PROSTOR GALERIE V KONTEXTU UMĚLECKÉHO DÍLA NOVÝCH MÉDIÍ Jak vymyslet a strukturovat téma odborného článku o rozsahu cca 70 000 znaků? Zuzana Kobíková Lucie Řezaninová TIM 2013 Studijní materiál pro studenty oboru Teorie interaktivních médií (TIM ) při Ústavu hudebních věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Co je cílem tohoto „manuálu“? Ukázat Vám na konkrétním příkladu tématu bakalářské práce z oboru TIM, jakou cestou lze vymyslet a strukturovat téma odborného článku. Jde samozřejmě o příklad a cest k cíli lze vždy najít více. Co je to téma? Prostupuje celou prací, mezi řádky. Existuje už předtím, než jsme se pustili do psaní. Rodí se z chaosu asociativně propojených myšlenek hypertextuální, síťové struktury, aby nakonec podlehlo lineární a hierarchické struktuře osnovy, která čtenáře vede od výchozí formulace problému, a otázek až k cíli, tedy zodpovězení těchto otázek. Jak formulovat téma jako teoretický problém? Základní teze tématu: téma formulované jako PROBLÉM, který je zajímavé sledovat 1. V současné kultuře potkáváme vedle tradičních děl i umělecká díla tzv. nových médií (UDNM), která mají nové vlastnosti, umožňují interaktivitu, často jsou hypertextová nebo digitální, na rozdíl od umění „starých“ médií. (teze)  Ale: 2. Prostor tradiční galerie nevyhovuje svým uzpůsobením prezentaci těchto děl. (antiteze) Co z tohoto rozporu plyne? Projevuje se nějak v realitě?  Důsledky: 3. Jak ukazuje literatura (Davis, 2003), ale i příklady z praxe (výstava REMAKE) i výstavní prostor se začíná měnit, přizpůsobovat dílům a hlavně recipientům umění, pro které je určen.  A právě tato změna je tématem mé práce. Hlavním cílem je tedy podrobně popsat tento proces změny a s pomocí odborné literatury definovat znaky výstavního prostoru, který odpovídá vystavování a aktivní uživatelské percepci UDNM. Struktura anotace 1) Krátké představení tématu 2) Otázky, které si kladu 3) Literatura, ze které v práci vycházím 4) Definování cíle práce 5) Stručné naznačení metody (podrobný popis v úvodu práce) Pořadí bodů 2.–5. je zcela na autorovi. Na další stránce vidíte anotaci včetně vyznačení jednotlivých částí. ANOTACE Bakalářská práce Prostor galerie v kontextu uměleckého díla nových médií se zabývá pojmem umělecké dílo nových médií a problematikou vystavování takového díla v galerijním prostoru (1.). Stručně charakterizuje toto umělecké dílo a podrobněji zkoumá vývoj výstavních prostor. (2.) Práce si klade otázky: jaké jsou vlastnosti uměleckého díla nových médií? Jaké překážky musí nové typy galerií překonat? Jaké možnosti přináší nové technologie recipientovi umění nových médií? A jakého diváka takové umění vlastně předpokládá? Podklad pro zodpovězení otázek jsou texty José Ortegy y Gasseta Eseje o umení, Rozšírené spôsoby diváckej recepcie digitálneho umenia Kataríny Rusnákové a Rethinking Curating: Art after New Media autorek Sarah Cookové a Beryl Grahamové (3.). Práce dále ilustruje popsané jevy na konkrétní výstavě REMAKE konané v Domě pánů z Kunštátu v Brně a na uměleckých dílech do ní zařazených. (4.) Cílem bakalářské práce (5.) je metodou studia odborných textů a analýzy daných jevů představit koncept úspěšné interaktivní výstavy umění nových médií v „novém“ galerijním prostoru. Sestavování osnovy I. Představa vs. reálné zpracování Jednotlivá podtémata: Interaktivita, kolaborace diváka, vlastnosti UD NM, definice aktivního diváka, nový prostor galerie vs. tradiční pojetí, prostor mimo galerii, software jako překážka pro masového diváka, popis výstavy REMAKE,… Sestavování osnovy II. Tři základní pojmy: DÍLO (vlastnosti UD NM – interaktivita , virtualita, hypertextualita, …) RECIPIENT (aktivní divák, kolaborace, software [kulturní překódování],…) PROSTŘEDÍ (nový prostor galerie vs. tradiční pojetí, prostor mimo galerii, popis výstavy REMAKE,…) Dalším krokem je, definovat východisko a vztahy mezi těmito pojmy. Vaše argumentace má vždy sloužit tomu, abyste hledali a nacházeli odpovědi na otázky, které si kladete. METODA PRÁCE 1. Východisko: RECIPIENT. V prvních kapitolách popisujeme rozdíl ve vnímání mainstreamového a alternativního umění, za které umění NM považujeme – aplikace teorie dehumanizovaného umění y Gasseta + současných teorií NM) 2. Od popisu vztahu diváka a díla pokračujeme k definici PROSTŘEDÍ, kde je dílo vnímáno – s využitím typologie Douglase Davise – historické dělení na 3 typy muzea 2.1 Zaměření na 3., recepci UDNM odpovídající typ muzea, jeho podrobná definice – decentralizovaný – adaptabilní – snadno se měnící prostor – zasahuje i do běžného kulturního života recipienta umění, ale i do online prostoru 3. Ilustrace popsaných jevů na konkrétním příkladu NM výstavy REMAKE Při popisu metody jde o lineární popis sledu kroků, pomocí kterých dosáhnete splnění cíle práce. Popisujete, jak postupujete od východisek až k závěru. Tento postup musí být čtenáři jasný už v úvodu práce.