsou protipólem stáří a konflikty otců a synů kvůli majetku; Ò - nerovné manželství a jeho vysmívaní. Ò Ò - neexistovala organizovaná péče o staré lidi (žádné starobince); Ò - chudí starci a stařeny sbírají almužnu u kostelních vrat; Ò - malá naděje na pomoc svých dětí (velký věkový rozdíl, žádné rady o zaopatření rodičů v příručkách o vedení domácnosti, četné zmínky o dětské nevděčnosti v tehdejší literatuře); Ò - udržení svého postavení hlavy domácnosti co nejdéle (jediná možnost dosáhnout důstojného stáří); Ò - spokojené stáří jen u duchovních, šlechticů a bohatých měšťanů). Ò Ò Ò - snaha o prodloužení života (podle J. Husa je dlouhověkost pro člověka přirozeně žádána); Ò - člověk je od přirozenosti nesmrtelný (podle R. Bacona); Ò - vybraná strava byla základem dlouhého života (k dispozici jen bohatším); Ò - důraz na střídmost v jídlu a pití, dostatečnost spaní; Ò - během epidemií umíralo více děti než dospělých. Ò - smrt osvobozuje z bídy pozemského života; Ò - pohřeb těla bez rakve až do konce středověku; Ò - pohřeb na hřbitově jen pro zemřelé podle křesťanského rituálu (povinná poslední zpověď); Ò - majetnější měšťané bývali pochováni v kostelích nebo ve zvláštních kaplích (napodobení šlechty); Ò - milodary ve hrobech a zádušní mše (o to se měli postarat děti zemřelých); Ò - zapisování testamentů, které byly sepsány „při dobré paměti a při plném zdraví“, do městských knih od 14. století (o provedení pečovali poručníci). Ò - rovnost před smrtí starých a mladých; Ò - naturalistické zobrazování stáří od 14. století (zvýšení zájem o smrt v pozdním středověku); Ò - chátrání těla (zvlášť dramatické u žen), Ò - starý člověk musí myslet jen na smrt a věčný život; Ò - „tanec smrti“ (smrti může podlehnout kdokoliv a kdekoliv); Ò - teoretický obdiv a praktické zavržení; Ò - důstojné stáří jako výjimka; Ò - „Starý člověk je plný stesků a prost přátel. Jeho hlava chřadne a rozum umdlévá, paměť se ztrácí a srdce churaví, v prsou mu rachotí, jeho šíje se ohýbá a co do výšky se zmenšuje, jeho obličej tmavne, jeho dech páchne, oči mu tečou a z nosu mu kape, zuby se vyklají a uši mu natékají, jazyk se zajíká, ruce se mu třesou a nohy pletou.“ ÒHoffmann, František: České město ve středověku. Praha 1992. ÒLe Goff, Jacques – Truong, Nicolas: Tělo ve středověké kultuře. Praha 2003. ÒNodl, Martin: Stáří v pozdním středověku. Souvislosti 1997, s. 7-28.