O kritice obecně Cílem kritiky je  prezentovat (představit) umělecké (literární, výtvarné, divadelní, filmové či jiné) dílo,  analyzovat jej (rozebrat na určité prvky – herecké výkony, režie, výprava, děj např. u filmu – a podrobně je popsat)  interpretovat  hodnotit,  zařazovat do kategorií,  dávat do souvislostí s jinými díly či kontextem (např. kontext dobový, kontext dalších děl jednoho autora, kontext autorského vývoje)  vyzdvihnout klady díla  upozornit autora na chyby, kterých si nevšiml, ukázat nedostatky (diplomatické je nejprve něco pochválit, pak upozornit na chybu.) V tomto smyslu je kritika také:  uměním rozlišovat a posuzovat  hledáním chyb  oponenturou Kritika využívá hojně těchto postupů:  analýza a hodnocení  srovnání, porovnávání – např. děl jednoho autora Ideálem je kritika nestranná, věcná, aby kritik posuzoval vycházeje „z věci samé“. To vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky. Jako autor jakéhokoli díla jste v tématu ponořeni tak, že od něj nedokážete mít odstup, nedokážete být objektivní. A je velmi snadné udělat nějakou chybu, ke které zůstanete slepí, a pak přijde kritik, a v jinak skvostném díle tuto chybu spatří na první pohled, protože kýžený odstup má. Zdravě sebekritické myšlení by se zde mělo projevit tím, že s touto autorskou slepotou počítáte a že proto text dáte tzv. RECENZENTOVI. V odborném tisku je to dokonce podmínka publikování, tzv. kladný recenzní posudek, který píše kapacita v daném oboru, odborník na problematiku, které odborný text týká. Je to podobné jako oponentský posudek k diplomovým pracím. Kritické publicistické a literární žánry Žánr (z fran. genre – druh) je rozdělení konkrétních forem umění podle kritérií relevantních dané formě (např. filmový žánr, fotografický žánr, hudební žánr nebo literární žánr). znaky definující žánr:  kompoziční (formální: délka, struktura, publicistický styl, umělecké postupy)  tematické (vycházející z účelu)  forma je součástí sdělení, už dle formy recipient od díla očekává konkrétní náplň (Od sloupku nebude očekávat odborný rozbor, od odborné recenze neočekává lehké, humorné čtení k sobotní kávě.) Glosa  poznámka na okraj  publicistický, nikoli zpravodajský žánr, který se zformoval na základě obliby lidí komentovat vzniklou situaci.  v tisku má místo na okraji názorových stran vzhledem k jejímu subjektivnímu ražení  v online publicistice je často delší, ale pozor: dost často jde spíše o komentář, i když jej autor pojmenuje jako glosu (významový posun)  glosovat, což znamená komentovat něco, a glosátor – autor stručných poznámek.  Glosa komentuje, je reflexivní, nepředkládá řešení problému, jen na něj chce upozornit a tak otevřít pole další debatě. Téma glosy  Jediná otázka či problém, konkrétní citace, něco, k čemu má glosátor tendenci a potřebu se vyjádřit.  Jde o úzké téma nebo jen výsek tématu  Vyzdvižení nepochopitelných nebo negativních aspektů problému.  Autor komentuje, často ironicky, nějakou situaci. Rozsahem patří k nejkratším publicistickým textům: 2–5 vět (do 1 000 znaků), v online médiích bývá i delší, ale často zde vykazuje znaky komentáře. Kde hledat glosy? Týdeník Týden: Rubrika Zrní a další Týdeník Reflex: Rubrika Never more a další Sloupek Sloupek je krátký novinový žánr postavený na vtipném námětu. V žurnalistice je sloupek publicistický útvar používaný v novinách a časopisech. Sloupek stojí na vtipném námětu, konkrétní podnět zevšeobecňuje, často ironizuje. Na rozdíl od fejetonu je sloupek stručnější, obvykle nepřesahuje jeden sloupek novinové sazby. Většinou končí pointou a celý se nese v odlehčeném duchu. Často takto odlehčuje téma, které pak dané médium zpracovává i v seriózním článku, recenzi či komentáři. Rozsah: cca 1500-3000 znaků Cíl: zobecnit, ironizovat téma. Kde najít sloupek? Sloupky Tomáše Hanáka http://www.lidovky.cz/sloupky-tomase-hanaka-0u7-/ln-bydleni.asp?o=0&klic=110012 Sloupky Ivana Klímy http://www.xantypa.cz/nazory/sloupek-ivana-klimy